Gå til innhold

Avslutte behandlingsløp barn

Anbefalte innlegg

Har fått oppfølgingstime på sykehuset til barnet mitt. Ved første og forrige besøk fikk hun en medisin hun skulle prøve, og vi prøvde den en periode før hun ikke ville lenger og har likevel blitt merkbart bedre enn hun var tidligere. Hun ønsker ikke å gå på oppfølgingstime for hun mener at problemet er blitt bedre (hun er snart 12). 

Jeg tenker at hun kanskje burde gått, men ønske ikke å gjøre det mot hennes vilje. Samtidig er hun som sagt blitt mye bedre. Er bare litt redd for at blir reaksjoner fra sykehuset om vi avslutter behandlingsløpet.

Har dere noen lignende erfaringer?

Anonymkode: ce427...5fc

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452617-avslutte-behandlingsl%C3%B8p-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barn skal ikke få bestemme at de skal avslutte behandling fordi de føler seg bedre.  Det er faktisk en av de tingene vi som foreldre bestemmer, og legene selvfølgelig.  Det er rett og slett dårlig gjort mot barnet å la barnet da det ansvaret også.  Det kan være langt mellom å føle seg bedre og å være bedre eller helt bra. Og det er mange behandlinger man kan føle seg bra av, lenge før man er bra.  

Jeg vil si at det gjelder all type behandling.  Noen ganger kan det være små valg som barnet kan få ta, men i det store og hele er det vårt ansvar som foreldre. 

Anonymkode: 88dff...6bb

Jeg er veldig for at barn skal ha medbestemmelsesrett i eget liv, men når det gjelder helse er det foreldrene som bestemmer fram til de er helserettslig myndige. Så her hadde jeg bare fortalt henne at denne kontrollen må hun ta, og så får dere stå i det.

Helt uavhengig av hva behandlingen er for, så tenker jeg at den hadde jeg som forelder bestemt at hun skal på. Det kan være viktig å drøfte med legen om bedringen skyldes det ene eller det andre, om det er noe som kan gjøre henne enda bedre osv. Hun må gjerne mene og si at hun ikke skal på den timen, men hun har ikke hverken evne til å forstå konsekvensene av å ikke følge opp helseproblematikk eller myndighet til å bestemme. Hun er et barn.

Annonse

Vil ikke bruke medisinen lenger? Vil ikke på neste time til sykehuset? Dette er faktisk ikke opp til et barn å bestemme, hva ellers er det hun bestemmer? Helse vet hun lite om, det er helt hinsides at "du ikke vil gjøre noe som er imot hennes vilje". Du er den voksne, du bestemmer. Du har ansvaret for hennes helse, det er du som bestemmer dette. 

Anonymkode: 61836...039

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

En ting er barn, de vet ikke bedre. Men at voksne folk har så høye tanker om seg selv at de tror de er i posisjon til å avgjøre når et behandlingsløp skal avsluttes??

Anonymkode: 56656...b28

Dét er da helt på sin plass. Leger er ikke guder og har ikke lenger den litt absurde pidestallstatusen de en gang hadde. 

Vi er ganske mange som fint kan delta i vurderinger rundt egen (og egne barns) helse og tidvis lande på noe annet enn det en lege foreslår eller en sykehusrutine tilsier.

Anonymkode: 8cfaf...531

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Dét er da helt på sin plass. Leger er ikke guder og har ikke lenger den litt absurde pidestallstatusen de en gang hadde. 

Vi er ganske mange som fint kan delta i vurderinger rundt egen (og egne barns) helse og tidvis lande på noe annet enn det en lege foreslår eller en sykehusrutine tilsier.

Man lar ikke en 12 åring bestemme sånt.

Anonymkode: 546a4...e7d

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Man lar ikke en 12 åring bestemme sånt.

Anonymkode: 546a4...e7d

Hvorfor siterer du meg for å påpeke det? 

Jeg svarte vedkommende som mente voksne aldri burde bestemme seg for å avslutte en behandling. 

Dere går selvfølgilg, da kan dere prate med legen om hvordan hun reagerte på medisinen, hvordan hun føler seg osv. Legen kan da gi sin profesjonelle mening om det er logisk å avslutte eller hvorfor dere burde fortsette. Dette er ikke noe en 12-åring kan vurdere selv uten å prate med lege. 

Hvis du som forelder mener at legen ikke har gode argumenter for å fortsette, kan dere avslutte. Men dere prater med legen først; man avslutter ikke etter én time og før man har diskutert dette med legen. 

Barn under 16 år skal ikke bestemme selv. Dette er du og legen som bestemmer. 
Du kan si til henne at om behandlingen avsluttes før den er ferdig får hun tilbake plagene. Så dette er legen som bestemmer. 

Anonymkode: 20f73...7e8

Annonse

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Og en slik vurdering må tas i samarbeid med lege, ikke basert på en tolvårings vil ikke. 

Anonymkode: 1136e...09e

Litt avhengig av hva problemet er, sykehuset/legen kommer ikke til å reagere på at dere avlyser hvis barnet har blitt bra. Ingenting er bedre enn det, ventelistene er lange og da får noen med behov timen istedenfor, og det er jo bare å henvises tilbake hvis problemet kommer tilbake - så lenge det ikke er noe som kan bli farlig på sikt. Er mange barn med kroniske sykdommer som går til kontroller (ved behov) hos fastlege også. Et alternativ er at dere får omgjort timen til telefontime, igjen avhengig av problemstillingen, og lager en felles plan på den.

Anonymkode: 4609e...595

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Og en slik vurdering må tas i samarbeid med lege, ikke basert på en tolvårings vil ikke. 

Anonymkode: 1136e...09e

Man er ikke nødt å ta medisinske vurderinger i samarbeid med lege og det behøver ikke være dumt å ta dem på egen hånd. Selvfølgelig etter å ha hørt legers begrunnelse for sitt behandlingsforslag og selvfølgelig ikke basert på et barns "vil ikke" (som jeg heller aldri har hevdet).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...