Gå til innhold

Strikkere, heklere og andre håndarbeidsmennesker

Anbefalte innlegg

Etter en tur på strikkekafé der dette ble et lite tema, spør jeg her også: Hvor mange prosjekter har du på gang av gangen? De fleste av de som var rundt bordet hadde minst to prosjekter hver. Det har jeg også. Akkurat nå strikker jeg på en genser, men den er for stor å dra på, så om jeg skal bort eller f. eks. kjøre tog, så strikker jeg sokker. Jeg har også liggende et halvferdig babyteppe til Amandaprosjektet. Hva med dere? Klarer dere å holde dere til et prosjekt av gangen?

Fortsetter under...

Akkurat nå har jeg tre, en genser  som står i fare for å bli en ufo, hekler ruter til et teppe og har et lite Sophie scarf på pinnene. 
Og så har jeg en lang «jeg ønsker meg»-liste…

Edit: Ja og så glemte jeg helt, jeg begynner å brodere skjorter til bunader til sønnene mine nå straks.. så da blir jeg vel opptatt med det en stund..

Endret av amandine

Jeg har tre, en genser hjemme, et gaveprosjekt på hytta, og et babyteppe på hytta hvis jeg er der med noen som ikke kan se gaveprosjektet. Strikker tepper og luer til prematuravdelingen på sykehuset, fin måte å bruke opp restegarn av tynn ull. 

Normalt sett bare ett, men av ulike årsaker har jeg strengt tatt tre ulike nå, selv om to av dem er i dyp dvale, eller UFO-er som jeg har hørt det omtalt som. 

Det hender jeg har to parallelle hvis det ene krever mye konsentrasjon, og et annet omtrent ikke noe, som f.eks. mye mønster på en genser, og vanlige raggsokker. Likevel foretrekker jeg å fullføre et prosjekt før jeg begynner på noe nytt, rett og slett fordi at hvis ikke ender jeg gjerne opp som nå, med å ikke komme videre på de to jeg startet med for ganske lenge siden.

Anonymkode: 71fa4...994

Annonse

Jeg skal sy et par skjorter i lin. I tillegg har jeg plukket ut en del rester av stoff som skal bli til puter til en pallesofa. Masse farger, det blir gøy 🤩

Hvis jeg virkelig får ånden over meg, er målet å sy noen slags duker som jeg kan bruke under veranda for å dekke mot vind på sidene hvis vi skal sitte utover kvelden. 

Anonymkode: a5223...71a

Godt å høre at det er såpass vanlig å ha flere :D. Jeg går litt lei og begynner halvveis i noe å glede meg til å begynne å strikke av et annet garn jeg har kjøpt, men prøver å tvinge meg selv til å fullføre. Jeg har en svakhet for håndfarga sokkegarn og har en hel pose med lekre farger som jeg gleder meg til å strikke. Sokker er jo forbruksvare så da synes jeg at jeg kan forsvare at jeg stadig går på en liten smell på nettet eller i en garnbutikk. Genseren jeg holder på med står i fare for å bli en UFO. Akkurat nå gidder jeg ikke strikke på den for vinteren er jo snart over så da får jeg ikke brukt den allikevel og tre andre gode og tildels sanne grunner. Så da boltrer jeg meg i sokkestrikk og flettemønstre. Det har jeg nesten tålmodighet til å fullføre. 

Himmel og hav skrev (1 time siden):

Godt å høre at det er såpass vanlig å ha flere :D. Jeg går litt lei og begynner halvveis i noe å glede meg til å begynne å strikke av et annet garn jeg har kjøpt, men prøver å tvinge meg selv til å fullføre. Jeg har en svakhet for håndfarga sokkegarn og har en hel pose med lekre farger som jeg gleder meg til å strikke. Sokker er jo forbruksvare så da synes jeg at jeg kan forsvare at jeg stadig går på en liten smell på nettet eller i en garnbutikk. Genseren jeg holder på med står i fare for å bli en UFO. Akkurat nå gidder jeg ikke strikke på den for vinteren er jo snart over så da får jeg ikke brukt den allikevel og tre andre gode og tildels sanne grunner. Så da boltrer jeg meg i sokkestrikk og flettemønstre. Det har jeg nesten tålmodighet til å fullføre. 

Jeg tenker at livet skal nå være litt rotete, med noe påbegynt og noe på vent. Planen og gleden ved det er halve moroa og ellers er livet alle disse dagene man gjorde litt av hvert mellom det. Det er en tid for alt, UFO er nok ment som et høstprosjekt uansett 😉

Annonse

gale damen skrev (55 minutter siden):

Jeg har måtte bli streng med meg selv, og tillater ett prosjekt av hver sort om gangen. Ett syprosjekt, ett heklearbeid, ett strikketøy og ett broderi. Jeg jukser og har en bunad utenom.. 

Bare en liten bunad 😂.

Har flere. Må ha noe enkelt å ha med på reise, og så har jeg mange nesten ferdige ting som kun mangler sluttføring. Har egentlig fått streng beskjed av datteren min om å kun jobbe med montering og ferdigstilling hjemme, men det er jo så kjedelig! 🤣

Anonymkode: cc41a...c09

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg tenker at livet skal nå være litt rotete, med noe påbegynt og noe på vent. Planen og gleden ved det er halve moroa og ellers er livet alle disse dagene man gjorde litt av hvert mellom det. Det er en tid for alt, UFO er nok ment som et høstprosjekt uansett 😉

Takk!

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Har flere. Må ha noe enkelt å ha med på reise, og så har jeg mange nesten ferdige ting som kun mangler sluttføring. Har egentlig fått streng beskjed av datteren min om å kun jobbe med montering og ferdigstilling hjemme, men det er jo så kjedelig! 🤣

Å, ja! Feste tråder og montering er gørr. Jeg har hatt prosjekter liggende ferdigstrikka i lange tider som bare mangler festing av tråder. Jeg beundrer dypt de menneskene som fester tråder underveis. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Samme her. Litt kjedelig å gå tilbake til ting jeg ikke har holdt på med på lenge.

Å, ja! Feste tråder og montering er gørr. Jeg har hatt prosjekter liggende ferdigstrikka i lange tider som bare mangler festing av tråder. Jeg beundrer dypt de menneskene som fester tråder underveis. 

Og jeg skjønner ikke at noen ikke gjør det 😂 Det er jo så utrolig irriterende med alle de trådene, så det er bedre å bare få dem bort så fort som mulig! Dessuten vet jeg også at det fort kan bli vanskelig å fullføre helt hvis jeg ikke fester fortløpende slik at jeg bare har én eller to tråder igjen til slutt. Jeg monterer også underveis der det er mulig, som for eksempel å sy sammen under ermene. 

Jeg strikker løse tråder inn underveis, da er det nesten ingen jobb når jeg er ferdig med strikkinga. Nå strikker jeg stort sett kun plagg med rundfelling eller raglanfelling, eller -økning og da blir det lite montering også. 

Endret av Iiiiik
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Og jeg skjønner ikke at noen ikke gjør det 😂 Det er jo så utrolig irriterende med alle de trådene, så det er bedre å bare få dem bort så fort som mulig! Dessuten vet jeg også at det fort kan bli vanskelig å fullføre helt hvis jeg ikke fester fortløpende slik at jeg bare har én eller to tråder igjen til slutt. Jeg monterer også underveis der det er mulig, som for eksempel å sy sammen under ermene. 

Jeg foretrekker å gjøre det til slutt i ett jafs. Sitter nå med et par-tre hundre tråder igjen å feste og det er ganske fredelig og godt så snart jeg er i gang, man må bare ikke tenke eller telle. Eller bli utålmodig, for det neste er jo det morsomste, selve monteringa.

For mange og det irriterer vettet ut av meg. Strikker en genser for ett familiemedlem. Grusom genser å strikke, gikk tom for garn før jeg gikk tom sor stikkelyst så da har den bare blitt liggende som ett irritasjonsmoment. Hjelper ikke at mamma spør hvordan det vår med den hver gang hun ringer. 
Har en jakke til dattras svigersøster liggende, hun har ikke hast med å få den. Hun prøvde å starte på den selv, men ble sur bare hun fikk garnet i hendene. Så når den blir ferdig bryr hun seg ikke om. Hun har ofte fått gensernee cato uker etter jeg har fått garnet før, men denne sa at hun ikke forventet å få igjen før hun hadde glemt den. 

Førså hadde jeg bare ett prosjekt av gangen, eller jeg strikket lommevenner når jeg ikke kunne ha strikketøy jeg måtte følge med på. Slik som på biltur var det lommevenner. Perfekt måte å bruke opp restegarn på og jeg kan strikke uten å følge med. Ikke minst så gjør det ikke noe om det blir noen bommerter. 
Nå har jeg ting liggende, har igrunn blitt flere og flere etterhvert som lysta har forsvunnet. Den har kommet bitte litt tilbake nå, så har blitt ferdig med å prosjekter som har liggi her denne uka. Vurderer om jeg skal sette meg som mål å ikke starte på noe nytt før jeg har gjort ferdig alt som ligger utenom en jakke.

Anonymkode: ea8ab...095

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

For mange og det irriterer vettet ut av meg. Strikker en genser for ett familiemedlem. Grusom genser å strikke, gikk tom for garn før jeg gikk tom sor stikkelyst så da har den bare blitt liggende som ett irritasjonsmoment. Hjelper ikke at mamma spør hvordan det vår med den hver gang hun ringer. 
Har en jakke til dattras svigersøster liggende, hun har ikke hast med å få den. Hun prøvde å starte på den selv, men ble sur bare hun fikk garnet i hendene. Så når den blir ferdig bryr hun seg ikke om. Hun har ofte fått gensernee cato uker etter jeg har fått garnet før, men denne sa at hun ikke forventet å få igjen før hun hadde glemt den. 

Førså hadde jeg bare ett prosjekt av gangen, eller jeg strikket lommevenner når jeg ikke kunne ha strikketøy jeg måtte følge med på. Slik som på biltur var det lommevenner. Perfekt måte å bruke opp restegarn på og jeg kan strikke uten å følge med. Ikke minst så gjør det ikke noe om det blir noen bommerter. 
Nå har jeg ting liggende, har igrunn blitt flere og flere etterhvert som lysta har forsvunnet. Den har kommet bitte litt tilbake nå, så har blitt ferdig med å prosjekter som har liggi her denne uka. Vurderer om jeg skal sette meg som mål å ikke starte på noe nytt før jeg har gjort ferdig alt som ligger utenom en jakke.

Anonymkode: ea8ab...095

Jeg heier på deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...