Anonym bruker Skrevet 18. februar 2025 #26 Skrevet 18. februar 2025 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Samme interesse som Putin har for det han gjør mot eget folk, stormannsgalskap, makt og et grandiost selvbilde. Anonymkode: 9bac2...6fe Det er vanskelig å bekjempe dumskap .. hvis dette er din oppsummering av Russland de siste 20 år, så er det bare dumt Anonymkode: eea7c...5fa
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2025 #27 Skrevet 18. februar 2025 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er vanskelig å bekjempe dumskap .. hvis dette er din oppsummering av Russland de siste 20 år, så er det bare dumt Anonymkode: eea7c...5fa Det er en oppsummering av Russlands diktator. Anonymkode: 9bac2...6fe
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2025 #28 Skrevet 18. februar 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, jeg tror heller det blir en fredsavtale for Ukraina 😊 endelig Hvis noen klarer å tenke litt lengre enn overskrifter i avisene, og kan litt om historie som fag, så er dette det motsatte av «bekymringsfullt». Mange store konflikter ble løst gjennom slike møter. Russland og Ukraina har en lokalt kulturelt-historisk konflikt. Dere som er redd for krigen, hvilken scenario ser dere? At Russland invaderer Finland, eller Polen, Norge, Romania eller okkuperer Frankrike ? Hva slags interesse skulle Russland ha for å gjøre dette? Anonymkode: eea7c...5fa Det er ganske opplagt at Putin ønsker å gjøre Russland like stort som Sovjetunionen engang var. Dermed er det sannsynlig at han vil fortsette videre om han lykkes i Ukraina. Dersom det blir strategisk lurt på et eller annet tidspunkt å angripe Norge som en del av en større krig, så kan godt det skje også. Vi kan ikke være naive og tenke at det aldri kan skje. Anonymkode: 8a800...2f8
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2025 #29 Skrevet 18. februar 2025 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er ganske opplagt at Putin ønsker å gjøre Russland like stort som Sovjetunionen engang var. Dermed er det sannsynlig at han vil fortsette videre om han lykkes i Ukraina. Dersom det blir strategisk lurt på et eller annet tidspunkt å angripe Norge som en del av en større krig, så kan godt det skje også. Vi kan ikke være naive og tenke at det aldri kan skje. Anonymkode: 8a800...2f8 Lite trolig at Russland vil gå til krig mot NATO. De klarte jo ikke engang å ta lille Ukraina. Anonymkode: 364f0...75e
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2025 #30 Skrevet 18. februar 2025 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Lite trolig at Russland vil gå til krig mot NATO. De klarte jo ikke engang å ta lille Ukraina. Anonymkode: 364f0...75e Faren er om Russland tror NATO er i ferd med å falle fra hverandre og USA ikke lenger vil støtte de europeiske landene, men heller inngår en "fredsavtale" direkte med Russland uten at landet som er angrepet er involvert. Det er det de prøver å gjøre med Ukraina nå. Vil en gammel avtale fra 1947 gjøre at Norge blir behandlet annerledes? Hvem vet? Anonymkode: 8a800...2f8
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2025 #31 Skrevet 18. februar 2025 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Det er ganske opplagt at Putin ønsker å gjøre Russland like stort som Sovjetunionen engang var. Dermed er det sannsynlig at han vil fortsette videre om han lykkes i Ukraina. Dersom det blir strategisk lurt på et eller annet tidspunkt å angripe Norge som en del av en større krig, så kan godt det skje også. Vi kan ikke være naive og tenke at det aldri kan skje. Anonymkode: 8a800...2f8 Sammensurium av tilfeldig tanker kan fort gi angst, ja. «like stort som Sovjet»..grei nok argument, men har du sett kartet av tidligere Sovjet? Det er et område med felles kultur og historie, og Vest-Europa er ikke en del av denne historien, så dette argumentet kan du legge død. «strategisk lurt på et eller annet tidspunkt å angripe Norge» ja, kanskje, siden Norge har takket ja til plassering av mange strategiske Nato-punkter og det blir snart en Nato flybase i Bodø eller Rygge. Betyr det for deg en fullskala invasjon? Anonymkode: eea7c...5fa
