Gå til innhold

Er jeg gal eller gjorde han feil?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Motsatt? Hvordan får du det dit? Jeg har da lov å prøve å bestemme over mine egne ting eller? Jeg må jo konstant, daglig lete etter ting og rydde etter ham. Han gjør aldri noe annet enn det han selv vil.

Anonymkode: 0dc0b...d03

Det er aldri slik at den ene parten bare er snill og grei, og den andre parten er bare slem, gjør aldri noe og er tvers igjennom egoistisk. Sannheten ligger ett sted i midten og dere begge har ansvar for måten dere kommuniserer på. Du kan kun forandre deg selv, og du bør virkelig jobbe med ditt eget reaksjonsmønster hvis du skal ha noe som helst håp om å få en dialog med din mann hvor dere faktisk kommuniserer.

Anonymkode: a2015...751

Fortsetter under...

Måten flere i tråden svarer på er årsaken til at jeg har forlatt forumet, ikke deltar lenger.

Ts, det du forteller om måten han behandler deg på, det er psykisk vold, ganske alvorlig psykisk vold også!

Dette handler ikke om denne ene episoden, det handler om at han har utsatt deg for psykisk vold over mange år!

Du kan ikke være deg selv, du er redd for å snakke til og med ham, fordi han reagerer på alt mulig (selv måten du sier hei på når du kommer hjem fra jobb), han er direkte stygg mot deg med å kalle deg alt mulig stygt.

Uansett hvordan denne mannen har det med seg selv eller forholdet, så er det faktisk INGENTING som kan forsvare den psykiske volden han VELGER å utsette deg OG ungene for!

Du er IKKE unormal, Ts! Det er normalt å reagere når man over så mange år er blitt utsatt for psykisk vold av partneren!

Mitt beste råd er at du tar kontakt med ditt nærmeste Krisesenter!  (Husk der å også fortelle om hvordan han tråkket på datteren, for måten han gjør det viser også at han lar dette gå utover ungene!)

Be om å få komme og snakke med noen der en dag, de vil forstå den psykiske volden du og barna lever med! Og de kan støtte deg på vei ut av forholdet!

https://www.krisesenter.com/finn-ditt-krisesenter/

❤️

Anonymkode: 2cbb7...d19

Hvorfor spør du her hvis du allerede sitter på fasiten? 

Anonymkode: f4e66...d16

Bekreftelse kalles det. Om du har lest det jeg har skrevet i tråden, så trenger jeg nettopp det for å overbevise meg om at han ikke er bra for meg.

Tror ikke du han har det på samme viset selv? At han og sitter med guarden oppe og står dermed klar i forsvar fordi han kjenne ditt reaksjonsmønster? 

Men det er jo ingen grunn til at han trenger gå i forsvar? Hadde han bare sagt sorry den har jeg lånt hadde det jo ikke blitt noe mer. Når han begynner å slenge dritt til meg for et uskyldig spørsmål, så skal jeg alltid bare ta imot? 

At han bruker den aldri er vel en sannhet med modifikasjoner iom at den nå var i garasjen? 

Omg. Han pleier aldri bruke den nei. Hva ellers skal du pirke på? Flere som ham skjønner jeg.

Hvis dette er måten du svarer han på så skjønner jeg godt han ber deg roe deg ned. Passiv aggressivitet er sjeldent sjarmerende eller bygger opp til god kommunikasjon. 

Svarte ham på? Jeg svarte ingenting, jeg spurte hvordan den var og så begynte styret. Jeg sa ingenting jeg før han begynte å hakke på meg, da svarte jeg. 

Annonse

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Det er aldri slik at den ene parten bare er snill og grei, og den andre parten er bare slem, gjør aldri noe og er tvers igjennom egoistisk. Sannheten ligger ett sted i midten og dere begge har ansvar for måten dere kommuniserer på. Du kan kun forandre deg selv, og du bør virkelig jobbe med ditt eget reaksjonsmønster hvis du skal ha noe som helst håp om å få en dialog med din mann hvor dere faktisk kommuniserer.

Anonymkode: a2015...751

Jeg slutter ikke reagere på å bli kalt rasdhøl. Det går grenser altså.

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Måten flere i tråden svarer på er årsaken til at jeg har forlatt forumet, ikke deltar lenger.

Ts, det du forteller om måten han behandler deg på, det er psykisk vold, ganske alvorlig psykisk vold også!

Dette handler ikke om denne ene episoden, det handler om at han har utsatt deg for psykisk vold over mange år!

