Gå til innhold

Har jeg lov til å bruke lydopptak som bevis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke i rettssak. Men i sak med u.skolen. Jeg har lydopptak der personen innrømmer noe. Men han nekter for det han har gjort utad til andre. Skal i møte med ledelsen. Kan jeg vise lydopptaket? Det ble tatt opp i hans eget hjem. 

Jeg finner ikke et tydelig svar på nett. 
Det svares både ja og nei.

Anonymkode: f9839...a11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis ikke du er redd for å bli anmeldt for brudd på personvern og privatlivets fred, så kjør på 👌 du må også være klar til å bevise at opptaket ikke er KI-manipulert, og er det kun lyd så er det nærmest umulig å bevise at den er ekte 

Anonymkode: f05e7...31e

Skrevet

Det kommer an på. Man har i enkelte tilfeller lov til å gjøre opptak andre ikke er klar over. Da er det viktig at man selv er deltager i samtalen. Man har ikke lov til å ta opptak av andre. I tillegg kan det være problematisk hvordan samtalen skrider frem. Om du vet at det gjøres opptak, kan du passe på å fremstille deg selv annerledes og samtalen får dermed en skjult maktvridning. Det samme får man om det bare er opptak av bruddstykker. Da kan det høres ut som noen sier og mener noe annet enn de gjør.

Det er derfor ingen fasit. Skal du være helt sikker må du snakke med noen som kan dette og gjerne også jobber med det. Vil tro strafferettsadvokater har vært borti dette, enkelte journalister kan nok også en del om dette, osv

Anonymkode: 916d5...8e6

Skrevet

Fengsel opptil 2 år forresten 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ikke i rettssak. Men i sak med u.skolen. Jeg har lydopptak der personen innrømmer noe. Men han nekter for det han har gjort utad til andre. Skal i møte med ledelsen. Kan jeg vise lydopptaket? Det ble tatt opp i hans eget hjem. 

image.png.8372863e0c04020adb5cc0c6d6d6ac22.png

Anonymkode: 0982e...986

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

image.png.8372863e0c04020adb5cc0c6d6d6ac22.png

Det er nok litt mer innfløkt enn det lille avsnittet der…

Anonymkode: c13de...806

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er nok litt mer innfløkt enn det lille avsnittet der…

Nå truer jo alle over med fengsel da, så tenkte det kunne være kjekt med litt info fra andre siden Det viser til Datatilsynet og viser til loven. Det gjelder også en ungdomskolesak, så ingen går i fengsel her!

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Er det et barn det er blitt tatt opptak av?

Anonymkode: 01f82...ade

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Fengsel opptil 2 år forresten 

Om du tenker at rettsvesenet bruker ressurser på en sånn type sak så tror jeg du drømmer

Anonymkode: 4cd09...8cf

Skrevet

Hva er dette da? Mobbesak? Har ditt barn mobbet og så vært hjemme og truet offeret til å si at han egentlig er snill og så skal du spille av dette for ledelsen?

Noen ting å tenke på:

Personvern: Lydopptak med personopplysninger må behandles riktig. Du må ha lov til å bruke opptaket, som for eksempel samtykke fra den andre personen.

Relevans og nødvendighet: Opptaket bør være relevant og nødvendig for saken. Hvis det kan hjelpe å avklare viktige fakta, kan det være nyttig å vise det til ledelsen.

Skolens retningslinjer: Sjekk om skolen har regler for bruk av lydopptak i slike saker. Noen skoler har egne prosedyrer for dette.

Etisk vurdering: Tenk på om det er etisk riktig å bruke opptaket, spesielt hvis det ble gjort uten at den andre personen visste om det. Dette kan påvirke hvordan ledelsen ser på opptaket.

Fengsel får du neppe, da må du faktisk anmeldes. Og det må tas ut tiltale.

Anonymkode: eea91...875

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Om du tenker at rettsvesenet bruker ressurser på en sånn type sak så tror jeg du drømmer

Anonymkode: 4cd09...8cf

Det kommer an på hvor god advokat man har og hvor standhaftig man er.

Man bryter vel uansett ikke et regelverk fordi man tror rettsvesenet ikke kommer til å bruke ressurser på saken? Hadde du syntes det var greit å bli gjort urett mot, og de som hadde gjort deg urett unnskyldte seg med «myndighetene gidder ikke bruke ressurser på denne saken unnsett»?

Skrevet

Kan du ikke bare referere det som ble sagt da? Og si at du har opptak av det som eventuelt kan underbygge det du sier, men at du ikke ønsker å spille det av med mindre det er helt nødvendig.

Anonymkode: 08d3a...36c

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Hvis ikke du er redd for å bli anmeldt for brudd på personvern og privatlivets fred, så kjør på 👌 du må også være klar til å bevise at opptaket ikke er KI-manipulert, og er det kun lyd så er det nærmest umulig å bevise at den er ekte 

Hvordan er det brudd på dette?

Anonymkode: 6d9c0...0b2

Skrevet

Det er fullt lovlig å gjøre et opptak av en samtale man deltar i selv, uten at det opplyses til den andre som tar del i samtalen. 

Det er også fullt lovlig å spille av dette opptaket til en tredjepart. 

Men svært viktig at du deltok i samtalen selv, og ikke bare gjorde et opptak av en samtalen mellom to andre.

Anonymkode: 64db7...5bd

Skrevet

Så lenge du var med i samtalen selv er det lov med opptak. 
sjekk uansett opp med en jurist. Når det er skolesak så ring Statsforvalteren og hør med de. Folk lyver hele tiden for å redde sitt egen skinn. Gjelder dette rektor/ lærer eller barn? Mulig det er andre regler for avlytting av barn. 
så spørs det hvor mye det har å si for selve saken. 
Jeg tok opptak med min forrige sjef, og hun truet meg med sparken og var helt jævlig. Øverste leder i kommunal sektor. 
Hun var kjent for å være farlig, og ingen ble anbefalt å snakke med henne alene. 
jeg tok samtalen alene nettopp fordi jeg visste hun ble som hun ble på tomannshånd. Etter samtalen viste jeg henne lydopptaket, og at det var lagret i en annen fil som er utenom tlf min. 
Kjør på da jeg, så har jeg bevis på lovbrudd og utpressing fra deg. 
Jeg hørte aldri mer fra henne. 
Hun er nok 1 av 50 kommune ledere i den sektoren som er psykopat. 
Ikke lenge etter pensjonerte hun seg og flyttet til nabokommunen. 
Ønsker henne alt vondt. Hun herjet med meg i over 1 år. 
jeg brukte aldri opptaket, men hadde det som et pressmiddel på henne. 
Man må av og til tenke smart når man har med slike folk å gjør 

Anonymkode: 9cab8...b53

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hvordan er det brudd på dette?

Anonymkode: 6d9c0...0b2

Fordi hun har gjort dette uten å informere om det

Anonymkode: e17b3...07d

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det er fullt lovlig å gjøre et opptak av en samtale man deltar i selv, uten at det opplyses til den andre som tar del i samtalen. 

Det er også fullt lovlig å spille av dette opptaket til en tredjepart. 

Men svært viktig at du deltok i samtalen selv, og ikke bare gjorde et opptak av en samtalen mellom to andre.

Anonymkode: 64db7...5bd

Nei, det spiller en rolle om opptak informeres om og hvor det gjøres, og det kan være ulovlig i det du spiller det av for en tredjepart 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Man trenger ikke informere om det, så lenge man er med i samtalen selv. 
Men å dele opptaket er det vel noen regler på. Å spille det av som et bevis i en sak er noe annet. 
tenker i dette tilfelle at det kan være nok å gjenfortelle tredjeperson om samtalen og innholdet på den, og legge til at du har lydopptak som bekrefter det man sier. At det kan bli brukt ved en evt fornektelse eller mistro 

Skrevet

HI her

jeg tror det er nok å bare si at jeg har tatt opp samtalen vår. At han kommer da ingen vei med å benekte hva han sa da vi var på tomannshånd. (For jeg vet at han kommer til å benekte. Det er derfor dette nå er en sak.)

Jeg må bare vite at når jeg avslører at jeg filmet samtalen (kun fra lomma mi, så det er ikke noe å se på filmen), så har jeg hatt lov til å ta opp samtalen. 

Skrevet

Jeg har spilt inn samtale mellom meg og en tidligere sjef fordi hun var truende til å si det meste. Dette ble brukt senere og det er fullt lovlig så lenge man er med i samtalen selv. 

Anonymkode: d9f9b...ef1

Skrevet

Trenger ikke informere om det så lenge man deltar i samtalen selv. Eller så kan man jo lyve og si at man har informert om det da, ingen bevis på det. Er jo slik verden er 

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Trenger ikke informere om det så lenge man deltar i samtalen selv. Eller så kan man jo lyve og si at man har informert om det da, ingen bevis på det. Er jo slik verden er 

Retten til informasjon

Når det registreres og lagres personopplysninger ved lydopptak, skal det altså i utgangspunktet gis informasjon til de det blir gjort opptak av (i samsvar med personvernforordningen artikkel 13).

Det skal blant annet informeres om hvem som er ansvarlig for lydopptaket, kontaktinformasjon til eventuelt personvernombud, formålet med behandling av personopplysninger, rettslig grunnlag for behandling, hvem opplysningene deles med, lagringstid og hvilke rettigheter den det gjøres lydopptak av har.

Kilde: Datatilsynet 

Skrevet

Det er andre regler for lydopptak av barn, som jeg regner med at det er snakk om her.

Anonymkode: 01f82...ade

Skrevet

Man trenger ikke informere om det, så lenge man er med i samtalen selv. 
Men å dele opptaket er det vel noen regler på. Å spille det av som et bevis i en sak er noe annet. 
tenker i dette tilfelle at det kan være nok å gjenfortelle tredjeperson om samtalen og innholdet på den, og legge til at du har lydopptak som bekrefter det man sier. At det kan bli brukt ved en evt fornektelse eller mistro 

Feil. Det kommer helt an på stedet og sammenhengen det er tatt opp. På feks studiesteder og arbeidsplasser vil det å ta opp og dele kunne regnes som trakassering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...