Gå til innhold

Hva skal til for at folk tar ansvar?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg er faktisk for toll på desse pakkene, men ikke at hver pakke skal åpnes her må man få inn et enklere system. En mulighet er 50 kr på pakker under 1 kg og 100 på de mellom 1-5 kg også øker det oppover. 

Handler man klær på en engelsk nettbutikk må man betale toll så hvorfor ikke på desse pakkene? 

Anonymkode: 742db...fe0

Du betaler toll og mva på varer fra Temu, de er VOEC registrert så det er bakt inn i sluttprisen du betaler til Temu.

Anonymkode: be216...02c

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det som overrasker meg er at det finnes mennesker som fremdeles tror det er noe poeng å ta klimakampen. Det burde være åpenbart for alle og enhver at den kampen er tapt for lengst.

Anonymkode: c1e8c...48e

Så fordi det allerede er ille, skal man bare gi opp??? Alle burde gjøre hva de kan for å lage minst mulig avtrykk på naturen. Siden du er på et forum for foreldre, regner jeg med at du har barn; så hvilken arv (planet) vil du etterlate til kommende generasjoner?

Anonymkode: 7a21e...286

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Så fordi det allerede er ille, skal man bare gi opp??? Alle burde gjøre hva de kan for å lage minst mulig avtrykk på naturen. Siden du er på et forum for foreldre, regner jeg med at du har barn; så hvilken arv (planet) vil du etterlate til kommende generasjoner?

Anonymkode: 7a21e...286

Hvilken planet tror DU jeg ønsker å etterlate til kommende generasjoner? At jeg er overbevist om at kampen er tapt for lengst betyr ikke at jeg ikke hadde ønsket noe bedre for de som kommer etter oss. Du må forholde deg til det jeg skriver, ikke det du tror jeg skriver.

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hvilken planet tror DU jeg ønsker å etterlate til kommende generasjoner? At jeg er overbevist om at kampen er tapt for lengst betyr ikke at jeg ikke hadde ønsket noe bedre for de som kommer etter oss. Du må forholde deg til det jeg skriver, ikke det du tror jeg skriver.

Du skriver jo at har gitt opp. Det har man rett og slett ikke lov til, mener jeg. 

Anonymkode: 5ad98...eb8

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Det er som du skriver vanvittig sterke krefter her, og problemet er ikke løst ved å forby Temu. Temu er en liten bivirkning av et stort problem. 

Nå har jeg forsøkt å oppsummere litt seriøst. Og beklager at dette blir så faens langt. Dette opptar meg veldig, som dere ser. Det er fremtiden til ungene våre.

74,4% av alle klær som selges Norge produseres i Kina, Bangladesh, Malaysia, Tyrkia, Pakistan, India, Vietnam, Myanmar, Kambodsja og Thailand. Ingen av disse landene kan i følge framtiden.no garantere for menneskerettigheter. 

Det er et faktum at klær produsert i disse landene forurenser mer ved å produseres her enn feks hjemme i Norge. Om det er Temu som produserer eller HM, utslippene er det samme. 

Klesindustrien er verdens største miljøversting, i hovedsak fordi det produseres i land der myndighetene ser ut til å ikke bry seg så lenge industrien blomstrer. Årsaken til at denne industrien blomstrer er fordi de aller fleste i dag produserer sine ekte produkter her, det åpner opp for at fabrikkene som bygges kan utnyttes til det maksimale med å også produsere billige kopier til selskap som Temu. 

Så lenge seriøse selskap bruker Kina som produksjonsland så legitimeres også Kinas politikk, som er «ikke spør så tjener vi alle penger». 

Å ha en åpen produksjon er en forutsetning for at produksjonen ivaretar menneskerettigheter, dyrevelferd og miljø og at man kan ettergå bedriftens egen dokumentasjon. Der produsentene nekter å oppgi konkret produksjonssted/fabrikk kan man jo undres over om de oppfyller våre krav. 

Utvalgte populære merker i Norge. 

Kari Traa.
Land: Kina. Myanmar, Egypt. Fabrikk: Har åpne fabrikklister.

Therese Johaug.
Land: Kina, Vietnam, Myanmar.
Fabrikk: Har åpne fabrikklister.

Nike.
Land: Kina, Vietnam, Indonesia.

Tufte.
Land: Kina, Bangladesh, Malaysia, Tyrkia, Pakistan, India, Vietnam, Myanmar, Kambodsja og Thailand.
Fabrikk: Har hemmelige fabrikklister. 

Craft.
Land: Kina, India, Vietnam og Bangladesh.

Didrikson.
Land: Kina og Bangladesh. Fabrikk: Har hemmelige fabrikklister. 

B.young. Flere merker.
Land: Ikke funnet.

Bik Bok.
Land: Kina, India, Bangladesh og Tyrkia.

Merker som mistenkes/har vært mistenkt for barnearbeid: Nike, Gap, Zara, HM, Mango, Dressmann, Cubus, Bikbok og Victorias Secret. Og sikkert flere. 

Mange av kjedene i Norge dokumenterer kun ett ledd av sin leverandør kjede, den kan selvsagt tilfredsstille kravene men det er ingen garanti for at øvrige ledd er tilfredsstillende. Her må man nesten ta utgangspunkt i offentlige statistikker over hvilke land som er på verstinglisten.

Flere av kjedene i Norge har IKKE signert Transparecy Pledge, noe som betyr at de formelt ikke vil forplikte seg til å dokumentere hele sin fabrikkprosess, de nøyer seg ofte med å dokumentere ett ledd og ser til at dette er noe de kan vise frem for verden. Dette gjelder både forurensning og menneskerettigheter. INGEN vet helt sikkert. Og de selv lanserer eget merke som trygt og at de bryr seg  

Produksjonen i Kina spesielt er en miljøversting. De er fortsatt underutviklet når det gjelder grønn energi. I 2024 var Kinas utslipp større enn USA, EU og India til sammen. Enorm vekst i industrien og med en energikilde som ikke møter fremtidens krav. 

Dette er kun klesindustrien. 

Utover mer søppel så følger jeg ingen av argumentene som deles rundt Temu. For problemstillingen er langt mer kompleks.

Temu er ikke dokumentert verre på menneskerettigheter. Temu er ikke dokumentert verre på forurensning. 

Det er bare så deilig å være verdensmester og sitere overskrifter, og en bonus er at man kan kalle folk idioter.

Det må på ingen måte tolkes at jeg er for fri flyt fra Temu. Men å boikotte Temu fritar ikke forbruker det ansvaret som alle har. 

Endret av Tante Hufsa
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Du skriver jo at har gitt opp. Det har man rett og slett ikke lov til, mener jeg. 

Anonymkode: 5ad98...eb8

Jeg skriver at kampen er tapt. Det har man lov til å mene. At man mener kampen er tapt betyr ikke det samme som at man gir faen.

Se på det hodeløse forbruket t til folk, som TEMU bare er en liten del av (men som det er blitt veldig poppis å kritisere). Se på alle flyreisene, alle cruiseskipene. Se på tonnene med tekstiler som kjøpes og kastes. Hva tenker DU kan gjøres med dette? Se på forsøplingen og forurensningen i fattige land, der eksosen ligger så tett at folk ikke engang ser sola. Er det noe i dagens politikk som gjør deg trygg på at disse problemene vil løses?

Annonse

Tante Hufsa skrev (3 timer siden):

Likevel er det hvert år produkter som tilbakekalles fordi det viser seg at det til tross alle kontroller så var produktet ikke ok. 

Det er et helt annet regelverk for varer som konsumeres da. Bare for å oppklare den biten. 

Jeg forstår mye, dine innspill må du forklare bedre. Fordi vi har lover og regler i Norge så er produktene her trygge? Så i neste setning forteller du om skandalen der det viste seg det ikke var trygt? Hva er det jeg ikke har forstått? Er poenget at noen kan straffes for ulovligheter? 
i så tilfelle, det er da ganske likegyldig om importøren straffes, problemet er like mye operativ på fabrikken. 

