Anonym bruker Skrevet 17. februar 2025 #1 Skrevet 17. februar 2025 Jeg kjenner meg engstelig. Tenk hvis det skjer.. 🥹 Anonymkode: 153e9...df7
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2025 #2 Skrevet 17. februar 2025 Nei er ikke urolig for det, og det hjelper ingenting å engste seg over noe man ikke kan styre. Og verken Trump eller Putin ønsker noen verdenskrig, har mer tro på at det blir fredeligere nå med Trump enn med Biden Anonymkode: 4ecfe...295
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2025 #3 Skrevet 17. februar 2025 Nei. Ingen har noe å vinne på en verdenskrig, ikke Trump og ikke Putin. Anonymkode: bfd3a...a9d
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2025 #4 Skrevet 17. februar 2025 Hvis Xi går til angrep på Taiwan så har vi en verdenskrig gående. Da blir han og Putin bestevenner og så er det de mot verden. https://www.telegraph.co.uk/world-news/2025/01/22/five-signs-china-invasion-taiwan/ Kina har, i likhet med Russland, atomvåpen. Anonymkode: 30588...eb8
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2025 #5 Skrevet 17. februar 2025 Ja, det er jeg bekymret for. Når fagmiljøer som følger situasjonen tett er bekymret så er ikke jeg så selvgod at jeg ikke hører på dem. USA har alltid vært vår trygghet, men nå er det like usikkert som i de andre stormaktene. Anonymkode: 5e368...9b4
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2025 #6 Skrevet 17. februar 2025 Nei. Hva tjener jeg på det? Det orker jeg ikke. Å gå rundt å være bekymret. Det får jeg gjøre hvis den tiden kommer. Anonymkode: d782d...9f1
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2025 #7 Skrevet 17. februar 2025 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Ja, det er jeg bekymret for. Når fagmiljøer som følger situasjonen tett er bekymret så er ikke jeg så selvgod at jeg ikke hører på dem. USA har alltid vært vår trygghet, men nå er det like usikkert som i de andre stormaktene. Anonymkode: 5e368...9b4 Men hva hjelper det å bekymre seg? Anonymkode: 4ecfe...295
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2025 #8 Skrevet 17. februar 2025 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Men hva hjelper det å bekymre seg? Anonymkode: 4ecfe...295 Tenkende mennesker klarer ikke å skru av hjernen slik. Når man følger med på hva som skjer i verden så reagerer man selvsagt? Jeg går ikke rundt og tenker på det hele tiden, men jeg er absolutt bekymret. Anonymkode: 5e368...9b4
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2025 #9 Skrevet 17. februar 2025 Ikke bekymret. Men så blir jeg sjelden skremt. Anonymkode: ab53b...2d4
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2025 #10 Skrevet 17. februar 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Tenkende mennesker klarer ikke å skru av hjernen slik. Når man følger med på hva som skjer i verden så reagerer man selvsagt? Jeg går ikke rundt og tenker på det hele tiden, men jeg er absolutt bekymret. Anonymkode: 5e368...9b4 Jo det går an å "skru av" hjernen å ikke bekymre seg for saker man ikke kan gjøre noe med Anonymkode: 4ecfe...295
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2025 #11 Skrevet 17. februar 2025 Tja. Bruker ikke mye energi på å tenke ut tankerekka, men jeg er definitiv urolig. Som noen over nevnte, Taiwan kan fort utløse konflikt med Kina. Jeg er utrolig nok lettet over at vi har ren AP regjering akkurat nå, både statsminister, finansminister og utenriksminister med lang fartstid og erfaring. Har tillit til at de evner å ta riktig beslutninger innenfor det handlingsrommet vi har i en kaotisk verden. Anonymkode: f8df0...448
