Anonym bruker Skrevet 8. februar #1 Del Skrevet 8. februar Den gutten gjør meg gal.. Han har sikkert ødelagt 20 plagg på ett par år. Drar i tråder på klærne så de revner, klipper hull, gjør ett bittelite hull større. Han får kjeft å klager over at han alltid får kjeft. Ikke så rart fordi han ofte gjør utrolig merkelige ting. Tenker lite konsekvenser. Kastet hockeypukker over bilen for å legge de i målet bak bilen! Drit smart. Brått havner den på taket på den nye bilen når maler står 2m fra bilen og han kaster over biltaket. Klippet hull i genseren sist uke. Nå river han opp ett lite hull i buksen. Han sier selv han kjeder seg. 5min etter å ha kommet inn døra etter 5 t ute på cup hvor han har spilt stort sett hele tiden, og 4t borte som tilskuer på kamp med familiemedlemmer. Ellers er han drit smart. Ligger tre klassetrinn over gjevnaldrene. Sitter med 7klasse pensum i matte, han går i 4. klasse. Sosialt veldig smart, og dyktig. Det sier lærerne også. Har mange venner. Forstyrrer aldri i timene. Aldri noe bråk. Hjemme er han glad i å diskutere, kverulere å vil ha det siste ordet. Det skaper mye frustrasjon og det suger energien ut av oss. Når det gjelder orden på ting og eiendeler har han ikke oversikt, slenger fra seg over alt, bryr seg ikke om eiendeler glemmes igjen. Null respekt for ting, de ødelegges lett. Sitter i stolen sin på rommet å lager hull i den med en blyant. Dette er ett av få eksempler. Ødelegger generelt mye ting. Tenkt om han kan ha adhd men lite som passer med det også. Gir faen er en bedre diagnose. Dette er fader ikke normalt .. Straff? Han vil at vi tar penger fra banken men det svir ikke. Jeg tok 200 lappen hans. Tenker at i morgen skal de på cup igjen å søstrene skal få kjøpe seg noe der for 20kr, han får gi de 20kr til oss sommer del av å betale tilbake for bukse og genser han har ødelagt de siste 3 dagene.. Anonymkode: 9f1b2...39f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452525-10-%C3%A5ringen-%C3%B8delegger-kl%C3%A6r-med-vilje%F0%9F%A4%AC/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar #2 Del Skrevet 8. februar Det høres ut som han trenger noe å fikle med og bryne seg på. Rubiks kube? Anonymkode: d2e35...b5a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452525-10-%C3%A5ringen-%C3%B8delegger-kl%C3%A6r-med-vilje%F0%9F%A4%AC/#findComment-150182965 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar #3 Del Skrevet 8. februar Anonym bruker skrev (1 time siden): Den gutten gjør meg gal.. Han har sikkert ødelagt 20 plagg på ett par år. Drar i tråder på klærne så de revner, klipper hull, gjør ett bittelite hull større. Han får kjeft å klager over at han alltid får kjeft. Ikke så rart fordi han ofte gjør utrolig merkelige ting. Tenker lite konsekvenser. Kastet hockeypukker over bilen for å legge de i målet bak bilen! Drit smart. Brått havner den på taket på den nye bilen når maler står 2m fra bilen og han kaster over biltaket. Klippet hull i genseren sist uke. Nå river han opp ett lite hull i buksen. Han sier selv han kjeder seg. 5min etter å ha kommet inn døra etter 5 t ute på cup hvor han har spilt stort sett hele tiden, og 4t borte som tilskuer på kamp med familiemedlemmer. Ellers er han drit smart. Ligger tre klassetrinn over gjevnaldrene. Sitter med 7klasse pensum i matte, han går i 4. klasse. Sosialt veldig smart, og dyktig. Det sier lærerne også. Har mange venner. Forstyrrer aldri i timene. Aldri noe bråk. Hjemme er han glad i å diskutere, kverulere å vil ha det siste ordet. Det skaper mye frustrasjon og det suger energien ut av oss. Når det gjelder orden på ting og eiendeler har han ikke oversikt, slenger fra seg over alt, bryr seg ikke om eiendeler glemmes igjen. Null respekt for ting, de ødelegges lett. Sitter i stolen sin på rommet å lager hull i den med en blyant. Dette er ett av få eksempler. Ødelegger generelt mye ting. Tenkt om han kan ha adhd men lite som passer med det også. Gir faen er en bedre diagnose. Dette er fader ikke normalt .. Straff? Han vil at vi tar penger fra banken men det svir ikke. Jeg tok 200 lappen hans. Tenker at i morgen skal de på cup igjen å søstrene skal få kjøpe seg noe der for 20kr, han får gi de 20kr til oss sommer del av å betale tilbake for bukse og genser han har ødelagt de siste 3 dagene.. Anonymkode: 9f1b2...39f kanskje gå fram på en annen måte da for eks spørr om hvorfor han gjør det Anonymkode: 974d6...714 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452525-10-%C3%A5ringen-%C3%B8delegger-kl%C3%A6r-med-vilje%F0%9F%A4%AC/#findComment-150182969 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. februar #4 Del Skrevet 9. februar Han er smart og kjeder