Jeg argumenterer for at det er naivt å ta Temu som en synder når problemet er  langt mer omfattende men som koker ned til at folk ikke er villig til å betale det varen ville kostet om den ble produsert i Norge eller under forhold som er et krav i Norge. 
Problemet er at verden i dag er avhengige av å produsere varer i land som har billig arbeidskraft. 
Land med lite åpenhet som tegner et bilde utad som ikke alltid er sannheten. 
Oppsyn med produksjonen foregår på Kinas premisser, oppsynsmennene ser det Kina lar de se. 

Jeg forstår ikke helt at folk ikke forstår forskjellen på kontrollen på varer som går gjennom vanlige importkanaler og varer som importerers privat fra Temu. 

Ingen varer er 100% trygge da det kan forekomme feil eller det sniker seg inn et ledd i kjeden som ikke er bra. I Norge er det likevel slik at alle importører har ansvar for hele kjeden - dvs at de har ansvar for at det de importerer følger norsk lov (både i innhold og i arbeidsforhold). Importør tar selv prøver av det de importerer og reiser gjerne til fabrikkene for å etterse arbeidsmiljøet hos underleverandører. Det tas i tillegg stikkprøver. Dette slik at man kan fange opp produkter som ikke følger reglene, men som likevel har kommet seg inn i landet. Da blir produktet trukket tilbake og om det skylles manglende kontroll fra importør blir disse bøtelagt for å ikke følge reglene og de mister i tillegg omdømme.

Temuvarer blir ikke kontrolert av verdikjeden i Kina. Arbeidernes velferd er det mange som ikke bryr seg om, da det er nok av arbeidere å ta av. Giftstoffer er det heller ingen som kontrollerer. Temu-varer kan godt være frie for gifter, men det er ingen som kontrollerer innhold. Når ingen kontrollerer eller sanksjonerer, så er det ingen insentiver til å lage produkter under gode arbeidsforhold eller uten giftstoffer. Da velger man å produsere på billigst mulig måte. Det er jo også pris de konkurrerer på.  

Det å støtte opp under leverandører der det er ingen kontroll med produktets innhold eller tilvirkning forstår jeg ikke at folk gjør. Jeg forstår heller ikke at folk ikke forstår at når en leverandør utelukkende konkurerer på pris, uten å kontrolleres, så benytter de de metodene og det innholdet som gir høyest fortjeneste. 

En annen ting det virker som om folk har vanskelig for å forstå er at om man handler mer og mer direkte fra utlandet, vil dette redusere salget fra lokale utsalgssteder. Disse vil da etterhvert måtte stenge. Jeg så en gang et intervju med noen unge voksne som bare handlet fra utlandet fordi dette var billigst. Samtidig klaget de over at butikkene la ned filialer slik at det var så vanskelig å få seg ekstrajobb i butikk... Ønsker man å opprettholde lokalt næringsliv, så må man faktisk handle lokalt. Det virker som om folk tenker at alle andre kan stå for gode valg og forsakelsene, og så kan jeg gjøre det som passer meg best uten å tenke på miljø, lokalt næringsliv osv. 

Anonymkode: 681e4...606

3 hours ago, Anonym bruker said:

Det som overrasker meg er at det finnes mennesker som fremdeles tror det er noe poeng å ta klimakampen. Det burde være åpenbart for alle og enhver at den kampen er tapt for lengst.

Helt enig, bryr meg nada om klima og miljø. Betyr ikke en døyt hva vi gjør her i lille Norge uansett

Anonymkode: 4368b...022

Helt enig, bryr meg nada om klima og miljø. Betyr ikke en døyt hva vi gjør her i lille Norge uansett

Nettopp! Om så hver eneste en av oss som bor i Norge hadde levd et liv der vi ikke forurenset i hele tatt, ville det betydd null og nix! Vi i bitte, bittelille Norge kan leve i sus og dus og overflod, kjøre dieselbil, shoppe hva vi vil, og slutte helt å sortere søppel - uten at det ville ha det minste innvirkning på klima! Det spiller overhodet ingen rolle hva vi gjør! Vet folk av i dag hvor ufattelig lite dette landet er? Vet dere at størrelsen av Norge som vises på kart er forstørret? Vet dere hvor utrolig få mennesker vi er her i landet??

