Gå til innhold

Er dette lov?

Anbefalte innlegg

Det er lovlig. 

Om det er rimelig, kommer jo helt an på hvorfor de trengte å finne ham. Navnet hans kommet opp i forbindelse med at noen distribuerer hasj bak nærbutikken? Neppe bråhast. Navnet hans kommet opp som den som antagelig har publisert at han skal utføre et skoleangrep nå straks? Åpenbart hast. 

Dermed umulig å si om det er begått noe etisk problematisk her. 

Anonymkode: 11af4...19f

Fortsetter under...

Iiiiik skrev (38 minutter siden):

Hvorfor har ikke foreldrene selv tatt kontakt med politiet for å spørre om hva de ville med gutten?

Foreldrene har ringt politiet, men de har ikke kontortid etter kl 15 og fikk beskjed om å ringe tilbake mandag. 

Anonymkode: 1cdf1...366

4 hours ago, Anonym bruker said:

Høres veldig bra ut for meg! 

Politiet er over oss. Hva så? Kanskje elevene får litt respekt for politiet. 

Anonymkode: 7819c...897

Er politiet over oss? Vi lever da ikke i en politistat heller!

Anonymkode: 5801e...d1d

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Det gjøres vel hvis de er redd for at han skal stikke av, skjule noe, ødelegge noe. Det er ikke ulovlig for politi å ta kontakt med ungdommer uten foresatte sin tillatelse.

Anonymkode: d89f3...59d

Jo, mindreårige har krav på å ha verge med seg i avhør, og det er uetisk og mest sannsynlig straffbart å gå frem på en slik måte 

Anonymkode: 584f5...813

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jo, mindreårige har krav på å ha verge med seg i avhør, og det er uetisk og mest sannsynlig straffbart å gå frem på en slik måte 

Anonymkode: 584f5...813

Avhør ja, men det er jo noe helt annet.

Annonse

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Så alt dette fuzzet et pga at politi spurte etter denne gutten? De har ikke snakket med han engang? I all verden. 

Anonymkode: c4f81...980

Politiet har ikke snakket med gutten nei, heller ikke foreldrene. Virker litt rart at de saumfarte hele skolen og snakket med elevene og var i alle rom. Mens gutten hadde dratt hjem. Bor like ved skolen. Politiet kom ikke hjem til gutten eller har oppsøkt han på annet vis, heller ei foreldrene. 
Synes det virker veldig rart at du kan rykke ut på den måten, for så å bare dra tilbake på stasjonen og ta seg en bolle. Hadde det vært noe alvorlig burde de vel kanskje kommet hjem til de? En ting er om politiet kjører rundt i gatene og følger med på enkelte, men når de rykker inn på en skole med mange barn og leter etter han og spør masse elever med hans fulle navn så rart det bare stopper der liksom. 
Jeg kan lite om jussen og lovverket til politiet, men man kan jo lure 

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Tenk at foreldrene til denne gullklumpen har opplevd noe sånt ❤️ Lille Preben von Toppidan er jo et englebarn! Han kan aldri ha publisert videoer av nakne jenter på nett, eller solgt kokain, eller banket dritten ut av en yngre gutt. Politiet har alt for masse ressurser så de går rundt og spør etter alle de uskyldige englebarna. 

(Ironi, tenkte det var greit å understreke det)

Anonymkode: fca90...dac

Preben von Toppidan🤣🤣🤣

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Politiet har ikke snakket med gutten nei, heller ikke foreldrene. Virker litt rart at de saumfarte hele skolen og snakket med elevene og var i alle rom. Mens gutten hadde dratt hjem. Bor like ved skolen. Politiet kom ikke hjem til gutten eller har oppsøkt han på annet vis, heller ei foreldrene. 
Synes det virker veldig rart at du kan rykke ut på den måten, for så å bare dra tilbake på stasjonen og ta seg en bolle. Hadde det vært noe alvorlig burde de vel kanskje kommet hjem til de? En ting er om politiet kjører rundt i gatene og følger med på enkelte, men når de rykker inn på en skole med mange barn og leter etter han og spør masse elever med hans fulle navn så rart det bare stopper der liksom. 
Jeg kan lite om jussen og lovverket til politiet, men man kan jo lure 

Det er klart at de har lov å se etter noen. Jeg skjønner ikke hvorfor dette opprører deg slik. 

