Gå til innhold

Noen som opplever eller har opplevd overgangsalderen?

Anbefalte innlegg

Jeg er i den nå, og jeg sliter! Har hete-tokter, sover dårlig, kjenner på turevis utmattelse, klarer ikke så mye fysisk aktivitet som før, kjenner meg nedstemt. 

Noen andre som har det sånn? Jeg har begynt på hormoner, så jeg håper det vil hjelpe. 

Anonymkode: 7d06d...ed1

Fortsetter under...

Har du opplevd en overgangsalder, så har du opplevd EN overgangsalder, ingen er helt lik. Men en del er felles trekk som  mange opplever. Hetetokter, dårlig søvn og (enorme) humørsvingninger er vel noe av det som skjer med de ganske mange. Den eneste trøsten er at det går over etter et år eller sju....  

Anonymkode: 6d511...515

Jeg er i gang, tror jeg. Bestilt time til gynekolog for å høre litt, er 45 år.  Og kommer nok til å vurdere hormonbehandling, håper det hjelper for deg og skriv gjerne en oppdatering underveis. Lykke til💜

Anonymkode: dd555...55a

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er i gang, tror jeg. Bestilt time til gynekolog for å høre litt, er 45 år.  Og kommer nok til å vurdere hormonbehandling, håper det hjelper for deg og skriv gjerne en oppdatering underveis. Lykke til💜

Har hetetokter, humørsvingninger, sjeldent/ ikke hatt mens på noen måneder. Også mye hodepine

Anbefaler Hjernen i overgangsalderen på NRK, får noen aha-opplevelser der.

https://tv.nrk.no/program/KOID23006522

Det er mye som skjer i kropp og sinn i denne perioden, og kunnskap om det gjør det lettere å håndtere. 

Kvinnehelse tas heldigvis mer på alvor nå, og det ligger mange podkaster o.l. ute om det også.

For meg var hetetoktene verst, mens søsteren min plutselig fikk panikkanfall og helseangst, noe hverken hun eller jeg hadde hørt om før det skjedde. Hun fikk hormonplaster og ble seg selv igjen.

Anonymkode: 053ab...193

Annonse

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Anbefaler Hjernen i overgangsalderen på NRK, får noen aha-opplevelser der.

https://tv.nrk.no/program/KOID23006522

Det er mye som skjer i kropp og sinn i denne perioden, og kunnskap om det gjør det lettere å håndtere. 

Kvinnehelse tas heldigvis mer på alvor nå, og det ligger mange podkaster o.l. ute om det også.

For meg var hetetoktene verst, mens søsteren min plutselig fikk panikkanfall og helseangst, noe hverken hun eller jeg hadde hørt om før det skjedde. Hun fikk hormonplaster og ble seg selv igjen.

Anonymkode: 053ab...193

Jeg syns den sykeliggjorde noe som er helt normalt. Den nærmest reklamerte for hormoner. Det jeg finner merkelig er at ingen setter spørsmålstegn ved denne hormonbehandlingen. Det som skjer i kroppen skal jo skje. Det er en prossess. Hvorfor tukle med det? Jeg forstår de som er virkelig plaget, slik at de ikke fungerer, men for oss andre…? La kroppen gjøre det den skal uten innblanding. 

Anonymkode: 08735...b3c

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg syns den sykeliggjorde noe som er helt normalt. Den nærmest reklamerte for hormoner. Det jeg finner merkelig er at ingen setter spørsmålstegn ved denne hormonbehandlingen. Det som skjer i kroppen skal jo skje. Det er en prossess. Hvorfor tukle med det? Jeg forstår de som er virkelig plaget, slik at de ikke fungerer, men for oss andre…? La kroppen gjøre det den skal uten innblanding. 

Da oppfattet vi dette veldig forskjellig. Med din innstilling er det i så fall mye som ikke bør behandles. Det er for eksempel naturlig å bli syk også, men de fleste vil jo foretrekke medisiner, eller til og med vaksiner for å forebygge. Det er naturlig å føde også, men hvorfor ikke bruke smertelindring hvis det gjør det enklere? Det er naturlig å få dårligere syn og hørsel med alderen også, og da bruker en jo gjerne briller og høreapparat. Og det er naturlig for en kvinne å bli gravid etter jevnlige samleier med en mann, men de fleste ønsker å kontrollere dette ved å bruke prevensjon osv.

