Gå til innhold

Ny leilighet uten bid

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe leilighet, meg og 2 barn. Vil ha 4-roms med litt plass, ca 100-120kvm. Og har lyst på en hel ny leilighet, i et av byens nye leilighetsbygg. 

MEN - hvorfor er det ikke bod i noen av de nye leilighetene?? Altså en bod i leiligheten, ikke bare sportsbod i garasje. Dette gjelder omtrent alle nye leiligheter. Hvordan pokker er det mulig for en arkitekt å tegne en stor leilighet uten såmye som en liten bod? Hvor er det meningen man skal oppbevare ting? Jule- og påskepynt, turutstyr, støvsuger, sesongklær og sko, ting og tang man ønsker å rydde bort??? Jeg nekter å betale 10 mill for en leilighet uten bod.

Hvor oppbevarer dere ting?

Anonymkode: 6d480...aef

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452559-ny-leilighet-uten-bid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

det er krig i Europa i 3 år nå, klimakrise, Midtøsten brenner i lidelser, og du mangler en bod i en 120 kvm leilighet i et nybygg 😵‍💫 virkelig?

Anonymkode: 7be96...ed3

Virkelig? 

Anonymkode: e5125...573

det er krig i Europa i 3 år nå, klimakrise, Midtøsten brenner i lidelser, og du mangler en bod i en 120 kvm leilighet i et nybygg 😵‍💫 virkelig?

Hvorfor er du ikke ute å redder verden i stedet for å henge her inne?

Anonymkode: 0ea6e...6e7

Det er ikke lenger et krav om innvendig bod, i følge de nye forskriftene skal det være plass til å oppbevare mat og klær inne, og være en sportsbod til barnevogner o.l.

Så er det opp til potensiell kjøper hvordan det tilrettelegges for oppbevaring inne. 

Vi har to høyskap på vaskerommet som det er plass til støvsuger, vaskebøtte o.l. Så har vi et walk-in-closet med masse hyller hvor vi har plass til ganske mye som ikke kan plasseres i kjellerboden. I kjellerboden, som er tørr, har vi juletre og allverdens annet. Har satt opp sånne stålhyller de selger på Jula og har kasser i gjennomsiktig plast så vi ser hva vi har der.

Vet noen har leilighet med et soverom mer enn de egentlig trenger, og bruker det til bod.

Anonymkode: 545fe...7c2

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg skal kjøpe leilighet, meg og 2 barn. Vil ha 4-roms med litt plass, ca 100-120kvm. Og har lyst på en hel ny leilighet, i et av byens nye leilighetsbygg. 

MEN - hvorfor er det ikke bod i noen av de nye leilighetene?? Altså en bod i leiligheten, ikke bare sportsbod i garasje. Dette gjelder omtrent alle nye leiligheter. Hvordan pokker er det mulig for en arkitekt å tegne en stor leilighet uten såmye som en liten bod? Hvor er det meningen man skal oppbevare ting? Jule- og påskepynt, turutstyr, støvsuger, sesongklær og sko, ting og tang man ønsker å rydde bort??? Jeg nekter å betale 10 mill for en leilighet uten bod.

Jeg tror ikke arkitekter tenker at det er mennesker som skal bo og leve i verkene deres. 

Jeg har to barn som har kjøpt seg leilighet. Nr 1 er ca 15 år og har både stor bod inne i selve boenheten pluss en stor bod i kjelleren, mens nr 2 er tre år, fancy som bare det, men kun med kjellerbod. Støvsuger, mopp og bøtter må stå på badet. 

Så jeg har ikke løsning på problemet, men relaterer veldig. Jeg hadde fått hetta av å ha alt stående løst rundt. 

Annonse

Hvorfor er du ikke ute å redder verden i stedet for å henge her inne?

Er det å være her en motsetning til å bidra til bedre verden?..jeg jobber som frivillig med flyktninger - hva gjør du for å redde verden? 

Tullete at d ikke bygges med bod, det er utrolig mange ting man samler seg etterhvert som hadde vært greit å ha der. Jeg har ikke bod inne, bare utebod. Blir vant til det, men det er litt tungvint. Jeg har seng som kan løftes opp, med oppbevaringsplass under, der kan jeg ha endel ting. Før hadde jeg bedrollers under sofaen, det fungerer og.

Ja, det er håpløst. Kjøpte nytt rekkehus for nokre år sidan, då var det einaste innandørs eit kombinert vaskerom og bod på 5,9 kvm. For å sei det sånn, er ikkje plass til å oppbevare så mykje der gitt. Vi fekk kledd igjen trappa i byggeprosessen, så litt ekstra oppbevaring har vi. Så det kan jo vere eit tips dersom leilighet går over fleire etasjar.

Utbyggarane tenker vel mest profitt, får meir for ei fireroms leiligheit uten bod, enn  ei treroms med bod osv…

Anonymkode: 771f1...00c

Jeg ville ikke kjøpt nybygg, rett og slett fordi det er dårligere bokvalitet enn i mange eldre leiligheter. Bod-problematikk, takhøyde, romløsning - du bør noen år tilbake før du finner kvalitet.

Anonymkode: 1210b...ba7

Mnja, usikker på om eg er enig der. Det einaste som er dumt her er bodplass. Ellers har vi mindre vedlikehald lenge, bedre luft, tettare vindu, god takhøgde og superduper romløysing ellers enn mange dei dei eg kjenner som har eldre hus. 

Anonymkode: 771f1...00c

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Er det å være her en motsetning til å bidra til bedre verden?..jeg jobber som frivillig med flyktninger - hva gjør du for å redde verden? 

Du redder ikke verden ved å jobbe med flyktninger 😂😂

Det er ingen konflikt mellom å ønske å gjøre et godt kjøp når man skal investere i bolig og å bry seg om verden, altså😅

Eller bor du selv i telt mens du gjør ditt banebrytende arbeid?

Annonse

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Er nok ikke arkitekten  som bestemmer om det blir bod eller ikke i nybygg. Utbygger følger minstekrav, resten spares bort. 

Anonymkode: 2b308...1cf

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Med det som bakteppe kan man vel egentlig ikke diskutere noen ting.
Hva skal vi ha til middag? Seriøst!? Europa brenner!
Det er vanskelig å få levert i barnehage og rekke jobb. Virkelig?! Det er krig i Midtøsten!

Anonymkode: db65f...54e

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Med det som bakteppe kan man vel egentlig ikke diskutere noen ting.
Hva skal vi ha til middag? Seriøst!? Europa brenner!
Det er vanskelig å få levert i barnehage og rekke jobb. Virkelig?! Det er krig i Midtøsten!

Anonymkode: db65f...54e

Bakteppe. Seriøst. Det finnes folk som ikke har teppe!

Anonymkode: f02c1...5f9

Den leiligheten vi bodde i før hadde ikke innebod. Vi ble ganske fantasifulle på oppbevaring etter hvert. F. eks. så hadde vi hyller høyt oppe på veggen på soverommet. Der hadde vi kasser med julepynt ol. Vi bygde om hyllene i et klesskap så det ble plass til støvsuger, men også alt annet av vaskemidler. Vi hadde bedrollers under alle senger, sofa med oppbevaringsplass, puffer med oppbevaringsplass osv. 

Anonymkode: 2454a...f9d

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Den leiligheten vi bodde i før hadde ikke innebod. Vi ble ganske fantasifulle på oppbevaring etter hvert. F. eks. så hadde vi hyller høyt oppe på veggen på soverommet. Der hadde vi kasser med julepynt ol. Vi bygde om hyllene i et klesskap så det ble plass til støvsuger, men også alt annet av vaskemidler. Vi hadde bedrollers under alle senger, sofa med oppbevaringsplass, puffer med oppbevaringsplass osv. 

Anonymkode: 2454a...f9d

Det er det som er så teit, at man må lage slike løsninger som bare ender opp med å se rotete og hjemmesnekret ut. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det er det som er så teit, at man må lage slike løsninger som bare ender opp med å se rotete og hjemmesnekret ut. 

Enig. For meg er det sjelero å slippe å ha kasser og bokser stablet over alt. 
Støvsamlere på soverommet er en uting. Nekter å tro det tørkes jevnlig støv på slike steder. 

Soverommet skal være åpent og luftig.
Å ha hyller opp mot taket med kasser får jo rommet til å føles som et lager.

Når man er 20 så bryr man seg kanskje ikke om slikt da. 
Når man blir eldre så er disse detaljene ekstremt viktig. 

Da hadde jeg heller tenkt muligheten for å få satt opp en lettvekt og bygd en bod. 
Er det en mulighet da hi?

Enig. For meg er det sjelero å slippe å ha kasser og bokser stablet over alt. 
Støvsamlere på soverommet er en uting. Nekter å tro det tørkes jevnlig støv på slike steder. 

Soverommet skal være åpent og luftig.
Å ha hyller opp mot taket med kasser får jo rommet til å føles som et lager.

Når man er 20 så bryr man seg kanskje ikke om slikt da. 
Når man blir eldre så er disse detaljene ekstremt viktig. 

Da hadde jeg heller tenkt muligheten for å få satt opp en lettvekt og bygd en bod. 
Er det en mulighet da hi?

Det er en løsning jeg kan se etter faktisk!!

Det er en løsning jeg kan se etter faktisk!!

Da søster kjøpte ny leilighet (nybygg) så hadde utbygger tilvalg på å tegne inn og bygge bod for et tillegg. Husker ikke hva det var, men mener at det ikke var veldig mye. 
Da er det jo maks utnyttelse av plass. Om det er nybygg så spør selger om dette, de har garantert dette som tilvalg. Om leilighetene er ferdigstilt så er det dyrere å sette opp bod via utbygger. Men ved å se plantegninger og late som du vurderer det så ser du tegningene til arkitekten og kan benytte deg av deres innsikt på å sette opp selv. 

Hvis det ikke er bod får du innrede med mange skap da (på bekostning av andre ting). Vi bodde i 90 kvm leilighet og endte opp med å kle to hele vegger med skap.

Det bygges ikke bod fordi de får mer penger for å bygge soverom. Derfor.

Anonymkode: 78526...b03

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Hvis det ikke er bod får du innrede med mange skap da (på bekostning av andre ting). Vi bodde i 90 kvm leilighet og endte opp med å kle to hele vegger med skap.

Det bygges ikke bod fordi de får mer penger for å bygge soverom. Derfor.

Anonymkode: 78526...b03

Nei. Det er feil. De får mer penger ved salg fordi boareal er noen kvm større. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...