Gå til innhold

NAV anmeldte svindel for 76 millioner i fjor...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...står det med stor overskrift. Det får folk til å tenke, "hvordan skal vi klare så store skatteutgifter", når de leser slike overskrifter.
https://www.vg.no/nyheter/i/KMKXWX/nav-anmeldte-trygdesvindel-for-76-millioner-i-fjor

Samtidig skrives det med liten overskrift:

Ansatte i Skatteetaten slår alarm om svindel i milliardklassen
(Nettavisen-artikkel)

At folk sniker seg unna skatt koster så enormt mye mer for samfunnet enn at noen få får for mye utbetalt fra NAV. Ja, i mange av disse tilfellene er det snakk om at NAV har gjort en feil, betalt ut for mye, og så krever de penger tilbake.
(Dagsavisen-artikkel)

Det som koster samfunnet er at de med mye sniker seg unna sitt samfunnsansvar, sin medlemsavgift.

Er det da riktig av media å fremstille det som om det er folk som får trygd de ikke har krav på som det som koster samfunnet mye?

Anonymkode: 8a6d1...a46

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

...står det med stor overskrift. Det får folk til å tenke, "hvordan skal vi klare så store skatteutgifter", når de leser slike overskrifter.
https://www.vg.no/nyheter/i/KMKXWX/nav-anmeldte-trygdesvindel-for-76-millioner-i-fjor

(Nettavisen-artikkel)

At folk sniker seg unna skatt koster så enormt mye mer for samfunnet enn at noen få får for mye utbetalt fra NAV. Ja, i mange av disse tilfellene er det snakk om at NAV har gjort en feil, betalt ut for mye, og så krever de penger tilbake.
(Dagsavisen-artikkel)

Det som koster samfunnet er at de med mye sniker seg unna sitt samfunnsansvar, sin medlemsavgift.

Er det da riktig av media å fremstille det som om det er folk som får trygd de ikke har krav på som det som koster samfunnet mye?

Begge deler koster samfunnet mye. Det er bare tull at man ikke skal kunne skrive om 76 mill bare fordi noen svindler milliarder. 

Anonymkode: fed05...ab6

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Begge deler koster samfunnet mye. Det er bare tull at man ikke skal kunne skrive om 76 mill bare fordi noen svindler milliarder. 

Anonymkode: fed05...ab6

At det var? Hvor står det at det ikke er lov å skrive om?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

(Nettavisen-artikkel)

(Dagsavisen-artikkel)

Det blir jo ikke fremstilt slik. Det er to forskjellige nyhetssaker, så sammenligningen er bare rar. 

Skrevet
MissSaigon skrev (4 minutter siden):

Det blir jo ikke fremstilt slik. Det er to forskjellige nyhetssaker, så sammenligningen er bare rar. 

La meg gjøre den litt mindre rar. Når folk bedrar staten koster det penger. Noen bedrar ved å lure til seg penger fra staten som de ikke har krav på. Noen bedrar ved å ikke betale skattepenger staten har krav på. I begge tilfeller koster det skattepenger. I begge tilfeller er det bedrag. I det ene tilfellet er det snakk om litt over hundre millioner. I det andre tilfelle er det snakk om tusenvis av millioner (altså, flere milliarder). Når den ene skrives med stor overskrift mens den andre er en liten NTB-sak som bare gjengis så gir det inntrykk av at noen hundre millioner koster mer skattekroner enn flere tusen millioner gjør.

Hva er det som er rart med sammenligningen?

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

La meg gjøre den litt mindre rar. Når folk bedrar staten koster det penger. Noen bedrar ved å lure til seg penger fra staten som de ikke har krav på. Noen bedrar ved å ikke betale skattepenger staten har krav på. I begge tilfeller koster det skattepenger. I begge tilfeller er det bedrag. I det ene tilfellet er det snakk om litt over hundre millioner. I det andre tilfelle er det snakk om tusenvis av millioner (altså, flere milliarder). Når den ene skrives med stor overskrift mens den andre er en liten NTB-sak som bare gjengis så gir det inntrykk av at noen hundre millioner koster mer skattekroner enn flere tusen millioner gjør.

Hva er det som er rart med sammenligningen?

Det som er rart er at du sammenligner epler og appelsiner. At det svindles skattepenger gjør ikke trygdesvindel mindre alvorlig. At begge deler burde bli slått like stort opp er sikkert riktig, men størrelsen på overskriftene rangerer ikke sakene etter viktighet. 

