Gå til innhold

Når begeret er fullt

Anbefalte innlegg

Da renner det over. Ringte legevakt da jeg var syk for litt siden. Fikk beskjed om å ringe å få time på dagtid. Ok sa jeg bare. Låg i senga og begynte å grine. Full i feber og en smerte i rygg. Jeg ringte tilbake og sa jeg skal ha time i kveld, jeg betaler skatt og er sjelden med lege når det gjelder meg selv. Fikk time med en gang. 
Tenk å bli slik? Men sånn blir det når man står i mye og det renner over hele tiden. 
flere som kan miste det? 

Anonymkode: 64c5f...01f

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452543-n%C3%A5r-begeret-er-fullt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke helt jeg, var det å ringe tilbake å miste det?

Sykepleieren som tar telefonen på legevakten har retningslinjer å sile etter, det du fortalte første gang du ringte ble ikke vurdert til å være alvorlig nok til å trenge time akutt.

Når du da ringer tilbake og sier du ikke kan vente til neste dag fordi du er for syk får du time.

Ser ikke noe "miste det" i det hele tatt jeg...

Men håper det ikke var alvorlig og du snart blir frisk, god bedring.

Anonymkode: f3dfe...b3c

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Da renner det over. Ringte legevakt da jeg var syk for litt siden. Fikk beskjed om å ringe å få time på dagtid. Ok sa jeg bare. Låg i senga og begynte å grine. Full i feber og en smerte i rygg. Jeg ringte tilbake og sa jeg skal ha time i kveld, jeg betaler skatt og er sjelden med lege når det gjelder meg selv. Fikk time med en gang. 
Tenk å bli slik? Men sånn blir det når man står i mye og det renner over hele tiden. 
flere som kan miste det? 

Helt naturlig innimellom når det blir mye ❤️

Anonymkode: 2980a...ae6

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Sykepleieren som tar telefonen på legevakten har retningslinjer å sile etter, det du fortalte første gang du ringte ble ikke vurdert til å være alvorlig nok til å trenge time akutt.

Når du da ringer tilbake og sier du ikke kan vente til neste dag fordi du er for syk får du time.

Når jeg presterte å si at jeg betaler skatt.. så er det for meg å miste det litt ja.. 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Skjønner ikke at du ikke skjønner 😕 

det er da ikke retningslinjer som tar telefon på legevakta, men en sykepleier med medisinsk utdanning.
Det er foreløpig og heldigvis ikke kunstig intelligens som tar telefon og forholder seg kun til skriftlige retningslinjer - som sykepleier vet hun bedre enn deg og meg at en person som er i dårlig form ikke kan ha fullt ansvar alene om å redegjøre ALT om sin tilstand i en telefonsamtale .. men legevakt ordning er generelt veldig tungvint tjeneste, 
så TS- du får fullt support herfra.. 

Anonymkode: be052...b9b

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Skjønner ikke at du ikke skjønner 😕 

det er da ikke retningslinjer som tar telefon på legevakta, men en sykepleier med medisinsk utdanning.
Det er foreløpig og heldigvis ikke kunstig intelligens som tar telefon og forholder seg kun til skriftlige retningslinjer - som sykepleier vet hun bedre enn deg og meg at en person som er i dårlig form ikke kan ha fullt ansvar alene om å redegjøre ALT om sin tilstand i en telefonsamtale .. men legevakt ordning er generelt veldig tungvint tjeneste, 
så TS- du får fullt support herfra.. 

Enig! De har begrenset timer på kveldstid, og man får ikke forklart alt på tlf til en sykepleier. De er veldig rask til å si at man skal ringe fastlege på dagtid. Er jo derfor man trenger legetime nettopp for å undersøke hva det er 

Annonse

Veldig ofte virker det som om legevakten ikke er interessert i å ta i mot pasienter. Jeg måtte ta med datteren min til legevakten og true med å sitte der til de tok henne inn. Jeg var så usikker på om jeg hadde rett at jeg laget et innlegg her hvor med-kvinner hjalp meg å få grusen til å reise dit i «protest». Hun ble innlagt med CRP på 350 og alvorlig streptokokkinfeksjon mot sepsis. Det var ingen på legevakten. De hadde ikke noe å gjøre. Og de ba oss vente til dagen etter når hun ikke fikk i seg mat eller drikke. Skal sies at denne legevakten har uvanlig mange klager på seg da… 

Noen ganger må man «miste det» for å komme inn

Anonymkode: 9c584...32f

Jeg synes du gjorde det rette, du kjenner deg selv best. Og at du betaler skatt er jo sant 😉

Her i Østfold får man ikke alltid ambulanse engang når man ringer 113. Ringte fordi et familiemedlem var helt apatisk og skikkelig dårlig. Han var helt borte. Og han er altfor tung til at jeg kunne få han halvbevisst ut og inn i bilen til legevakt. «Hva mener du jeg skal gjøre med det, vi har ingen ledige biler i kveld, men vi kan komme i morgen på dagen» fikk jeg beskjed om av damen da jeg ringte 113. Dagen etter var han enda verre og det viste seg at han hadde fått diabetes og hadde skyhøyt blodsukker. Innlagt en uke. 

Anonymkode: 595b6...f44

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes du gjorde det rette, du kjenner deg selv best. Og at du betaler skatt er jo sant 😉

Her i Østfold får man ikke alltid ambulanse engang når man ringer 113. Ringte fordi et familiemedlem var helt apatisk og skikkelig dårlig. Han var helt borte. Og han er altfor tung til at jeg kunne få han halvbevisst ut og inn i bilen til legevakt. «Hva mener du jeg skal gjøre med det, vi har ingen ledige biler i kveld, men vi kan komme i morgen på dagen» fikk jeg beskjed om av damen da jeg ringte 113. Dagen etter var han enda verre og det viste seg at han hadde fått diabetes og hadde skyhøyt blodsukker. Innlagt en uke. 

Hæ?! Det er jo en skandale hvis det er sant..sikker på at det var ambulanse, og ikke legevaktsbiler?
Kan ikke skjønne «ingen ledige ambulanse i kveld» - det er ikke sånn at noen booker ambulanse biler for et eller annet oppdrag for hele kvelden.. det er døgnbemannet tjeneste, er det ikke det? 

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Hæ?! Det er jo en skandale hvis det er sant..sikker på at det var ambulanse, og ikke legevaktsbiler?
Kan ikke skjønne «ingen ledige ambulanse i kveld» - det er ikke sånn at noen booker ambulanse biler for et eller annet oppdrag for hele kvelden.. det er døgnbemannet tjeneste, er det ikke det? 

Her er det faktisk sånn. Det er flere situasjoner hvor ting har gått ordentlig galt. Altså hun vurderte sikkert situasjonen jeg ringte om til å ikke være så alvorlig da, jeg aner ikke. Men jeg ringte etter ambulanse fordi jeg kjenner han godt og fordi han var helt apatisk, de sendte legebil dagen etter (søndag). Altså tolv timer etter at jeg hadde ringt dem. 

IMG_7072.jpeg

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Når jeg presterte å si at jeg betaler skatt.. så er det for meg å miste det litt ja.. 

Ja, men du var syk og fikk frem hvor alvorlig det var for deg. Synes det var kult gjort, jeg :) 

Anonymkode: e7ce2...26e

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

det er ikke sånn at noen booker ambulanse biler for et eller annet oppdrag for hele kvelden

Klart det er, hvordan tror du man får flyttet de dårligste pasientene, om ikke via ambulanse?

Men det bør så klart være noen ledig for de pasientene som blir akutt dårlig.

Anonymkode: e7ce2...26e

Annonse

Ja, det er veldig innenfor, og om venninnen min hadde klart å gjøre det samme som deg, hadde hun kanskje vært i live i dag. Hun var også veldig syk og ble stadig bedt om å vente, men i motsetning til deg turde ikke hun å kreve å få komme til med én gang. Resultatet ble at hun døde av sepsis dagen etterpå. Saken ble for øvrig etterforsket. Det har uansett lært meg at det er bedre å kreve å bli hørt og tatt inn, enn å bli sett på som frekk, vanskelig el. God bedring!

Anonymkode: ead9e...f28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...