Gå til innhold

Ny svigerinne. Vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til henne.

Anbefalte innlegg

Mannens bror har fått ny samboer. 
Vi er en familie som alle står hverandre nær. 
Vi bor på småbruk. Mannen og bror jakter. Vi har en jakthund og en familiehund. Vi har litt forskjellige dyr og tre katter. Kattene velger selv hvor de vil bo/være og har katteluke til huset. Vi er altså et hjem der det kan lukte våte dyr og det er ikke alltid skinnende rent. 
Vi er renslige altså men som sagt med et minigårdsbruk og dyr så blir det slik. 
Ny svigerinne hater dyr tror jeg. Alt er æsj, de er møkkete, bakterier og at dere orker.

Videre så krever hun at ingen dyr er i huset når de kommer på besøk fordi hun er allergisk. 
Vi kan sette ut hundene og stenge katteluka men vi kan ikke vaske ned hele huset hver gang. Hun påstår hun ikke reagerer på at det har vært dyr der nylig, hun tåler ikke selve hunden. Synes det er besynderlig. 
Jeg har nå sagt at sorry men vi har en gård, dyrene bor her så da får vi treffes andre steder. 
Nå griner hun til samboeren og sier vi ikke respekterer henne eller liker henne. 
Det stemmer at jeg ikke er noe fan, når folk kommer til mitt hjem og alt er grisete og æsj så legges ikke grunnlag for et vennskap. 
Mannen har sagt til broren at vi kan ikke sette hele huset og stedet på hodet for et besøk. Broren skjønner det men siden vi er nære så åpner han seg og spør om ikke vi kan forsøke. 
Jeg aner ikke hva vi kan gjøre. 
Noen ganger så kommer geitene opp på terrassen (de er noen utbryterkonger) de to grisene våre går bare løs og de er sosiale, når det kommer besøk så hender det de kommer bort til bilen. 
Vi har høner og de også går løse innimellom. 
Det er nok litt kaos her til tider men vi liker det slik. 
Er jeg vanskelig som ikke «stenger ned gården» og ikke ruller ut rød løper så hun slipper å få skitt på skoene?

Anonymkode: dac55...3f8

Fortsetter under...

Hun kan velge å ikke komme, hun kan velge å bli utenfor hele familien, hun kan også velge å ikke være sammen med din svoger lenger, men hun kan ikke velge at alle andre legger om livet sitt for dronningens nykker. Og det skjønner nok din svoger også.

Anonymkode: e9ffa...ec9

Ditt hjem, dine regler.  Jeg bor ikke på småbruk, men jeg har hund.  Når barna har hatt besøk av små venner som er redde for hunder har jeg stengt hunden vår inne på et soverom.  Hvis voksne er allergiske eller redde for å få hundehår på klærne så treffes vi heller et annet sted.  Hunden har lov til å ligge i møblene, vi både vasker og støvsuger, men hvis noen ser godt etter så finner de hundehår "over alt".  

Hvis noen synes hjemmet mitt er ekkelt så trenger de ikke komme hit.  For ordens skyld så har jeg det helt normalt rent hjemme, og har nokså ofte gjester her.   

Du og din mann får si at dere tar allergien hennes på alvor, dere ønsker virkelig ikke at hun skal bli syk og at dere dessverre ikke kan garantere at huset blir rent nok for henne.  Hvis svoger/svigerinne vil treffes så kan vel bare de invitere dere på besøk?  

Anonymkode: e5df4...80a

Ikke gjør noe. Vær grei, men ikke la henne diktere livet ditt. Jeg er selv allergisk mot katter, men det vil overhode ikke falle meg inn å be vertskapet om å fjærne dyrene sine før jeg kommer på besøk. Det er dyrenes hjem, og jeg er gjest. Er det så farlig, bør hun heller invitere dere til henne. 

Anonymkode: 20383...719

Hun er nok ikke vant til mange dyr som går løs, og en geit plutselig kommer opp på terrassen, griser som kommer bort. Mulig hun liker det rent og pent rundt seg, og hos dere så lukter det og er mer skittent. I tillegg til allergi. Jeg skjønner henne, jeg kjenner ei som bor på gård, og de går inn og ut av hus og fjøs, og det lukter der. Jeg takler ikke lukten og griset. Men sier selvfølgelig ingenting. Men er der meget sjelden. Det er hennes hjem. 
dyr er ikke samme som mennesker, og hvis dere vil ha besøk og en god relasjon så kan du fjerne dyrene de få timene hun er der. Jeg har også hund, og ikke alle liker hunder. Får jeg besøk av noen som er redd han setter jeg han ut eller tar han på et annet rom 

Anonymkode: 8b4ef...4ab

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi bor på småbruk. Mannen og bror jakter. Vi har en jakthund og en familiehund. Vi har litt forskjellige dyr og tre katter. Kattene velger selv hvor de vil bo/være og har katteluke til huset. Vi er altså et hjem der det kan lukte våte dyr og det er ikke alltid skinnende rent. 
Ny svigerinne hater dyr tror jeg. Alt er æsj, de er møkkete, bakterier og at dere orker.

Videre så krever hun at ingen dyr er i huset når de kommer på besøk fordi hun er allergisk. 
Vi kan sette ut hundene og stenge katteluka men vi kan ikke vaske ned hele huset hver gang. Hun påstår hun ikke reagerer på at det har vært dyr der nylig, hun tåler ikke selve hunden. Synes det er besynderlig. 
Jeg har nå sagt at sorry men vi har en gård, dyrene bor her så da får vi treffes andre steder. 
Nå griner hun til samboeren og sier vi ikke respekterer henne eller liker henne. 
Det stemmer at jeg ikke er noe fan, når folk kommer til mitt hjem og alt er grisete og æsj så legges ikke grunnlag for et vennskap. 
Mannen har sagt til broren at vi kan ikke sette hele huset og stedet på hodet for et besøk. Broren skjønner det men siden vi er nære så åpner han seg og spør om ikke vi kan forsøke. 
Noen ganger så kommer geitene opp på terrassen (de er noen utbryterkonger) de to grisene våre går bare løs og de er sosiale, når det kommer besøk så hender det de kommer bort til bilen. 
Er jeg vanskelig som ikke «stenger ned gården» og ikke ruller ut rød løper så hun slipper å få skitt på skoene?

Jeg synes det er veldig rart at hun i det hele tatt kan være i huset deres dersom hun er så allergisk. Det vil jo være hår og hudceller fra dyr overalt i huset uansett. Når det er et småbruk med mange dyr så blir det litt spesielt å kreve at dere tilrettelegger så mye og fjerner alle dyr og gjør rent. Hadde det vært snakk om en liten leilighet å støvsuge og legge katten på et annet rom mens hun var på besøk så kunne det gått an av og til. Særlig hvis hun var hyggelig og spurte pent. Tror jeg bare hadde sagt at hos dere er det dyr i huset og da kan dere heller treffes andre steder for dere kan ikke ha storrengjøring og stenge alle dyra ute hver gang.

Anonymkode: 544fd...80b

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er veldig rart at hun i det hele tatt kan være i huset deres dersom hun er så allergisk. Det vil jo være hår og hudceller fra dyr overalt i huset uansett. Når det er et småbruk med mange dyr så blir det litt spesielt å kreve at dere tilrettelegger så mye og fjerner alle dyr og gjør rent. Hadde det vært snakk om en liten leilighet å støvsuge og legge katten på et annet rom mens hun var på besøk så kunne det gått an av og til. Særlig hvis hun var hyggelig og spurte pent. Tror jeg bare hadde sagt at hos dere er det dyr i huset og da kan dere heller treffes andre steder for dere kan ikke ha storrengjøring og stenge alle dyra ute hver gang.

Når man har geiter og griser som går løs og opp på verandaen så er det ikke mange som er fan av det. Hund og katt kan ta seg en tur ut når en er på besøk, det er null problem. De er dyr, ikke mennesker. 
handler ikke om å vaske ned, men ha litt normal hygiene. Mange som bor på gård legger ikke merke til hygienen på den måten

Folk er forskjellige. Svigerinna di liker ikke dyr og møkk etter dyr, og det er hun i sin fulle rett til. Selv liker jeg, og har, dyr, men jeg synes det er ekkelt å være i hjem som er skitne etter stort dyrehold. Det gjør meg ikke til et dårlig menneske, altså.

Du får tilrettelegge så mye som du synes er rimelig. Noe utover det trenger du vel ikke å gjøre? Hennes reaksjoner styrer du ikke uansett. Men du kan heller ikke forvente at hun blir helt lik folk i din familie, hun er et selvstendig individ med sine egne styrker, svakheter og preferanser. Du klarer vel å akseptere mennesker som ikke er helt lik deg og din gjeng?

Anonymkode: b4c33...779

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Når man har geiter og griser som går løs og opp på verandaen så er det ikke mange som er fan av det. Hund og katt kan ta seg en tur ut når en er på besøk, det er null problem. De er dyr, ikke mennesker. 
handler ikke om å vaske ned, men ha litt normal hygiene. Mange som bor på gård legger ikke merke til hygienen på den måten

Men det var jo ikke hva hun var fan av som var poenget her. Og de pleier ikke å ha geitene på verandaen, men det hender de kommer seg dit. Tenker den svigerinna ikke har noe på småbruk/gård å gjøre jeg.

Det eneste din svigerinne kan be om er at dere ikke tar med dyr til hennes hjem. 

Jeg er selv ganske mye allergisk. Hadde aldri falt meg inn å sutre slik hun gjør og få andre til å tilrettelegge livene slik at jeg kunne komme på en liten visitt i noen dager! Blir jo helt flau på hennes vegne. Jeg vet hva jeg snakker om da jeg ble sammen med en gårdsgutt da jeg var yngre. Der valgte jeg årstider og medisiner med omhu for mine besøk på gården. Og jeg inviterte de hjem til oss. Jeg elsker gårdslivet og var masse på besøk, og fikk innimellom på feil årstid veldige reaksjoner så måtte passe meg litt da gården ikke lå veldig sentralt. Men dette måtte jeg passe helt på selv og det var og er mitt ansvar ikke de jeg besøker.

Anonymkode: ac9aa...92b

Jeg tipper det forholdet der kommer til å ryke ganske raskt om hun ikke legger inn noen som helst innsats for å «tekkes» svigerfamilien. Hjelpes, hun høres ut som en kjerring… Enten får hun la være å bli med (det er fullstendig hennes valg) og dere får møtes andre steder eller så får hun godta hvordan det er hos dere. Sorry altså, men hun høres ikke særlig smart ut. Når jeg drar på besøk til noen krever jeg ikke at de skal gjøre en så stor innsats for at jeg skal komme! Da hadde jeg heller sagt at «beklager, men jeg er allergisk så jeg kan ikke bli med, men dere er velkommen hit». Svogeren din burde også forstå dette. Broren min er allergisk mot støv og hund. Jeg har hund og hundehår (og støv😂). Er man allergisk mot hund så tåler man heller ikke hundehår/pels. Så vi møtes hos han eller foreldrene mine i stedet. 

Anonymkode: 99613...7b4

Annonse

Det går an å opprettholde en god hygiene selv om man bor på gård. Ikke la innedyr ferdes i fjøset og dra med seg lukten inn. Mine besteforeldre drev gård, og de dusjet og hadde eget skifterom. Det luktet aldri fjøs inne og det var rent og pent og luktet som i andres hjem. Fjøslukt er grusomt, og ikke alle liker å være i hus der hunder ligger i sofaen og det er hår og lukt. Vi har også hund som er mye ute og som dusjes. Han får ikke komme inn før vi har tørket han på beina. 

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Det går an å opprettholde en god hygiene selv om man bor på gård. Ikke la innedyr ferdes i fjøset og dra med seg lukten inn. Mine besteforeldre drev gård, og de dusjet og hadde eget skifterom. Det luktet aldri fjøs inne og det var rent og pent og luktet som i andres hjem. Fjøslukt er grusomt, og ikke alle liker å være i hus der hunder ligger i sofaen og det er hår og lukt. Vi har også hund som er mye ute og som dusjes. Han får ikke komme inn før vi har tørket han på beina. 

Da lar man vær å gå dit da, man klager ikke over at de lar hunden ligger i sofaen, eller om geita plutselig står på verandaen.

Anonymkode: 92402...fc7

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Da lar man vær å gå dit da, man klager ikke over at de lar hunden ligger i sofaen, eller om geita plutselig står på verandaen.

Anonymkode: 92402...fc7

Dette!!

Anonymkode: 99613...7b4

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

hun høres ut som en veldig fise fin kjærring, skulle tro hun alderi har vært på en gård før

Anonymkode: f945d...688

Altså. For å klargjøre. Hun forlanger ikke full nedvasking, bare at de er ute. Det klarer vi selvsagt. Men rart hun tåler å være i en stue alle dyrene er ellers. 
Vi har ikke fjøslukt. Geitene har utegang hele året så det er aldri innestengt lukt hos de. Grisene og hønene har masse flis og god ventilasjon. Vi skifter i er eget skifterom på låven. Tar på dress og bytter sko. 
Geitene, eller den ene finner ofte løsninger på å komme seg ut, da svinger hun innom terrassen i håp om å stjele noe. Hagen og terrassen er gjerdet inn, men har man en geit med vinger så går det skeis noen ganger. 
Med dyr blir det selvsagt lukt, men det lukter ikke surt fjøs, det er jeg sikker på. 
Jeg har sagt hundene og kattene kan være ute (på de kaldeste vinterdagene må hundene få komme inn, men da ligger de i gangen) 
Jeg synes av prinsipp at de som er ute må få gå ute, tåler hun ikke at grisen ser på henne eller at en høne kan finne på å sitte på biltaket så kan hun ikke komme. 
Vi lever slik og det er en del av pakka. 

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hun er nok ikke vant til mange dyr som går løs, og en geit plutselig kommer opp på terrassen, griser som kommer bort. Mulig hun liker det rent og pent rundt seg, og hos dere så lukter det og er mer skittent. I tillegg til allergi. Jeg skjønner henne, jeg kjenner ei som bor på gård, og de går inn og ut av hus og fjøs, og det lukter der. Jeg takler ikke lukten og griset. Men sier selvfølgelig ingenting. Men er der meget sjelden. Det er hennes hjem. 
dyr er ikke samme som mennesker, og hvis dere vil ha besøk og en god relasjon så kan du fjerne dyrene de få timene hun er der. Jeg har også hund, og ikke alle liker hunder. Får jeg besøk av noen som er redd han setter jeg han ut eller tar han på et annet rom 

Er du seriøs? 

Da får hun blir hjemme. 

Hi 

Ikke gå med på dette tullet hennes. Lover deg at det bare blir verre og verre med tiden. Slå hardt med på det nå med det samme. 

Anonymkode: 10977...fb3

Jeg tror i hvert fall at han bør tenke seg om flere ganger før han ev. velger å gjøre denne dama gravid, for slik hun er tror jeg hun kan komme til å splitte familien.

Måten dere holder dyrene på er det ikke noe galt i. Hun kan ikke komme og kreve at dere skal stenge inne dyr som er frittgående når som helst det passer henne.

Om hun er redd dyra så hadde jeg vært villig til å bruke ganske så mye tid på å lære henne å omgås dyra på en naturlig måte. Jo mer hun stresser, jo mer sjanse er det for at dyrene reagerer på hennes stress.

Nå kommer allergi i ulike grader, og kan variere ut fra når på året det er, dagsform, generell form, stress osv.

Men det er likevel litt rart at hun ikke har noen problemer å være i et hus som ikke er rengjort, bare dyrene er ute.

Jeg tenker at din svoger bør passe på at han ikke gjør henne gravid på en god stund. Dvs. at han må beskytte seg selv.

Anonymkode: 4e746...58c

Siden hun kan være inne hos dere uten nedvask er nok ikke problemet allergi, men det er en enkel unnskyldning å bruke for folk som er redd, ikke liker og ikke er vant til dyr. 

Jeg ville tatt hensyn til hennes ubehag rundt dyr ved å stenge hund og katt ute fra stua når hun er på besøk, og tilbake forventer jeg at hun holder alle "æsj og ekkelt" kommentarer inne. Da kan dere ha en hyggelig stund sammen selv om dere lever forskjellige liv.

Men dyrene som går utendørs må hun faktisk bare bite i seg sitt eget ubehag med, hun trenger ikke omgås dem, men de må få være der.

Anonymkode: 47fd9...b3d

Jeg elsker dyr, men er like fordømt allergisk. Snørra renner etter en time i hus med katt. Omgangsvenner med katt setter pris på meg nok til å støvsuge huset før jeg kommer. De støvsuger stue, kjøkken, gang og baderom. Det er i disse rommene jeg ferdes i. Ekstra viktig er det  huske på tepper og sofa. Andre rom i huset lukker de døra til, jeg ferdes jo ikke der. Dette setter jeg stor pris på, og ellers ville jeg måtte holde meg hjemme. Jeg forstår at din svigerinne er annerledes enn deg, men ville nok ha gjort litt med huset før hun kom, det er heller ikke uvanlig at man støvsuger før gjester kommer uansett. 

Anonymkode: 7481a...330

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg elsker dyr, men er like fordømt allergisk. Snørra renner etter en time i hus med katt. Omgangsvenner med katt setter pris på meg nok til å støvsuge huset før jeg kommer. De støvsuger stue, kjøkken, gang og baderom. Det er i disse rommene jeg ferdes i. Ekstra viktig er det  huske på tepper og sofa. Andre rom i huset lukker de døra til, jeg ferdes jo ikke der. Dette setter jeg stor pris på, og ellers ville jeg måtte holde meg hjemme. Jeg forstår at din svigerinne er annerledes enn deg, men ville nok ha gjort litt med huset før hun kom, det er heller ikke uvanlig at man støvsuger før gjester kommer uansett. 

Anonymkode: 7481a...330

Har du lest hovedinnlegget? Svigerinne har ingen problemer med allergi inne når hi tar innenfra ut (noe hun gjør). 

Anonymkode: 74521...3b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...