Anonym bruker Skrevet 10. februar #1 Skrevet 10. februar Jeg ble fratatt førerkortet pga promillekjøring for 1 år siden. Til opplysning sjekka jeg da mittførerkort-appen, der var det en svært synlig «varselstrekant» hvor det også sto at jeg ikke hadde førerrett og at førerkort var beslaglagt. Jeg var i rettssak i desember, hvor jeg fikk dom på utsatt førerrett i 1,5 år med beslagstid til fratrekk. Det sto også at jeg måtte ta ny førerprøve i dommen. Idag får jeg tilsendt det gamle førerkortet i posten fra statens vegvesen. Jeg går da inn på statens vegvesen og sjekker, ser da at også der står jeg med førerrett. I mitt førerkort var varselstrekanten borte og jeg står også der med førerrett til bil. Så hva nå da? Skal jeg følge det som står i dommen eller autosys? Og hvordan kan jeg avlegge ny førerprøve når det står at jeg har førerkort? Det er jo teknisk ikke mulig. Jeg blir ganske forvirra og satt ut.. og ikke kjeft værsåsnill, har angra på den kjøringa hver dag siden. Er fullstendig klar over for en kronidiot jeg var, og har også måttet betale 62 000 i bot. hilsen forvirra dust Anonymkode: ba001...cf4
Anonym bruker Skrevet 10. februar #3 Skrevet 10. februar Ahh det hååper jeg 🤩 men hva om jeg blir stoppet nå da, kan de gi meg utsettelse og si at jeg burde forstått bedre med tanke på at dommen på 1,5 år utsettelse og ny førerprøve sto skrevet? Og at jeg burde forstått at å få førerkortet tilsendt i posten må være en feil? syns dette er utrolig forvirrende hi Anonymkode: ba001...cf4
Anonym bruker Skrevet 10. februar #4 Skrevet 10. februar Det hadde jeg sjekket opp var jeg deg, for den dommen tilsier automatisk ny oppkjøring. Jeg hadde vært redd for at det var noe galt i systemet en plass. Men hva betyr utsatt førerrett? Jeg mistet lappen for et år siden, der sto det tap av førerett. Anonymkode: 69a18...6de
Østerdølen Skrevet 10. februar #5 Skrevet 10. februar Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ahh det hååper jeg 🤩 men hva om jeg blir stoppet nå da, kan de gi meg utsettelse og si at jeg burde forstått bedre med tanke på at dommen på 1,5 år utsettelse og ny førerprøve sto skrevet? Og at jeg burde forstått at å få førerkortet tilsendt i posten må være en feil? syns dette er utrolig forvirrende hi Anonymkode: ba001...cf4 Nei,du må gå ut i fra at Staten har kontroll,så det hadde jeg ikke bekymret meg for.
Anonym bruker Skrevet 10. februar #6 Skrevet 10. februar Jeg mener selvfølgelig tap av førerrett ja. Og jeg har jo veldig lyst til å kjøre og svært liten lyst til å sjekke, må jeg innrømme.. Og brevet er sendt fra Autosys, er ikke dette samme systemet politiet bruker for å undersøke om man har førerkort? Hvordan kan politiet da finne ut at jeg ikke har kjørerett, når det står i deres papirer? Er det sannsynlig at en trafikkbetjent begynner å søke i historikk ved en rutinesjekk og går inn i dommen og leser 5-6 sider, eller går han utfra at autosys har rett? Nja skulle jo gjerne trodd at staten hadde rett, men akkurat her tar de jo grundig feil.. hi Anonymkode: ba001...cf4
Østerdølen Skrevet 10. februar #7 Skrevet 10. februar (endret) Det er nok fordi at selv om du i dommen fikk 1,5 år uten førerkort, som automatisk fører til at du skal kjøre opp igjen. (Alt over 1 år...) Men du fikk også fratrekk i tiden, du har jo allerede vært uten førerkort 1 år før dommen ble rettskraftig, noe som tydeligvis sørget for at du kom under 6 mnd uten førerkort og dermed slapp du oppkjøring på nytt.Håper du skjønner forklaringen min. Politiet sjekker kun systemene til Biltilsynet, de sjekker ikke noe utover det. Så kjør i vei,du. Endret 10. februar av Østerdølen
Anonym bruker Skrevet 10. februar #8 Skrevet 10. februar Hadde villet sjekket opp med statens vegvesen så du ikke mister lappen igjen. Anonymkode: 8b566...48b
Anonym bruker Skrevet 10. februar #9 Skrevet 10. februar Du må jo ta det på nytt når du mister i mer enn 6 mnd, så synes dette var veldig rart. https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/tilbakelevering-av-forerkort/nar-du-ma-ta-teoriprove-eller-kjore-opp/ Jeg hadde ikke stolt på det. Jeg ville ringt og spurt. Du kan jo spørre uten å utlevere helt... Om du f.eks sier at du mistet førerkortet pga fart, men hvor lenge du mistet det for ble endret i rettssaken så nå er du litt usikker på om du kommer under grensen eller ikke. Da vil de jo sjekke om førerkortet er gyldig eller ikke og gi deg svar deretter. Da har du alt ditt på det tørre ihvertfall, og ingen kan si du ikke sjekket dette opp. Anonymkode: 650d3...43f
Anonym bruker Skrevet 10. februar #10 Skrevet 10. februar Men selv med fratrekk av tiden, havner jeg jo på bare 1 år? Og i dommen står det spesifikt 1,5 år+ ny førerprøve.. jaa jeg kan jo ringe og sjekke på en sånn måte.., men jeg tror personlig de har gjort noe feil i autosys og at statens vegvesen faktisk tror jeg har lappen igjen, er jo merkelig å både få tilsendt førerkort og førerkort digitalt samtidig. Så det er jo dette veivesenet vil si, men dommen er jo allikevel sånn den er. Burde jeg kanskje vente til det er gått 6 mnd til slik det står i dommen? Men allikevel vil jeg jo aldri være helt trygg, for det står jo virkelig avlegge ny førerprøve i dommen.. 😕 ts Anonymkode: ba001...cf4
Anonym bruker Skrevet 10. februar #11 Skrevet 10. februar Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Men selv med fratrekk av tiden, havner jeg jo på bare 1 år? Og i dommen står det spesifikt 1,5 år+ ny førerprøve.. jaa jeg kan jo ringe og sjekke på en sånn måte.., men jeg tror personlig de har gjort noe feil i autosys og at statens vegvesen faktisk tror jeg har lappen igjen, er jo merkelig å både få tilsendt førerkort og førerkort digitalt samtidig. Så det er jo dette veivesenet vil si, men dommen er jo allikevel sånn den er. Burde jeg kanskje vente til det er gått 6 mnd til slik det står i dommen? Men allikevel vil jeg jo aldri være helt trygg, for det står jo virkelig avlegge ny førerprøve i dommen.. 😕 ts Anonymkode: ba001...cf4 Alle som mister lappen i mer enn 6 mnd må det, så om du slipper er det en feil et sted. Det er bare de som mister lappen av medisinske årsaker som slipper det. Anonymkode: 650d3...43f
Anonym bruker Skrevet 10. februar #12 Skrevet 10. februar Østerdølen skrev (1 time siden): Det er nok fordi at selv om du i dommen fikk 1,5 år uten førerkort, som automatisk fører til at du skal kjøre opp igjen. (Alt over 1 år...) Men du fikk også fratrekk i tiden, du har jo allerede vært uten førerkort 1 år før dommen ble rettskraftig, noe som tydeligvis sørget for at du kom under 6 mnd uten førerkort og dermed slapp du oppkjøring på nytt.Håper du skjønner forklaringen min. Det gir ingen mening. Anonymkode: 69a18...6de
Anonym bruker Skrevet 10. februar #13 Skrevet 10. februar Hvorfor er det så vanskelig å ringe kundesenteret til Biltilsynet og spørre? Det er jo mye bedre enn å spørre her inne der ingen vet dette sikkert. Anonymkode: f0793...173
Anonym bruker Skrevet 11. februar #14 Skrevet 11. februar Det er jo vanskelig fordi jeg ikke ønsker å opplyse om at det er skjedd en feil, rett og slett. Dette er jo veldig til min fordel.. hi Anonymkode: ba001...cf4
Anonym bruker Skrevet 11. februar #15 Skrevet 11. februar Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er jo vanskelig fordi jeg ikke ønsker å opplyse om at det er skjedd en feil, rett og slett. Dette er jo veldig til min fordel.. hi Anonymkode: ba001...cf4 Vel om du ikke vil sjekke for å unngå å rette opp feil i din disfavør, da får du ta støyten om den kommer. Er du så dum at du kjører med promille burde du definitivt ta førerprøven igjen. Anonymkode: 64a51...c1a
Anonym bruker Skrevet 11. februar #16 Skrevet 11. februar Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er jo vanskelig fordi jeg ikke ønsker å opplyse om at det er skjedd en feil, rett og slett. Dette er jo veldig til min fordel.. hi Anonymkode: ba001...cf4 Jeg hadde ikke klart å slappe av uten å vite. Hadde vært redd for å komme opp i noe nytt hvor politiet ble involvert og det viste seg at det ikke stemte. Anonymkode: 69a18...6de
Anonym bruker Skrevet 19. februar #17 Skrevet 19. februar Fant du ut av det hi? Anonymkode: 69a18...6de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå