Gå til innhold

Jeg hater morsdag.

Anbefalte innlegg

Jeg må ta tak i meg selv merker jeg for jeg hater morsdagen. Jeg sier hvert år at jeg ikke skal bli påvirket av «alle andre» sine fantastiske morsdager som de elsker å poste i sosiale media men jeg er så barnslig at det påvirker meg. Jeg har mann og tre halvvoksne barn så skulle tro det var en fin dag men nei. Jeg må bake eller handle min egen kake. Mannen hater butikker så blomster er glemmesak med mindre han sender en av de største til å kjøpe en rema bukett. Nå bor de to største ikke hjemme lengre så da utgår det. Jeg har ingen mamma å ringe selv for hun døde for noen år siden. Mine barn legger aldri ut sukkersøte meldinger på nettet slik jeg ser mange andre gjør. Ikke kjøper de gaver eller et kort eller noe som helst. Den ene er i utlandet nå så tipper det ikke kommer sms engang - hun var pissesur før hun reiste. Den som bor hjemme er så opptatt av seg selv at tror ikke hun vet det er morsdag engang. Jeg trenger ikke gaver eller store greier, men hadde satt pris på et kort eller en melding men de ungene her de tenker ikke så langt. Jeg har i alle år laget stort nummer utav farsdag med felles middag og kake og gaver og greier. Faders drittdag. 

Anonymkode: c183e...ce7

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452511-jeg-hater-morsdag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sluttet å feire farsdag når jeg satt med samme følelse som du har nå. Så hjem her feires ikke noe sånn dager. Mannen min mener at en mor skal fortjene feiringen. Å hans argument er at jeg er ikke hans mor. Hans mor er/ var en elendig mor som han absolutt ikke vil feire. Hun forstår ikke det selv og blir fornærmet hvert år.

Anonymkode: cfba5...334

Men hvorfor skal du tenke så mye på dette da?

Du er ikke mammaen til mannen din, så at han ikke legger så mye i den feiringen er helt greit. Da er det nivået dere legger dere på og du legger ikke så mye i feiringen av farsdag heller.

Når det kommer til ungene så er det faser av alt, i noen år er de gjerne ikke så opptatt av oss foreldre og har mer enn nok med sitt eget. Så er det år de husker det og kommer med et eller annet.

I fjor fikk jeg ingenting, i dag kom faktisk sønnen min på 21 år med kake som han hadde bakt til meg. Neste år er det kanskje ingen som husker det igjen. Det spiller da ingen rolle, de årene jeg får noe blir jeg glad, de årene jeg ikke får noe har de glemt det.

Ikke akkurat verdens undergang det heller.

Anonymkode: 91ea3...f97

Hei Hi😊

Jeg ser hva du skriver, og skjønner hva du mener. Selv om morsdagen for mange handler om gaver og kort, trenger ikke det å ha den største betydningen. - Det burde det kanskje heller ikke. 

Men å bli "bekreftet" og satt litt pris på, koster ikke mye, og det er hyggelig med noen rause ord, selv om det er like passende med anerkjennelse året rundt.

Noen skylder på kjøpestandens krav, og andre er overbevist om at det er både bortkastet, unødvendig osv å feire en slik dag.

Det blir så synlig når "alle andre" danser i gavedryss, gode ord og blomster, når en selv er på underskudd i forhold til hverdagslig omsorg og oppmerksomhet fra sine nærmeste.

Jeg har som deg, brukt å ordne med kake til mann, og gave fra barna på farsdag. Selv har jeg fått en bukett i ny og ne, og jeg har alltid handlet og skrevet kort til egen mamma.

Om morgendagen skulle bli slik du ser for deg, kunne du på forhånd bestilt deg en massasje, eller dra ut å spise noe godt om du har anledning😊 Feire deg selv med noe du liker, lag deg noe ekstra godt hjemme, gjør noe som gir deg energi, og vær eventuelt litt utilgjengelig for andre slik at du får noen timer som kan gi deg positiv energi. 

Ønsker deg en fin morsdag, og gratulerer med dagen🩷💐

Anonymkode: 84573...b24

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Synes det med mors og farsdag er bare noe tull, mye viktigere at man har det fint i hverdagen enn lage masse mas 2 dager i året

Anonymkode: fa0d9...4db

Så er det vel ofte slik at det et de som har det fint i hverdagen som ser verdien i å gjøre litt ekstra stas på hverandre også på slike ‘konstruerte’ dager. 

Men det er vi som oppdrar barna og om man blir vant med å makere morsdag fea barnsben så vil det bli naturlig når barna vokser til. 

Mannen min er mye borte på jobb og har gått glipp av mange morsdager. Da barna var helt små stelte jeg til feiring selv og inviterte min mor til oss, og når de vokste litt til så fikk de penger av pappa til å kjøpe en blomst eller sjokolade. 

Nå er to av tre utflyttet og jeg vet at jeg får gratulasjon på telefon av de eldste og så har jeg minnet mannen på dagen slik at han rekker å finne på noe med yngste. Vi kjører aldri dyre gaver, men små oppmerksomheter. 

Poenget er at når noe er viktig for oss så må vi sørge for at de rundt oss vet det.

Anonymkode: f7727...d81

Jeg får både gave på senga og blomster fra mann og barn, men å poste det på sosiale media er en egoistisk uting. Jeg klarer å kose meg med familien min uten dokumentere det for hele bygda. Å dele slike ting er usympatisk for de som ikke har en slik dag, som ikke har en mor å feire med, og som det gjør ekstra vondt for. 
Man trenger ikke gni det inn. I dag har naboen bursdag, og det har blitt delt bilder fra morgen til kveld. Det er gaver på senga, kleine ord om en fantastisk «kone mor» hele flokken din elsker deg osv. dama har jo ikke vært tilstede på egen bursdag, da hun har sittet på tlf og delt og svart i hele dag. Hun er i 40 åra. Oppmerksomhet søkende og trenger bekreftelse. 

Anonymkode: 79d52...1b9

Har du fortalt barna dine og mannen din at denne dagen betyr noe for deg?

Jeg er ekstremt lite opptatt av morsdag. Vi har ikke kake eller noe på greier på denne dagen. Så overhodet ikke alle som har en stor greie denne dagen.

Hva med å si til mannen din at du ønsker å bli tatt med ut på middag i morgen sammen med de av barna som har sjans?

Anonymkode: 43284...9d1

Det med å poste på nett, at folk får blomster/kort/sjokolade/bamse osv er sykt barnsligt. Ofte trenger de som gjør det oppmerksomhet, og kanskje har de det ikke så bra med seg selv! 
De fleste driter i at en person får slikt uansett.

Her får jeg blomster og kort av barna, kjøper en kake VI kan kose oss med. 
Hadde holdt med en klem av barna og.

Anonymkode: 8bea8...552

2 hours ago, Anonym bruker said:

Har ikke de fleste slutta med denne kleine delingen av «seeee så hyggelig vi har det»-poster på sosiale medier nå uansett?

Anonymkode: 57629...744

Dette sluttet vel folk med for over 10 år siden? Eneste sånt jeg fortstatt ser er til jul og nyttår da skriver en del god jul og godt nyttår med bilde av at har pyntet tre eller middagsbordet

Anonymkode: af1aa...c65

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Dette sluttet vel folk med for over 10 år siden? Eneste sånt jeg fortstatt ser er til jul og nyttår da skriver en del god jul og godt nyttår med bilde av at har pyntet tre eller middagsbordet

Anonymkode: af1aa...c65

Ja det tror jeg da virkelig. Det er en og annen stayer på vennelista som fremdeles legger ut überkleine «ååååå bestemannen min, tusen takk for den nyyyydelige gaven, elsker deg såååå høyt 😍😍😍» og lignende, men de aller fleste har heldigvis kommet på bedre tanker.

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg må ta tak i meg selv merker jeg for jeg hater morsdagen. Jeg sier hvert år at jeg ikke skal bli påvirket av «alle andre» sine fantastiske morsdager som de elsker å poste i sosiale media men jeg er så barnslig at det påvirker meg. Jeg har mann og tre halvvoksne barn så skulle tro det var en fin dag men nei. Jeg må bake eller handle min egen kake. Mannen hater butikker så blomster er glemmesak med mindre han sender en av de største til å kjøpe en rema bukett. Nå bor de to største ikke hjemme lengre så da utgår det. Jeg har ingen mamma å ringe selv for hun døde for noen år siden. Mine barn legger aldri ut sukkersøte meldinger på nettet slik jeg ser mange andre gjør. Ikke kjøper de gaver eller et kort eller noe som helst. Den ene er i utlandet nå så tipper det ikke kommer sms engang - hun var pissesur før hun reiste. Den som bor hjemme er så opptatt av seg selv at tror ikke hun vet det er morsdag engang. Jeg trenger ikke gaver eller store greier, men hadde satt pris på et kort eller en melding men de ungene her de tenker ikke så langt. Jeg har i alle år laget stort nummer utav farsdag med felles middag og kake og gaver og greier. Faders drittdag. 

Anonymkode: c183e...ce7

Dårlig oppdragelse. Sier du at du vil feires, da? Eller lider du bare i etterkant?

Anonymkode: d2f62...c62

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dårlig oppdragelse. Sier du at du vil feires, da? Eller lider du bare i etterkant?

Anonymkode: d2f62...c62

Det er jo særdeles stusslig å måtte bestille feiring av morsdagen. Her har vi markert både morsdag og farsdag uten at noen av oss har måttet uttale det åpenbare.

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Synes det med mors og farsdag er bare noe tull, mye viktigere at man har det fint i hverdagen enn lage masse mas 2 dager i året

Anonymkode: fa0d9...4db

Enig, det er på tide at vi roer ned. Det er blitt alt for mange dager som skal markeres med forbruk. Det er butikkene som ønsker at vi skal oppføre oss som om hver dag er en kjøpefest. Kos dere med hverandre heller. En klem er gratis, og likevel mye mer verdt.

Anonymkode: 60859...85b

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Enig, det er på tide at vi roer ned. Det er blitt alt for mange dager som skal markeres med forbruk. Det er butikkene som ønsker at vi skal oppføre oss som om hver dag er en kjøpefest. Kos dere med hverandre heller. En klem er gratis, og likevel mye mer verdt.

Anonymkode: 60859...85b

Man kan både feire morsdag og kose seg med hverandre i hverdagen. Jeg er 54 år og husker godt mors- og farsdag, så noen ny dag er det ikke. Jeg er enig i at man ikke trenger å gjøre så mye ut av den, men hi ønsker oppmerksomhet og det syns jeg at hun skal fortelle mann og barn 

Anonymkode: f7727...d81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...