Det er klart at de har lov å se etter noen. Jeg skjønner ikke hvorfor dette opprører deg slik. 

Har de det? Er det en hjemmel som sier at de kan oppsøke en skole og spør ut barn om navngitte personer? Det er ikke «klart det er lov å se etter folk» dette er politi i en tjeneste med mindreårige. Bare lurer på lovverket i det. For meg høres det crazy ut, men det er mye rart mange steder 

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Har de det? Er det en hjemmel som sier at de kan oppsøke en skole og spør ut barn om navngitte personer? Det er ikke «klart det er lov å se etter folk» dette er politi i en tjeneste med mindreårige. Bare lurer på lovverket i det. For meg høres det crazy ut, men det er mye rart mange steder 

Klart politiet har lov til å lete etter og til og med attestere elever. Mistenker man at f. Eks bevist kan ødelegge eller ungdom stikke av så varsler man ikke på forhånd. For noen år siden slo politiet i Bergen til mot mange vgs samtidig. 27 elever ble arrestert for befatning med narkotika. 

Anonymkode: 07265...98c

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Hvor gammel er han?

Det var en gang to uniformerte politimenn som kom trampende inn på en skole.  De smøg seg forbi de skumle voksne som jobbet der, og spurte ungene som var der etter Petter.  "Nei, sier det første barnet.  Jeg vet ikke hvor Petter er."  "Ikke jeg heller, sier det andre barnet.  Jeg har ikke sett ham i dag" svarer det tredje barnet.  "Skal vi spørre noen voksne her?" spør den ene politimannen den andre  "Neeeiii, uff a meg de kan være farlige, voksne er skumle mennesker" svarer den andre..

"Ja, det har du rett i" svarer den første  "Skulle vi ringe foreldrene?"  spør den andre  "Å, nei" sier den første med skrekk i stemmen.  "Det er enda mer skummelt.  Vi vet aldri hva de kan finne på "

De ser på hverandre, og så sier den ene politimannen til den andre "Nei, vel han er ikke her , da tror jeg jammen meg at vi drar tilbake til kontoret.  Ikke mer for oss å gjøre her."  Så rusler de glade og fornøyde tilbake til bilen, drar tilbake til stasjonen og der drakk de kaffe og koste seg og .  Og hvem vet, kanskje sitter de der og  drikker kaffe fremdeles, mens de ler og koser seg.....

Og snipp, snapp, snute så var politiarbeidsdagen ute og politimennene gikk glade og fornøyde hjem til ektefellene sine og der levde de lykkelig alle sine dager.  Snipp, snapp snute, så var eventyret ute også... 

Eller? 

Anonymkode: 79f24...67a

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Klart politiet har lov til å lete etter og til og med attestere elever. Mistenker man at f. Eks bevist kan ødelegge eller ungdom stikke av så varsler man ikke på forhånd. For noen år siden slo politiet i Bergen til mot mange vgs samtidig. 27 elever ble arrestert for befatning med narkotika. 

Det er ingen som sier at politiet ikke får lov å lete etter elever hvis de mistenker at noe kriminelt har skjedd. 
Om et ungdom har blitt anmeldt for å ha voldtatt ei jente, skal politiet da storme inn på skolen, pågripe ungdommen med håndjern foran alle medelevene? Eller bør de kalle inn ungdommen til et politiavhør? Det er mange måter å gjøre ting på, utifra hva som er skjedd. 
Alle under 18 år beregnes som barn. 
Politiet skal alltid handle utifra barnets beste prinsippet. Både mot den som er fornærmet og mistenkt. Skånsomt. 
i denne saken så lurer jeg på alvorlighetsgraden når de ikke har oppsøkt gutten eller foreldrene hjemme, men stormer inn på skolen. Det virker bare veldig uprofesjonelt. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er ingen som sier at politiet ikke får lov å lete etter elever hvis de mistenker at noe kriminelt har skjedd. 
Om et ungdom har blitt anmeldt for å ha voldtatt ei jente, skal politiet da storme inn på skolen, pågripe ungdommen med håndjern foran alle medelevene? Eller bør de kalle inn ungdommen til et politiavhør? Det er mange måter å gjøre ting på, utifra hva som er skjedd. 
Politiet skal alltid handle utifra barnets beste prinsippet. Både mot den som er fornærmet og mistenkt. Skånsomt. 
i denne saken så lurer jeg på alvorlighetsgraden når de ikke har oppsøkt gutten eller foreldrene hjemme, men stormer inn på skolen. Det virker bare veldig uprofesjonelt. 