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2025 #32 Skrevet 18. februar 2025 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Sammensurium av tilfeldig tanker kan fort gi angst, ja. «like stort som Sovjet»..grei nok argument, men har du sett kartet av tidligere Sovjet? Det er et område med felles kultur og historie, og Vest-Europa er ikke en del av denne historien, så dette argumentet kan du legge død. «strategisk lurt på et eller annet tidspunkt å angripe Norge» ja, kanskje, siden Norge har takket ja til plassering av mange strategiske Nato-punkter og det blir snart en Nato flybase i Bodø eller Rygge. Betyr det for deg en fullskala invasjon? Anonymkode: eea7c...5fa Nå må du gi deg med hersketeknikkene, de får deg ikke til å virke smartere. De tre baltiske landene var tidligere en del av Sovjetunionen og er natoland nå. Det kan godt tenkes at Putin ønsker å "få tilbake" dem. Folk som bor der er neppe enige med deg i at de naturlig henger sammen med Russland. I tillegg har vi alle landene i Østeuropa som var med i Warszawapakten og som nå er med i NATO. Norge står neppe først på lista, men kan bli med i dragsuget som del av en større krig. Selv om det er fare for at NATO blir svekket, er det åpenbart tryggere for Norge å være med. Traktaten gjelder fortsatt og også uten USA ville alliansen være vanvittig mye sterkere enn Norge alene. Da må vi naturligvis bidra også, og det inkluderer baser. Anonymkode: 8a800...2f8
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2025 #33 Skrevet 18. februar 2025 Frykter ikke en gammeldags krig nei. Føler meg tryggere nå når Trump er president. Jeg frykter mer at Norge ødelegges av en invasjon av fremmede mennesker, framfor russere med gevær. For det har pågått i mange år, og skjer fremdeles, mens vi sitter her og skriver. Og det er vanskeligere å stoppe. Det vil ødelegge samfunnet innenfra. Anonymkode: 9fc04...875
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2025 #34 Skrevet 18. februar 2025 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Nei, jeg tror heller det blir en fredsavtale for Ukraina 😊 endelig Hvis noen klarer å tenke litt lengre enn overskrifter i avisene, og kan litt om historie som fag, så er dette det motsatte av «bekymringsfullt». Mange store konflikter ble løst gjennom slike møter. Russland og Ukraina har en lokalt kulturelt-historisk konflikt. Dere som er redd for krigen, hvilken scenario ser dere? At Russland invaderer Finland, eller Polen, Norge, Romania eller okkuperer Frankrike ? Hva slags interesse skulle Russland ha for å gjøre dette? Anonymkode: eea7c...5fa Hvis Russland ender med å få enda mer land pga. krigen, da har det en gang for alle blitt bekreftet at krig lønner seg, at det bare er å innvadere et annet land, så ender du med å få mer land. I tillegg er det jo ikke bare i Ukraina Russland har tatt land siste årene. Russland har testet ut ulike måter å ta land på, også den stille måten som knapt snakkes om: https://www.tv2.no/spesialer/nyheter/georgia_russland_grense Trump har vært veldig åpen om at han ønsker å utvide USAs territorie, ergo er de i hans interesse med en "fredsavtale" som gjør at han selv kan gjøre det samme, gå sterkt inn med militæret for å innvadere et område eller land han vil ha, og så få det med å "inngå en fredsavtale" etterpå. Det som skjer med Ukraina nå, det setter en ny standard mellom verdens største diktatorer. Det var veldig mange som på slutten av 1930-årene også bagatelliserte det som skjedde i verden da. Ingen trodde det ville bli en ny verdenskrig, for man hadde jo lært.. En av årsakene til andre verdenskrig var bl.a. misnøyen rundt oppgjøret etter første verdenskrig. Du snakker om at andre er historieløse - men det er vel heller du som er det i denne sammenhengen. Les kapitlet "Bakgrunn og forutsetninger" i denne linken: https://snl.no/andre_verdenskrig Parallellene til samfunnsmessige forhold og ikke minst det politiske spillet som skjedde den gangen og det som skjer nå, den er langt mer enn bare påfallende. Anonymkode: 71b97...d16
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2025 #35 Skrevet 18. februar 2025 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Hva slags papirer er viktig å ha utskrift av? Anonymkode: 9bac2...6fe Skjøtet på eiendommen, fødselsattest, kopi av pass, karakterutskrift, attester, helseattest, erklæring om dysleksi for datteren min ol. Anonymkode: 7829a...3f0
Iiiiik Skrevet 18. februar 2025 #36 Skrevet 18. februar 2025 Anonym bruker skrev (7 timer siden): For de enkle menneskene, kanskje. At jeg er bekymret betyr ikke at det påvirker livet i særlig stor grad. Jeg er også bekymret når attenåringen kjører langt på glatte og smale veier og når min gamle mor glemmer seg og henter posten på tøfler og risikerer å falle på isen. Å bekymre seg betyr å bry seg. Men har man det ikke i seg så skjønner man det nok ikke. Anonymkode: 5e368...9b4 Jeg vakler mellom å ville svare deg med samme nedlatenhet, og å ville svare ordentlig. Lander på det siste. Det å håndtere bekymringstanker kan være et tegn på intelligens (eller mangel på det som du antyder), i hvert fall hvis det har form av å stikke hodet i sanden. Det kan like gjerne være et tegn på intelligens i form av at man sorterer rasjonelt, og gjør opp summen av sannsynlighetsberegningen annerledes enn deg. Det å ikke overveldes av bekymringstanker kan også handle om at man sorterer emosjoner godt, eller håndterer emosjoner med rasjonalitet. Det handler slett ikke utelukkende om intelligens, men kan handle om grad av emosjonell aktivering eller om tendens til katastrofetanker. Jeg synes det er rart at man ikke skjønner at folk fungerer ulikt. Det å sette likhetstegn mellom bekymring og kjærlighet (eller å bry seg) er forenklende for meg. Det er ikke sånn at folk som sover godt når tenåringen er ute og kjører bil på natta elsker barna sine mindre enn dem som vandrer hvileløst rundt. Det er heller ikke sånn at dem som nekter barna å kjøre bil på vinteren elsker barna sine mer enn dem som lar dem kjøre bil... Jeg bekymrer meg ikke for krig, for å svare på HI. Jeg innser at krigsfaren er større nå, med to nokså uforutsigbare statsledere i verdensmaktene Russland og USA.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2025 #37 Skrevet 18. februar 2025 Iiiiik skrev (3 minutter siden): Jeg vakler mellom å ville svare deg med samme nedlatenhet, og å ville svare ordentlig. Lander på det siste. Det å håndtere bekymringstanker kan være et tegn på intelligens (eller mangel på det som du antyder), i hvert fall hvis det har form av å stikke hodet i sanden. Det kan like gjerne være et tegn på intelligens i form av at man sorterer rasjonelt, og gjør opp summen av sannsynlighetsberegningen annerledes enn deg. Det å ikke overveldes av bekymringstanker kan også handle om at man sorterer emosjoner godt, eller håndterer emosjoner med rasjonalitet. Det handler slett ikke utelukkende om intelligens, men kan handle om grad av emosjonell aktivering eller om tendens til katastrofetanker. Jeg synes det er rart at man ikke skjønner at folk fungerer ulikt. Det å sette likhetstegn mellom bekymring og kjærlighet (eller å bry seg) er forenklende for meg. Det er ikke sånn at folk som sover godt når tenåringen er ute og kjører bil på natta elsker barna sine mindre enn dem som vandrer hvileløst rundt. Det er heller ikke sånn at dem som nekter barna å kjøre bil på vinteren elsker barna sine mer enn dem som lar dem kjøre bil... Jeg bekymrer meg ikke for krig, for å svare på HI. Jeg innser at krigsfaren er større nå, med to nokså uforutsigbare statsledere i verdensmaktene Russland og USA. Det er vel ingen (?) som beskriver at de overveldes av bekymringstanker? Det diskuteres om man er bekymret eller ikke, og om man ikke kjenner på den minste bekymring for situasjonen verden er i nå så har man vel ikke tatt informasjonen så veldig inn over seg? Anonymkode: 85aab...429
Iiiiik Skrevet 18. februar 2025 #38 Skrevet 18. februar 2025 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er vel ingen (?) som beskriver at de overveldes av bekymringstanker? Det diskuteres om man er bekymret eller ikke, og om man ikke kjenner på den minste bekymring for situasjonen verden er i nå så har man vel ikke tatt informasjonen så veldig inn over seg? Anonymkode: 85aab...429 OK, les det jeg skrev en gang til, og erstatt "overveldes av bekymringstanker" med "er bekymret" og se om det er mulig for deg å forstå at andre både sorterer informasjon annerledes enn deg, og forholder seg til den informasjonen på en annen måte. Helt uten at de verken er enkle eller naive.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2025 #39 Skrevet 18. februar 2025 Anonym bruker skrev (16 timer siden): For de enkle menneskene, kanskje. At jeg er bekymret betyr ikke at det påvirker livet i særlig stor grad. Jeg er også bekymret når attenåringen kjører langt på glatte og smale veier og når min gamle mor glemmer seg og henter posten på tøfler og risikerer å falle på isen. Å bekymre seg betyr å bry seg. Men har man det ikke i seg så skjønner man det nok ikke. Anonymkode: 5e368...9b4 Det er vel de enkle som bekymrer seg over ting som de ikke kan gjøre noe med eller psm mest sannsynlig ikke skjer. Deg å bekymre seg er ikke å bry seg. Det er å være redd, engstelig som HI beskriver det Anonymkode: 4ecfe...295
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2025 #40 Skrevet 18. februar 2025 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Faren er om Russland tror NATO er i ferd med å falle fra hverandre og USA ikke lenger vil støtte de europeiske landene, men heller inngår en "fredsavtale" direkte med Russland uten at landet som er angrepet er involvert. Det er det de prøver å gjøre med Ukraina nå. Vil en gammel avtale fra 1947 gjøre at Norge blir behandlet annerledes? Hvem vet? Anonymkode: 8a800...2f8 Fordi Norge er viktigere for både Vest Europa og USA enn det Ukraina er, verken UK eller Tyskland ønsker at norsk olje og gass havner på russiske hender Anonymkode: 4ecfe...295
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2025 #41 Skrevet 18. februar 2025 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Det er ganske opplagt at Putin ønsker å gjøre Russland like stort som Sovjetunionen engang var. Dermed er det sannsynlig at han vil fortsette videre om han lykkes i Ukraina. Dersom det blir strategisk lurt på et eller annet tidspunkt å angripe Norge som en del av en større krig, så kan godt det skje også. Vi kan ikke være naive og tenke at det aldri kan skje. Anonymkode: 8a800...2f8 Greit nok at Norge hadde AP regjeringen i mange år, men å si at vi var en del av Sovjetunionen er litt drøyt synes jeg Anonymkode: 4ecfe...295
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2025 #42 Skrevet 18. februar 2025 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det er vel de enkle som bekymrer seg over ting som de ikke kan gjøre noe med eller psm mest sannsynlig ikke skjer. Deg å bekymre seg er ikke å bry seg. Det er å være redd, engstelig som HI beskriver det Anonymkode: 4ecfe...295 For et stusselig forsøk på hersketeknikk. Anonymkode: 9bac2...6fe
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2025 #43 Skrevet 18. februar 2025 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): For et stusselig forsøk på hersketeknikk. Anonymkode: 9bac2...6fe Hersketeknikk? Anonymkode: 4ecfe...295
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2025 #44 Skrevet 18. februar 2025 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hersketeknikk? Anonymkode: 4ecfe...295 Ja. Anonymkode: 9bac2...6fe
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2025 #45 Skrevet 19. februar 2025 Jeg føler ingen engstelse, fordi jeg ikke har sett nyheter eller lest om dette i det hele tatt. Vet ikke hva det er snakk om en gang. Fikk med meg at trump ble president bare. Kan heller engasjere meg om det blir mer aktuelt. Jeg har mer enn nok med eget kaos og heldigvis klarer jeg å beskytte meg mot nyheter og elendighet jeg ikke kan styre Anonymkode: b0ed1...4fa
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2025 #46 Skrevet 19. februar 2025 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det er vel de enkle som bekymrer seg over ting som de ikke kan gjøre noe med eller psm mest sannsynlig ikke skjer. Deg å bekymre seg er ikke å bry seg. Det er å være redd, engstelig som HI beskriver det Anonymkode: 4ecfe...295 Bekymre seg er noe man gjør. Å være redd er noe man er. Blir man redd nok kan man få angst. Man er som regel bekymret over helt konkrete ting som man vet kan skje, selv om man også vet at det ikke trenger skje. Bekymring kan bikke over i så alvorlig bekymring at det bikker over i angst. Å bekymre seg inntil et