Anonym bruker Skrevet 11. februar #1 Del Skrevet 11. februar Anbefaler boka / lydbok «mamma er trygda» av Mimir Kristjansson. rørende og sterk bok. Jeg er så enig med han. Folk som er syke, ufør, går på sterke medisiner og har kroniske smerter, går på behandlinger/ de har en fulltidsjobb som de aldri får fri fra. Samtidig må de bruke mye av tanke kapasiteten til å bekymre seg over regninger og utgifter på stram økonomi som ufør. Mener alle som er ufør burde fått en borgerlønn på minst 400.000 i året. Ja, det skal lønne seg å jobbe, men de som er syke klarer jo ikke det. Er jo derfor de er ufør. Regjeringen tråkker på de som ligger nede g som er svakest fra før. Selv er jeg heldig som er frisk og kan jobbe, mange er friske og jobber i årevis, og plutselig blir de rammet av sykdom. Ingen kan styre sykdom og helse. Føler så med mammaen til mimir. Og alle andre der ute som har det likt Anonymkode: 5e3f4...edb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452562-mamman-til-mimir/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar #2 Del Skrevet 11. februar Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Mener alle som er ufør burde fått en borgerlønn på minst 400.000 i året Jeg kan ikke huske at han har sagt det? Anonymkode: 729a6...85e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452562-mamman-til-mimir/#findComment-150183583 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar #3 Del Skrevet 11. februar Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Jeg kan ikke huske at han har sagt det? Anonymkode: 729a6...85e Klønete skrevet, men jeg mener det burde vært slik. Syke folk bør har rett på å leve et verdig liv økonomisk Anonymkode: 5e3f4...edb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452562-mamman-til-mimir/#findComment-150183584 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar #4 Del Skrevet 11. februar Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Klønete skrevet, men jeg mener det burde vært slik. Syke folk bør har rett på å leve et verdig liv økonomisk Anonymkode: 5e3f4...edb Lauv? Vet du hva det er? De vokser på trær. Hvor mange brød får du kjøpt for en haug med lauv? Hvor mye mat og drikke får du kjøpt for et par hauger med lauv? Hvis penger vokste på trær ville de hatt samme verdi som lauv. Derfor fungerer ikke borgerlønn. Det har vært prøvd mange ganger. Nå sist i Finland. Det fungerer ikke. Problemet er ikke de syke, de uføre, problemet er at der ikke er noen motivasjon for å få de uføre ut i arbeid. Ja, den rekkefølgen. Problemet er ikke de uføres motivasjon, de aller aller fleste uføre hater å være uføre, ønsker å kunne bidra med det de kan bidra med. Problemet er at arbeidsgivere ikke vil ansette uføre. Det er der skoen må klemme til litt mere. I tillegg glemmer folk at skatt, det er ikke en frivillig nådefull gave som gis av godhet, skatt er en medlemsavgift. Å være et medlem av et samfunn koster. Ønskes det ikke å være medlem av samfunnet er det bare til å melde seg ut og finne et annet samfunn i stedet. Men å være medlem av samfunnet Norge koster. Det er viktig at den medlemsavgiften blir betalt. Alt for mange av de som har hatt nytte av samfunnet Norge tar med seg formuene samfunnet har vært med på å skape og forsvinner, heller enn å bidra tilbake, heller enn å se sin plikt til å gi tilbake. Borgerlønn løser ikke disse problemene. Borgerlønn skaper bare fler problemer. Jeg er helt enig med deg i at Mimir skriver fantastisk godt. Han tar også opp et viktig samfunnsproblem på en veldig god måte. Ett problem er at de som sitter med makt ikke selv kjenner at skoen klemmer. De kjenner ikke fattigdommen på kroppen. De opplever selv ikke nøden. Derfor skjønner de heller ikke hvor viktig det er å få gjort noe. Vi har også et samfunn der empatien er dalende. Det er farlig. Nød og manglende empati fører til kriminalitet. Bare nød i seg fører til kriminalitet. Når en som er uteligger ikke har noe sted å sove knuser vedkommende kanskje et vindu. Ikke av ondskap, men når kroppen blir trett, sulten, sliten, så fungerer ikke tankene helt som de skal lenger. Manglende empati i et slikt samfunn fører til kriminalitet. Så hva