Jeg tenker at det er viktig at man får kunnskap i hvert fall, slik at man kan ta et valg som passer en selv utfra et godt nok grunnlag. For mange kvinner vil hormontilskudd være det mest riktige i perioden før og under overgangsalderen fordi det gir bedre livskvalitet og mindre risiko for å utvikle for eksempel demens, mens for andre vil det ikke være riktig fordi de knapt har plager og/eller vil risikere flere skadelige bivirkninger enn positive effekter. Jeg synes serien på NRK nyanser dette fint, og har med mye oppdatert forskning. 

Anonymkode: 48a67...08f

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Da oppfattet vi dette veldig forskjellig. Med din innstilling er det i så fall mye som ikke bør behandles. Det er for eksempel naturlig å bli syk også, men de fleste vil jo foretrekke medisiner, eller til og med vaksiner for å forebygge. Det er naturlig å føde også, men hvorfor ikke bruke smertelindring hvis det gjør det enklere? Det er naturlig å få dårligere syn og hørsel med alderen også, og da bruker en jo gjerne briller og høreapparat. Og det er naturlig for en kvinne å bli gravid etter jevnlige samleier med en mann, men de fleste ønsker å kontrollere dette ved å bruke prevensjon osv.

Jeg tenker at det er viktig at man får kunnskap i hvert fall, slik at man kan ta et valg som passer en selv utfra et godt nok grunnlag. For mange kvinner vil hormontilskudd være det mest riktige i perioden før og under overgangsalderen fordi det gir bedre livskvalitet og mindre risiko for å utvikle for eksempel demens, mens for andre vil det ikke være riktig fordi de knapt har plager og/eller vil risikere flere skadelige bivirkninger enn positive effekter. Jeg synes serien på NRK nyanser dette fint, og har med mye oppdatert forskning. 

Anonymkode: 48a67...08f

Nei, da misforsto du meg. Det er klart man skal ha briller hvis man ser dårlig, men det er sjelden briller gir bivirkninger. 
Hva folk gjør med sine kropper er meg knekkende likegyldig, men jeg synes likevel lista for å bruke medisiner er blitt veldig lav i det siste. 

Jeg er nok i periomenopause nå. Opplever vektøkning og vansker med å redusere vekt, følelse av å aldri bli uthvilt og verst av alt - en ulmende irritasjon til alt og alle og en nedstemthet som jeg ikke har hatt tidligere.

Jeg har utsatt å oppsøke lege, men skal gjøre det så snart det blir ledig time. Jeg kommer ikke til å nøle med å ta imot hjelp. Heldigvis har det blitt satt mer fokus på kompleksiteten rundt overgangsalderen. Dette er en tilstand som har vært totalt forsømt i legevitenskapen, og kvinner har bare måttet tåle det. Det har ført til både skilsmisser, oppsigelser og det som verre er. Kvinner har fått psykiatriske diagnoser på grunn av manglende kompetanse hos legene. 

Mange opplever milde symptomer som ikke er inngripende i hverdagen, og da kan man sikkert klare seg uten hormontilskudd. Men å ikke ta imot den hjelpen som finnes dersom livskvaliteten hemmes og man har alvorlige psykiske plager - det blir rett og slett bare for dumt. Dette kan pågå over mange år, og det kan skape utfordringer man må leve med resten av livet. 

Snakk med legen din og bytt lege dersom du har en lege uten kunnskap. I den fasen av livet du nå er må du ha en lege som er oppdatert. 

Anonymkode: aa5af...a5c

Anonym bruker skrev (På 17.2.2025 den 11.08):

Jeg er i den nå, og jeg sliter! Har hete-tokter, sover dårlig, kjenner på turevis utmattelse, klarer ikke så mye fysisk aktivitet som før, kjenner meg nedstemt. 

Noen andre som har det sånn? Jeg har begynt på hormoner, så jeg håper det vil hjelpe. 

Anonymkode: 7d06d...ed1

Ja, har fått en del av det samme. Kan ikke bruke hormoner grunnet risiko for slag i familien.

Anonymkode: 58c3d...685

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...