Gå til innhold

Hva spiser din ungdom som driver med idrett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på dietten til ungdommene som driver med idrett, gutter. 

Min er straks 16 og jeg har gått tom for ideer - det går mye i mellommåltider pga skole og treninger er til litt forskjellige tidspunkt hver dag 😕 så «rutine» når det gjelder mat finns ikke hjemme i nesten ett år nå, så jeg må ta noen grep.

Matinnkjøp og ingredienser er også blitt et mareritt - enten en kartong egg er spist på 2 dager, eller så blir ting kastet fordi det er ekstra trening, eller han plutselig hadde spist ute med noen, eller fått pizza i klubben etter trening ol. 

Noen som har forslag til noen ressurser ala ukesmeny, men med mellommåltider? Noen nettsider eller andre kilder jeg kan bruke? Har vært på et ernæringsseminar i regi av idrettsklubben, og det var fint, men gikk mest på forbrenning, proteiner ol.

Trenger tips og inspirasjon hvordan dette kan organiseres på en fornuftig måte, sånn at han er mett og jeg ikke er blakk eller må stå 2 timer på kjøkkenet hver dag 😅

Anonymkode: cc789...12f

Skrevet

Du finner info på sunnidrett.no, der er det både nyttig informasjon og oppskrifter. Det er Norges idrettsforbund og olympiatoppen som står bak, du kan også kontakte dem for råd.

Anonymkode: 61046...9ab

Skrevet

Hun spiser det samme som oss. Men noen ganger blir det middag til kvelds og heller gryn eller skiver før hun drar om hun må tidlig avgårde. Kaster ikke middagen selv om hun plutselig ikke skal ha den - da er den i frysen eller kjøleskap til en annen dag. 

Anonymkode: 7b71d...e1b

Skrevet

Kjenner til problemet. Jeg måtte sette grenser for hva han kunne ta til slutt, fordi all mat forsvant over natten. Han får stor levering av mormor hver uke med grove pizzasnurrer som han har i fryseren. Ellers spiser han endel yoghurt med hjemmelaget müsli. Ellers putter jeg mye middagsrester i tacolefser og oppbevarer dem i kjøleskapet. Lager også alltid en smoothie med jordbær, banan, helmelk og proteinpulver i løpet av dagen. Frosne jordbær koster bare 23 kr. 

Anonymkode: 1f945...139

Skrevet

Min er litt eldre, men har holdt på en del år. Lager alltid ekstra middag, det blir gjerne lunsj dagen etter. Men matprepp, det er tingen her. Han lager det selv, har i frysa, tar opp et par bokser som står i kjøleskapet. 

Ris, pasta, grønnsaker, søtpotet, kjøttdeig av svin/kylling, tunfisk. Relativt budsjettvennlig. Lager også omelett i en stor form i ovnen som vi alle kan ha med til lunsj. Da bruker jeg resten av grønnsakene vi har igjen. En løk, tomat, resten av topping til pizza (blir alltid noe pepperoni til overs) og river opp den tynne ostelefsa som alltid blir igjen 😅 

Anonymkode: c7d2d...279

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...