Gå til innhold

Når arbeidsgiver ikke forholder seg til arbeidskontrakten, men

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da må du vel gjøre deg opp en vurdering av om det er verdt å ta kampen på det aktuelle temaet. Alternativene er å godta at akkurat på dette området skriver de en ting og gjør noe annet, eller å tenke at en sånn arbeidsgiver orker jeg ikke å være ansatt hos. 

Leder over din leder kan kanskje involveres, eller tillitsvalgt et hakk over den lokale. 

Hærregud, så lei jeg er av inkompetente ledere! Etter et langt arbeidsliv har jeg møtt på flere. En ting er de som har fått en lederstilling pga "erfaring", eller fordi de kjenner rette folka, disse lederne har som regel ikke lederkompetanse. Men så er det alle disse med bestått lederutdanning! Enten har de hatt flaks og kommet gjennom med bestått, eller så har de pugget teori uten at de faktisk forstår det de har lest. 

Hvordan er det mulig å bestå en lederutdanning og ikke forstå at de menneskelige ressurser er virksomhetens viktigste kapital? At det å behandle ansatte på en anstendig måte, er det som skaper størst produktivitet? 

Og dessuten: ikke forstå at det finnes lovverk og etikk som styrer handlingene overfor både ansatte og kunder?

Ta saken din opp med tillitsvalgte! 

Anonymkode: e6f97...785

Anonym bruker skrev (1 time siden):

sier at «Nei, det gjelder ikke likevel.» Eller «nei, det var ikke ment sånn,» enda det står svart på hvitt, ordrett, og fagforeningen ikke hjelper meg…

Hva kan jeg da gjøre?

Anonymkode: b456e...63e

Hva er problemstillingen? At de vil endre på ansvarsområdene dine? Da må de benytte en endringsoppsigelse. Mener du at endringene innebærer degradering eller annet så må du bruke advokat. 

Anonymkode: 8ff67...869

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hærregud, så lei jeg er av inkompetente ledere! Etter et langt arbeidsliv har jeg møtt på flere. En ting er de som har fått en lederstilling pga "erfaring", eller fordi de kjenner rette folka, disse lederne har som regel ikke lederkompetanse. Men så er det alle disse med bestått lederutdanning! Enten har de hatt flaks og kommet gjennom med bestått, eller så har de pugget teori uten at de faktisk forstår det de har lest. 

Hvordan er det mulig å bestå en lederutdanning og ikke forstå at de menneskelige ressurser er virksomhetens viktigste kapital? At det å behandle ansatte på en anstendig måte, er det som skaper størst produktivitet? 

Og dessuten: ikke forstå at det finnes lovverk og etikk som styrer handlingene overfor både ansatte og kunder?

Fullstendig enig

Anonymkode: 8ff67...869

Herregud så lei jeg er av arbeidstakere som skjærer alle ledere over én kam. Etter min erfaring er også ledere folk, som gjør så godt de kan, og som prøver å balansere både organisasjonens krav og den enkeltes behov. 

Det høres dog ut som om HI her blir møtt på en lite OK måte. 

Anonymkode: e5cc2...cdb

Amen! 

Jeg vil tørre å påstå andelen personlighetsforstyrrelser øker i takt mer nivået man leder. 

Tillitsvalgt og forbund først, etter det er det forliksklage og rettens vei, hvis en ønsker å stå på krava. Men da må en være forberedt på at arbeidsplassen ikke blir helt krem plass å være fremover. 

Anonymkode: ffbd8...dcc

Takk for gode svar 👍

Det er i grunnen tvilsomt om jeg orker å bli særlig lenger. Jeg står på og jobber og jobber, men innsatsen speiler verken lønn eller rettigheter selv om de står i kontrakten min svart på hvitt. Jeg er sliten og lei. 

HI

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Takk for gode svar 👍

Det er i grunnen tvilsomt om jeg orker å bli særlig lenger. Jeg står på og jobber og jobber, men innsatsen speiler verken lønn eller rettigheter selv om de står i kontrakten min svart på hvitt. Jeg er sliten og lei. 

HI

Men hva konkret i kontrakten din er det de ikke forholder seg til?

Anonymkode: 2ab86...634

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Herregud så lei jeg er av arbeidstakere som skjærer alle ledere over én kam. Etter min erfaring er også ledere folk, som gjør så godt de kan, og som prøver å balansere både organisasjonens krav og den enkeltes behov. 

Det høres dog ut som om HI her blir møtt på en lite OK måte. 

Anonymkode: e5cc2...cdb

Jeg sa da vitterlig at jeg har møtt på flere dårlige ledere, ikke kun dårlige ledere!

Annonse

Det kommer jo litt an på hva som står i kontrakten og hva du mener er feil. Får du ikke lønnen som står i kontrakten, så er det vanskelig. Det må gjøres noe med. Er det tilleggsoppgaver som blir pålagt deg som krever/bør kreve høyere lønn, så må det gjøres noe med. Endringer skjer hele tiden. Jeg har en kontrakt som sier «se arbeidsbeskrivelse» og den er i endring hele tiden. Mye fordi jeg tilegner meg kunnskap ingen andre på arbeidsplassen har, og da blir jeg mer «verdifull» og listen blir lenger og lenger. I og med at det ikke er noen som kan ta over jobben min uten opplæring fra meg, så kan jeg kreve høyere lønn. Selv om ene kollegaen min skal kunne det samme, men ikke gidder, så får jeg nesten det dobbelte av hva han får. Men småting som man nekter å gjøre fordi «det står ikke i kontrakten» er slitsomme arbeidstakere.

Anonymkode: 11319...7a1

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det kommer jo litt an på hva som står i kontrakten og hva du mener er feil. Får du ikke lønnen som står i kontrakten, så er det vanskelig. Det må gjøres noe med. Er det tilleggsoppgaver som blir pålagt deg som krever/bør kreve høyere lønn, så må det gjøres noe med. Endringer skjer hele tiden. Jeg har en kontrakt som sier «se arbeidsbeskrivelse» og den er i endring hele tiden. Mye fordi jeg tilegner meg kunnskap ingen andre på arbeidsplassen har, og da blir jeg mer «verdifull» og listen blir lenger og lenger. I og med at det ikke er noen som kan ta over jobben min uten opplæring fra meg, så kan jeg kreve høyere lønn. Selv om ene kollegaen min skal kunne det samme, men ikke gidder, så får jeg nesten det dobbelte av hva han får. Men småting som man nekter å gjøre fordi «det står ikke i kontrakten» er slitsomme arbeidstakere.

Anonymkode: 11319...7a1

Ja, det er dette. Jeg er den av oss med mest erfaring og kunnskap. Jeg lønnes likt som de tre andre yngre, som kan langt, langt mindre enn meg, og som dermed gjør mye mindre. Jeg jobber sikkert dobbelt så mye. Likevel henviser arbeidsgiver til kontrakten, og hevder det er ordrenekt om jeg ikke gjør som de sier. Jeg gjør mye mer enn det som står i kontrakten. 
Hvordan kan jeg da gå frem, når arbeidsgiver sier jeg er ferd med å bedrive ordrenekt, og fagforeningen trenerer henvendelsene mine?
HI

Bytte jobb?

Bytte fagforening?  Eller mener fagforeningen noe annet enn du?  

I utgangspunktet er det ikke noe forbud mot at arbeidsgiver gir deg andre arbeidsoppgaver enn det som står i kontrakten / arbeidsbeskrivelsen.  Så lenge det er oppgaver du er kvalifisert til å gjøre og arbeidsmengden er innenfor det man kan forvente at en ansett klarer å gjøre i løpet av arbeidstiden.  I spesielle tilfeller kan man også pålegges overtid også. 

Anonymkode: ae033...eef

Det er ikke alltid så sort hvitt dette, for ting endres jo over tid. Arbeidsgiver har en viss styringsrett når det kommer til endring i arbeidsoppgavene, men bare til en viss grad før det evt må skrives ny kontrakt.

Arbeidsmiljøloven går alltid foran kontraktene, så det går ikke an å avtale seg vekk fra den. Det er ganske strenge krav til pålagt overtid, men arbeidsgiver har krav de kan komme med der også.

Om konflikten føles uløselig og jobben blir et ork så må du se deg om etter noe annet. Noen arbeidsgivere driver rovdrift på sine ansatte uten å lytte i det hele tatt på deres behov, da må de regne med litt gjennomtrekk.

Anonymkode: 5696f...4ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...