gjorde vi før som fungerte, som vi ikke gjør i dag? Vi ga de uføre verdige forhold. Vi gikk på samme folkeskole, arbeider så vel som sjef. Det gjorde at der var en nærhet mellom folk. Den som var sjef visste at, "hvis jeg gir Anne sparken får hun ikke betalt huslånet og blir stående med sin lille på gaten, derfor er det viktig at jeg prøver å finne en annen stilling til henne heller enn å gi henne sparken". I dag tenker sjefer, "hvis jeg gir Anne sparken og ansetter en 19-åring så kan jeg få 19-åringen til å jobbe hardere og ta flere ubekvemmelige arbeidstimer, til en lavere lønn". Hvis penger vokste på trær ville de hatt samme verdi som lauv. Anonymkode: 729a6...85e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452562-mamman-til-mimir/#findComment-150183585 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar #5 Del Skrevet 11. februar Anonym bruker skrev (1 time siden): Lauv? Vet du hva det er? De vokser på trær. Hvor mange brød får du kjøpt for en haug med lauv? Hvor mye mat og drikke får du kjøpt for et par hauger med lauv? Hvis penger vokste på trær ville de hatt samme verdi som lauv. Derfor fungerer ikke borgerlønn. Det har vært prøvd mange ganger. Nå sist i Finland. Det fungerer ikke. Problemet er ikke de syke, de uføre, problemet er at der ikke er noen motivasjon for å få de uføre ut i arbeid. Ja, den rekkefølgen. Problemet er ikke de uføres motivasjon, de aller aller fleste uføre hater å være uføre, ønsker å kunne bidra med det de kan bidra med. Problemet er at arbeidsgivere ikke vil ansette uføre. Det er der skoen må klemme til litt mere. I tillegg glemmer folk at skatt, det er ikke en frivillig nådefull gave som gis av godhet, skatt er en medlemsavgift. Å være et medlem av et samfunn koster. Ønskes det ikke å være medlem av samfunnet er det bare til å melde seg ut og finne et annet samfunn i stedet. Men å være medlem av samfunnet Norge koster. Det er viktig at den medlemsavgiften blir betalt. Alt for mange av de som har hatt nytte av samfunnet Norge tar med seg formuene samfunnet har vært med på å skape og forsvinner, heller enn å bidra tilbake, heller enn å se sin plikt til å gi tilbake. Borgerlønn løser ikke disse problemene. Borgerlønn skaper bare fler problemer. Jeg er helt enig med deg i at Mimir skriver fantastisk godt. Han tar også opp et viktig samfunnsproblem på en veldig god måte. Ett problem er at de som sitter med makt ikke selv kjenner at skoen klemmer. De kjenner ikke fattigdommen på kroppen. De opplever selv ikke nøden. Derfor skjønner de heller ikke hvor viktig det er å få gjort noe. Vi har også et samfunn der empatien er dalende. Det er farlig. Nød og manglende empati fører til kriminalitet. Bare nød i seg fører til kriminalitet. Når en som er uteligger ikke har noe sted å sove knuser vedkommende kanskje et vindu. Ikke av ondskap, men når kroppen blir trett, sulten, sliten, så fungerer ikke tankene helt som de skal lenger. Manglende empati i et slikt samfunn fører til kriminalitet. Så hva gjorde vi før som fungerte, som vi ikke gjør i dag? Vi ga de uføre verdige forhold. Vi gikk på samme folkeskole, arbeider så vel som sjef. Det gjorde at der var en nærhet mellom folk. Den som var sjef visste at, "hvis jeg gir Anne sparken får hun ikke betalt huslånet og blir stående med sin lille på gaten, derfor er det viktig at jeg prøver å finne en annen stilling til henne heller enn å gi henne sparken". I dag tenker sjefer, "hvis jeg gir Anne sparken og ansetter en 19-åring så kan jeg få 19-åringen til å jobbe hardere og ta flere ubekvemmelige arbeidstimer, til en lavere lønn". Hvis penger vokste på trær ville de hatt samme verdi som lauv. Anonymkode: 729a6...85e Du var da rørende fornøyd med den ligningen 😂 Forøvrig henger ikke resonnementet ditt på greip. Alle bør ha en inntekt de kan leve et verdig liv på, uansett hva den kalles. Anonymkode: 2d4db...5bf Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452562-mamman-til-mimir/#findComment-150183589 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar #6 Del Skrevet 11. februar «Regjeringen tråkker på de som ligger nede»… altså, ærlig talt. For noe pissprat. Sånn snakker bortskjemte, navlebeskuende, stappmette nordmenn som det aldri blir bra nok for. Se deg rundt i verden og skaff deg litt perspektiv. Anonymkode: 4a570...a73 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452562-mamman-til-mimir/#findComment-150183594 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar #7 Del Skrevet 11. februar Anonym bruker skrev (2 minutter siden): «Regjeringen tråkker på de som ligger nede»… altså, ærlig talt. For noe pissprat. Sånn snakker bortskjemte, navlebeskuende, stappmette nordmenn som det aldri blir bra nok for. Se deg rundt i verden og skaff deg litt perspektiv. Anonymkode: 4a570...a73 Hvem snaller du til? Anonymkode: c6ac7...48e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452562-mamman-til-mimir/#findComment-150183595 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar #8 Del Skrevet 11. februar Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvem snaller du til? Anonymkode: c6ac7...48e *snakker du til* Anonymkode: c6ac7...48e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452562-mamman-til-mimir/#findComment-150183597 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar #9 Del Skrevet 11. februar Anonym bruker skrev (Akkurat nå): *snakker du til* Anonymkode: c6ac7...48e Gjett. Anonymkode: 4a570...a73 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452562-mamman-til-mimir/#findComment-150183598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar #10 Del Skrevet 11. februar Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Hvem snaller du til? Anonymkode: c6ac7...48e Mulig hn svarer på hovedinnlegget?? Anonymkode: 2d4db...5bf Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452562-mamman-til-mimir/#findComment-150183604 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar #11 Del Skrevet 11. februar Anonym bruker skrev (1 time siden): Du var da rørende fornøyd med den ligningen 😂 Forøvrig henger ikke resonnementet ditt på greip. Alle bør ha en inntekt de kan leve et verdig liv på, uansett hva den kalles. Anonymkode: 2d4db...5bf Jo, det er tvert i mot. Å påstå at borgerlønn ikke påvirker økonomien henger ikke på greip. Hvor tas borgerlønnen fra? Tomme luften. Hver måned trykkes det på en knapp slik at alle i landet, alle fem millioner pluss av oss, får 400.000 kroner på konto. Selv om du trekker fra barn så er det fortsatt enorme mengder penger som må skapes noe sted fra. De skapes ikke fra pengeomløpet. De skapes fra tomme luften. Derfor blir det til penger som vokser på trær. Da blir de pengene fort også verdiløse. Akkurat som lauv. Anonymkode: 729a6...85e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452562-mamman-til-mimir/#findComment-150183609 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar #12 Del Skrevet 11. februar Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jo, det er tvert i mot. Å påstå at borgerlønn ikke påvirker økonomien henger ikke på greip. Hvor tas borgerlønnen fra? Tomme luften. Hver måned trykkes det på en knapp slik at alle i landet, alle fem millioner pluss av oss, får 400.000 kroner på konto. Selv om du trekker fra barn så er det fortsatt enorme mengder penger som må skapes noe sted fra. De skapes ikke fra pengeomløpet. De skapes fra tomme luften. Derfor blir det til penger som vokser på trær. Da blir de pengene fort også verdiløse. Akkurat som lauv. Anonymkode: 729a6...85e Oi du er vant med mye penger skjønner jeg. Håper du forstod at det ikke er snakk om 400.000 i måneden? Anonymkode: 705d9...2e3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452562-mamman-til-mimir/#findComment-150183610 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar #13 Del Skrevet 11. februar Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Oi du er vant med mye penger skjønner jeg. Håper du forstod at det ikke er snakk om 400.000 i måneden? Anonymkode: 705d9...2e3 Hva med å angripe argumentet i stedet for brukeren? Anonymkode: 729a6...85e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452562-mamman-til-mimir/#findComment-150183611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar #14 Del Skrevet 11. februar Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hva med å angripe argumentet i stedet for brukeren? Anonymkode: 729a6...85e Er vel litt viktig i prinsippet at det her argumenteres med at penger ikke vokser på trær, for det er et ganske annet regnskap. Og hvor ser du angrep? Litt vanskelig å være oppblåst i en debatt når man ikke har tatt med forskjell på 33.000 i mnd og 400.000. Nå mener jeg vel at også det første beløpet er høyere en halve landet har i lønn i måneden, så at det er vel høyt er en annen ting. Det hadde nok heller ført til at flere sluttet å jobbe. Derfor tror jeg ikke den som sitter og argumenterer her ikke har helt økonomiske begreper fra den virkelige verden. Med bachelor, videreutdanning og full ansiennitet har jeg ikke 33.000 utbetalt. Mulig det er som med trygd, at det skal skattes ihjel, slik at staten i så fall gir med en hånd og tar med den andre. Anonymkode: 705d9...2e3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452562-mamman-til-mimir/#findComment-150183613 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar #15 Del Skrevet 11. februar Jeg tror også problemet må tas fra andre enden, for om alle uføre fikk brukt restarbeiesevnen sin hadde det ikke vært noe problem å gi litt mer støtte til de som ikke har restarbeidsevne. Vi ønsker ikke flere enn vi allerede har som bare vil utnytte trygdesystemet vårt. Veldig mange kjenner noen som vil det. Jeg er selv ufør, hadde et hjerneslag som har gitt skader på hjernen så jeg ikke klarer stå i jobb. Jeg har noe restarbeidsevne, kanskje 10-15%, men de prosentene er det ingen arbeidsgivere som vil ha. Kanskje hadde de tatt imot en ekstravakt eller to som ufaglært i helsevesenet, men det er en jobb jeg med mine utfordringer ikke kan ta. Har prøvd å søke i butikker, bakeriutsalg og slike ting også, men de vil heller ha en skoleelev som kan jobbe ekstra i skoleferien. Skjønner jo det, men resultatet er det samme for meg, jeg får ikke brukt min restarbeidsevne. Om man kunne få til en ordning så arbeidslivet ble mer tilrettelagt for små stillinger kunne mange jobbet litt. De uføre som ikke kan jobbe litt kunne fått f.eks mer bostøtte. Tror ikke borgerlønn er svaret. Det vil bare fjerne mer motivasjon fra de giddaløse. Anonymkode: 4ccdf...97f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452562-mamman-til-mimir/#findComment-150183615 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissSaigon Skrevet 11. februar #16 Del Skrevet 11. februar Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Jo, det er tvert i mot. Å påstå at borgerlønn ikke påvirker økonomien henger ikke på greip. Hvor tas borgerlønnen fra? Tomme luften. Hver måned trykkes det på en knapp slik at alle i landet, alle fem millioner pluss av oss, får 400.000 kroner på konto. Selv om du trekker fra barn så er det fortsatt enorme mengder penger som må skapes noe sted fra. De skapes ikke fra pengeomløpet. De skapes fra tomme luften. Derfor blir det til penger som vokser på trær. Da blir de pengene fort også verdiløse. Akkurat som lauv. Anonymkode: 729a6...85e Om det kalles borgerlønn eller stønad fra NAV, så blir det ikke hentet fra tær. Alle bør ha en inntekt de kan leve av, selv de som er uheldige med helsen sin. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452562-mamman-til-mimir/#findComment-150183616 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar #17 Del Skrevet 11. februar Det er vel forsvinnende få av de som har trygd som faktisk ikke er i stand til å jobbe pga smerter. De aller fleste som er uføre har noe de kunne bidratt med (de klarer å feste, reise, få masse unger osv). All sympati til de som er uføre pga kroniske smerter. Resten av de som ble uføre altfor tidlig, ikke så mye.. De liker ikke å jobbe, altfor behagelig å motta penger gratis. Anonymkode: 0b073...d9b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452562-mamman-til-mimir/#findComment-150183617 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar #18 Del Skrevet 11. februar Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Er vel litt viktig i prinsippet at det her argumenteres med at penger ikke vokser på trær, for det er et ganske annet regnskap. Og hvor ser du angrep? Litt vanskelig å være oppblåst i en