Gå til innhold

Trenger hjelp til å forstå!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tre voksne ungdommer. To har flyttet hjemmefra, minstemann skal i militæret til høsten. Til høsten har også mannen rund dag.

Minstemann er i rekrutten på selve runddagen, dette har vi jo visst om ganske lenge. Derfor annonserte vi til ungene at dagen ville bli feiret i juli, på en bestemt restaurant. Vi har også sagt at vi betaler flybillettene til alle, da restauranten vi har bestilt på ligger rett ved ferieboligen vår.

Nå nekter ene barnet å bestille billett. Dette fordi hun er i jobbskifte, dermed sier hun at hun ikke vet når hun har fri. Vi har sagt at hun har rett på en fridag eller to, faktisk har hun rett på mer enn det også. Hun har adhd. Vi vet at hun syns planlegging kan være en utfordring. Videre kan det å reise også være en utfordring. Men så er det jo det at hun får til å planlegge andre ting. Hun skal på en midtsommerfeiring hos foreldrene til bestevenninna. Hun skal i bursdag til kjærestens far. Videre har hun planlagt hyttetur, men denne er ikke fastsatt noe dato på.

Jeg kjenner jeg rett og slett blir skikkelig lei meg. Her forsøker jeg å stelle i stand en fest for mannen, så greier jeg ikke engang å samle ungene!! Jeg syns rett og slett at det er dårlig gjort av henne. Samtidig så må jeg si til meg selv slik jeg alltid, at det er oss hun lar frustrasjonen gå ut over fordi vi er familie.

Jeg vet at mannen blir skikkelig lei seg om hun ikke kommer. Jeg frykter jo at det vil ødelegge hele feiringen, faktisk. Hadde vært at hun helt oppriktig ikke fikk det til, hadde det vært annerledes. Men det er ikke det det går i.

Jeg forstår det bare ikke.

Kan noen hjelpe meg med å forstå hvorfor hun gjør dette? Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 4971b...8b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må det være så voldsomt og må du tirpedere sommeren for alle?

Anonymkode: 41d0d...cd6

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Må det være så voldsomt og må du tirpedere sommeren for alle?

Anonymkode: 41d0d...cd6

Voldsomt? Torpedere sommeren? Finne på ting for å prøve å drite ut hi er bare pinlig.

Anonymkode: 386e5...7b4

Skrevet

Selv om hun har rett på fri (uten lønn), er det ikke sikkert hun vil miste inntekt eller gi et litt dårlig førsteinntrykk ved å be om fri i oppstarten av ny jobb.

Eller kanskje hun rett og slett bare ikke har lyst, men vet at hun ikke kan være ærlig uten at dere "faller sammen" av tristhet.

Anonymkode: d036b...43b

Skrevet

Skjønner henne godt. Nå må dere foreldre legge dere selv på hylla litt og la henne komme seg ut i arbeidslivet og voksenlivet i fred. Bestill nå bare billetten for henne så kommer hun nok hvis hun klarer det.

Og nei, hun kan ikke forventes å sette av en tid til å dra på ferie når hun er midt i starten av en jobb. Det blir i så fall en bonus, ikke noe hun skal måtte snakke om eller tenke på, på et jobbintervju.

Anonymkode: c7672...2db

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Selv om hun har rett på fri (uten lønn), er det ikke sikkert hun vil miste inntekt eller gi et litt dårlig førsteinntrykk ved å be om fri i oppstarten av ny jobb.

Eller kanskje hun rett og slett bare ikke har lyst, men vet at hun ikke kan være ærlig uten at dere "faller sammen" av tristhet.

Anonymkode: d036b...43b

Akkurat…

Skrevet

Dette hadde jeg ikke tenkt så mye på. Det er helt normalt å ikke ville ta fri i oppstarten av ny jobb. Skjønner henne godt. Dette må dere som foreldre klare å forstå. 

Anonymkode: d42ac...d72

Skrevet

Man kan jo ikke bare ta fri når man vil i ny jobb, og det gir et veldig dårlig førsteinntrykk å ta kontakt for å mase om fridager før man en gang har begynt. Forstår henne godt. 

Det er litt rart å forvente at noen som helst, også egne barn, skal være selvskrevne til et arrangement midt i juli. 

Anonymkode: 583b7...9e8

Skrevet

Takker for innspill. Jeg er jo ikke direkte uenig i dette med en mulig ny jobb, men hun har ikke begynt å søke ny jobb ennå. Nåværende jobb er stengt hele juli, det er mulig hennes eventuelle nye jobb også er det.

Det som er, som jeg også skrev i hovedinnlegget, er at hun har planlagt andre ting i juli. Ting sammen med venner. Dette kunne ha blitt forklart med at hun ikke vil være med oss, men ikke tør si det til oss. Samtidig tviler jeg sterkt på det, da hun er veldig direkte mot oss. Hun er ærlig med oss, og sier glatt fra om det er noe. Slik har det alltid vært.

Det er nok adhd-en som gjør henne slik. Det at hun vet at vi foreldre alltid stiller opp, uansett. Samtidig er vi nok ikke de kjekkeste å være med, det er mer feststemning med venner. Det ser vi jo også. Men syns jo det er dumt når vi alltid blir valgt bort, men så kommer hun til oss når hun trenger hjelp til noe. Er egentlig det jeg trenger hjelp til å forstå? Er dette vanlig med adhd? Er det søken etter noe mer actionfylt?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Er dette vanlig med adhd?

Nei, dette er vanlig når man er ung og skal flytte hjemmefra.

Du/dere høres i overkant selvopptatt ut her, som om dere krever å få være det viktigste i ungenes liv, som de må prioritere, akkurat nå som de forsøker å løsrive seg. Her er det du (eller dere) som må ta noen steg tilbake og innse at det er du (dere) som er i overkant selvopptatt, ikke henne.

Skrevet

Hun er i en fase av livet hvor foreldre blir tatt som en selvfølge og egne ting prioriteres høyt. Det er en løsrivningsprosess som er ganske normal.

Dere forteller når festen er, at dere veldig gjerne vil ha henne der og blir glad om hun får det til, også tenker dere ikke så mye mer på det.

Anonymkode: 97cb8...f46

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi har tre voksne ungdommer. To har flyttet hjemmefra, minstemann skal i militæret til høsten. Til høsten har også mannen rund dag.

Minstemann er i rekrutten på selve runddagen, dette har vi jo visst om ganske lenge. Derfor annonserte vi til ungene at dagen ville bli feiret i juli, på en bestemt restaurant. Vi har også sagt at vi betaler flybillettene til alle, da restauranten vi har bestilt på ligger rett ved ferieboligen vår.

Nå nekter ene barnet å bestille billett. Dette fordi hun er i jobbskifte, dermed sier hun at hun ikke vet når hun har fri. Vi har sagt at hun har rett på en fridag eller to, faktisk har hun rett på mer enn det også. Hun har adhd. Vi vet at hun syns planlegging kan være en utfordring. Videre kan det å reise også være en utfordring. Men så er det jo det at hun får til å planlegge andre ting. Hun skal på en midtsommerfeiring hos foreldrene til bestevenninna. Hun skal i bursdag til kjærestens far. Videre har hun planlagt hyttetur, men denne er ikke fastsatt noe dato på.

Jeg kjenner jeg rett og slett blir skikkelig lei meg. Her forsøker jeg å stelle i stand en fest for mannen, så greier jeg ikke engang å samle ungene!! Jeg syns rett og slett at det er dårlig gjort av henne. Samtidig så må jeg si til meg selv slik jeg alltid, at det er oss hun lar frustrasjonen gå ut over fordi vi er familie.

Jeg vet at mannen blir skikkelig lei seg om hun ikke kommer. Jeg frykter jo at det vil ødelegge hele feiringen, faktisk. Hadde vært at hun helt oppriktig ikke fikk det til, hadde det vært annerledes. Men det er ikke det det går i.

Du høres skikkelig kjip og slitsom ut.

Anonymkode: e90fd...7fe

Skrevet

Må bare spør dere som har svart meg her, er det virkelig ikke vanlig å samle familien på type 50- og 60-årsdager? Er ikke det helt vanlig å planlegge litt på forhånd og faktisk markere?

