Gå til innhold

Hjemmeboende 18 år, er dette ok?

Anbefalte innlegg

Gutt fylte 18 for noen mnd siden og ønsket å flytte heltid til meg. Helt greit selvfølgelig. Far betaler han 3000 i mnd for lommepenger, klær, bilutgifter og mobil, han får også mere penger om han trenger fra han. Jeg betaler forsikring fram til han er 20, kost og losji. Han har bil han selv betaler forsikring på, ingen lån. Han går siste året vgs og skal i miliæret om 1 år. Fram til da har han deltidsjobb med mulighet for større stillingsprosent da de trenger folk.

Mitt spm er, er det innafor av meg at han må kjøpe feks proteinpulver og sin egen brus? En pose koster 500kr og han trener nesten hver dag. I tillegg drikker han 1 flaske 1,5 liter brus om dagen. Han synes det er kjipt å måtte betale selv, men jeg har ikke kjempegod råd. Alt av mat ++ betaler jeg og han har selvsagt ingen boutgifter. Er det virkelig dårlig gjort av meg å forvente at han handler noen ting selv?

Anonymkode: a5d53...214

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452721-hjemmeboende-18-%C3%A5r-er-dette-ok/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hæ!? Det sponser jeg ikke noen av ungene med, uansett alder. Eldste drev å tok proteinpulver og ymse kostgreier når hun trente. Fikk da værsegod kjøpe det selv. Sponser ingenting som ikke brukes av alle med mindre det er tvingende nødvendig. Min 17 åring får busskort og mobilabonnement. Han har medlemskap på trening, men trener ikke så det betaler han selv. Han får klær han trenger. Klær han har lyst på får han kjøpe selv 

Anonymkode: 09ae9...d30

Annonse

Her har jeg en regel som er sånn «jeg kjøper det vi trenger. Vil dere ha noe mer enn det vi faktisk trenger, får dere spare og kjøpe selv». Helt innafor å ikke kjøpe ting de faktisk ikke trenger

Anonymkode: fe791...0d4

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Gutt fylte 18 for noen mnd siden og ønsket å flytte heltid til meg. Helt greit selvfølgelig. Far betaler han 3000 i mnd for lommepenger, klær, bilutgifter og mobil, han får også mere penger om han trenger fra han. Jeg betaler forsikring fram til han er 20, kost og losji. Han har bil han selv betaler forsikring på, ingen lån. Han går siste året vgs og skal i miliæret om 1 år. Fram til da har han deltidsjobb med mulighet for større stillingsprosent da de trenger folk.

Mitt spm er, er det innafor av meg at han må kjøpe feks proteinpulver og sin egen brus? En pose koster 500kr og han trener nesten hver dag. I tillegg drikker han 1 flaske 1,5 liter brus om dagen. Han synes det er kjipt å måtte betale selv, men jeg har ikke kjempegod råd. Alt av mat ++ betaler jeg og han har selvsagt ingen boutgifter. Er det virkelig dårlig gjort av meg å forvente at han handler noen ting selv?

Du skal betale siden han går på vgs. 

Anonymkode: 2baac...229

Helt ok. Jeg kjøper ikke det til 16-åringen heller. 

Anonymkode: 0df75...4b5

Jeg har god råd. Ingen får proteinpulver. Kjøper kylling, egg, fisk, kjøtt, grove kornprodukter. Det er vel ingen unge menn i Norge som ikke får i seg nok proteiner med mindre de er syke og ikke klarer å spise ordentlig. Også blant de som trener aktivt (mine er på elitenivå). Kroppen klarer ikke å nyttiggjøre seg av overflødig protein, og skiller den rett ut. Mao tisser han ut 500 kr hver gang han kjøper en pose. Rart om du skal betale for urin. 

Anonymkode: e519b...abb

Min sønn på 19 bor på hybel og studerer. Hjemme hver helg. Her får han mat og alt han trenger. Men har penger selv. Jeg kjøper klær til han, og kjøper vinterdekk på bilen, hjelper han mye. Man er ikke voksen selv om man er 19. 

Anonymkode: 0eca4...cbd

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Min sønn på 19 bor på hybel og studerer. Hjemme hver helg. Her får han mat og alt han trenger. Men har penger selv. Jeg kjøper klær til han, og kjøper vinterdekk på bilen, hjelper han mye. Man er ikke voksen selv om man er 19. 

Hi gir han det han trenger. Man trenger ikke proteinpulver og 10 liter brus i uka.

Anonymkode: 9cf8f...3bc

Hi gir han det han trenger. Man trenger ikke proteinpulver og 10 liter brus i uka.

Anonymkode: 9cf8f...3bc

Det er jeg enig i at han kan kjøpe selv ja, når han har såpass mye lommepenger og har jobb. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Man er ikke voksen selv om man er 19? Jo, det er man faktisk. Så lenge man har inntekt og attpåtil har flytta ut får man forsørge seg selv. Jeg kjøpte hus da jeg var 18, og satser på at ungene mine vokser opp til å bli like selvstendige og selvgående 

Min 18 åring får betalt mobilabonnement og treningssenter. Hun får lade elbilen gratis. Og så får hun selvfølgelig normale måltider hjemme, snop når VI kjøper osv. i tillegg får hun 500 kr i lommepenger. 

resten må hun betale selv. Vil hun ha godis, proteinpulver, sminke osv må hun pent cashe det ut med penger hun tjener på bi-jobb 

Anonymkode: 8c7d2...a93

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Du skal betale siden han går på vgs. 

Anonymkode: 2baac...229

Ja, tak over hodet, mat og nødvendigheter som hygieneprodukter o.l. skal mor holde. Men å ha forsørgeransvar betyr ikke at man skal betale for proteinpulver og brus hver dag.

Mine ungdommer får all maten de trenger, de får melk og juice, men de får bare brus i helgene og de får ikke proteinpulver. Det er å forsørge dem.

Anonymkode: a8df1...980

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Ja, det er innafor synes jeg. Har en 18 åring selv og jeg betaler for vanlig mat og det hun trenger. Kjøper f.eks. vanlig shampo, balsam og dusjsåper ol til normal pris som hun kan bruke, men hvis hun vil ha dyrere merker, produkter som ikke er direkte nødvendige, mer "lyst på" så må hun jobbe for det, dvs betale selv. 

Anonymkode: 341ff...dd1

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Man er ikke voksen selv om man er 19? Jo, det er man faktisk. Så lenge man har inntekt og attpåtil har flytta ut får man forsørge seg selv. Jeg kjøpte hus da jeg var 18, og satser på at ungene mine vokser opp til å bli like selvstendige og selvgående 

At du kjøpte hus da du var 18 er flott det, du var sikkert moden og selvstendig, men du må jo ha hatt litt flaks også for å klare det. Foreldre som har hatt økonomi til å spare penger for deg gjennom oppveksten, arv eller noe annet som ga deg nok egenkapital til å klare det regner jeg med. 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

At du kjøpte hus da du var 18 er flott det, du var sikkert moden og selvstendig, men du må jo ha hatt litt flaks også for å klare det. Foreldre som har hatt økonomi til å spare penger for deg gjennom oppveksten, arv eller noe annet som ga deg nok egenkapital til å klare det regner jeg med. 

Jeg tenker at om hun har kjøpt hus når hun var 18 så har hun jobbet og prioritert pengene sine godt, og hun har garantert ikke brukt tusenvis av kroner på proteinpulver og brus.

Ja, det er veldig OK. Jeg tenker at helt uavhengig av foreldrenes økonomi er det viktig å lære de unge voksne forskjellen på basisgoder og ekstragoder. Vanlig mat og hygieneprodukter trenger man uansett, og det bør foreldre stå for så lenge barna bor hjemme. Proteinpulver og brus faller ikke innenfor dette. Jeg betaler heller ikke dyre klær eller andre ting jeg synes er unødvendige. Vi kunne nok hatt råd til det hvis vi prioriterte litt annerledes, men på et eller annet tidspunkt skal de jo alle flytte hjemmefra, og det er greit at de har begynt å forstå hva ting faktisk koster innen den tid. 

amandine skrev (6 timer siden):

Jeg tenker at om hun har kjøpt hus når hun var 18 så har hun jobbet og prioritert pengene sine godt, og hun har garantert ikke brukt tusenvis av kroner på proteinpulver og brus.

Og kjøpte hus i en annen tid enn nå :) kommer fra enslig mor med dårlig råd, og ett vanvittig overforbruk. Så har ikke fått ei krone hjemmefra nei. Jobba og tjente mine egne penger som 18-åring (siden jeg flytta ut som 16-åring) og ikke fått noe som helst fra noen

Som sagt, barna mine jobber og kjøper det de har lyst på selv. Det de trenger betaler jeg. Da min nå 21-åring bodde hjemme ett år etter vgs tjente hun 50.000 mindre enn meg. Skulle tatt seg ut om jeg kosta på hu unødvendig ting 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...