Anonymkode: 66522...f1e

22 minutes ago, Anonym bruker said:

Nettopp! Om så hver eneste en av oss som bor i Norge hadde levd et liv der vi ikke forurenset i hele tatt, ville det betydd null og nix! Vi i bitte, bittelille Norge kan leve i sus og dus og overflod, kjøre dieselbil, shoppe hva vi vil, og slutte helt å sortere søppel - uten at det ville ha det minste innvirkning på klima! Det spiller overhodet ingen rolle hva vi gjør! Vet folk av i dag hvor ufattelig lite dette landet er? Vet dere at størrelsen av Norge som vises på kart er forstørret? Vet dere hvor utrolig få mennesker vi er her i landet??

Akkurat det jeg mener, vi kunne levd som huleboere her i Norge og det hadde hatt nada null invirkning på kilma og miljø i verden

I Norge handler vi daglig varer vi ikke trenger. Klær, sko, mat osv. vi lever i en verden der vi ikke skaffer oss det vi trenger, men også det vi ønsker oss. Flybilletter er vel verstingen. Men så lenge man har el-bil og kildesorterer, så rettferdiggjør man det. Like syltynne unnskyldninger på de som minst en gang i året reiser med fly og de som handler på temu. Og også de som bare må kjøpe nye sommerkjoler. Og sko. Hvert år. Ikke fordi de trenger deg. Men fordi de vil

Anonymkode: 1fe2a...cba

Det er jo ikke slik at enten så når vi 1,5 graders målet ellers er alt kjørt og alle vil dø. Det vil bli en glidende forværring av leveforhollene ettersom det blir varmere. Jo større tempraturøkning  jo større problemer. Det har mye å si om økningen blir på 1,8, 2 eller 2,5 grader.

Anonymkode: 68c05...b4a

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det naturlig og rettferdig å dele dette inn i land? Fordi vi bor i et land med få innbyggere så har vi mindre personlig ansvar? 

Jeg tenker at dette er et globalt ansvar og at alle i utgangspunktet har like mye ansvar.  Da har vi som forbruker mye/er lite miljøvennlig mer ansvar. I tillegg har vi mye større muligheter til å gjøre noe, da vi har alternativer.

Annonse

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Hvorfor er det naturlig og rettferdig å dele dette inn i land? Fordi vi bor i et land med få innbyggere så har vi mindre personlig ansvar? 

Jeg tenker at dette er et globalt ansvar og at alle i utgangspunktet har like mye ansvar.  Da har vi som forbruker mye/er lite miljøvennlig mer ansvar. I tillegg har vi mye større muligheter til å gjøre noe, da vi har alternativer.

Men det nytter ikke! Hvorfor da gidde? Hvorfor bruke tid og penger på noe som er totalt unyttig?

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men det nytter ikke! Hvorfor da gidde? Hvorfor bruke tid og penger på noe som er totalt unyttig?

Hvordan får du det å hindre fremtidige naturkatastrofer til å bli unyttig?

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Hvordan får du det å hindre fremtidige naturkatastrofer til å bli unyttig?

Men skjønner du ikke? Hva vi i lille Norge gjør, spiller overhodet ingen rolle! Uansett hva vi gjør vil det ikke påvirke klimaet i hele tatt! Det befolkningen i Norge bidrar med er totalt ubetydelig mht naturkatastrofer!

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Men skjønner du ikke? Hva vi i lille Norge gjør, spiller overhodet ingen rolle! Uansett hva vi gjør vil det ikke påvirke klimaet i hele tatt! Det befolkningen i Norge bidrar med er totalt ubetydelig mht naturkatastrofer!

Hvert menneske på kloden teller. Det er likegyldig om du er norsk eller kinesisk. Hva hvert enkelt menneske bidrar med, teller. Eller mener du at én kineser sitt bidrag teller mer bare fordi han bor i et stort land? Slutt å bruke Norge som unnskyldning/bortforklaring til hvorfor du ikke gidder.