seg lett høres det ut som. En uro som gjør at han fikler med ting. På skolen får han utfordringer å bryne seg på. Hva med spill hjemme? Ikke at man skal sette barna foran en play station altså, men å få noe å bruke hodet på? Anonymkode: 00846...df4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452525-10-%C3%A5ringen-%C3%B8delegger-kl%C3%A6r-med-vilje%F0%9F%A4%AC/#findComment-150182977 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. februar #5 Del Skrevet 9. februar Veldig vanlig at "begavede barn" trenger utfordringer. Spille et instrument eller sjakk er vanlige forslag, men det kam være hva som helst de interesserer seg for. Det finnes alt fra facebookgrupper til foreninger du burde ta kontakt med, få råd fra andre foreldre i samme situasjon. Anonymkode: 47f84...19e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452525-10-%C3%A5ringen-%C3%B8delegger-kl%C3%A6r-med-vilje%F0%9F%A4%AC/#findComment-150182986 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. februar #6 Del Skrevet 9. februar Min datter var også slik. Begynte allerede i barnehagen. Barnehagen trodde hun hadde ADHD og hyret inn PPT. De tok WISC-test på henne og det viste seg at hun var det som kalles et begavet barn. Nå er hun 15 år og hun har alle år hatt tilrettelegging på skolen. Hospitert i høyere klasser og siden 6.klasse har hun også hospitert noe på videregående. Hun var en som flikket på alt, ødela klær, plukket på ting etc. Vi lærte tidlig av PPT at hun måtte ha mange mentale utfordringer. Nesten som en Border Collie, som mentalt må slites ut for å kunne slappe av. Vi investerte i mange små type "mind games" som hun selv kunne pusle med, Sudoku, brettspill for hele familien etc. Hjernetrim rett og slett. Det hjalp masse Å kjefte og straffe har lite for seg. Dere må snu på det og belønne det dere vil ha mer av. Akkurat nå lærer gutten deres hva han ikke skal gjøre, men ingen har lært ham hva han kan eller bør gjøre istedenfor. Det må dere hjelpe ham med. Jeg vil anbefale å få litt hjelp fra PPT eller Statsped., om ingen andre triks virker. Anonymkode: 1afaa...a15 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452525-10-%C3%A5ringen-%C3%B8delegger-kl%C3%A6r-med-vilje%F0%9F%A4%AC/#findComment-150182996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. februar #7 Del Skrevet 9. februar Jeg tenker adhd ja. Jeg var skoleflink og fikk diagnose sent fordi jeg var velfungerende og smart. Det behovet med å pille på noe, eller pille på noe som ikke skal være der høres kjent ut. Det er faktisk et typisk trekk med adhd. Mangel på impulskontroll vises på flere måter, det er ikke bare utagering og havne i krangel. Når det er sagt så kjøp fidget toys til han, hjernetrim leker. Ting han må løse ved å føle. Han er åpenbart en smart unge så han må sysselsettes. Ikke sikkert det hjelper da. Kjeft er jeg ikke tilhenger av. Konsekvens er mer passende, men greia med konsekvens er jo at den må stå i stil til handling og det må være noe som han kan mestre også. Han er ti år, jeg tror ikke han er gammel nok til å klare å utøve impulskontroll med suksess ennå. Jeg tror ikke han gjør det med vilje, med vilje er å aktivt ødelegge den buksa, han er bare ekstremt korttenkt og klarer ikke forstå at nå går den i stykker. På dette området er han faktisk ekstremt dum. Jeg ville sydd sammen klærne hans, lappet med barnslige lapper og sendt han ut. Vil han ikke bruke klærne, nei da blir det ikke ut da. Jeg har ikke råd til nye klær. En annen konsekvens er jo at klær koster penger og de pengene tar du fra hans budsjett for fritidsaktiviteter. Første som ryker er cup. Den er brutal men poenget er jo å prøve å vekke han litt. Utover å kanskje utrede han og få en diagnose så høres det jo egentlig ikke ut som han har behov for medisiner da, som ofte er målet med å få diagnose. Jeg trengte ikke medisiner før jeg ble godt voksen. Min impulskontroll modnet rundt 13-14 år. Men behovet for å pille på ting har jeg den dag i dag. Så fort jeg sitter stille uten å bruke hender så piller jeg. Strikke funker for meg, men det vil vel ikke tiåringen. Jeg skjønner din frustrasjon men jeg må si at jeg smilte litt da jeg leste om han. Litt pga gjenkjennelse med egne utfordringer men også fordi jeg tror han er en fin og morsom gutt, han er bare en vandrende katastrofe for øyeblikket. Det blir bedre. Han er smart, ta en prat med han, legg planer med han. Strategier for å håndtere dette behovet. Anonymkode: d19cb...d7a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452525-10-%C3%A5ringen-%C3%B8delegger-kl%C3%A6r-med-vilje%F0%9F%A4%AC/#findComment-150183010 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå