Gå til innhold

Konfirmasjonsgave til en som ikke skal konfirmere seg?

Anbefalte innlegg

Altså. Vi har flere som gav lite. 
Hadde jeg visst det var en slags konfirmasjon hadde jeg gitt mer. 
Men jeg hadde nok ikke lagt meg på konfirmasjonsnivå uansett. Jeg mener oppriktig at for å få dette får ungdommen også jobbe for dette. 

Jeg var litt sløv, jeg trodde kanskje de skulle ha en markering på 16 års dagen, litt sånn sweet sixteen. 
Nå som bursdagen har vært og jeg blir konfrontert med størrelsen så vil jeg ikke gi mer i etterkant. 
Det samme føler de andre som ikke forsto dette. 
Jeg vil nok gi mer på 16 års dagen da, for det er en mer offisiell alder enn 15. 

Godt å se flere ikke hadde forstått dette. 
I invitasjonen jeg fikk helt uformelt var, vi feirer Anne på søndag kl 15. Det var heller ingen annen informasjon jeg burde koblet. 

Anonymkode: e292b...1e3

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Jeg hadde skjønt dette. Dessuten snakker man sammen før en slik dag. Når man vet at jenta har sosial angst og ikke vil konfirmeres, og heller ha en bursdag og markere det samme, så hadde jeg skjønt at da gir man gaver som ved en konfirmasjonsdag, som alle hennes jevnaldrende får. 
Det er det jenta klarer utifra hennes helse. 
regner med du kjenner jenta og familien godt nok til å forstå dette. 
skal jenta straffes med å å få mindre gaver fordi hun har sosial angst? 
mer det gjestene som vil ha det høgtidelig og staselig og forvente at jenta har «jobbet for det» eller er det jentas dag? Det hun klarer å gjennomføre tross hennes sosial angst? 
Det forundrer meg ikke at en del her inne ikke forstår, for det er jammen mange enkle folk her inne 

Anonymkode: ad97e...3ac

Gir du dåpsgave til de som ikke blir døpt? Mine barn er ikke døpt - burde jeg krevd dåpsgaver på 1-årsdagen deres? Bryllupsgave til de som ikke gifter seg? Skylder jeg min søster en bryllupsgave nå som hun har vært samboer i 16 år?

Jeg hadde ikke skjønt at en 15-årsdag var i stedet for konfirmasjon. Det gjør meg ikke enkel. Om det var et av de barna som står meg nærmest (nevøer/nieser eller barn av våre nærmeste venner) hadde jeg nok gitt en større gave, men bare om jeg skjønte at det var det det var ment som.

Anonymkode: efd81...b7e

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ja det er jo enten eller. Enten konfirmeres eller ikke. Men når ungdommen er syk så er det utrolig smålig av folk å ikke gi gave. 
Min bror giftet seg på kontor med kun forlovere til stede. De ville ikke ha noe stort. Vi var ikke engang invitert, da de ville ha det slik. Likevel gav alle i familien skikkelige bryllupsgaver. Det vi ellers hadde gjort om vi var invitert til middag. 
når det gjelder ungdom så gir man, og spesielt når hun er syk i tillegg. Hvor gøy er det å møte venner som har fått 50.000 og hun 3000.. 

Anonymkode: ad97e...3ac

Sammenlikningen med din bror blir dårlig. Jenta har ikke bare droppet selskapet. Hun har droppet hele konfirmasjonen. Da må dere sammenlikne med noen som ikke har giftet seg. Det er også mange som ikke får så mye penger. 50.000 er mye. Våre fikk vell knapt 10.000.

Anonymkode: e1196...87b

Pobie skrev (4 timer siden):

Men de giftet seg jo? Så de fikk gave fordi de giftet seg. Man gir da ikke gave fordi de arrangerte middag. Vi fikk bryllypsgave fra slekt som ikke var i bryllupet vårt, det var jo pga vi giftet oss, ikke fordi vi arrangerte fest.

Du kan da ikke seriøst mene at ungdommer som ikke konfirmerer seg skal ha konfirmasjonsgave? Og du mener det er greit å kommentere beløpet folk gir og kalle dem gjerrig hvis de ikke gir nok?

Jeg har hatt sosial angst hele livet, klarte å konfirmere meg, men pga slekten er fattig fikk jeg 10000 mens andre i klassen min fikk 50000. (Dette var på 90-tallet). Det var ikke gøy nei, men jeg konfirmerte meg jo. Selv med sosial angst kan man klare å konfirmere seg, det kan tilpasses. Og her var det snakk om et bursdagsselskap, ikke konfirmasjon, og moren klarer å lire av seg at HI er gjerrig som ikke har gitt nok i konfirmasjonsgave? Og så er det HI som skal taes?

Behandlingen for angst er å presse seg selv litt etter litt til å gjøre mer og mer. Man får ikke mindre angst av å unngå det man er engstelig for. 

Jeg er ikke fra en fattig slekt. Jeg fikk 3500,- til sammen da jeg konfirmerte meg på starten av 90-tallet. Konfirmasjon er ikke ensbetydende med å få enorme summer.

Anonymkode: efd81...b7e

Helt ok å få gave om det holdes selskap som gjestene forstår at er «konfirmasjonsfeiring», selv om det ikke har vært konfirmasjon. Her er vel problemet at det ikke har blitt kommunisert. Da kan ikke gjestene gjette seg til det. Om min nevø som jeg ikke har så mye kontakt med og som bor langt unna ikke hadde klart å gå i konfirmasjonsundervisning hadde jeg faktisk ikke visst det om ikke familien klarer å kommunisere. 

Anonymkode: 0b360...b9b

Annonse

sug lut skrev (4 minutter siden):

Ingen konfirmasjon, ingen konfirmasjonsgave eller selskap. Det finnes ikke noe "konfirmasjonserstatningsselskap". 

Jo det finnes ute i den virkelige verden akkurat som navnefest, selv om man ikke har dåp eller seremoni. Man feirer barnet. At du ikke liker det er ditt problem. Men å si at det ikke finnes er feil. Hva man velger å kalle det får bli opp til familien. 

Anonymkode: 0b360...b9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...