Det er veldig mye man ikke vet. Kanskje man bare skal stole på at polititet gjør gode vurderinger på bakgrunn av kunnskap og erfaring? De er nok de aller beste til å virdere riktig fremgangsmåte i ulike tilfeller

Anonymkode: d8841...65e

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror bare du må akseptere at det er mer til denne saken enn du vet og så prøve å slutte å tenke på den. Du har et litt usunt oppheng i denne saken og det virker som du ser veldig opp til disse foreldrene. Alt er ikke hva man ser, vet du. 

7 hours ago, Anonym bruker said:

Det er veldig mye man ikke vet. Kanskje man bare skal stole på at polititet gjør gode vurderinger på bakgrunn av kunnskap og erfaring? De er nok de aller beste til å virdere riktig fremgangsmåte i ulike tilfeller

Anonymkode: d8841...65e

Nei politiets sine vurderinger kan man virkelig ikke stole på

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Klart man kan stole på polities vurdering. Man skal derimot ikke stole blind på det, for misforståelser og feilvurderinger skjer. I politiet, som andre steder, kan der også være ansatte som ikke er så flinke eller som ikke prioriterer riktig. Noen ganger treffer man på noen som slett ikke skulle jobbet der. Men alt dette hører til sjeldenhetene. Og kommer man opp i slike situasjoner må man melde fra. Medarbeidere i politiet er vanlige mennesker. De er naboer og venner og ikke ulv i fårelær. Om alle hele tiden skal trekke polities vurdering i tvil. Nekte å følge ordre fordi de kanskje tar feil eller fordi man selv bestemmer seg for å høre på andres meninger i stedet, så får man anarki, farlige situasjoner og sløsing med politiets ressurser. 

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

I denne saken høres det ut som helt insane vurderinger. Dumme folk finnes i alle yrker, politiet ingen unntak. 
Det er en god del politifolk som sitter inne på kontor og jobber med udi og internett fordi de ikke får lov ut i feltet, grunnet dårlig adferd. Vet om en politimann som ble sittende inne fordi han lekte politi i fritiden sin i fylla og skulle ta folk. 

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Klart man kan stole på polities vurdering. Man skal derimot ikke stole blind på det, for misforståelser og feilvurderinger skjer. I politiet, som andre steder, kan der også være ansatte som ikke er så flinke eller som ikke prioriterer riktig. Noen ganger treffer man på noen som slett ikke skulle jobbet der. Men alt dette hører til sjeldenhetene. Og kommer man opp i slike situasjoner må man melde fra. Medarbeidere i politiet er vanlige mennesker. De er naboer og venner og ikke ulv i fårelær. Om alle hele tiden skal trekke polities vurdering i tvil. Nekte å følge ordre fordi de kanskje tar feil eller fordi man selv bestemmer seg for å høre på andres meninger i stedet, så får man anarki, farlige situasjoner og sløsing med politiets ressurser. 

Hvem er medarbeidere i politiet? 
hvem melder man fra til? Folk i politiet beskytter hverandre, hvis man ikke er naiv å tror noe annet. Sløsing med politiets ressurser skjer hele tiden, også i denne saken. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

I denne saken høres det ut som helt insane vurderinger. Dumme folk finnes i alle yrker, politiet ingen unntak. 
Det er en god del politifolk som sitter inne på kontor og jobber med udi og internett fordi de ikke får lov ut i feltet, grunnet dårlig adferd. Vet om en politimann som ble sittende inne fordi han lekte politi i fritiden sin i fylla og skulle ta folk. 

Du høres litt sprø ut.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er hekt imponerende hvor mye energi du legger ned i denne saken. Er det en familie du ser opp til dette har skjedd med siden du tar det så tungt?

Det er hekt imponerende hvor mye energi du legger ned i denne saken. Er det en familie du ser opp til dette har skjedd med siden du tar det så tungt?

Det er nok hennes egen gullunge det dreier seg om, tenker jeg. Og hun tror blindt på hva gullungen presenterer for lille mammaen sin.

Anonymkode: 516f7...931

Tenker det er hennes egen familie, og hennes egen sønn.

Anonymkode: 28098...a17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...