Du kan ikke være deg selv, du er redd for å snakke til og med ham, fordi han reagerer på alt mulig (selv måten du sier hei på når du kommer hjem fra jobb), han er direkte stygg mot deg med å kalle deg alt mulig stygt.

Uansett hvordan denne mannen har det med seg selv eller forholdet, så er det faktisk INGENTING som kan forsvare den psykiske volden han VELGER å utsette deg OG ungene for!

Du er IKKE unormal, Ts! Det er normalt å reagere når man over så mange år er blitt utsatt for psykisk vold av partneren!

Mitt beste råd er at du tar kontakt med ditt nærmeste Krisesenter!  (Husk der å også fortelle om hvordan han tråkket på datteren, for måten han gjør det viser også at han lar dette gå utover ungene!)

Be om å få komme og snakke med noen der en dag, de vil forstå den psykiske volden du og barna lever med! Og de kan støtte deg på vei ut av forholdet!

❤️

Takk! Ja, jeg burde ikke brukt dette forumet for støtte og bekreftelse, er jo flere her som oppfører seg likt ham. 

Uff, det høres liksom feil ut med krisesenteret. Har prøvd fvk men de kan kun ta inn par. 

Det spiller jo ingen rolle hvem som har rett og hvem som har feil, hvem som faktisk er et rasshøl og hvem som bare kaller den andre et rasshøl.

Fakta er at dere ikke er kjærester, dere har ikke sex, dere sover ikke sammen. Dere er heller ikke venner, deres snakker stygt til hverandre, krangler og gråter. Dere liker ikke hverandre en gang.

Hvorfor i alle dager er dere fortsatt gift?

Dere blir mer og mer bitter begge to, ingen av dere er lykkelige. Dere smiler og ler ikke sammen, dere gjør ikke hyggelige ting sammen.

Er det virkelig sånn dere vil leve livene deres? Det ene livet vi får her på jorden, er det sånn du vil det skal være?

Anonymkode: 2301c...5a9

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det spiller jo ingen rolle hvem som har rett og hvem som har feil, hvem som faktisk er et rasshøl og hvem som bare kaller den andre et rasshøl.

Fakta er at dere ikke er kjærester, dere har ikke sex, dere sover ikke sammen. Dere er heller ikke venner, deres snakker stygt til hverandre, krangler og gråter. Dere liker ikke hverandre en gang.

Hvorfor i alle dager er dere fortsatt gift?

Dere blir mer og mer bitter begge to, ingen av dere er lykkelige. Dere smiler og ler ikke sammen, dere gjør ikke hyggelige ting sammen.

Er det virkelig sånn dere vil leve livene deres? Det ene livet vi får her på jorden, er det sånn du vil det skal være?

Anonymkode: 2301c...5a9

Jeg snakker ikke stygt til ham. Men nei, vil jo ikke leve slik. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Takk! Ja, jeg burde ikke brukt dette forumet for støtte og bekreftelse, er jo flere her som oppfører seg likt ham. 

Uff, det høres liksom feil ut med krisesenteret. Har prøvd fvk men de kan kun ta inn par. 

Det er ikke feil å kontakte Krisesenteret når du lever i et psykisk voldelig forhold. Psykisk voldelige forhold kan være tøffere å greie å komme seg ut av - som du er et godt eksempel på - enn fysisk vold, fordi psykisk vold føles mindre konkret.

Men følgene av psykisk vold kan være like alvorlige som følgene av fysisk vold.

Ta kontakt med Krisesenteret, og be om en samtale med dem! Du kan ikke fortsette som nå, for både du og ungene blir ødelagt av dette!

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Svarte ham på? Jeg svarte ingenting, jeg spurte hvordan den var og så begynte styret. Jeg sa ingenting jeg før han begynte å hakke på meg, da svarte jeg. 

Du har uansett et meget passiv aggressivt måte å svare på… 

«Omg. Han pleier aldri bruke den nei. Hva ellers skal du pirke på? Flere som ham skjønner jeg

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

❤️

Men det stemmer jo ikke. Du både er her OG deltar. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Du har uansett et meget passiv aggressivt måte å svare på… 

«Omg. Han pleier aldri bruke den nei. Hva ellers skal du pirke på? Flere som ham skjønner jeg

Klart hun blir irritert når noen faktisk forsvarer drittsekkoppførsel. 

Anonymkode: 1284e...fc7

Annonse

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Jeg lette og lette etter en ting som jeg bruker endel, som alltid ligger på en fast plass i en skuff. Stort sett bare jeg som bruker den. 

Til slutt ga jeg opp leting og gikk ut for å spørre mannen om han hadde sett den. Joda, den hadde han i garasjen svarer han. Da blir jeg jo umiddelbart litt irritert, for hva gjør den der, ikke et naturlig sted for en slik ting og hvorfor kunne han ikke sagt han lånte den? Det er ikke første gang han bruker ting og ikke legger det tilbake eller han bare legger alt på nye steder. Umulig å finne ting. 

Når han ser jeg blir irritert så kommer han først med "ro deg ned nå, jeg henter den". Og da blir jeg litt sint, for jeg var jo ikke hissig og trengte slettes ikke roe meg ned. Hersketeknikk, også typisk ham. Så nå er jeg jo blitt litt hissig for aldri kan han respondere slik jeg ville tenkt var mer vanlig, feks "beklager, den har jeg lånt, glemte å sifra". Eller noe i den duren, da hadde jeg ikke blitt irritert engang for sånt skjer og han beklaget. 

Men istedenfor å ta ansvar for det han hadde gjort så skal han begynne å pirke på min oppførsel, antyde at jeg reagerer "galt" og for mye. Så når jeg da blir sint og forklarer hvorfor jeg blir sint, ikke pga at han hadde lånt tingen, men hvordan han snakker til meg,  begynner han sitt vante rakke ned på meg spill. Jeg er unormal, overreagerer, er syk i hodet. Kaller med nedsettende ting. Og når dette skjer igjen for nte gang, alt ender i dette med ham, så bryter jeg litt sammen for jeg orker ikke denne behandlingen fra ham hver gang HAN har gjort noe dumt han ikke kan ta ansvar for. Og jeg begynner å gråte, da rygger han liksom dramatisk tilbake mens han ser på meg i vantro og sier "du er jo ikke frisk". Jeg er liksom fullstendig gal som oppfører meg slik.

Dette kan umulig være normal og sunn oppførsel fra en mann? Dette er slik alle diskusjoner og krangler ender. Krangler som han ypper opp til ved å svare meg med hersketeknikk og personangrep når jeg bare tar opp/spør om en helt banal ting. Han ser ikke at han starter dem heller (jeg prøver jo desperat si fra at sånt ikke er greit, og sette grenser), og etter disse rundene later han som ikke noe har skjedd mens jeg går og er lei meg og føler meg dårlig behandlet lenge etterpå. 

Er jeg helt på bærtur, er det jeg som er problemet her?

Ser du på dette isolert sett ser dere ut til å reagere og kommunsiere som to umodne tenåringer. Der kan de også trykke på hverandres feile knapper og eskalere filleting som lett kunne vært løst ved å være litt smidig.
Det er overdreven og destruktivt av deg å bli irritert over at noe ikke er lagt på plass. Han merker at du er irritert og ber deg roe deg/ikke eskalere og sier at han skal hente den. Her blir du hissig fordi han ber deg roe deg og fordi han ikke svarer på en slik måte du ønsker deg. Når du blir hissig, blir han det også. Da tyr han til personangrep og du bryter sammen. Alt for noe som ikke lå på rett plass. Ingen av dere stopper opp og vurdere hvor samtalen er på vei og hamrer i stedet løs på hverandres feile knapper - akkurat slik svart/hvit hormonell tekning tenåringer har. I eskallerte konflikter der, blir ofte målet å finne hvem sin feil det er utfra et veldig selvsentrert ståsted. Det ser ut som dere også er veldig opptatt av dette (hvem sin feil det er, hvem som skal si unnskyld osv). Mannen har jo også litt rett. Det er ikke friskt å reagere slik du gjør. Det er heller ikke greit, eller noe voksne gjør, å drive å skjelle hverandre ut og kalle hverandre stygge ting. 

Når mannen oppdager at du er irritert, kan han gå å hente det du irriterer deg for, så hadde også saken vært ute av verden. Han velger i stedet å også hisse seg opp og så har dere det gående. Som voksne må man være smidig og ta hensyn. Man må klare å ha kontroll på følelsene. Man må klare å se hverandre og gi hverandre plass. Har den ene en dårlig dag, er man ekstra smidig. I balanserte forhold jevner dette seg ut. Det vanlige her ville da vært at du ikke fant det du lette etter, du spurte mannen (uten å være irritert) og den av dere det passet best for gikk i garasjen for å hente den. Dette er en ikke-sak ingen av dere skulle husket og ingen voksne skulle gått til krig for.