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2025 #12 Skrevet 18. februar 2025 Den bekymringen din kan du bruke positivt, Ts. Om du ikke har skaffet deg det beredskapslageret myndighetene anbefaler så starter du med å sikre at du har det, eller i hvert fall det meste av det, det du kan skaffe. Har du ikke råd til å skaffe alt med det samme, finn ut hva som er viktigst og begynn å handle inn litt og litt. Skaff deg en fiskestang om du ikke har, og noen frø som du kan så i en krise (alle monner drar, selv om du ev. bare har en vinduskarm å dyrke litt salat og tomat i). Og ikke minst, sørg for at du tar vare på nettverket ditt. Har du et lite nettverk så begynn her og nå med å utvide dette. Nå kan du f.eks. melde deg inn i Røde Kors eller lignende, eller noe lokalt frivillig arbeid. Der møter du andre, du utvider nettverket ditt med fornuftige personer, og kanskje lærer du også noe nyttig. Skaff deg en hobby, eller gjør noe som du liker å gjøre (alle kan finne noe som ikke koster noe), noe som gir deg glede. Tør å tenke litt gjennom hva du vil gjøre i ulike situasjoner. Ikke nødvendigvis krig, men for hva gjør du hvis du ikke har strøm i to uker fremover? Hva gjør du om vannet ikke kan brukes? Har du en nabo som er alene eller syk som du kanskje kan bli kjent med slik at du sjekker denne om noe skjer? Hva gjør du om det blir andre ødeleggelser pga. uvær? Eller hva gjør du om vi ikke får tilgang på bruke kort en periode? Har du noe så enkelt som en powerbank, slik at du i det minste kan bruke mobilen litt lenger i en krise? Har du en liten radio som kan gå på batterier, og har du batterier - dette kan være veldig viktig i en krise, slik at du får den informasjonen du trenger. Tenk gjennom hvilke kvaliteter du som person har, hva du kan som kan være nyttig i en krise, og kanskje er det noe du tenker du ønsker å lære deg som kan være nyttig. Fra jeg var liten ble jeg opplært til å tenke gjennom ulike situasjoner som potensielt kan oppstå, og så tenke på hvordan de best kan håndteres om det skjer, om det er krise. Da var det helt konkrete situasjoner som potensielt kunne oppstå, hvor det kunne stå om liv eller helse om jeg ikke var forberedt. Det var aldri snakk om å gå rundt og være redd for at de ulike situasjonene kunne oppstå, men heller å ha tenkt såpass gjennom ting at jeg visste at om noe skulle skje, så var det i det minste større sjanse for at jeg ville reagere på mest mulig hensiktsmessig måte. Og dette har jeg tatt med meg videre i livet, og hatt god nytte av flere ganger, og har fått bekreftet at i kriser, så blir jeg rolig, greier stort sett å tenke klart og gjøre det som må. Bekymring for krig kan du møte på samme måte, om du tar utgangspunkt i din situasjon og hva du kan gjøre for å gjøre deg selv litt mer forberedt på slike mer akutt ufarlige ting som i en slik situasjon kan oppstå. Vet du f.eks. hvordan du kan lagre mat på ulike måter, konservere? Kan du noe håndtverk, så er det veldig nyttig, for vi vil alltid ha behov for å reparere klær, sy, strikke, hekle osv. Eksperimenter med å dyrke noe spiselig, og ikke tenk på det som krise om du tar livet av spirer eller planter, men finn ut hva du gjorde feil, hva du må gjøre neste gang for å øke sjansene til å få det til. Å lære seg slike ting gir mestring også, og mestring gjør at man føler seg tryggere. Og, finn glede i ting du gjør. Vær ute i naturen, den har en beroligende effekt på oss. Ta deg tid til å lytte til fuglene, studere et snøfnugg eller en blomst, kjenn kontrastene mellom snø eller regn mot hud, vind, sol, og lær deg å bli venn med de ulike årstidene vi har. Vær tilstede i eget liv her og nå og jobb for å ha gode mennesker rundt deg, bygg opp nettverket ditt. Spis sunt og tren eller vær aktiv slik at du tåler mer. Det er det vi kan gjøre, for hver av oss har ingen påvirkningskraft fra eller til på det som skjer ute i verden i dag og hva som skjer videre. Om vi aksepterer at dette er usikre tider, og at det ikke er noe hver og en av oss kan gjøre, da senkes stresset. Enda mindre stress får man om man så gjør det man kan for å være forberedt på det uforutsigbare. Tenk bare på f.eks. yrker innen helse, brann og politi m.fl. - de har rutiner på å trene på hendelser som de normalt ikke møter, slik at hvis det oppstår så er det større sjanse for at de vil utføre det de må på riktigst mulig måte. Det er litt overførbart til oss vanlige privatpersoner også, at vi i det minste er litt forberedt på det som det er mulig å forberede seg på, og at vi ellers gjør det vi kan for å ha det best mulig innen de rammene hver av oss har. ❤️ Anonymkode: 71b97...d16
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2025 #13 Skrevet 18. februar 2025 Jeg var veldig engstelig. Nå er jeg ikke det. Krig blir det, og det skjer når det skjer. Men jeg går ikke rundt og er redd lengre. Det skjer når det skjer, og vi er alle i samme båt. Anonymkode: 7ed70...61c
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2025 #14 Skrevet 18. februar 2025 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jo det går an å "skru av" hjernen å ikke bekymre seg for saker man ikke kan gjøre noe med Anonymkode: 4ecfe...295 For de enkle menneskene, kanskje. At jeg er bekymret betyr ikke at det påvirker livet i særlig stor grad. Jeg er også bekymret når attenåringen kjører langt på glatte og smale veier og når min gamle mor glemmer seg og henter posten på tøfler og risikerer å falle på isen. Å bekymre seg betyr å bry seg. Men har man det ikke i seg så skjønner man det nok ikke. Anonymkode: 5e368...9b4
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2025 #15 Skrevet 18. februar 2025 Jeg er bekymret i den forstand at jeg sørger for å ha godt med ved, stearinlys, batterier, batteriradio og lesestoff, i tilfelle strømmen blir borte, jeg har gått gjennom matlageret og fylt flere dunker med vann om vi må klare oss selv en stund, jeg har J-tabletter til ungdomen, jeg har tenkt gjennom noen fluktruter har skrevet ut viktige papirer og samlet i en mappe og jeg drar ingen steder uten ekstra sokker og sko/klær gode nok til at jeg kan gå hjem eller minst 2 mil. Det er ikke det at jeg går rundt og er redd, men scenarioet er såpass sannsynlig at jeg vil vite at jeg har forberedt meg, hvis det skulle skje. Anonymkode: 7829a...3f0
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2025 #16 Skrevet 18. februar 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): For de enkle menneskene, kanskje. At jeg er bekymret betyr ikke at det påvirker livet i særlig stor grad. Jeg er også bekymret når attenåringen kjører langt på glatte og smale veier og når min gamle mor glemmer seg og henter posten på tøfler og risikerer å falle på isen. Å bekymre seg betyr å bry seg. Men har man det ikke i seg så skjønner man det nok ikke. Anonymkode: 5e368...9b4 Jøss, for et spydig og enkelt svar. For min del handler det om at jeg har opplevd en del ting i livet, og har hatt, og har enda, en del bekymringer knyttet til både barna og resten av familien. Man lærer seg etterhvert og sile ut det man ikke får gjort noe med, men det krever litt øvelse. Hvis ikke, blir det for mye og bekymre seg for, rett og slett. Når du får litt mer livserfaring, vil du kunne erfare det samme. Anonymkode: 7ed70...61c
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2025 #17 Skrevet 18. februar 2025 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Jøss, for et spydig og enkelt svar. For min del handler det om at jeg har opplevd en del ting i livet, og har hatt, og har enda, en del bekymringer knyttet til både barna og resten av familien. Man lærer seg etterhvert og sile ut det man ikke får gjort noe med, men det krever litt øvelse. Hvis ikke, blir det for mye og bekymre seg for, rett og slett. Når du får litt mer livserfaring, vil du kunne erfare det samme. Anonymkode: 7ed70...61c Su er jo like spydig selv. Anonymkode: 9bac2...6fe
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2025 #18 Skrevet 18. februar 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg er bekymret i den forstand at jeg sørger for å ha godt med ved, stearinlys, batterier, batteriradio og lesestoff, i tilfelle strømmen blir borte, jeg har gått gjennom matlageret og fylt flere dunker med vann om vi må klare oss selv en stund, jeg har J-tabletter til ungdomen, jeg har tenkt gjennom noen fluktruter har skrevet ut viktige papirer og samlet i en mappe og jeg drar ingen steder uten ekstra sokker og sko/klær gode nok til at jeg kan gå hjem eller minst 2 mil. Det er ikke det at jeg går rundt og er redd, men scenarioet er såpass sannsynlig at jeg vil vite at jeg har forberedt meg, hvis det skulle skje. Anonymkode: 7829a...3f0 Hva slags papirer er viktig å ha utskrift av? Anonymkode: 9bac2...6fe
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2025 #19 Skrevet 18. februar 2025 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jo det går an å "skru av" hjernen å ikke bekymre seg for saker man ikke kan gjøre noe med Anonymkode: 4ecfe...295 Haha, absolutt ikke! Men jeg har adhd da, så hjernen min er hyperaktiv. Det hjelper dog med medisiner, da blir det mer stille i hodet og enklere å fokusere på en eller få ting om gangen, men det er komplett umulig å skru av hjernen min. Med det sagt, så nei, jeg er ikke bekymret for krig. Akkurat nå er det så mye annet som skjer i livet mitt som tar mye større plass og skaper alvorlige bekymringer, som alvorlig sykt barn innlagt på sykehus, at jeg ikke har så mye fokus utover. Anonymkode: 9550b...2a0
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2025 #20 Skrevet 18. februar 2025 Om det er mulig eller ikke er sikkert individuelt, men jeg tror ikke det nødvendigvis er sunt å undertrykke all bekymring, blokke ut nyheter og så videre. Det er bedre å følge med og forberede seg, da vet man at man har gjort det man kan. Det er en mye bedre måte å berolige seg på enn å bare blokke ut. Anonymkode: 8a800...2f8
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2025 #21 Skrevet 18. februar 2025 Ikke akutt bekymret, men har det så absolutt i bakhodet. Faren for storkrig er større enn på mange år, så det å tenke litt beredskap er smart. Lar det likevel ikke påvirke hverdagen, bortsett fra at jeg følger enda litt mer med på hva som rører seg ute i verden. Anonymkode: d9bad...ae0
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2025 #22 Skrevet 18. februar 2025 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Su er jo like spydig selv. Anonymkode: 9bac2...6fe Ja, absolutt. Klarte bare ikke å la være når jeg så hvordan hun ordla seg. Anonymkode: 7ed70...61c
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2025 #23 Skrevet 18. februar 2025 Nei, jeg tror heller det blir en fredsavtale for Ukraina 😊 endelig Hvis noen klarer å tenke litt lengre enn overskrifter i avisene, og kan litt om historie som fag, så er dette det motsatte av «bekymringsfullt». Mange store konflikter ble løst gjennom slike møter. Russland og Ukraina har en lokalt kulturelt-historisk konflikt. Dere som er redd for krigen, hvilken scenario ser dere? At Russland invaderer Finland, eller Polen, Norge, Romania eller okkuperer Frankrike ? Hva slags interesse skulle Russland ha for å gjøre dette? Anonymkode: eea7c...5fa
WaltzingMathilda Skrevet 18. februar 2025 #24 Skrevet 18. februar 2025 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Nei, jeg tror heller det blir en fredsavtale for Ukraina 😊 endelig Hvis noen klarer å tenke litt lengre enn overskrifter i avisene, og kan litt om historie som fag, så er dette det motsatte av «bekymringsfullt». Mange store konflikter ble løst gjennom slike møter. Russland og Ukraina har en lokalt kulturelt-historisk konflikt. Dere som er redd for krigen, hvilken scenario ser dere? At Russland invaderer Finland, eller Polen, Norge, Romania eller okkuperer Frankrike ? Hva slags interesse skulle Russland ha for å gjøre dette? Anonymkode: eea7c...5fa Jøss. Kan ikke du ringe Forsvarsets forskningsinstitutt, og alle Europas ledere, og fortelle dem dette. Si at du har hatt historie på ungdomsskolen, så dette kan du.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2025 #25 Skrevet 18. februar 2025 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Russland og Ukraina har en lokalt kulturelt-historisk konflikt. Dere som er redd for krigen, hvilken scenario ser dere? At Russland invaderer Finland, eller Polen, Norge, Romania eller okkuperer Frankrike ? Hva slags interesse skulle Russland ha for å gjøre dette? Anonymkode: eea7c...5fa Samme interesse som Putin har for det han gjør mot eget folk, stormannsgalskap, makt og et grandiost selvbilde. Anonymkode: 9bac2...6fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå