Gå til innhold

Opplagte ting du ikke tenkte over

Anbefalte innlegg

Da vi var i etableringsfasen hente det vi diskuterte hva vi ønsket ut av et forhold. Noen hadde kjærester som var litt merkelige, men tenkte at de skulle klare å tilpasse seg de nykkene/dårlige sidene og lære å leve med dem. De fleste klarte det og de har et fint ekteskap/samboerskap.

Det som har vist seg å bli vanskeligere å svelge/navigere er barna. For noen av barna arvet jo disse nykkene (både gjennom arv og noe ved miljø). Og som tenåringer blir jo slike sider ekstra tydelig. Plutselig hadde vedkommende flere i huset med oppførsel/personlighetsstrekk som var like de utfordrende sidene til mannen. Og mannen var kanskje den som taklet det dårligst. Plutselig var det flere i huset som var negative av natur (halvtomme glass) og som dermed trakk hverandre ned fremfor å tekke hverandre opp. Det var flere som var påståelige eller som vridde på det som ble sagt så mye at de diskuterte alternative virkeligheter. En ting var når far og mor diskuterte, eller mor og barn. Der vet mor å navigere, men om et av barna med et slikt trekk diskuterte med far ble det fort fastlåst. Overførte en slik samtale en gang og den var ganske fascinerende. Dette er bare noen eksempler og det er ikke menn eller barn/ungdommer med diagnoser, bare utfordrende personlighetstrekk/nykker. 

Dette var noe vi aldri tenkte over. Vi var så opptatt av forholdet, barn kom liksom litt lengre ute i løypen og hadde ikke det fokuset i etableringsfasen. De fleste tar det som del av livet, men noen har sagt at om de skulle valgt igjen så ville de valgt noe med en likere personlighet som seg selv. Jeg har heldigvis ikke videre opplevelser med dette, men jeg har venner med disse utfordringene og jeg ser hvor det til tider kan være utmattende. Jeg kommer derfor til å gi dette videre som råd til mine barn når de blir unge voksne. I seriøse forhold bør man vurdere om dette er en partner som ikke bare blir en god far, men som ikke deler videre personlighetstrekk man selv eller far ikke vil klarer å håndtere når egne barn blir like. 

Anonymkode: 5bec6...106

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452611-opplagte-ting-du-ikke-tenkte-over/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...