Gå til innhold

Angående offentlig søkerliste..

Anbefalte innlegg

Jeg søkte på en stilling, og antok at offentlig søkerliste var som tidligere, (en liste som alle ansatte på arbeidsstedet, og søkere på stillingen, hadde tilgang på).

At den skulle markedsføres og offentliggjøres i ulike lokale aviser, hadde jeg derimot ikke noen planer om🤔

Det synes jeg er litt upassende, og at det brettes ut til "alle" både hva jeg gjør i dag, hvor jeg bor, og at jeg har søkt. Det er ikke noe innsalg heller akkurat, dersom man ikke får tilbudet og søker jobb videre.

Kan man be om at navnet strykes når prosessen er ferdig?

Anonymkode: 7ca2d...0af

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvorfor de noen ganger gjør sånt.

Her sto plutselig alle søkerne til butikksjefstillingen på vinmonopolet i lokalavisen, var faktisk flere jeg kjente som hadde søkt. Veldig rart, husker jeg tenkte det var spesielt at hele den lista sto i avisen

Noen offentlige stillinger kan det kanskje være interessant å se hvem som søker til, men butikksjef på vinmonopolet liksom 🙈

Anonymkode: d4791...1dd

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Jeg søkte på en stilling, og antok at offentlig søkerliste var som tidligere, (en liste som alle ansatte på arbeidsstedet, og søkere på stillingen, hadde tilgang på).

At den skulle markedsføres og offentliggjøres i ulike lokale aviser, hadde jeg derimot ikke noen planer om🤔

Det synes jeg er litt upassende, og at det brettes ut til "alle" både hva jeg gjør i dag, hvor jeg bor, og at jeg har søkt. Det er ikke noe innsalg heller akkurat, dersom man ikke får tilbudet og søker jobb videre.

Offentlige søkere er offentlig tilgjengelig, men man kan be om at ditt navn ikke skal være offentlig, men tror det må gjøres i søknaden er vanskeligere å gjøre det etterpå

Anonymkode: c6374...1a8

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Offentlige søkere er offentlig tilgjengelig, men man kan be om at ditt navn ikke skal være offentlig, men tror det må gjøres i søknaden er vanskeligere å gjøre det etterpå

Anonymkode: c6374...1a8

Det skal være en tungtveiende grunn til å få stå utenfor offentlig søkerliste. Det er for å unngå ansettelser på feil grunnlag og en viktig ordning i demokratiet. 

Anonymkode: e983f...b07

1 hour ago, Anonym bruker said:

Hvorfor tror og antar folk hele tiden? Et kjapt Google søk så hadde du visst på 5 sekunder...

Anonymkode: 80e72...68f

Hvis du er kvalifisert til stillingen så kan jeg ikke skjønne at det skal ha noe negativt å si for deg i det hele tatt. De det kan være litt flaut for når slike lister offentliggjøres er de som tydelig har overvurdert egne evner.

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei

Anonymkode: 0d25c...c2a

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor tror og antar folk hele tiden? Et kjapt Google søk så hadde du visst på 5 sekunder...

Anonymkode: 80e72...68f

Der tar du nok feil. Det er ikke nødvendigvis slik at en offentlig søkerliste skal legges ut i avisene. Du kan vel ikke anta at google har svaret på alt?

Hi

Himmel og hav skrev (1 time siden):

Hvis du er kvalifisert til stillingen så kan jeg ikke skjønne at det skal ha noe negativt å si for deg i det hele tatt. De det kan være litt flaut for når slike lister offentliggjøres er de som tydelig har overvurdert egne evner.

Jeg er absolutt kvalifisert. Og i prosessen. Men det betyr ikke at man ser behovet for at naboen vet det.

Hi.

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Der tar du nok feil. Det er ikke nødvendigvis slik at en offentlig søkerliste skal legges ut i avisene. Du kan vel ikke anta at google har svaret på alt?

Hi

Men du antar at fremmede her innne som svarer i hytt og pine skal gi deg svaret på det.

Anonymkode: ad0ff...0cc

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men du antar at fremmede her innne som svarer i hytt og pine skal gi deg svaret på det.

Anonymkode: ad0ff...0cc

Hva er greia? Det er lov å spør om alt, om det plager deg har du lov å scrolle videre. Det du ikke har lov til er å avspore tråden med slikt mas. 

Annonse

Det er forskjell på offentlig tilgjengelig og publisert i et tidsskrift, ja. Enten er det snakk om en stilling som mange har en mening om, eller så er det snakk om journalister som kjeder seg. Det å publisere offentlig informasjon bare for å fylle sidene, er støy, og bør unngås.

Du kan be om at det fjernes, men det er til tidsskiftet du må henvende deg, ikke til arbeidsplassen du søker jobb.  

Anonymkode: f62d8...b49

Det er en uting at lokalaviser bruker søkerlister til helt ordinære jobber som fyllstoff.

Relevant hvem som vil bli kommunedirektør, virkelig unødvendig for andre enn søkerne hvem som vil bli saksbehandler på NAV eller pedagogisk leder i barnehagen. 

Anonymkode: a3d97...f93

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Okei, men hvor søker jeg for å se om jeg er på offentlig søker liste?? Har nettopp søkt maaange steder

Anonymkode: 6e657...c3f

Alle som søker på stillinger i det offentlige er det. Med mindre man har søkt og fått innvilget fritak fra å stå der. Hvilket det skal gode grunner til for å innvilge. 

Men pressen pleier ikke å være så interessert i disse listene. Kun til spesielle stillinger.

Men Flåklypa tidene har lite å skrive om og da er mange stillinger av interesse. 

Anonymkode: ab6b8...675

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Det er en uting at lokalaviser bruker søkerlister til helt ordinære jobber som fyllstoff.

Relevant hvem som vil bli kommunedirektør, virkelig unødvendig for andre enn søkerne hvem som vil bli saksbehandler på NAV eller pedagogisk leder i barnehagen. 

Her jeg bor publiseres alle de du nevner...

Anonymkode: 0d25c...c2a

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Det er slett ikke uødvendig. Tvert i mot. Det er en del av åpenhetspolitikken vi faktisk trenger.

Anonymkode: dff02...a45

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Det er slett ikke uødvendig. Tvert i mot. Det er en del av åpenhetspolitikken vi faktisk trenger.

Anonymkode: dff02...a45

Hvorfor tenker du andre enn resten av søkerne og eventuelle som har behov nok for å vite til selv å begjære søkerlistene har behov for å vite hvem som har søkt en slik stilling jeg nevner? 

Det er som en sier bare Flåklypa Tidende som skriver om slikt, og det bidrar til å gjøre småbygder til ekle sladderfabrikker. Behovet for å vite hvem som vil bli helsefagarbeider i Tertitten bolig er ikke noe større i Indre Jokkføkk enn i Oslo eller Bergen, hvor det ikke ville falle en avis inn å lage sak på noe slikt. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det skal være en tungtveiende grunn til å få stå utenfor offentlig søkerliste. Det er for å unngå ansettelser på feil grunnlag og en viktig ordning i demokratiet. 

Hvilket demokrati? Det ansettes jo etter bekjente som alle andre steder. Verden vil bedras 🫠

Anonymkode: 13719...6ec

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Det er forskjell på offentlig tilgjengelig og publisert i et tidsskrift, ja. Enten er det snakk om en stilling som mange har en mening om, eller så er det snakk om journalister som kjeder seg. Det å publisere offentlig informasjon bare for å fylle sidene, er støy, og bør unngås.

Du kan be om at det fjernes, men det er til tidsskiftet du må henvende deg, ikke til arbeidsplassen du søker jobb.  

Anonymkode: f62d8...b49

Eh.. NEI! Det er ikke slik offentliglova virker🫣

Anonymkode: f00c2...771

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Søkerlister til offentlig stillinger er akkurat som «tidligere» - offentlige. De har aldri vært begrenset til en liste som alle ansatte på arbeidsstedet, og søkere på stillingen, hadde tilgang på. 

Alle kan be om innsyn i offentlige søkerlisten. Det du tenker på er antagelig utvidet søkerliste? Den kan de som har søkt stillingen be om innsyn i. 

For endel år siden ble mulighetene for å bli skjermet på offentlig søkerliste innstrammet. reglene har vært der hele tiden men tidligere ble det sjeldent tatt en grundig vurdering på de som ba om å bli skjermet. I stor grad ble man det hvis man ba om det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...