Når dette er måten dere kommuniserer på, så må dere enten ha hjelp eller gå fra hverandre. Ingen har godt av å vokse opp i et så konfliktfylt hjem. Her lærer barna at feil ikke er lov. Glemmer noen å legge noe på plass så blir det en stor sak av det og første reaksjon på at noe er glemt/litt feil er irritasjon og aggresjon. De lærer at pappa bruker skjellsord og kaller andre stygge ting (de kan fint finne på å bruke det selv etterhvert) og at mamma lett blir hysterisk og ustabil for det de kan oppfatte som småting. HI og mannen spiller hverandre forferdelig dårlige. De får frem de verste sidene i hverandre. 

Så kan man se på årsaken og her har HI skrevet at mannen ofte blir hissig og tyr til skjellsord. Hun har også skrevet at hun er redd han. Noen har tolket dette til psykisk vold, og det kan det jo fint være. Lever man med psykisk vold kan det forklarer hvorfor HIs handlings- og reaksjonsmønster er så ustabilt og eskalert. Da er denne saken en filleting i det store bilde. Da skal man ikke lenger diskutere hvordan mannen burde formulert seg eller om man hadde rett til å bli irritert. Da må man prøve å få hjelp til å forlate forholdet - f.eks. ved hjelp av krisesenterert. De har mye erfaring med slike saker og kan hjelpe både HI og barna både med praktisk hjelp, men også til å sortere tankene og prosessere dette. Det å bo i et hjem med psykisk vold er forferdelig usunt og skadelig for både deg og barna. 

Anonymkode: 72ecf...684

Jeg er selv skilt. Husker at jeg ba om råd fra noen dengang. Jeg ble fortalt at straks du føler avsky mot personen du bor sammen med, er det på tide å gå. Jeg irriterte meg til og med over måten han gikk på. Jeg endte med å gå fra ham og angret i 1/2 år, men så skjønte jeg at det var til det beste for meg. Hver gang jeg nå treffer ham, blir jeg minnet på hvor riktig det var for meg å gå fra ham. Jeg hadde hatt ansvaret for et ekstra barn og det var så deilig å slippe dette.

Hi, du får helt uberettiget pes i dette forumet. Du trenger støtte. Oppsøk noen som støtter deg. Det at andre reagerer på din reaksjon betyr ikke at du ikke har rett til å reagere. Det typiske er at man selvsagt blir mer forbannet når man ikke mottar forståelse for reaksjonen man har. Det er helt normalt. Ikke la noen få deg til å tro noe annet. 

Lykke til med å komme deg ut av dette giftige forholdet 🥰

Anonymkode: 18871...579

Nå har jeg hatt kontakt med et krisesenter, selv om det føltes litt feil. De sa det var helt riktig av meg så takk til dere som støttet. Nå har jeg fått litt hjelp til å sortere og legge en plan, og får litt hjelp til hvordan komme meg ut på en grei måte. Så ser lys i tunnelen nå. Og føler ikke at jeg er gal lengre. 

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Nå har jeg hatt kontakt med et krisesenter, selv om det føltes litt feil. De sa det var helt riktig av meg så takk til dere som støttet. Nå har jeg fått litt hjelp til å sortere og legge en plan, og får litt hjelp til hvordan komme meg ut på en grei måte. Så ser lys i tunnelen nå. Og føler ikke at jeg er gal lengre. 

Du er IKKE gal ❤️ De som har svart deg fælt her vet ikke hvordan det er. De lever helt sikkert med normale mennesker det går an å ha normale samtaler med

Masse lykke til!

Anonymkode: 2adf9...686

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Så bra!

Nå har du gjort en veldig veldig bra ting for deg selv og barna dine. :)

Anonymkode: a5f3a...ca7

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Dette ble dagens store gladmelding for meg, Ts! ❤️

Jeg er så glad for at du tok kontakt med Krisesenteret og at hun ikke lenger står alene om dette, men har fått bekreftet at han er psykisk voldelig, og ikke minst at du får litt hjelp slik at du kommer deg ut av dette på en grei måte!

Du er sterk, og du har bestemt deg for å komme deg ut av dette - hold fast i det, så vil livet bli veldig mye bedre for deg på sikt.

Ikke tro på ev. nye lovnader eller krokodilletårer som måtte komme fra mannen.

Hold fast på at det eneste riktige er å beskytte deg selv og barna og komme deg ut av dette forholdet nå!

❤️ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...