Anonymkode: 917bf...522

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvert menneske på kloden teller. Det er likegyldig om du er norsk eller kinesisk. Hva hvert enkelt menneske bidrar med, teller. Eller mener du at én kineser sitt bidrag teller mer bare fordi han bor i et stort land? Slutt å bruke Norge som unnskyldning/bortforklaring til hvorfor du ikke gidder.

Anonymkode: 917bf...522

Si meg: spiller du dum, eller forstår du virkelig ikke??

Energien norske innbyggere bruker er fornybar, grønn energi. Ingen fyrer med kull eller gass. Elbiler har snart tatt over for fossilbiler. Vi har vernet store naturområder, naturen er statlig og ikke privatisert. Vi har et eksepsjonelt godt system for flaskepant og håndtering av avfall. Ikke noe av dette har hjulpet på den globale klimakrisen, rett og slett fordi resten av verden ikke engang når oss til knærne.

Ja, vi har ekstremt mye å gå på når det gjelder forbruk og flyreiser. Nordmenn reiser og shopper som om det ikke kommer en dag i morgen, og ja, det er kvalmende. Vi har ofte sett det her inne, i de endeløse «ååååå se på denne fine kjolen, den må jeg bare ha!!!», som dukker opp hver sommer. Om noen bare så mye som antyder at man mest sannsynlig har nok kjoler allerede, så blir man nærmest halshugget. Nordmenn vil ikke shoppe mindre eller reise mindre. Det kommer ikke til å skje, kun hos en liten sær gruppe.

For min egen del er jeg mer enn villig til å kutte ned forbruket betraktelig og kutte ut flyreiser. I år er første gang på ti år jeg har bestilt utenlandsreise for sommerferien. Hvorfor skal jeg gidde å ofre feriereiser når 99% av den øvrige befolkningen ikke gidder? Hvorfor skal mine barn få færre opplevelser og ting de ønsker seg når andre foreldre ikke gidder å begrense seg? Jeg prøvde en lang stund, i flere år faktisk, men motivasjonen klapper fullstendig sammen når jeg ser hvor lite det betyr for andre. Dette er noe som må gjøres i fellesskap, ansvaret kan ikke legges på det enkelte individ. 

For min del må de gjerne øke momsen på forbruksvarer generelt, og klær spesielt, med 300% for å få ned forbruket, og innføre kvoter på flyreiser med max en flytur hvert fjerde år. Det kunne jeg levd fint med. Bruktbutikkene bugner over av varer folk ikke vil ha, så det hadde ikke vært noe problem å få tak i det man trenger. Men alle vet at det aldri kommer til å skje. Nordmenn hadde mista det helt. Nordmenn kommer til å fortsette med sitt hodeløse forbruk mens de ser verden klapper sammen rundt dem. Og i resten av verden står det enda verre til, problemene er bare annerledes - og mye verre.

Så ja, jeg har gitt opp. Ingen politikere har baller til å ta de virkelig tøffe grepene, og dukker slike politikere opp kommer de aldri noen sinne til å bli valgt.

I Norge handler vi daglig varer vi ikke trenger. Klær, sko, mat osv. vi lever i en verden der vi ikke skaffer oss det vi trenger, men også det vi ønsker oss. Flybilletter er vel verstingen. Men så lenge man har el-bil og kildesorterer, så rettferdiggjør man det. Like syltynne unnskyldninger på de som minst en gang i året reiser med fly og de som handler på temu. Og også de som bare må kjøpe nye sommerkjoler. Og sko. Hvert år. Ikke fordi de trenger deg. Men fordi de vil

Anonymkode: 1fe2a...cba

Og hvis man virkelig er opptatt av miljø og klima her i landet, hvorfor er da mantraet til samtlige politiske partier i dette landet «økt kjøpekraft»? Er det noe verden virkelig ikke trenger så er det nordmenn med enda høyere kjøpekraft.

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Elbiler har snart tatt over for fossilbiler.

Og den dagen noe virkelig skjer i Norge, den dagen el-nettet blir rammet og vi blir uten strøm i lengre tid, så sitter vi her som idioter med elbilene våre, bare fordi vi har poltikere som er så forbaska opptatt av å være best i klassen uten å ofre følgene det kan få en eneste tanke.

Anonymkode: 60389...b37

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Energien norske innbyggere bruker er fornybar, grønn energi. Ingen fyrer med kull eller gass. Elbiler har snart tatt over for fossilbiler. Vi har vernet store naturområder, naturen er statlig og ikke privatisert. Vi har et eksepsjonelt godt system for flaskepant og håndtering av avfall. Ikke noe av dette har hjulpet på den globale klimakrisen, rett og slett fordi resten av verden ikke engang når oss til knærne.

Ja, vi har ekstremt mye å gå på når det gjelder forbruk og flyreiser. Nordmenn reiser og shopper som om det ikke kommer en dag i morgen, og ja, det er kvalmende. Vi har ofte sett det her inne, i de endeløse «ååååå se på denne fine kjolen, den må jeg bare ha!!!», som dukker opp hver sommer. Om noen bare så mye som antyder at man mest sannsynlig har nok kjoler allerede, så blir man nærmest halshugget. Nordmenn vil ikke shoppe mindre eller reise mindre. Det kommer ikke til å skje, kun hos en liten sær gruppe.

For min egen del er jeg mer enn villig til å kutte ned forbruket betraktelig og kutte ut flyreiser. I år er første gang på ti år jeg har bestilt utenlandsreise for sommerferien. Hvorfor skal jeg gidde å ofre feriereiser når 99% av den øvrige befolkningen ikke gidder? Hvorfor skal mine barn få færre opplevelser og ting de ønsker seg når andre foreldre ikke gidder å begrense seg? Jeg prøvde en lang stund, i flere år faktisk, men motivasjonen klapper fullstendig sammen når jeg ser hvor lite det betyr for andre. Dette er noe som må gjøres i fellesskap, ansvaret kan ikke legges på det enkelte individ. 

For min del må de gjerne øke momsen på forbruksvarer generelt, og klær spesielt, med 300% for å få ned forbruket, og innføre kvoter på flyreiser med max en flytur hvert fjerde år. Det kunne jeg levd fint med. Bruktbutikkene bugner over av varer folk ikke vil ha, så det hadde ikke vært noe problem å få tak i det man trenger. Men alle vet at det aldri kommer til å skje. Nordmenn hadde mista det helt. Nordmenn kommer til å fortsette med sitt hodeløse forbruk mens de ser verden klapper sammen rundt dem. Og i resten av verden står det enda verre til, problemene er bare annerledes - og mye verre.

Så ja, jeg har gitt opp. Ingen politikere har baller til å ta de virkelig tøffe grepene, og dukker slike politikere opp kommer de aldri noen sinne til å bli valgt.

Amen, girl!

Anonymkode: 0b134...cf4

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Og hvis man virkelig er opptatt av miljø og klima her i landet, hvorfor er da mantraet til samtlige politiske partier i dette landet «økt kjøpekraft»? Er det noe verden virkelig ikke trenger så er det nordmenn med enda høyere kjøpekraft.

Nei, norske politikere (og nordmenn generelt) er ikke opptatt av miljø og klima, dessverre. De kommer ikke til å gjøre noe med TEMU-importen med mindre det går tydelig utover det lokale næringslivet eller EU setter foten ned.

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Pussig argument i denne sammenhengen. Disse varene er jo laget i Kina, og der er det masse mennesker. Ut i fra din logikk må det jo bety mye om de forurenser litt mindre, når det er så mange av dem?

Anonymkode: 825fd...ee7

Jeg er enig i at løpet er kjørt når det gjelder klima, men problemet her er også at vi importerer en masse giftstoffer. Det burde det i teorien være mulig å redusere litt, i hvertfall. Hvis man ikke tenker at det uansett bor så få mennesker i Norge at om noen ekstra stryker med eller blir syke, så betyr det ingenting i den store sammenhengen. Det er selvfølgelig lov å tenke sånn også, og mange gjør nok det innerst inne, selv om de ikke snakker høyt om det.

Anonymkode: 825fd...ee7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...