Skrevet
MissSaigon skrev (2 minutter siden):

Det som er rart er at du sammenligner epler og appelsiner. At det svindles skattepenger gjør ikke trygdesvindel mindre alvorlig. At begge deler burde bli slått like stort opp er sikkert riktig, men størrelsen på overskriftene rangerer ikke sakene etter viktighet. 

Hæ? Hvor har jeg skrevet at NAV-svindel er mindre alvorlig fordi noe annet?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hæ? Hvor har jeg skrevet at NAV-svindel er mindre alvorlig fordi noe annet?

Hva er det du egentlig vil fram til?

Anonymkode: 88506...78d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hva er det du egentlig vil fram til?

Anonymkode: 88506...78d

At en milliard er mer enn en million.

Skrevet

Det er fordi å gå etter de som er trygdet, er det folk bryr seg mest om.

Anonymkode: 15e91...8cf

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er fordi å gå etter de som er trygdet, er det folk bryr seg mest om.

Anonymkode: 15e91...8cf

Og her har jo media et visst ansvar. Men media er også folk. Så du sier noe der. Det er lettere å gå etter de svake og sverme for de med makt enn å gå etter de med makt og sverme for de svake. Godt poeng!

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

At en milliard er mer enn en million.

Jøss. Men ja, det har du helt rett i. 

Skrevet
MissSaigon skrev (4 minutter siden):

Nemlig. Da er det også på samme målestokk så mange ganger mer alvorlig når det snikes unna flere milliarder i skatt. Hvor ser du avisoppslagene som er like mange ganger mer tekst om dette enn om trygdesvindlere? Hvor ser du overskriftene som er like mange ganger større enn saken om trygdesvindlere? Det motsatte skjer. Derfor får folk også for seg at det er mer alvorlig at folk får mer fra NAV enn de har krav på enn det er at folk svindler fra seg å betale skatt.

Skrevet
MissSaigon skrev (7 minutter siden):

Men siden du nå er her, hvor skrev jeg at NAV-svindel er mindre alvorlig fordi noe annet?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nemlig. Da er det også på samme målestokk så mange ganger mer alvorlig når det snikes unna flere milliarder i skatt. Hvor ser du avisoppslagene som er like mange ganger mer tekst om dette enn om trygdesvindlere? Hvor ser du overskriftene som er like mange ganger større enn saken om trygdesvindlere? Det motsatte skjer. Derfor får folk også for seg at det er mer alvorlig at folk får mer fra NAV enn de har krav på enn det er at folk svindler fra seg å betale skatt.

Tja, tenker nå folk flest slik? Det finnes selvsagt enkle sjeler som kun baserer kunnskapen sin på de største overskriftene, men stort sett så er jo folk rimelig oppdaterte  på hva som foregår i landet og verden, tror du ikke det? 

Alle skjønner at det er mer alvorlig å svindle milliarder enn millioner... Men all svindel må slås ned på, det er vi vel enige om. 

Jeg har ikke påstått at du har hevdet at NAV-svindel er mindre alvorlig. Skal du diskutere er det fint om du kan la være å trekke inn stråmenn som dette. 

Skrevet

Dette er egentlig to forskjellige problemstillinger, men begge går ut over alle. Når det gjelder misbruk (og da mener jeg reelt misbruk, ikke der NAV har gjort feil) så er et veldig viktig å få dette ned. Dette for å trygge sikkerhetsnettet for de som virkelig trenger det. Fordi de som reelt trenger NAV blir redd for mistenkeliggjøring ender de opp med å forvare alle (i tilfelle) og vanskeliggjøre det å finne tiltak. For å generalisere er det gjerne to typer som svindler NAV. Det er de som går inn for å svindle. Som planlegger det og har andre som kjenner til systemet og vet hva man trenger. Et eksempel her er de som svindler med sykemelding og svart arbeid (disse er ofte i et miljø der dette er vanlig og der det tilrettelegges for muligheten ved svart arbeid). Den andre typen er vanlige folk som benytter anledningen og som tenker at det er helt greit. Jeg var på fødselsforberedende kurs med et par som tydeligvis trodde det var vanlig og greit. De tok det som selvfølge at jordmor skulle føre opp feil adresse på far og skrive under på at far bodde et annet sted enn mor. De synes det hadde vært greit med alle de ekstra stønadene de da fikk. Alt dette ble sagt helt åpent og de ble overrasket da jordmor tok dette ille opp. De mente "alle benyttet seg av slike muligheter. Eller var man jo dum". 

