Gå til innhold

Veldig få gjester i konfirmasjonen

Anbefalte innlegg

Vi har veldig liten familie. Så i datterens konfirmasjon blir det storebror med kjæreste, mormor, tante og onkel med fire barn (ungdommer), kanskje en fadder (hun er mye syk så regner ikke med at hun kommer). Dette ser jeg at blir veldig stusslig. Er det andre som har hatt så få gjester? 

Anonymkode: df064...666

Fortsetter under...

Jeg har fire barn som alle er konfirmert, så har sett mange konfirmanter, pratet med mange konfimantforeldre osv oppgjennom.

Dere er slett ikke alene om å ha liten familie.

Ditt barn vet jo ikke om noe annet, og dere inviterer de som betyr noe for dere.

Ene datteren min var i konfirmasjonen til søsteren til en venninne. De er to søstre med bare et år mellom, foreldrene er døde og de bor hos besteforeldrene. De har en ugift tante og det er det av familie tror jeg. Da de hadde konfirmasjon bestilte de mat og inviterte noen venner i tillegg. De var under 10 stykker og hadde en kjempekoselig dag.

Mens venninnen til den andre datteren min har skilte foreldre som ikke tåler trynet på hverandre. Nektet å feire sammen. Hun har stor familie, men måtte ha to selskaper og var veldig lei seg for det. Hun ønsket å ha en feiring med familie fra begge sider.

Så det er slett ikke størrelsen på familien som er det viktige altså, det viktige er å kunne gi barnet sitt et koselig selskap.

Anonymkode: 406cb...78d

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det blir da ikke stusselig. Det blir en familiefest med den familien dere har. :)

Om dere har råd til det så slå på stortromma og server treretters og pynt herfra til himmelen.

Anonymkode: 020d7...408

Tenker også på at ungdommene prater om hvor mye de får i gaver. Her vil konfirmanten på to gaver + fra oss foreldre. Hi

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Tenker også på at ungdommene prater om hvor mye de får i gaver. Her vil konfirmanten på to gaver + fra oss foreldre. Hi

Det vil alltid være forskjell og med liten familie blir det mindre gaver. Det er bare noe hun må stå i. Hun får nok litt ekstra fra naboer og dere voksne sine venner og kollegaer. 

Jeg håper at dere kan klare å få til en intim og høytidelig feiring med fokus på dem som er med og ikke på at dere er for få. Det er jo hyggelig at det kommer barn også, det løfter ofte stemningen. 

Anonymkode: a63f3...13e

Jeg syns ikke det der er en spesielt liten familie, egentlig. Sist jeg var i konfirmasjon var det til sammen sju gjester, en tante med familie og en onkel med familie. (Besteforeldrene var enten døde eller for syke til å kunne komme.)

De fleste i vår generasjon har bare et søsken eller to, da må det nesten bli sånn. Hvis du hører litt rundt er det sikkert mange som har selskap i samme størrelse. 

Anonymkode: 015a8...c31

Vi var en stor familie, men foreldrene mine tok seg ikke råd til at jeg skulle konfirmeres. Så 0 gaver, selvom det kunnet kommet ca. 50 stk. 

Uansett. Noen er 50 stk, noen 20 stk, noen 10 stk, noen 3 stk. Alt er normalt. 

Man får en fin feiring uansett tenker jeg da. Og gaver, skjønner at ungdommen trenger og håper på endel penger- helt normalt, så får man etter lommeboka. 50 000. 20 000, 10 000 og 0 er også normalt. 

Anonymkode: 528cd...360

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg syns ikke det der er en spesielt liten familie, egentlig. Sist jeg var i konfirmasjon var det til sammen sju gjester, en tante med familie og en onkel med familie. (Besteforeldrene var enten døde eller for syke til å kunne komme.)

De fleste i vår generasjon har bare et søsken eller to, da må det nesten bli sånn. Hvis du hører litt rundt er det sikkert mange som har selskap i samme størrelse. 

Anonymkode: 015a8...c31

Det vil jo bli 7 gjester; søsteren min med barna og moren min. 

Med veldig få trodde jeg du mente 4-5 stk. Altså bare kjernefamilien i prinsippet. Dere blir jo 11-12 stk. Er det virkelig så lite?

Hvis vi ønkset, så kunne vi nok ha trommet sammen ganske mange gjester, når sønnen komfimeres til høsten. Mannen har 3 søsken, og de har igjen temmelig mange barn. Jeg har mange søskenbarn, og mine barn igjen har mange tremeninger.Men vi inviterer ikke så utvidet familie.  Ønker ikke et "upersonlig" selskap av den typen. Det bli meg, mannen, og lillebror. Min søster med familie (4 stk inkl sønnens kjæreste). Mine foreldre og min tante på morssiden, som jeg har et nært forhold til. Jeg håper min tante og onkel på farssiden kan komme. Men er usikker pga sykdom. Mannens søsken og ektefeller. 5 stk hvis alle kommer. Min svigermor er for syk til å komme. Så vi blir trolig 15-17 stk. Ikke så veldig mange flere enn dine 12 egentlig. Kunne ha invitert langt flere, dersom målet var størst mulig selskap. Men det er det ikke.

Anonymkode: 9924c...269

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette er noe ungdommen er veldig inneforstått med altså, at de med stor familie får mer enn de med liten familie.

Det er også sånn at noen har besteforeldre som gir 10.000 kr til barnebarna, mens andre har besteforeldre som er minstepensjonister og sparer for å kunne gi 1.000 og atter andre har ikke besteforeldre i det hele tatt.

Mannen min er en hypersosial type som har veldig mange venner, de har faktisk gitt fra 200 til 500 kr til våre barn da de ble konfirmert, så de har fått en del penger fra folk som ikke var i selskap også.

Hadde konfirmant i fjor, og hun fikk bunad av oss. Hun hadde venner som fikk mer i gave av egne foreldre enn vår fikk til sammen. Hørte aldri noe negativt eller misunnelse fra noen.

Anonymkode: 406cb...78d

I mine barns konfirmasjoner har vi bedt mine onkler og tanter. Mine barn kjenner de godt, men omgås ikke ofte med de. Synes det var hyggelig å be de og gjøre dagen mer høytidelig enn et bursdagsselskap.  

Eller så har de alle hatt to venner som gjester. 

Selv om mine har hatt store selskaper, med ca 50 gjester, har vi snakket med dem om å ikke sammenligne gaver med venner.  

Vi har alle forskjellige utgangspunkt og det vil uansett bli store forskjeller.  

Anonymkode: 9f8c3...33a

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Vi har veldig liten familie. Så i datterens konfirmasjon blir det storebror med kjæreste, mormor, tante og onkel med fire barn (ungdommer), kanskje en fadder (hun er mye syk så regner ikke med at hun kommer). Dette ser jeg at blir veldig stusslig. Er det andre som har hatt så få gjester? 

Det er jo 9-10 gjester. Det er jo ikke så lite😀

har hun en far? I såfall er det jo mulig å invitere den siden av familien også. 

Vi er også veldig liten familie. Vi var 14 gjester, den da måtte vi gå laaaaangt ut i slekta (noe som er helt «vanlig» for oss da vi er så få!); 4 besteforeldre/oldeforeldre, to faddere, en grandtante, min søster, et vennepar av oss, to kusiner av far + to venner av konfirmanten. I tillegg tiss oss foreldre og lillebror.  I synes vi var MANGE😀

Anonymkode: 804fb...5bb

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Med veldig få trodde jeg du mente 4-5 stk. Altså bare kjernefamilien i prinsippet. Dere blir jo 11-12 stk. Er det virkelig så lite?

Hvis vi ønkset, så kunne vi nok ha trommet sammen ganske mange gjester, når sønnen komfimeres til høsten. Mannen har 3 søsken, og de har igjen temmelig mange barn. Jeg har mange søskenbarn, og mine barn igjen har mange tremeninger.Men vi inviterer ikke så utvidet familie.  Ønker ikke et "upersonlig" selskap av den typen. Det bli meg, mannen, og lillebror. Min søster med familie (4 stk inkl sønnens kjæreste). Mine foreldre og min tante på morssiden, som jeg har et nært forhold til. Jeg håper min tante og onkel på farssiden kan komme. Men er usikker pga sykdom. Mannens søsken og ektefeller. 5 stk hvis alle kommer. Min svigermor er for syk til å komme. Så vi blir trolig 15-17 stk. Ikke så veldig mange flere enn dine 12 egentlig. Kunne ha invitert langt flere, dersom målet var størst mulig selskap. Men det er det ikke.

Anonymkode: 9924c...269

Vi har 7 gjester, 6 er fra samme hushold.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo 9-10 gjester. Det er jo ikke så lite😀

har hun en far? I såfall er det jo mulig å invitere den siden av familien også. 

Vi er også veldig liten familie. Vi var 14 gjester, den da måtte vi gå laaaaangt ut i slekta (noe som er helt «vanlig» for oss da vi er så få!); 4 besteforeldre/oldeforeldre, to faddere, en grandtante, min søster, et vennepar av oss, to kusiner av far + to venner av konfirmanten. I tillegg tiss oss foreldre og lillebror.  I synes vi var MANGE😀

7 gjester, 6 fra samme hushold. Ja, hun har en far. Han har ikke hatt kontakt med sine søsken siden ungdomsårene, foreldrene lever ikke lengre. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

7 gjester, 6 fra samme hushold. Ja, hun har en far. Han har ikke hatt kontakt med sine søsken siden ungdomsårene, foreldrene lever ikke lengre. 

Tante, onkel, 4 fettere/kusiner, mormor og en kjæreste. Det er 8 stk. 9 hvis det kommer en fadder.  

Så kan du jo vurdere om hun vil invitere noen venninner. Her er det veldig vanlig å invitere venner når det er små forhold ellers. Da er det plutselig 10-11 gjester😀 

Dersom dere har gode venner, så kan kanskje de inviteres. Vi har vært i konfirmasjon (og dåp) til venners barn. Det er veldig hyggelig😀

Til sammenlikning inviterte vi foreldrene til våre forlovere i vårt bryllup. Det var voksne vi kjente fra barndommen😀

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Tante, onkel, 4 fettere/kusiner, mormor og en kjæreste. Det er 8 stk. 9 hvis det kommer en fadder.  

Så kan du jo vurdere om hun vil invitere noen venninner. Her er det veldig vanlig å invitere venner når det er små forhold ellers. Da er det plutselig 10-11 gjester😀 

Dersom dere har gode venner, så kan kanskje de inviteres. Vi har vært i konfirmasjon (og dåp) til venners barn. Det er veldig hyggelig😀

Til sammenlikning inviterte vi foreldrene til våre forlovere i vårt bryllup. Det var voksne vi kjente fra barndommen😀

Har tenkt på det at hun kan invitere venner. Men, vennene konfirmeres samme dag. 

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Dette er det siste du må tenke på! Mange sliter og med at de blir for mange…. Vi er ca 30 stk i barna sine konfirmasjoner, litt mange synes da jeg.

Når det kommer til gaver, må foreldre og barna ta seg en prat, er en uting at de prater penger på skolen etterpå , uansett. Stor familie = mer gaver

Men mine barn har heller kost seg og fått valgt maten, kaker osv. vært med å pyntet, og kost deg med familien, det er det de husker etterpå og setter mest pris på.

Anonymkode: 58ac0...c38

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Jeg fikk veldig mye mindre enn mine venner. 
Jeg husker jeg tenkte, fy faen så mye. Men jeg kjente aldri på at jeg var misunnelig. Jeg visste de hadde stor familie og det hadde ikke jeg. 
Jeg har alltid følt meg høyt elsket og sett. Konfirmasjonen var en fin og høytidelig dag med god mat og taler. 
Jeg var strålende fornøyd med det jeg fikk. 
En konfirmant er stor og skjønner slike forskjeller. 
De kan ikke for alt i verden tenke tanker som at andre familier er bedre enn min. Så fremt de har en kjærlig familie da. 
Du er ikke den første som tenker slik. Verden har blitt mye mer materiell og opptatt av penger. Jeg vil likevel påstå at konfirmanten skjønner disse forskjellene. 

Anonymkode: 9fc5c...4f3

Jeg syns det høres ut som dere kan få en veldig fin feiring. Dere blir jo en liten gjeng og når dere blir såpass få kan dere gjerne slå litt på stortromma mtp mat og stæsj?

Familier er forskjellige, både mtp størrelse og økonomi, og det vil alltid være noen som får mer. Hvis dere har ok økonomi kan dere jo slå litt til på gaven fra dere, men det er heller ikke nødvendig. 

Jeg ønsker dere en strålende fin feiring og håper at konfirmanten får en flott dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...