Gå til innhold

Jobber i staten. Har tarifflønn. Hvem snakker jeg med for en eventuell lønnsøkning?

Anbefalte innlegg

Min nærmeste leder sier sånt ikke er opp til han. Hun over der kjenner jeg ikke. Hun er ikke på vår lokasjon. Fagforeningsrepresentanten er ikke til stede verken fysisk eller mentalt. Hvor henvender man seg da?

Anonymkode: acd7f...a78

Fortsetter under...

Det er vel ikke vanlig å få over tarifflønn i det offentlige?

Dere har andre goder som pensjonsordninger o.l isteden.

Skal du ha "lønn etter innsats" må du over i det private.

Anonymkode: 7ea82...141

Jeg tror faktisk ikke at du kan forhandle egen lønn når du er offentlig ansatt og har signert arbeidskontrakt om at du følger tariffavtale. 

Den eneste gangen jeg aktivt har påvirket egen lønn, var da jeg hadde fullført utdanning utover grad, og tillitsvalgte sendte inn dokumentasjon på dette for meg, som igjen ga meg et fast tillegg i lønnen min.

Anonymkode: 67c3c...de1

Ok. Saken er den at jeg, pga min bakgrunn og erfaring, bidrar mye mer enn de andre med tilsvarende stilling. Det brukes mot meg at jeg kan mer og har sett mer. Jeg skulle gjerne blitt lønnet for det, i stedet får jeg mer arbeidsoppgaver og lengre dager enn dem. 
HI

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror faktisk ikke at du kan forhandle egen lønn når du er offentlig ansatt og har signert arbeidskontrakt om at du følger tariffavtale. 

Den eneste gangen jeg aktivt har påvirket egen lønn, var da jeg hadde fullført utdanning utover grad, og tillitsvalgte sendte inn dokumentasjon på dette for meg, som igjen ga meg et fast tillegg i lønnen min.

Anonymkode: 67c3c...de1

Såklart man kan det. Om man lykkes med det er en annen sak!

I det offentlige er lønnsoppgjørene styrt, men det er gjerne rom for å sende inn krav om tillegg i den forbindelsen. Nå er vel oppgjøret for stat akkurat ferdig for denne runden, men ta kontakt med fagforeningen din og hør hvordan du skal gå fram i neste runde. 

Anonymkode: 50816...a47

Annonse

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det er vel ikke vanlig å få over tarifflønn i det offentlige?

Dere har andre goder som pensjonsordninger o.l isteden.

Skal du ha "lønn etter innsats" må du over i det private.

Det er vel kun statlig ansatte på 60+ som har en pensjon det går an å skryte av. Jeg fikk i hvert fall dårligere pensjonsordning da jeg gikk fra privat til staten.

Anonymkode: 91b87...cd7

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er vel kun statlig ansatte på 60+ som har en pensjon det går an å skryte av. Jeg fikk i hvert fall dårligere pensjonsordning da jeg gikk fra privat til staten.

På hvilken måte er den offentlige pensjonsordningen dårligere?

monty12 skrev (2 timer siden):

På hvilken måte er den offentlige pensjonsordningen dårligere?

Den er dårligere i den forstand at min tidligere arbeidsgiver sparte mer i pensjon for meg. Det er jo ikke sånn at statlig ansatte får «gullpensjon». Den ligger helt midt på treet.

Jeg tror du må si mer om hva slags type stilling i det offentlige og hvilken fagforening du er medlem av, før du kan få noen gode svar.

Jeg jobber i staten og er medlem av Juristforbundet. Jeg fremmer lønnskrav hvert år, men det er fagforeningen som forhandler lønn på de ansattes vegne. 

Anonymkode: 88bf5...138

Annonse

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Den er dårligere i den forstand at min tidligere arbeidsgiver sparte mer i pensjon for meg. Det er jo ikke sånn at statlig ansatte får «gullpensjon». Den ligger helt midt på treet.

Det kommer jo an på mange faktorer, blant annet hvilket år man er født i. En stor fordel med offentlig tjenestepensjon er jo at den er livsvarig, men innskuddspensjon som regel utbetales over 10 år. I en innskuddsordning er man jo også prisgitt den avkastningen man klarer å få til og man tar all risikoen selv, mens offentlige pensjoner blir regulert hvert år. Man kan selvsagt være heldig/dyktig med avkastningen man får, men hvis man lever lenge kommer de fleste bedre ut av det med offentlig tjenestepensjon enn med innskuddspensjon over livsløpet.

monty12 skrev (17 minutter siden):

Det kommer jo an på mange faktorer, blant annet hvilket år man er født i. En stor fordel med offentlig tjenestepensjon er jo at den er livsvarig, men innskuddspensjon som regel utbetales over 10 år. I en innskuddsordning er man jo også prisgitt den avkastningen man klarer å få til og man tar all risikoen selv, mens offentlige pensjoner blir regulert hvert år. Man kan selvsagt være heldig/dyktig med avkastningen man får, men hvis man lever lenge kommer de fleste bedre ut av det med offentlig tjenestepensjon enn med innskuddspensjon over livsløpet.

Det var påstanden om at statlig ansatte har «andre goder som pensjonsordninger i stedet» (i stedet for god lønnsutvikling) jeg utfordret.

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Det var påstanden om at statlig ansatte har «andre goder som pensjonsordninger i stedet» (i stedet for god lønnsutvikling) jeg utfordret.

Det forstod jeg, men jeg forstod ikke hvorfor du mener det?

Forstår at du hadde en god ordning hos en privat arbeidsgiver. Det har forsåvidt jeg også, men veldig mange som ikke jobber i offentlig sektor har innskuddspensjon med laveste sparesats. Veldig mange av disse ville kommet mye bedre ut av det med en offentlig tjenestepensjon, spesielt de født 1962 eller tidligere. 

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Ingen regel uten unntak er det noe som heter.

Men alle vet jo at lønnen oftest er høyere i privat enn offentlig sektor, likevel velger mange å jobbe offentlig pga andre goder.

Som gode pensjonsordninger, trygge jobber, arbeidstider, at de forskuddterer lønn ved sykdom og permisjoner, gode muligheter for omplassering ved sykdom hvor du ikke kan fortsette i nåværende jobb osv.

Lønnstrinnene i det offentlige er satt og bestemt, du kan ikke forhandle lønn som i det private, men du har andre goder som gjør det attraktivt å jobbe der.

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Ok. Saken er den at jeg, pga min bakgrunn og erfaring, bidrar mye mer enn de andre med tilsvarende stilling. Det brukes mot meg at jeg kan mer og har sett mer. Jeg skulle gjerne blitt lønnet for det, i stedet får jeg mer arbeidsoppgaver og lengre dager enn dem. 
HI

I staten er det klare føringer for lønnsdannelsen og lønnsforhandling. Man lønnes enten på lønnstrinn eller direkte plassering. Avhengig av hvilken tariffavtale du tilhører fordeles lønnstrinn enten via stige og generelle tillegg og lokale forhandlinger eller kun via lokale forhandlinger. 

alle statlige etater har sitt eget lokale lønnsoolitiske dokument som gir føringer og kriterier for lokale lønnsforhandlinger.

dersom du skal forhandle på særskilt grunnlag bør du be om bistand fra din tillitsvalgte. Det spiller ingen rolle om tillitsvalgte ikke er plassert på samme lokasjon som deg. 

Anonymkode: ffdd3...992

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...