Gå til innhold

Hvor mye spiser din ti år gamle jente?

Anbefalte innlegg

Datter har fått ny venninne nå. 
Hun har ikke vært så mye hos oss ennå. 
Greia er at denne jenta er kraftig overvektig. Det har vært noen episoder på skolen der hun har blitt kalt feit. 
Har god kontakt med moren. Hun er selvsagt fortvilet over dette. 
Hun sier, hun spiser egentlig ikke så mye heller så det er startet en utredning nå. 
Greia er at jeg synes denne jenta spiser veldig mye. 
Men, begge mine jenter er veldig småspiste så kanskje jeg ikke klarer bedømme. 
Til middag kan hun spise to/tre poteter og fire kjøttkaker, masse brokkoli og makaroni. Det virker egentlig som hun har lyst på mer men hun er en høflig jente så det ser ut som hun vet hun må begrense seg. 
Kveldsmat kan det fort gå fire/fem skiver med pålegg og jeg har måttet sette grense med to glass melk, etter det drikker vi vann. 
Har fundert på om jeg skal si noe som, i dag spiste hun mye, hun må ha vært ekstremt sulten. Men er så redd for å si noe galt i tilfelle dette er normalt for en jente på ti. 
Men, hvis dette ikke er normalt, eller kanskje jenta smugspiser hjemme fordi kosthold er i fokus hjemme så burde jo moren vite. 
Så er dette mye? Burde jeg si noe? Hvordan sier jeg det i så fall?

Eller bare holde helt munn?

Anonymkode: 460a0...923

Fortsetter under...

Det høres mye ut.

Men jeg synes ikke du skal kommentere det. Dette er jo åpenbart vanskelig, både for foreldrene og for barnet. De får antakelig veiledning gjennom utredningen, hva godt kan det komme ut av at du kommenterer?

Servér noenlunde sunn mat og ikke legg opp til ekstra søtsaker når hun er der, så har du gjort ditt. Det er ikke noe poeng i å shame verken mor eller barn, og det vil neppe hjelpe at du "realitetsorienterer" moren.

Anonymkode: 9f9c3...7c0

Jeg ville holdt helt munn om ikke mammaen spurte direkte. Dette er ikke din kamp å kjempe tenker jeg.

Jeg har to jenter som er litt eldre nå, men mengden mat har vært ganske konstant siste årene.

Til frokost spiser de en skål med müsli og melk, lunsj på skolen er en ostebriks (jeg baker de selv med grovere mel enn de du får på butikken). Etter skolen spiser de gjerne noe frukt, en yoghurt eller av og til noe sjesk som nudler. En porsjon med middag, en potet. Til kvelden noe frukt eller ingenting.

De kan en sjelden gang spise mye mer, fordi noe er ekstra godt. Da er det f.eks loff med jordbær kuttet i skiver en sommerdag e.l., da kan de to sammen spise en hel loff og over en kurv med jordbær.

De er begge aktive og slanke.

Anonymkode: cc6f9...211

Syns det høres mye ut. Jenta mi som fyller 10 år om en mnd spiser kanskje to kjøttkaker og en potet og en skive til kvelds. Men er kresen og kan slumpe til å spise mer om det er noe hun er veldig gla i. Husk at du ikke ser hele bildet, ved å se et kveldsmåltid eller en middag sporadisk, så er jo ikke sikkert hun spiser så mye hver dag. Men overvekt tyder jo på at noe er det.

Anonymkode: 8e512...b7f

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det høres mye ut.

Men jeg synes ikke du skal kommentere det. Dette er jo åpenbart vanskelig, både for foreldrene og for barnet. De får antakelig veiledning gjennom utredningen, hva godt kan det komme ut av at du kommenterer?

Servér noenlunde sunn mat og ikke legg opp til ekstra søtsaker når hun er der, så har du gjort ditt. Det er ikke noe poeng i å shame verken mor eller barn, og det vil neppe hjelpe at du "realitetsorienterer" moren.

Anonymkode: 9f9c3...7c0

Vi har bare sunn mat i ukedager. Og hun spiser gladelig alt så hun er ikke vanskelig å lage mat til. 
Jeg er bare urolig for at hun smugspiser hjemme, og slipper opp hos oss fordi det ser ikke foreldrene. 
Det er jo en fryktelig negativ ting for henne da. 
Hun har storebrødre som ifølge moren spiser som hester så jeg kan se for meg at hun lett kan gå under radaren fordi det går store mengder mat fra før av. 
Da velger jeg å holde munn. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Syns det høres mye ut. Jenta mi som fyller 10 år om en mnd spiser kanskje to kjøttkaker og en potet og en skive til kvelds. Men er kresen og kan slumpe til å spise mer om det er noe hun er veldig gla i. Husk at du ikke ser hele bildet, ved å se et kveldsmåltid eller en middag sporadisk, så er jo ikke sikkert hun spiser så mye hver dag. Men overvekt tyder jo på at noe er det.

Anonymkode: 8e512...b7f

Hender hun spiser både middag og kveldsmat på samme besøk. 

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Datter har fått ny venninne nå. 
Hun har ikke vært så mye hos oss ennå. 
Greia er at denne jenta er kraftig overvektig. Det har vært noen episoder på skolen der hun har blitt kalt feit. 
Har god kontakt med moren. Hun er selvsagt fortvilet over dette. 
Hun sier, hun spiser egentlig ikke så mye heller så det er startet en utredning nå. 
Greia er at jeg synes denne jenta spiser veldig mye. 
Men, begge mine jenter er veldig småspiste så kanskje jeg ikke klarer bedømme. 
Til middag kan hun spise to/tre poteter og fire kjøttkaker, masse brokkoli og makaroni. Det virker egentlig som hun har lyst på mer men hun er en høflig jente så det ser ut som hun vet hun må begrense seg. 
Kveldsmat kan det fort gå fire/fem skiver med pålegg og jeg har måttet sette grense med to glass melk, etter det drikker vi vann. 
Har fundert på om jeg skal si noe som, i dag spiste hun mye, hun må ha vært ekstremt sulten. Men er så redd for å si noe galt i tilfelle dette er normalt for en jente på ti. 
Men, hvis dette ikke er normalt, eller kanskje jenta smugspiser hjemme fordi kosthold er i fokus hjemme så burde jo moren vite. 
Så er dette mye? Burde jeg si noe? Hvordan sier jeg det i så fall?

Eller bare holde helt munn?

Det du beskriver er mye ja. Min 10 åring er normalt slank og spiser normalt. Hun har en skikkelig vekstspurt og spiser litt mer nå for tiden i forhold til hva hun pleier, men det er aldri snakk om 4-5 skiver og 4 kjøttkaker ++ til middag. Hun spiser maks 2 skiver til hvert brødmåltid og 1-2 kjøttkaker+ 1 potet og litt gr.saker er en normal mengde middag for henne. Hvis hun hos dere ofte så burde du ta opp dette med moren slik dere er med på å følge de rådene jenta får når hun følges opp for overvekt. 

Anonymkode: bf765...bf9

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det du beskriver er mye ja. Min 10 åring er normalt slank og spiser normalt. Hun har en skikkelig vekstspurt og spiser litt mer nå for tiden i forhold til hva hun pleier, men det er aldri snakk om 4-5 skiver og 4 kjøttkaker ++ til middag. Hun spiser maks 2 skiver til hvert brødmåltid og 1-2 kjøttkaker+ 1 potet og litt gr.saker er en normal mengde middag for henne. Hvis hun hos dere ofte så burde du ta opp dette med moren slik dere er med på å følge de rådene jenta får når hun følges opp for overvekt. 

Anonymkode: bf765...bf9

Satt og funderte på om det var innfallsvinkel. 
Hun har jo sagt hun utredes. Jeg kan spørre om det er noe jeg skal ta hensyn til, har dere satt noen grenser på mengde etc. Hva er normalen. Da ser jeg jo hva hun svarer. 
Poenget er jo å finne ut om hun overspiser hos oss. Hvis moren sier hun pleier spise to skiver til kvelds så blir jeg jo nødt å si hun spiser mer her. 

Stakkars jente. Hun høres ut som hun vet at hun burde skamme seg over at hun spiser «for mye». Det er ikke lett - å alltid måtte legge bånd på seg for at andre ikke skal reagere på det man spiser, det har gjerne motsatt effekt. Kanskje resulterer det med at man spiser/fråtser i smug… Kanskje burde man angripe det fra en annen vinkel. Hun er stor nok til å være med å ta tak i det selv, med rett støtte hjemmefra. Hun merker helt sikkert at folk passer på og vil regulere at hun ikke spiser for mye eller spiser «feil». Vanskelig når de begynner å bli såpass gamle. 

Du sier selv at hun ikke har vært hos dere så mye, så egentlig vet du ikke hvor mye eller hva hun spiser. Hadde du hatt jenta mi på 10 på besøk til kvelds, kunne du ha opplevd at hun f.eks. spiser to ostesmørbrød, to egg, og noe pannekakerester fra middag. . Og drukket flere glass melk. Eller at hun spiser ti fiskeboller til middag. Hun er tynn som ei flis. Og hun spiser ikke vanligvis sånne mengder, men noen ganger er hun veldig sulten.  
Hadde jeg vært deg så ville jeg inntil videre ikke gjort eller tenkt noe som helst om å «hjelpe» henne med maten. At barna har matglede og ikke skammer seg er det viktigste. Når det kommer til godteri og snacks så trenger kanskje ikke det å komme på bordet de gangene hun er på besøk. 

Anonymkode: 4f9b3...c51

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Stakkars jente. Hun høres ut som hun vet at hun burde skamme seg over at hun spiser «for mye». Det er ikke lett - å alltid måtte legge bånd på seg for at andre ikke skal reagere på det man spiser, det har gjerne motsatt effekt. Kanskje resulterer det med at man spiser/fråtser i smug… Kanskje burde man angripe det fra en annen vinkel. Hun er stor nok til å være med å ta tak i det selv, med rett støtte hjemmefra. Hun merker helt sikkert at folk passer på og vil regulere at hun ikke spiser for mye eller spiser «feil». Vanskelig når de begynner å bli såpass gamle. 

Du sier selv at hun ikke har vært hos dere så mye, så egentlig vet du ikke hvor mye eller hva hun spiser. Hadde du hatt jenta mi på 10 på besøk til kvelds, kunne du ha opplevd at hun f.eks. spiser to ostesmørbrød, to egg, og noe pannekakerester fra middag. . Og drukket flere glass melk. Eller at hun spiser ti fiskeboller til middag. Hun er tynn som ei flis. Og hun spiser ikke vanligvis sånne mengder, men noen ganger er hun veldig sulten.  
Hadde jeg vært deg så ville jeg inntil videre ikke gjort eller tenkt noe som helst om å «hjelpe» henne med maten. At barna har matglede og ikke skammer seg er det viktigste. Når det kommer til godteri og snacks så trenger kanskje ikke det å komme på bordet de gangene hun er på besøk. 

Anonymkode: 4f9b3...c51

Hun har spist her nok ganger til at jeg ser hva standarden er. 
Mammaen hennes er veldig fin og myk. Jeg kan ikke forestille meg at hun påfører skam. 
Men det er som du sier en alder der de forstår mye og hun skjønner jo at hun er større enn de andre. Hun forstår selvsagt også at mat er en viktig faktor ved overvekt. 
Hun føler nok skam, ubevisst skam, uansett hvor korrekt oppfølgingen er. 
Det jeg tenker på er om problemet er at hun ikke kjenner metthetsfølelsen normalt og hun har koblet via samtaler med sykehuset at mengden er viktig. Så skjønner jeg jo at en på ti kan ty til smugspising. For hun vet hun er stor, og løsningen for en på ti år kan veldig lett være smugspising. Da slipper hun oppmerksomheten. Hun vet det er feil men når ingen vet det, ser det, så er det på en måte ikke et problem. De er ikke mentalt modne til å forstå at det får konsekvenser på samme måte som en voksen. Fortsatt er det å dekke basale behov viktigst. 

For alt jeg vet kan de ha startet tallerken servering hjemme og hun ikke blir mett. I stede for å si dette så spiser hun i ubevoktede øyeblikk.  Og moren registrer inntaket som normalt. 
For hun er en høflig og grei jente. Løsningen på sult er å spise ikke sant. 

Videre så tenker jeg at ved smugspising så vil kanskje hele utredningen dra ut, og i feil retning. Kanskje hun blir gående i to år før foreldre og lege skjønner tegningen. Nå jobber de jo med teori at forbrenningen ikke fungerer. Om problemet faktisk er for høyt inntak så rekker hun å bli 12 år og enda tyngre før hun får riktig hjelp. 
Dette er ikke jenta sin feil eller foreldrene. 
Men, jeg har falt ned på at jeg heller spør moren om de tar noen hensyn og om hun får forsyne seg selv. Hva er standarden hennes. 
Kanskje moren sier at de serverer rett mengde. 
At de smører to skiver til kvelds osv. 

Om mor ønsker at dere skal ta spesielle hensyn ved måltider er det opp til henne å informere om det. Jeg fatter ikke at du engang tenker på at dette er noe du skal engasjere deg i! De får hjelp fra folk som vet hva de gjør og alle dine teorier og antagelser legger bare sten til byrden. 

Anonymkode: a76ef...136

Jeg har en jente på samme alder som også er overvektig. Hun spiser helt klart for mye, men ikke like mye som du beskriver der. Hun kunne f.eks. ha spist tre kjøttkaker og en potet pluss grønnsaker til middag, og hun kunne nok spist fire skiver til kvelds hvis hun fikk pålegg hun likte godt, men ikke fem.

Vi må begrense henne hjemme, men vi har ingen regler når hun spiser hos andre. Jeg tror ikke hun spiser mer borte enn hjemme likevel, for hun ser jo hvor mye (dvs. lite) de andre spiser og tilpasser seg det.

Anonymkode: e7491...526

Jeg ville ikke bekymret meg for utredningen, om jeg var deg. De som står for den har erfaring med sånt, og sørger nok for at det blir notert nøyaktig hva hun spiser i en periode. De vet om faren for at barn snikspiser også. Hvis moren spør, bør du selvfølgelig si hvordan du opplever det hos dere.

Du kan jo også begrense maten hos dere, si at det kun er nok kjøttkaker til at det blir to til hver for eksempel, eller hvor mye dine barn vanligvis spiser.

Anonymkode: e7491...526

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...