Gå til innhold

Influensa og jobb?

Anbefalte innlegg

Har ligget med influensa siden forrige fredag. Føler meg litt piggere, men er fortsatt ikke helt i tipp topp form. Hadde det vært en vanlig forkjølelse, ville jeg kanskje ha gått på jobb allerede i dag. Lurer på om jeg skal prøve meg med en Paracet innabords i morgen, men er usikker på om det er greit om jeg ikke er helt 100% frisk mtp smitte? Jobber i barnehage. 

Anonymkode: de0fb...6ff

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452714-influensa-og-jobb/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Har ligget med influensa siden forrige fredag. Føler meg litt piggere, men er fortsatt ikke helt i tipp topp form. Hadde det vært en vanlig forkjølelse, ville jeg kanskje ha gått på jobb allerede i dag. Lurer på om jeg skal prøve meg med en Paracet innabords i morgen, men er usikker på om det er greit om jeg ikke er helt 100% frisk mtp smitte? Jobber i barnehage. 

Ikke forrige fredag, mente fredag:-)

Den sitter lenge i omdagen. De på jobb som har hatt det har slitt i to uker etterpå og føler ikke de kommer helt ovenpå. Så på jobb snufses og harkes det i mange kriker og kroker selv om de egentlig er friske. Jeg står og jobber mellom to som har vært syke på ulike tider, men jeg har ikke blitt syk. Vi jobber også med samme ting, så hadde de vært på jobb når de var smittsommeå hadde jeg blitt syk. Begge var hjemme tre dager og en helg, så de var hjemme igrunn lenge til å bare ha influensa. 

Anonymkode: d121f...1b2

Annonse

I forhold til smitte kan du fint gå på jobb. Og så er det jo du selv som må vurdere om almenntilstanden tillater det. Her er det ingen forskjell om det er influensa eller forkjølelse. 

Hvordan tester man seg forresten for influensa? Her er det ingen legekontor som gjør det. 

Anonymkode: 53498...959

Anonym bruker skrev (På 19.2.2025 den 19.03):

I forhold til smitte kan du fint gå på jobb. Og så er det jo du selv som må vurdere om almenntilstanden tillater det. Her er det ingen forskjell om det er influensa eller forkjølelse. 

Hvordan tester man seg forresten for influensa? Her er det ingen legekontor som gjør det. 

Anonymkode: 53498...959

Du kan få kjøpt hjemmetest på apotekene. 

Anonym bruker skrev (På 19.2.2025 den 17.24):

Den sitter lenge i omdagen. De på jobb som har hatt det har slitt i to uker etterpå og føler ikke de kommer helt ovenpå. Så på jobb snufses og harkes det i mange kriker og kroker selv om de egentlig er friske. Jeg står og jobber mellom to som har vært syke på ulike tider, men jeg har ikke blitt syk. Vi jobber også med samme ting, så hadde de vært på jobb når de var smittsommeå hadde jeg blitt syk. Begge var hjemme tre dager og en helg, så de var hjemme igrunn lenge til å bare ha influensa. 

Bare influensa? Influensa tar gjerne minst ca. 14 dager. 

Men du snakker kanskje om at kollegene dine var hjemme i tre dager pluss helg pga. en kraftig forkjølelse? 

Anonymkode: c0661...5ac

5 dager på influensa er ikke lenge, da er det neppe influensa de har hatt.

Anonymkode: c11d0...0ff

Har hatt influensa en gang i mitt liv og da var jeg altså SÅ syk. Klarte knapt å lukke opp øynene på flere dager. Det var null hosting og hakking, men en kropp som var mørbanka og null energi. 

Tror nok dine kollegaer har hatt en god omgang med forkjølelse.  

Anonymkode: 91a29...f3a

Det varierer veldig hvor syk man blir av influensa, altså. I gjennomsnitt får 10 % av befolkningen det hvert år, og så mange blir naturligvis ikke sengeliggende i ukesvis. Men man kan bli skikkelig dårlig av influensa hvis man er uheldig, og eldre blir ofte sykere enn de som er unge og i utgangspunktet friske.

Anonymkode: 2011e...864

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...