visst punkt kan være fornuftig, fordi det gjør at man vurderer og forbereder det man ev. kan forberede, ev. gjøre noe for å forhindre eller forhindre alvorligheten av. Om bekymring bikker over i angst, det kommer an på graden av bekymring, hvor mye man graver seg ned i negative tanker, eller om man er i stand til å tenke gjennom bekymringene og så legge dem bort, i det minste for en stund. Noen mestrer bekymringer med å finne ulike mestringsstrategier også, f.eks. noe så enkelt som å sørge for at man har så mye man kan av det myndighetene anbefaler at man har som et beredskapslager. For bekymringer kan være nyttig å ha, hvis det fører til handlinger som gjør at man føler mindre uro. En slik handling kan f.eks. være å snakke med andre om dette, opprette en tråd på et forum, eller praktiske handlinger som å f.eks. skaffe seg et beredskapslager, gjøre noe bevisst som man finner glede i, som gjør at man er mer tilstede her og nå. Du kan heller ikke si at det å bekymre seg ikke er å bry seg. For veldig ofte er det nettopp fordi man bryr seg at man også bekymrer seg. Man kan bekymre seg for personer man er glade i, for andre som betyr noe i livet sitt, man kan bekymre seg for økonomi og om man greier å skaffe det familien trenger, man kan bekymre seg for om landet vil være trygt. Det er tusenvis av slike eksempler. Men man trenger likevel ikke å være redd. En viss bekymring ligger nok også naturlig i oss som en mange overlevelsesevner vi har. Personer som er sunt bekymret tar mindre unødvendige sjanser, og vil dermed ha større overlevelsesmuligheter. Og de har gjerne tenkt mer gjennom ulike scenarier på forhånd, som gjør at de ved en krise mentalt kan være litt bedre forberedt, som igjen øker muligheten for å i en krise ta bedre valg. Norges forsvarssjef, Eirik Kristoffersenhar akkurat gått ut og sagt at det er all grunn for å være bekymret over situasjonen og utviklingen i Europa, men at vi ikke skal være redde: "– Hva vil du si til dem som nå er bekymret? – Folk skal ikke være redde, men vi har all grunn til å være bekymret, svarer Kristoffersen, og peker på Russlands fullskala invasjon av Ukraina og krigen som nå har pågått i flere år." https://www.nrk.no/norge/ny-rapport-fra-forsvarets-forskningsinstitutt_-norsk-forsvar-mangler-penger_-folk-og-utstyr-1.17289140 I den lille spørreundersøkelsen til Nrk i samme artikkel svarer nesten 80 % av de over 33 000 som har svar at de synes situasjonen er urovekkende. (Og bekymring er å kjenne på uro og noe engstelse.) Heldigvis greier folk flest å kjenne på denne naturlige uroen og bekymringen og likevel leve på en god måte, gjøre noe med det man kan gjøre noe med, og akseptere det man selv ikke kan gjøre noe med, og gjøre det beste ut av livet vi til enhver tid har. I den situasjonen som er nå er slike som Hi fornuftige, hun søker til andre for å lufte tanker og følelser for å finne måter å håndtere dette på. De mindre fornuftige rakker ned på andre som har en sunn og helt naturlig bekymring. Det Hi gjør er langt mer produktivt og intelligent, da det kan åpne for bevissthet rundt hvordan man selv og folk sammen kan stå bedre i situasjonen, folk kan hjelpe hverandre. De som latterliggjør og rakker ned på andre med disse fornuftige bekymringene, de bidrar tvert imot til å skape mer usikkerhet hos andre og i samfunnet, de bidrar til å handlingslamme og påføre skam, noe som igjen bidrar til polarisering og mindre samhold. Å bidra til slikt, det er det som avslører at man er det du kaller "enkel". Er det én ting alle trenger når verden er usikker, så er det å se at folk bryr seg, ikke bare om sine aller nærmeste, men i lokalmiljøet, som samfunn, som land. Man trenger å hjelpe hverandre slik at bekymringer ikke tar overhånd, men at man heller kan snu bekymringer til hensiktsmessige, sunne og positive handlinger, at man er der for hverandre. Du burde se litt i deg selv, for nå er du en av de som ikke bidrar positivt. Anonymkode: 71b97...d16
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2025 #47 Skrevet 19. februar 2025 Anonym bruker skrev (På 18.2.2025 den 23.24): Ja. Anonymkode: 9bac2...6fe Hvordan er det hersketeknikk? Anonymkode: 4ecfe...295
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå