Gå til innhold

Lønn. Skift av jobb

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det er klin umulig å svare på uten noe som helst av opplysninger. Regner med at det er du som har tråden om 10 års ansiennitet og.

Anonymkode: 01888...b7b

Nei. Jeg har jobbet i samme yrke i 25 år

Anonymkode: 8ded8...cb3

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvilket yrke har du, og hva slags jobb skal du ha? Du må jo gi noen opplysninger?

Mannen min har nettopp skiftet jobb, han gikk ned 20.000 i årslønn. 

Har du ikke spurt ny arbeidsgiver om hva lønna er? 

Anonymkode: fec2f...f2e

Har ikke fått tilbud enda. Vil bare høre om det finnes noen holdepunkter 

Annonse

Du kan egentlig ikke forvente noe som helst.

I det offentlige lønner de etter kompetanse og ansiennitet, uansett hvor du jobber.

I det private er det andre regler, men ingen automatikk i å gå opp selv om man bytter jobb. Du må forhandle lønn, og så hvor høyt de er villig til å gå.

Anonymkode: 84d43...f20

Du kan egentlig ikke forvente noe som helst.

I det offentlige lønner de etter kompetanse og ansiennitet, uansett hvor du jobber.

I det private er det andre regler, men ingen automatikk i å gå opp selv om man bytter jobb. Du må forhandle lønn, og så hvor høyt de er villig til å gå.

Anonymkode: 84d43...f20

Jeg vet.

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hvor mye kan jeg forvente å gå opp i lønn? Jeg vet det ikke er en fasit. Men noen innspill?

I utgangspunktet kan du ikke forvente å gå opp i lønn. Det kommer jo helt an på hva slags jobb du har søkt, om det er mer ansvar, om du går fra «ordinær jobb» til lederjobb osv. 

Anonymkode: ca1e0...2ac

I utgangspunktet kan du ikke forvente å gå opp i lønn. Det kommer jo helt an på hva slags jobb du har søkt, om det er mer ansvar, om du går fra «ordinær jobb» til lederjobb osv. 

Anonymkode: ca1e0...2ac

Det er samme jobb. Bare annen bedrift. Jeg trodde det sa seg selv siden jeg spurte sånn. Hi

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er samme jobb. Bare annen bedrift. Jeg trodde det sa seg selv siden jeg spurte sånn. Hi

Vi er jo ikke tankelsere heller da. Det burde være helt unødvendig at folk skal dra opplysningene ut av deg.

Anonymkode: 01888...b7b

Hvilken lønn ba du om?

Jeg er en litt dum forhandler for jeg rett og slett ikke kan det. Derfor har jeg stort sett svart ærlig når jeg blir spurt hvor mye jeg tjener. Og da har jeg fått samme lønn.

Men jeg har et par ganger klart å si en litt høyere lønn enn det jeg egentlig hadde, så da gikk jeg jo opp i lønn😏

Jeg har aldri sagt «jeg vil ha det og det». Men det er det nok mange som gjør. Og kanskje sier de en for høy sum, men i forhandlingene så ender de likevel med en lønnsforhøyelse. 

I min nåværende jobb fikk jeg faktisk et tilbud som lå lavere enn lønnen jeg har. Men da sa jeg at det var en forutsetning med samme lønn. 

Skal sies, jeg har hele tiden vært på samme stillingsnivå, så ikke fått høyere lønn pga lederstilling f.eks.

Men det er som de andre sier. Hvor langt er et tau? En sykepleier har lavere lønn enn en lege. En barnehagelærer har lavere lønn enn en journalist.

Noe er regulert med tariff, andre bransjer har ikke tariff.  Så ja, hvilket yrket har du, og hva bytter du til?

Anonymkode: e98ba...984

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Da kan du ikke forvente noe som helst. Og nei, vi er ikke tankelesere.

Anonymkode: 0ead5...216

Hvilken lønn ba du om?

Jeg er en litt dum forhandler for jeg rett og slett ikke kan det. Derfor har jeg stort sett svart ærlig når jeg blir spurt hvor mye jeg tjener. Og da har jeg fått samme lønn.

Men jeg har et par ganger klart å si en litt høyere lønn enn det jeg egentlig hadde, så da gikk jeg jo opp i lønn😏

Jeg har aldri sagt «jeg vil ha det og det». Men det er det nok mange som gjør. Og kanskje sier de en for høy sum, men i forhandlingene så ender de likevel med en lønnsforhøyelse. 

I min nåværende jobb fikk jeg faktisk et tilbud som lå lavere enn lønnen jeg har. Men da sa jeg at det var en forutsetning med samme lønn. 

Skal sies, jeg har hele tiden vært på samme stillingsnivå, så ikke fått høyere lønn pga lederstilling f.eks.

Men det er som de andre sier. Hvor langt er et tau? En sykepleier har lavere lønn enn en lege. En barnehagelærer har lavere lønn enn en journalist.

Noe er regulert med tariff, andre bransjer har ikke tariff.  Så ja, hvilket yrket har du, og hva bytter du til?

Anonymkode: e98ba...984

Sier aldri hva jeg har. Sier heller hva som skal til for at jeg skal bytte jobb. Ved forrige jobbytte gikk jeg opp 160 000 i lønn. Men man må jo ha en viss peiling på hva lønnsnivået i virksomheten er da, i dette tilfellet var det en stilling i det offentlige der lønnspennet stod i stillingsannonsa.

Anonymkode: e19ae...8b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...