Når det gjelder det å snylte på skatten, så er det et mye enklere tiltak som foreslås. Der ønsker de flere tilsette slik at de kan ta flere manuelle sjekker. De som svindler her er stort sett drevne. De vet hva de gjør og hvordan de sjonglere. Det er gjerne de samme som jobber svart, smugler penger ut av landet, flytter penger mellom selskap, tar ut store utbytter og slår  seg konkurs. Noen holder på i årevis uten å bli tatt fordi de har folk rundt seg som er drevne i forfalskning og hvordan de kan få penger til å forsvinne. Da trengs det manuell behandling og noen som kan oppdage mistenkeligheter som kan se greit ut for en maskin. Vil også tro at disse ekstra stillingene kunne tjent seg inn igjen. 

Begge ting må jobbes med og finne effektive tiltak. Det er ingenting motstridene mot å jobbe mot det ene eller det andre. De tar ikke hverandres ressurser. Det vi må være litt obs på, før man setter inn en bunke nye stillinger er at det offentlige er ganske stort allerede. 

Forskjellen i naturen på de to sakene, gjør at den ene får mer klikk enn den andre. NAV er en problemstilling som flere kan relatere seg til. Alle har på en måte en mulighet til selv å svindle her. Det å svindle på skatten har de ferreste mulighet til og det oppleves som mer teknisk og mindre interessant å skrive om. Så selv om avisene har sitt ansvar i formidlingen har vi som lesere også et ansvar. Om vi klikker på og leser saken med skattesvindel vil det bli flere av slike. Om vi lar være å klikke på og lese artikler om NAV-svindel, vil det bli færre av slike. 

Anonymkode: 63a03...de1

Skrevet
MissSaigon skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke påstått at du har hevdet at NAV-svindel er mindre alvorlig.

Jo, det har du.

MissSaigon skrev (37 minutter siden):

At det svindles skattepenger gjør ikke trygdesvindel mindre alvorlig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dette er egentlig to forskjellige problemstillinger, men begge går ut over alle. Når det gjelder misbruk (og da mener jeg reelt misbruk, ikke der NAV har gjort feil) så er et veldig viktig å få dette ned. Dette for å trygge sikkerhetsnettet for de som virkelig trenger det. Fordi de som reelt trenger NAV blir redd for mistenkeliggjøring ender de opp med å forvare alle (i tilfelle) og vanskeliggjøre det å finne tiltak. For å generalisere er det gjerne to typer som svindler NAV. Det er de som går inn for å svindle. Som planlegger det og har andre som kjenner til systemet og vet hva man trenger. Et eksempel her er de som svindler med sykemelding og svart arbeid (disse er ofte i et miljø der dette er vanlig og der det tilrettelegges for muligheten ved svart arbeid). Den andre typen er vanlige folk som benytter anledningen og som tenker at det er helt greit. Jeg var på fødselsforberedende kurs med et par som tydeligvis trodde det var vanlig og greit. De tok det som selvfølge at jordmor skulle føre opp feil adresse på far og skrive under på at far bodde et annet sted enn mor. De synes det hadde vært greit med alle de ekstra stønadene de da fikk. Alt dette ble sagt helt åpent og de ble overrasket da jordmor tok dette ille opp. De mente "alle benyttet seg av slike muligheter. Eller var man jo dum". 

Når det gjelder det å snylte på skatten, så er det et mye enklere tiltak som foreslås. Der ønsker de flere tilsette slik at de kan ta flere manuelle sjekker. De som svindler her er stort sett drevne. De vet hva de gjør og hvordan de sjonglere. Det er gjerne de samme som jobber svart, smugler penger ut av landet, flytter penger mellom selskap, tar ut store utbytter og slår  seg konkurs. Noen holder på i årevis uten å bli tatt fordi de har folk rundt seg som er drevne i forfalskning og hvordan de kan få penger til å forsvinne. Da trengs det manuell behandling og noen som kan oppdage mistenkeligheter som kan se greit ut for en maskin. Vil også tro at disse ekstra stillingene kunne tjent seg inn igjen. 

Begge ting må jobbes med og finne effektive tiltak. Det er ingenting motstridene mot å jobbe mot det ene eller det andre. De tar ikke hverandres ressurser. Det vi må være litt obs på, før man setter inn en bunke nye stillinger er at det offentlige er ganske stort allerede. 

Forskjellen i naturen på de to sakene, gjør at den ene får mer klikk enn den andre. NAV er en problemstilling som flere kan relatere seg til. Alle har på en måte en mulighet til selv å svindle her. Det å svindle på skatten har de ferreste mulighet til og det oppleves som mer teknisk og mindre interessant å skrive om. Så selv om avisene har sitt ansvar i formidlingen har vi som lesere også et ansvar. Om vi klikker på og leser saken med skattesvindel vil det bli flere av slike. Om vi lar være å klikke på og lese artikler om NAV-svindel, vil det bli færre av slike. 

Anonymkode: 63a03...de1

Du har mange gode poeng! Jeg er absolutt helt enig med deg. Men likevel synes jeg nå det er merkelig at det får så meget mer plass i media når det gjelder det å snylte på NAV jevnført med det å snylte på skatten.

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Jo, det har du.

Jeg skriver ikke at du har skrevet det. Jeg skriver min mening. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Her har du misforstått noe grunnleggende. Personer som tjener mye er ikke en kostnad for samfunnet. De betaler uhorvelig mye skatt på mange ulike måter. At rike sniker seg unna sin "medlemsavgift", som du kaller det, er bare noe Ap, Sv og Rødt vil ha folk til å tro. Nok om det.

I de to sakene du tar fram handler det om mennesker som har et sugerør i fellesskapets kasse. De tar ut store pengesummer de ikke har krav på. Det er kriminelle personer, som har funnet måter å lure systemet på, de lurer oss altså. Du kan ikke sammenligne de med personer som betaler vanvittig mye mer inn enn de tar ut av felleskassa. Alle tilpasser seg skattereglene. Det er noe helt annet å svindle penger ut av felleskassen. Det er kriminelt. Og det blir et stadig økende problem, etter hvert som vi har påtatt oss å trygde mennesker helt fra Afghanistan til sør i Afrika.

Anonymkode: 1c585...f5f

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

At rike sniker seg unna sin "medlemsavgift", som du kaller det, er bare noe Ap, Sv og Rødt vil ha folk til å tro.

Og skatteetaten, som er de som har gått ut til media med dette. Men jeg ser gjerne beviser på at skatteetaten lyver. Har du en kilde?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

La meg gjøre den litt mindre rar. Når folk bedrar staten koster det penger. Noen bedrar ved å lure til seg penger fra staten som de ikke har krav på.

Hva er det du ikke skjønner egentlig? De to linkene omhandler enkeltpersoner som svindler til seg penger de ikke har krav på, og den andre omhandler organisert svindel av kriminelle. Det er penger som går UT av vår felles kasse. Det er et ran. Den organiserte kriminaliteten får nok mindre oppmerksomhet fordi det er kriminelle innvandrere som står bak. Innvandrere skal vi være forsiktige med. 

Det virker som at du har et sterkt oppheng i tallene rundt noen få av de aller rikeste som gjør alt de kan for å betale mindre skatt enn nødvendig etter reglene, akkurat som de aller fleste nordmenn gjør, helt lovlig. Når de rikeste tilpasser seg skattereglene sparer de millioner, fordi de betaler mange millioner i skatt allerede. Når vi vanlige tilpasser oss sparer vi noen små tusen, det gir ikke overskrifter og misunnelse. Fordi det er vanlig, og normalt.

Greit nok at du reagerer på størrelsen på overskriftene, men det du egentlig har problemer med er at de som betaler mange millioner i skatt ikke betaler enda flere millioner. De sakene du linker til handler ikke om disse, de handler om mennesker som lever på ufortjent trygd, og har gjort det til en butikk, på bekostning av oss som er ærlige.

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det virker som at du har et sterkt oppheng i tallene rundt noen få av de aller rikeste som gjør

Nå er jeg spent, hvor har jeg skrevet at det bare er de aller rikeste som snylter på skatten? Hvis jeg ikke har skrevet det, hvor står det da i artikkelen? Hvis det ikke står i artikkelen, hvor har du det så fra?

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Nå er jeg spent, hvor har jeg skrevet at det bare er de aller rikeste som snylter på skatten? Hvis jeg ikke har skrevet det, hvor står det da i artikkelen? Hvis det ikke står i artikkelen, hvor har du det så fra?

Da kan jeg utløse spenningen, du startet med å antyde dette i HI ved å skrive at det som koster samfunnet er at rikinger ikke betaler enda mer enn de allerede gjør: 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det er rikingene som er de virkelig store skurkene i følge det du skriver. Selv om de allerede betaler mange millioner mer enn oss vanlige inn til felleskassa. Jeg synes det er mer enn nok skatt i Norge. Det er politikerne som må bruke pengen på det de skal heller, framfor å hele tiden kreve mer. Men det er jo en annen sak.

Skrevet

76 mill er ikke mye penger i offentlig sammenheng. årsbudsjett for en liten skole. 

Anonymkode: ae38f...e08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...