Gå til innhold

Noen som vet helt sikkert ang boligareal?

Anbefalte innlegg

Jeg bor i et sameie med over 30 helt like leiligheter. Nå ligger 2 ute for salg, og den ene står det 108 kvadrat på, og den andre står det 98 kvadrat på. I mine tegninger fra byggeår står det 126 kvadrat. Veldig rart. Både primærrom, bruttoareal ja alle tall er ulike for de ulike leilighetene. De er jo helt like.

Hvordan finner jeg ut nøyaktig hvor stor min leilighet er? Skal selge til sommeren og det er ikke aktuelt å selge en leilighet som tilsynelatende er 126 kvadrat når naboen sin er 108 kvadrat. De er helt like, ingen ekstra bodplass, ingen ombygginger, ingenting. Jeg vil ikke selge pg så viser det seg at den er mindre, da får jo jeg problemer. Kan dette måles opp, eller kan jeg ta høyde for at papirene hos kommunen fra utbygger er riktige?

Anonymkode: fb973...9b9

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Aldri opplevd at takstmann måler. Er det noe nytt etter nye regler ved salg av bolig? Husker ikke når de nye reglene kom, men et par år siden nå.

Jeg solgte nettopp, takstmann tok mål både av leilighet, bod og balkong med laser. Så nøye (og dyrt) som det har blitt med takst nå høres det veldig merkelig ut om de ikke måler arealet. Heldigvis ingen store avvik fra da jeg kjøpte. Leiligheten ble faktisk 1 kvm større, det betyr litt i Oslo der kvm-pris er høy 😄

Høres veldig rart ut med så store avvik og ingen forskjell i layout. Ingen som har gjort om rom så de ikke gjelder som BOA-lenger el.? Ville forsikret meg om at takstmann målte opp i hvert fall. Det har jo også blitt nye regler på hvordan de deler opp arealet.

https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/kjop-av-bolig/bruksareal-bra-sa-stor-er-boligen-din/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=paid_search&utm_campaign=&utm_campaignid=21903696161&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAqrG9BhAVEiwAaPu5zqoKfFOP8v3cDy9_RZP0GSgaPnLJFGjhoYsJdFt-_AV1_xZuMdd-bhoCFTcQAvD_BwE

Anonymkode: da825...a57

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Aldri opplevd at takstmann måler. Er det noe nytt etter nye regler ved salg av bolig? Husker ikke når de nye reglene kom, men et par år siden nå.

Jeg har aldri opplevd at en takstmann ikke måler. De bruker laser og dobbeltsjekker areal. 

Anonymkode: 8903b...29b

Jeg har ikke solgt bolig etter nye regler, så da får jeg bare tenke at det blir gjort denne gang og at jeg har mitt på det tørre ved salg. Spent på om boligen jeg selger er like stor som da jeg kjøpte 😅

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...