Er jeg virkelig kjip og slitsom som ønsker at vi samles? Gjør dere aldri det? Har bedt om hjelp til å forstå, da jeg ikke har adhd selv. Men muligens dette ikke har noe med det å gjøre i det hele tatt. Kanskje har jeg for store forventninger?

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Må bare spør dere som har svart meg her, er det virkelig ikke vanlig å samle familien på type 50- og 60-årsdager? Er ikke det helt vanlig å planlegge litt på forhånd og faktisk markere?

Jo, det er vanlig, men innbakt i planleggingen ligger det å klare å vurdere gjestene, og ta hensyn til disse. Det samme gjelder når man er forelder til noen som skal ut og skape eget liv.

Det virker som du ikke helt ser forskjell på en 20-åring og en 30-åring og en 40-åring. Det er helt normalt at de på 20 er selvopptatte, behøver hjelp, men ikke har så mye å tilby selv enda.

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Har bedt om hjelp til å forstå, da jeg ikke har adhd selv.

Dette har altså ikke noe med adhd å gjøre, men med å være ung. Det har du nå fått høre flere ganger, så vet ikke om du troller eller om du bare ikke klarer å ta til deg det vi sier. 

Skrevet

Oi, her skal hi tas uansett visst. Så rare mange av dere er. Det er ikke noe galt med hverken hi eller mannen. Det er helt normalt å invitere til rund dag, det er og helt normalt å prøve å få til og delta når man blir invitert. Hi er ikke kjip eller slitsom. Men herregud, så kjipe dere som svarer er.

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Er jeg virkelig kjip og slitsom som ønsker at vi samles? Gjør dere aldri det? Har bedt om hjelp til å forstå, da jeg ikke har adhd selv. Men muligens dette ikke har noe med det å gjøre i det hele tatt. Kanskje har jeg for store forventninger?

Det er helt normalt å oinvitere, og til å ønske å samles, du er ikke kjip eller slitsom som ønsker det. Du får veldig merkelige svar her.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Vi har sagt at hun har rett på en fridag eller to, faktisk har hun rett på mer enn det også.

Nuvel. Hun har, i likhet med alle andre, ikke nødvendigvis rett på å få fri akkurat når hun ønsker og når det passer for deg og dine planer.

I mine ører høres det fornuftig ut av henne å vante med å bestille billetter til hun vet om hun faktisk får fri. At dere foreldre med det mener at hun vil ødelegge hele feiringen er helt bak mål. 

Anonymkode: cd383...7f9

Skrevet

Hvis festen skal være en lørdag synes jeg det er dårlig å ikke reise, med mindre konkrete ting kommer i veien. Da kan de fleste reise etter jobb fredag eller lørdag morgen og så tilbake på søndag. Hvis du har lagt det en ukedag er det veldig forståelig at hun ikke kan si ja til å ta fri et halvt år frem i tid.

Anonymkode: 31173...9ad

Skrevet

Jeg forstår ditt ønske, man vil jo gjerne ha med hele familien. 

Men - la datteren din være i fred. Ikke mas. Det kan faktisk være at også din nitidige planlegging laaaang tid i forveien kan overvelde henne. 

Anonymkode: 5674d...4d0

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Oi, her skal hi tas uansett visst. Så rare mange av dere er. Det er ikke noe galt med hverken hi eller mannen. Det er helt normalt å invitere til rund dag, det er og helt normalt å prøve å få til og delta når man blir invitert. Hi er ikke kjip eller slitsom. Men herregud, så kjipe dere som svarer er.

Hva er ditt bidrag til tråden da, bortsett fra å kjefte på andre?

Det er helt normalt å invitere til runde dager og jublieer, men det er også normalt å skjønne at voksne folk har andre forpliktelser og planer. Hun kommer nok om det passer, hvis ikke får dere faktisk bare stå i å feire uten henne denne gang. Vi har barn som bor i utlandet, og de kan bare ikke komme hjem til far sin 50 årsdag, niese sin konfirmasjon eller bestemor sin bursdag (som hvert år feires som det er den siste ❤️ )

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Altså: hun har hverken rett på «en fridag eller to» eller rett på fri når det måtte passe henne. Hun har rett på sommerferie innenfor perioden 1. juni og 30 september. 

Anonymkode: 5a6cc...09f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...