debatt når man ikke har tatt med forskjell på 33.000 i mnd og 400.000. Nå mener jeg vel at også det første beløpet er høyere en halve landet har i lønn i måneden, så at det er vel høyt er en annen ting. Det hadde nok heller ført til at flere sluttet å jobbe. Derfor tror jeg ikke den som sitter og argumenterer her ikke har helt økonomiske begreper fra den virkelige verden. Med bachelor, videreutdanning og full ansiennitet har jeg ikke 33.000 utbetalt. Mulig det er som med trygd, at det skal skattes ihjel, slik at staten i så fall gir med en hånd og tar med den andre. Anonymkode: 705d9...2e3 Det hadde også ført til at flere ikke fikk insentiv til å jobbe. Det er en av konsekvensene av utredning av borgerlønn i andre land. Men det største problemet er at pengene oppstår av tomme luften. Uansett hvordan du vrir og vender på det. Det skaper inflasjon. Pengene mister verdi. Da blir de 400.000 etter hvert ikke verdt mye. Til slutt blir vi alle millionærer og de er de verdt ingenting. Argumentet om skatt har jeg skrevet om tidligere. Derfor klipper og limer jeg inn det her for enkelthetens skyld. I tillegg glemmer folk at skatt, det er ikke en frivillig nådefull gave som gis av godhet, skatt er en medlemsavgift. Å være et medlem av et samfunn koster. Ønskes det ikke å være medlem av samfunnet er det bare til å melde seg ut og finne et annet samfunn i stedet. Men å være medlem av samfunnet Norge koster. Det er viktig at den medlemsavgiften blir betalt. Alt for mange av de som har hatt nytte av samfunnet Norge tar med seg formuene samfunnet har vært med på å skape og forsvinner, heller enn å bidra tilbake, heller enn å se sin plikt til å gi tilbake. Borgerlønn løser ikke disse problemene. Anonymkode: 729a6...85e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452562-mamman-til-mimir/#findComment-150183618 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar #19 Del Skrevet 11. februar MissSaigon skrev (1 minutt siden): Om det kalles borgerlønn eller stønad fra NAV, så blir det ikke hentet fra tær. Alle bør ha en inntekt de kan leve av, selv de som er uheldige med helsen sin. Stønaden fra NAV er penger som er i omløp fra før. Det er tatt av statsbudsjettet. Det er ikke penger som er trykket opp kun og alene for det formålet. Anonymkode: 729a6...85e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452562-mamman-til-mimir/#findComment-150183619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar #20 Del Skrevet 11. februar Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er vel forsvinnende få av de som har trygd som faktisk ikke er i stand til å jobbe pga smerter. De aller fleste som er uføre har noe de kunne bidratt med (de klarer å feste, reise, få masse unger osv). All sympati til de som er uføre pga kroniske smerter. Resten av de som ble uføre altfor tidlig, ikke så mye.. De liker ikke å jobbe, altfor behagelig å motta penger gratis. Anonymkode: 0b073...d9b Anonym bruker skrev (3 timer siden): Problemet er ikke de syke, de uføre, problemet er at der ikke er noen motivasjon for å få de uføre ut i arbeid. Ja, den rekkefølgen. Problemet er ikke de uføres motivasjon, de aller aller fleste uføre hater å være uføre, ønsker å kunne bidra med det de kan bidra med. Problemet er at arbeidsgivere ikke vil ansette uføre. Det er der skoen må klemme til litt mere. Anonymkode: 729a6...85e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452562-mamman-til-mimir/#findComment-150183620 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissSaigon Skrevet 11. februar #21 Del Skrevet 11. februar Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er vel forsvinnende få av de som har trygd som faktisk ikke er i stand til å jobbe pga smerter. De aller fleste som er uføre har noe de kunne bidratt med (de klarer å feste, reise, få masse unger osv). All sympati til de som er uføre pga kroniske smerter. Resten av de som ble uføre altfor tidlig, ikke så mye.. De liker ikke å jobbe, altfor behagelig å motta penger gratis. Anonymkode: 0b073...d9b På hvilket grunnlag tenker du at de som ikke har store nok smerter for å tilfredsstille ditt krav til uførepensjon har fått innvilget den? De aller fleste kunne nok ønske seg bedre økonomi enn man får på trygd. Og at de klarer å både reise og feste kommer jo under det man snakker om restarbeidsevne. Heldigvis er det få som er like syke hele tiden, så at de klarer å bruke overskuddet sitt på noe positivt! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452562-mamman-til-mimir/#findComment-150183622 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissSaigon Skrevet 11. februar #22 Del Skrevet 11. februar Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Stønaden fra NAV er penger som er i omløp fra før. Det er tatt av statsbudsjettet. Det er ikke penger som er trykket opp kun og alene for det formålet. Anonymkode: 729a6...85e Hva er det du mener, egentlig? Tror du at det blir trykket opp egne penger for denne eventuelle borgerlønnen, eller hva er det du vil frem til? Om det skulle opprettes borgerlønn må det selvsagt bli lagt inn i statsbudsjettet som alle andre utgifter. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452562-mamman-til-mimir/#findComment-150183623 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar #23 Del Skrevet 11. februar MissSaigon skrev (7 minutter siden): På hvilket grunnlag tenker du at de som ikke har store nok smerter for å tilfredsstille ditt krav til uførepensjon har fått innvilget den? De aller fleste kunne nok ønske seg bedre økonomi enn man får på trygd. Og at de klarer å både reise og feste kommer jo under det man snakker om restarbeidsevne. Heldigvis er det få som er like syke hele tiden, så at de klarer å bruke overskuddet sitt på noe positivt! Det at uføre ønsker de var i arbeid dreier seg som regel om at det både er fælt å bare bli sittende og stirre inn i veggen fremfor å ha noe å gjøre, i tillegg til det å ha en opplevelse av å bidra med noe, å føle seg verdifull på en måte. Det dreier seg sjelden om "jeg vil ha mer penger". Selv om det vel gjelder de fleste av oss, uføre eller ikke arbeidsføre. Anonymkode: 729a6...85e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452562-mamman-til-mimir/#findComment-150183624 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar #24 Del Skrevet 11. februar Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Det er vel forsvinnende få av de som har trygd som faktisk ikke er i stand til å jobbe pga smerter. De aller fleste som er uføre har noe de kunne bidratt med (de klarer å feste, reise, få masse unger osv). All sympati til de som er uføre pga kroniske smerter. Resten av de som ble uføre altfor tidlig, ikke så mye.. De liker ikke å jobbe, altfor behagelig å motta penger gratis. Anonymkode: 0b073...d9b Siden jeg er ufør selv, og bruker min lille restarbeidsevne på frivillig arbeid har jeg blitt kjent med ganske mange uføre. Å si det er deilig å gå hjemme og motta gratis penger er noe som kommer fra friske mennesker som tror det er en ferie. Vi som faktisk er syke vet hvor utrolig ensomt det er, hvor kjedelig, hvor stigmatiserende, skamfullt osv. Det å være ung ufør og sitte hjemme og se livet gå videre for alle andre, se hvordan de jobber seg opp i arbeidslivet, den sosiale statusen de får som du selv aldri vil få, det er en brutal følelse Men selv vi som er uføre ser at kostnaden ved det norske systemet er i ferd med å bli for stor, at noe må gjøres. Det er bare ikke riktig vei å gå å angripe de syke, vi må se på arbeidslivet. Ingen vil ansette uføre, det jobbes for å få vekk deltidsstillinger for alle skal jobbe full tid. Vel, det er ikke alle som klarer jobbe full tid, samtidig som samfunnet vårt har blitt sånn at enten har du full jobb eller er fattig. Dette er ikke en enkel problemstilling. Anonymkode: 4ccdf...97f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452562-mamman-til-mimir/#findComment-150183626 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar #25 Del Skrevet 11. februar Jeg er enig i prinsippet om at vi må ta bedre vare på de som er uføretrygda og syke. Men jeg takler ikke mannen Mimir. Mye dobbeltmoral der, dessverre. Anonymkode: 37d31...d1a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452562-mamman-til-mimir/#findComment-150183645 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå