Anonym bruker Skrevet 8. februar #1 Del Skrevet 8. februar Hvorfor syns noen at deres ønske om å handle billig i tillegg til alt man ellers kjøper skal gå foran miljø, og ikke minst helsen til både seg selv og barna? https://www.nrk.no/klima/xl/slik-har-nordmenns-shopping-fra-kinesisk-nettbutikk-temu-eksplodert-1.17154331 – Det er ingenting som heter lojalitet så lenge prisen er lav nok. Vi klarer å lyve for oss selv, vi vet at det ikke er bærekraftig, men det er jo kult å få pakker, forteller Andreassen. -Det vil si at Temu-handelen kommer i tillegg til alt det vi ellers handler. Ikke i stedet for. Anonymkode: 5ad98...eb8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452502-hva-skal-til-for-at-folk-tar-ansvar/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar #2 Del Skrevet 8. februar Det er i tilfeller som dette, at det er nødvendig med regulering fra myndighetene, for å beskytte folk fra seg selv. Fordi at selv om samfunnsansvarlige og bevisste mennesker tar ansvar, vil det være en stor del av befolkningen som ikke gjør det. Anonymkode: 7a21e...286 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452502-hva-skal-til-for-at-folk-tar-ansvar/#findComment-150182651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar #3 Del Skrevet 8. februar Helt ærlig så tror jeg at hjernen vår bare er koblet litt slik at vi velger å stikke hodet i sanden og finne på, det vi selv egentlig vet er, syltynne argumenter som døyver det vi burde hatt av dårlig samvittighet. Alle mennesker foretar valg de egentlig vet at ikke er bra, du også, garantert. Det er umulig å kun ta valg som vil gagne både deg selv og alle andre absolutt hele tiden, men spørsmålet blir kanskje mer hvilke type valg man selv velger å veltlegge som de mest moralsk viktige. Jeg kjøper ikke fra Temu, av samme grunn som deg, men jeg har definitivt mine ting jeg også som ikke er helt snøhvite valg, selv om jeg er fryktelig god på å rettferdiggjøre dem overfor meg selv. Anonymkode: 6a580...dac Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452502-hva-skal-til-for-at-folk-tar-ansvar/#findComment-150182653 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar #4 Del Skrevet 8. februar Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Helt ærlig så tror jeg at hjernen vår bare er koblet litt slik at vi velger å stikke hodet i sanden og finne på, det vi selv egentlig vet er, syltynne argumenter som døyver det vi burde hatt av dårlig samvittighet. Alle mennesker foretar valg de egentlig vet at ikke er bra, du også, garantert. Det er umulig å kun ta valg som vil gagne både deg selv og alle andre absolutt hele tiden, men spørsmålet blir kanskje mer hvilke type valg man selv velger å veltlegge som de mest moralsk viktige. Jeg kjøper ikke fra Temu, av samme grunn som deg, men jeg har definitivt mine ting jeg også som ikke er helt snøhvite valg, selv om jeg er fryktelig god på å rettferdiggjøre dem overfor meg selv. Anonymkode: 6a580...dac Selvsagt gjør vi alle ting som ikke er bra, men noen ting burde være rimelig enkle å unngå. Å slutte å kjøpe miljøfiendtlige varer med fare for giftstoff i seg burde komme høyt på unødvendiglisten. hi Anonymkode: 5ad98...eb8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452502-hva-skal-til-for-at-folk-tar-ansvar/#findComment-150182654 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante Hufsa Skrevet 8. februar #5 Del Skrevet 8. februar Jeg har handlet på Temu. Ikke mye men kanskje brukt 1 500,- Vi skulle ha noen spesifikt til ungdomsrommet, det var ikke å oppdrive i Norge. Produktet trender ikke for øyeblikket så da selges det ikke. Det som jeg synes er utfordringen for Norge er at vareutvalget er kjøpt og betalt av produsentene. Det er ekstremt innen dagligvaremarkedet. Her er det jo utelukkende store aktører som slipper til, dette rammer oss som sluttbruker. Dette ser vi også innen andre områder. Det er de samme produsentene innen sport, leker og klær. Vi tror vi har enormt utvalg, men sannheten er at de samme produserer for forskjellige kjeder. Nå er det ikke slik at alle varer som slipper inn på det norske markedet testes for feks miljøgifter før de godkjennes. Det er krav om merking, men det testes ikke. Så vi er lykkelig uvitende om alt det skadelige som selges i Norge. Norge har en hode i sanden taktikk, er det ikke testet er den ufarlig. Dette ser vi spesielt rundt e-stoffer i mat. Men det er årlig at produkter trekkes fra det norske markedet fordi ramdom tester har påvist skadelige stoffer. Men når de tester 15 utvalgte Temu varer så hyles det opp at alt er skadelig. For meg er det bare en bekreftelse på at det er mye dritt i det norske markedet også. Vi er deilig naive her i landet. Er det ikke testet så er det ufarlig. Det ble gjort en test (husker ikke av hvem) der de kjøpte utvalgte produkter på Temu, fra lyslenker til undertøy. Jeg mener å huske at 80% av de varene er identiske og produsert av samme produsent og tilgjengelig på det norske markedet. Skal se om jeg klarer finne den igjen. Visste dere at så og si 100% av alle kjøkkenredskaper i Norge solgt i butikk er produsert i Kina. Produsert på de samme fabrikkene som produserer varer for Temu. Så utfordringene med feks Temu. Problemet med miljøgifter, de som skader naturen og er skadelige for oss. Disse problemene blir ikke borte bare fordi det selges over disk i Norge. Det ekstremt uetiske er at mennesker utnyttes. Men ta feks iPhone, disse produseres i Kina. Og på fabrikken til IPhone har de gitter foran vinduene slik at de ansatte ikke skal hoppe i døden. Mulig forholdene er bedre nå, men så en dokumentar for ti år siden og da var Apple en versting. Forurensning ved å kjøpe varer i Kina, om det fraktes på lastefly og selges på Kitchen i Norge, eller som en enkeltpakke til meg spiller liten rolle. Jo, min pakke tar opp litt mer plass da. Så det faktum at varene er så billige at vi skaper et kjøp og kast samfunn. Her er jeg 100% enig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452502-hva-skal-til-for-at-folk-tar-ansvar/#findComment-150182655 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar #6 Del Skrevet 8. februar Jeg er faktisk for toll på desse pakkene, men ikke at hver pakke skal åpnes her må man få inn et enklere system. En mulighet er 50 kr på pakker under 1 kg og 100 på de mellom 1-5 kg også øker det oppover. Handler man klær på en engelsk nettbutikk må man betale toll så hvorfor ikke på desse pakkene? Anonymkode: 742db...fe0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452502-hva-skal-til-for-at-folk-tar-ansvar/#findComment-150182658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar #7 Del Skrevet 8. februar Tante Hufsa skrev (11 minutter siden): Jeg har handlet på Temu. Ikke mye men kanskje brukt 1 500,- Vi skulle ha noen spesifikt til ungdomsrommet, det var ikke å oppdrive i Norge. Produktet trender ikke for øyeblikket så da selges det ikke. Det som jeg synes er utfordringen for Norge er at vareutvalget er kjøpt og betalt av produsentene. Det er ekstremt innen dagligvaremarkedet. Her er det jo utelukkende store aktører som slipper til, dette rammer oss som sluttbruker. Dette ser vi også innen andre områder. Det er de samme produsentene innen sport, leker og klær. Vi tror vi har enormt utvalg, men sannheten er at de samme produserer for forskjellige kjeder. Nå er det ikke slik at alle varer som slipper inn på det norske markedet testes for feks miljøgifter før de godkjennes. Det er krav om merking, men det testes ikke. Så vi er lykkelig uvitende om alt det skadelige som selges i Norge. Norge har en hode i sanden taktikk, er det ikke testet er den ufarlig. Dette ser vi spesielt rundt e-stoffer i mat. Men det er årlig at produkter trekkes fra det norske markedet fordi ramdom tester har påvist skadelige stoffer. Men når de tester 15 utvalgte Temu varer så hyles det opp at alt er skadelig. For meg er det bare en bekreftelse på at det er mye dritt i det norske markedet også. Vi er deilig naive her i landet. Er det ikke testet så er det ufarlig. Det ble gjort en test (husker ikke av hvem) der de kjøpte utvalgte produkter på Temu, fra lyslenker til undertøy. Jeg mener å huske at 80% av de varene er identiske og produsert av samme produsent og tilgjengelig på det norske markedet. Skal se om jeg klarer finne den igjen. Visste dere at så og si 100% av alle kjøkkenredskaper i Norge solgt i butikk er produsert i Kina. Produsert på de samme fabrikkene som produserer varer for Temu. Så utfordringene med feks Temu. Problemet med miljøgifter, de som skader naturen og er skadelige for oss. Disse problemene blir ikke borte bare fordi det selges over disk i Norge. Det ekstremt uetiske er at mennesker utnyttes. Men ta feks iPhone, disse produseres i Kina. Og på fabrikken til IPhone har de gitter foran vinduene slik at de ansatte ikke skal hoppe i døden. Mulig forholdene er bedre nå, men så en dokumentar for ti år siden og da var Apple en versting. Forurensning ved å kjøpe varer i Kina, om det fraktes på lastefly og selges på Kitchen i Norge, eller som en enkeltpakke til meg spiller liten rolle. Jo, min pakke tar opp litt mer plass da. Så det faktum at varene er så billige at vi skaper et kjøp og kast samfunn. Her er jeg 100% enig. Det er klart at det tærer mindre på miljøet at varene blir fraktet i store kvanta på lasteskip enn at tusenvis av småpakker blir flydd inn. Anonymkode: 5ad98...eb8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452502-hva-skal-til-for-at-folk-tar-ansvar/#findComment-150182659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar #8 Del Skrevet 8. februar Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Selvsagt gjør vi alle ting som ikke er bra, men noen ting burde være rimelig enkle å unngå. Å slutte å kjøpe miljøfiendtlige varer med fare for giftstoff i seg burde komme høyt på unødvendiglisten. hi Anonymkode: 5ad98...eb8 Naturligvis burde det være slik, men det er likevel lett nok å tenke seg hvorfor noen faller for fristelsen. Det kan være at de finner noe som ingen andre har og de lenge har lett etter, de kan ha veldig dårlig råd og faktisk få kjøpt ting de ellers aldri ville kunne kjøpe osv. Og legger man på et "det er jo bare denne ene gangen", eller "det er så sjeldent", så er man plutselig en av dem uansett. Så jeg skjønner at det er lett for, selv om jeg selv har unngått akkurat dette. Anonymkode: 6a580...dac Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452502-hva-skal-til-for-at-folk-tar-ansvar/#findComment-150182660 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar #9 Del Skrevet 8. februar Tante Hufsa skrev (7 minutter siden): Jeg har handlet på Temu. Ikke mye men kanskje brukt 1 500,- Vi skulle ha noen spesifikt til ungdomsrommet, det var ikke å oppdrive i Norge. Produktet trender ikke for øyeblikket så da selges det ikke. Det som jeg synes er utfordringen for Norge er at vareutvalget er kjøpt og betalt av produsentene. Det er ekstremt innen dagligvaremarkedet. Her er det jo utelukkende store aktører som slipper til, dette rammer oss som sluttbruker. Dette ser vi også innen andre områder. Det er de samme produsentene innen sport, leker og klær. Vi tror vi har enormt utvalg, men sannheten er at de samme produserer for forskjellige kjeder. Nå er det ikke slik at alle varer som slipper inn på det norske markedet testes for feks miljøgifter før de godkjennes. Det er krav om merking, men det testes ikke. Så vi er lykkelig uvitende om alt det skadelige som selges i Norge. Norge har en hode i sanden taktikk, er det ikke testet er den ufarlig. Dette ser vi spesielt rundt e-stoffer i mat. Men det er årlig at produkter trekkes fra det norske markedet fordi ramdom tester har påvist skadelige stoffer. Men når de tester 15 utvalgte Temu varer så hyles det opp at alt er skadelig. For meg er det bare en bekreftelse på at det er mye dritt i det norske markedet også. Vi er deilig naive her i landet. Er det ikke testet så er det ufarlig. Det ble gjort en test (husker ikke av hvem) der de kjøpte utvalgte produkter på Temu, fra lyslenker til undertøy. Jeg mener å huske at 80% av de varene er identiske og produsert av samme produsent og tilgjengelig på det norske markedet. Skal se om jeg klarer finne den igjen. Visste dere at så og si 100% av alle kjøkkenredskaper i Norge solgt i butikk er produsert i Kina. Produsert på de samme fabrikkene som produserer varer for Temu. Så utfordringene med feks Temu. Problemet med miljøgifter, de som skader naturen og er skadelige for oss. Disse problemene blir ikke borte bare fordi det selges over disk i Norge. Det ekstremt uetiske er at mennesker utnyttes. Men ta feks iPhone, disse produseres i Kina. Og på fabrikken til IPhone har de gitter foran vinduene slik at de ansatte ikke skal hoppe i døden. Mulig forholdene er bedre nå, men så en dokumentar for ti år siden og da var Apple en versting. Forurensning ved å kjøpe varer i Kina, om det fraktes på lastefly og selges på Kitchen i Norge, eller som en enkeltpakke til meg spiller liten rolle. Jo, min pakke tar opp litt mer plass da. Så det faktum at varene er så billige at vi skaper et kjøp og kast samfunn. Her er jeg 100% enig. Er uenig med deg der. Jada mye er dyrt i Norge og ja utvalget er nok dårligere enn større land. Selv har jeg aldri handlet på Temu, men har brukt Ali Express tidligere og det er jo det samme. Det jeg er uenig i er det med kvalitetssjekk og at det er det samme produktet. Kjøkkenredskaper vi har i Norge kan nok se helt like ut som de som selges på Temu, men er det akkurat det samme? De er ekstremt flinke til å kopiere utseende men ikke kvaliteten. Butikker som selger barneleker har vel et krav til å sørge for at lekene de selger ikke er farlige for barn og slike kvalitets sjekker vil gjøre produktet dyrere. I tillegg vil butikken kunne holdes ansvarlig. Joda mye man får på Temu er sikkert helt ok, men jaggu er der mye søppel også (i alle fall var det slik på A. E.) Anonymkode: 742db...fe0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452502-hva-skal-til-for-at-folk-tar-ansvar/#findComment-150182661 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar #10 Del Skrevet 8. februar Når håndtering av klima- og miljøproblematikk blir så lite troverdig som det vi ser i dag fra myndighetenes side, så er det selvfølgelig slik at vi - den vanlige borger - driter litt i miljø og bærekraft! Se bare til Nord-Norge: Der sluses 20-30 fly med nordlysturister inn DAGLIG, i tillegg til cruiseskip. Aktører (flere utenlandske) får "herje fritt" og legge til rette for at flere og flere kommer reisende med fly og båt. Hvorfor skal da befolkningen spinke og spare på utslipp, når en vanlig husholdning i løpet av et helt år ikke kommer i nærheten av den mengde forurensning som en turist skaper på én ferie. Om klima og miljø var så farlig som vi blir fortalt, ville da ikke myndighetene tillatt det som foregår mht turisme? Er ikke så rart at befolkningen med litt refleksjonsevne resonnerer seg frem til at fokuset på klima er ene og alene for å kunne avgiftslegge mest mulig. Som drivstoff, bompenger, renovasjon etc etc. Anonymkode: 66522...f1e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452502-hva-skal-til-for-at-folk-tar-ansvar/#findComment-150182666 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar #11 Del Skrevet 8. februar Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Når håndtering av klima- og miljøproblematikk blir så lite troverdig som det vi ser i dag fra myndighetenes side, så er det selvfølgelig slik at vi - den vanlige borger - driter litt i miljø og bærekraft! Se bare til Nord-Norge: Der sluses 20-30 fly med nordlysturister inn DAGLIG, i tillegg til cruiseskip. Aktører (flere utenlandske) får "herje fritt" og legge til rette for at flere og flere kommer reisende med fly og båt. Hvorfor skal da befolkningen spinke og spare på utslipp, når en vanlig husholdning i løpet av et helt år ikke kommer i nærheten av den mengde forurensning som en turist skaper på én ferie. Om klima og miljø var så farlig som vi blir fortalt, ville da ikke myndighetene tillatt det som foregår mht turisme? Er ikke så rart at befolkningen med litt refleksjonsevne resonnerer seg frem til at fokuset på klima er ene og alene for å kunne avgiftslegge mest mulig. Som drivstoff, bompenger, renovasjon etc etc. Anonymkode: 66522...f1e Så da tar du ansvar for deg selv ved å gi faen? Anonymkode: 5ad98...eb8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452502-hva-skal-til-for-at-folk-tar-ansvar/#findComment-150182667 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante Hufsa Skrevet 8. februar #12 Del Skrevet 8. februar Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er klart at det tærer mindre på miljøet at varene blir fraktet i store kvanta på lasteskip enn at tusenvis av småpakker blir flydd inn. Anonymkode: 5ad98...eb8 Selvsagt, men de andre varene importeres også. Det er litt komisk at vi i Norge drar forurensning kortet og så reiser man med fly tre ganger i året. Nordmenn er på topp i Europa når det gjelder å reise med fly Det er så lett å kaste seg på argumentasjonen som er nå. Det er trendy og mene Temu er søppel. Jeg tenker at MYE på Temu er søppel, og man skal være kritisk. Jeg hadde aldri kjøpt klær til ungene der osv. Jeg hadde heller ikke våget å kjøpe elektronikk der. Men som jeg påpeker i mitt første innlegg, det er så vanvittig naivt å dra helseskadelig kortet når vi årlig opplever at tilsynelatende trygge produkter må trekkes fra det norske markedet. Dette er bare toppen av isfjellet, for det er kun en brøkdel som testes. Det er jo også vist til at fabrikkene som produserer for Temu også produserer for det norske markedet. Man kommer langt med sunn fornuft tenker jeg. Og bare generelt tenke over eget forbruk og alle andre valg man tar i hverdagen som påvirker miljøet. Norge slapp i 2023 ut 7,1 tonn CO2 per innbygger. Det er langt over det globale gjennomsnittet på 4,7 tonn. Dette skyldes ikke bare Temu. På tiden å ta grep om alle valg man tar og ikke bare henge på trender og være så i tiden politisk korrekt. All argumentasjon jeg ser i disse diskusjonene er jo copy-paste fra overskrifter. Ingen gjør egen reasearch. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452502-hva-skal-til-for-at-folk-tar-ansvar/#findComment-150182673 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante Hufsa Skrevet 8. februar #13 Del Skrevet 8. februar Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Er uenig med deg der. Jada mye er dyrt i Norge og ja utvalget er nok dårligere enn større land. Selv har jeg aldri handlet på Temu, men har brukt Ali Express tidligere og det er jo det samme. Det jeg er uenig i er det med kvalitetssjekk og at det er det samme produktet. Kjøkkenredskaper vi har i Norge kan nok se helt like ut som de som selges på Temu, men er det akkurat det samme? De er ekstremt flinke til å kopiere utseende men ikke kvaliteten. Butikker som selger barneleker har vel et krav til å sørge for at lekene de selger ikke er farlige for barn og slike kvalitets sjekker vil gjøre produktet dyrere. I tillegg vil butikken kunne holdes ansvarlig. Joda mye man får på Temu er sikkert helt ok, men jaggu er der mye søppel også (i alle fall var det slik på A. E.) Anonymkode: 742db...fe0 En artig artikkel om en boksåpner angående kinesiske kjøkkenredskaper. https://www.itromso.no/meninger/i/APv20x/den-fortvilte-jakten-paa-ting-som-ikke-er-lagd-i-kina Jeg leste en artikkel om nettopp dette problemet, at produkter som angivelig var svensk, dansk osv, ble produsert i Kina, og da på de samme fabrikkene der feks Temu produserer. Angående barneleker så er det strenge krav. Men kontrollene er basert på stikkprøver, og det er ingen systematisk kontroll ei heller godkjennes enkeltprodukter før import. Det blir selvsagt for omfattende. Det har vist seg gang på gang at produkter er merket som det skal, men kartet stemmer ikke med terrenget. Innen leker trekkes det også produkter årlig fordi stikkprøver avdekker giftige stoffer. Som du skjønner er jeg i overkant interessert i dette. Poenget mitt er ikke å forherlige Temu, poenget er at vi er for naive i Norge. Og det er i tiden å bare henge seg på hylekoret rundt det som er politisk korrekt å hyle om. Temu ER et problem, jeg mener det største er utnyttelse av arbeidskraft og da utrygge arbeidsforhold for de ansatte samt at vi blir et bruk og kast samfunn. Jeg kjøper ikke at folk er så veldig opptatt av dette og sier det skader miljøet og det er produsert i KINA og det er ikke bra. Når faktum er at nordmenn ligger i verdenstoppen på utslipp per innbygger og at vanvittig mange produkter som selges i Norge har opprinnelsesland Kina, om man gidder lese den bittelille skriften. Det verste jeg vet er folk som er politisk korrekt i ord men ikke handling Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452502-hva-skal-til-for-at-folk-tar-ansvar/#findComment-150182687 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar #14 Del Skrevet 8. februar Handler på Temu og elsker det😊 Anonymkode: 6109a...629 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452502-hva-skal-til-for-at-folk-tar-ansvar/#findComment-150182712 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar #15 Del Skrevet 8. februar Tante Hufsa skrev (38 minutter siden): En artig artikkel om en boksåpner angående kinesiske kjøkkenredskaper. https://www.itromso.no/meninger/i/APv20x/den-fortvilte-jakten-paa-ting-som-ikke-er-lagd-i-kina Jeg leste en artikkel om nettopp dette problemet, at produkter som angivelig var svensk, dansk osv, ble produsert i Kina, og da på de samme fabrikkene der feks Temu produserer. Angående barneleker så er det strenge krav. Men kontrollene er basert på stikkprøver, og det er ingen systematisk kontroll ei heller godkjennes enkeltprodukter før import. Det blir selvsagt for omfattende. Det har vist seg gang på gang at produkter er merket som det skal, men kartet stemmer ikke med terrenget. Innen leker trekkes det også produkter årlig fordi stikkprøver avdekker giftige stoffer. Som du skjønner er jeg i overkant interessert i dette. Poenget mitt er ikke å forherlige Temu, poenget er at vi er for naive i Norge. Og det er i tiden å bare henge seg på hylekoret rundt det som er politisk korrekt å hyle om. Temu ER et problem, jeg mener det største er utnyttelse av arbeidskraft og da utrygge arbeidsforhold for de ansatte samt at vi blir et bruk og kast samfunn. Jeg kjøper ikke at folk er så veldig opptatt av dette og sier det skader miljøet og det er produsert i KINA og det er ikke bra. Når faktum er at nordmenn ligger i verdenstoppen på utslipp per innbygger og at vanvittig mange produkter som selges i Norge har opprinnelsesland Kina, om man gidder lese den bittelille skriften. Det verste jeg vet er folk som er politisk korrekt i ord men ikke handling Hovedproblemet er ikke at varene produseres i Kina. Hovedproblemet er at det i all hovedsak er varer folk ikke trenger. I tillegg er det frakt på en og en vare, det er minimale regler for og kontroller av hva varene inneholder og hvordan de produseres. Det hender varer som selges i Norge trekkes tilbake fordi det avdekkes feil. Sannsynlig vis vil det være noe som ikke oppdages, men ut fra stikkprøver vet vi at det er en veldig liten andel. For direkteimporterte varer, gjennom for eksempel Temu, er det ingen systematisk kontroll og i de tilfellene noen sjekker finner de veldig mye kritikkverdig. Ulovlig markedsføring og kopiprodukter som utgis som originale gjør ikke saken bedre. Anonymkode: 68c05...b4a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452502-hva-skal-til-for-at-folk-tar-ansvar/#findComment-150182713 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar #16 Del Skrevet 8. februar Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hovedproblemet er ikke at varene produseres i Kina. Hovedproblemet er at det i all hovedsak er varer folk ikke trenger. I tillegg er det frakt på en og en vare, det er minimale regler for og kontroller av hva varene inneholder og hvordan de produseres. Det hender varer som selges i Norge trekkes tilbake fordi det avdekkes feil. Sannsynlig vis vil det være noe som ikke oppdages, men ut fra stikkprøver vet vi at det er en veldig liten andel. For direkteimporterte varer, gjennom for eksempel Temu, er det ingen systematisk kontroll og i de tilfellene noen sjekker finner de veldig mye kritikkverdig. Ulovlig markedsføring og kopiprodukter som utgis som originale gjør ikke saken bedre. Anonymkode: 68c05...b4a Dette! Men det blir for mye å ta inn over seg for Temu-shopperene. De gjemmer seg bak at alle handler fra Kina, så derfor kan de bare kjøre på med bonanzaen sin. Verden går jo under likevel, så hvorfor skal de måtte forsake noe? Anonymkode: 5ad98...eb8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452502-hva-skal-til-for-at-folk-tar-ansvar/#findComment-150182715 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar #17 Del Skrevet 8. februar Ansvar? Jeg har aldri hørt om en kvinne som tar ansvar. Bare se på Listhaug! Eller Erna! Har du hørt om noen kvinne som tar ansvar? Anonymkode: 42aa4...584 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452502-hva-skal-til-for-at-folk-tar-ansvar/#findComment-150182718 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante Hufsa Skrevet 8. februar #18 Del Skrevet 8. februar Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hovedproblemet er ikke at varene produseres i Kina. Hovedproblemet er at det i all hovedsak er varer folk ikke trenger. I tillegg er det frakt på en og en vare, det er minimale regler for og kontroller av hva varene inneholder og hvordan de produseres. Det hender varer som selges i Norge trekkes tilbake fordi det avdekkes feil. Sannsynlig vis vil det være noe som ikke oppdages, men ut fra stikkprøver vet vi at det er en veldig liten andel. For direkteimporterte varer, gjennom for eksempel Temu, er det ingen systematisk kontroll og i de tilfellene noen sjekker finner de veldig mye kritikkverdig. Ulovlig markedsføring og kopiprodukter som utgis som originale gjør ikke saken bedre. Anonymkode: 68c05...b4a Jeg er enig i at det er varer vi ikke trenger stort sett, og det sier jeg i mitt første innlegg. Vi skaper et bruk og kast samfunn. Dette er vi alle enige om. Utover dette så er det naivt å tro at de som selges i Norge som produseres i Kina er fra «rene fabrikker» og det på Temu er fra «skittene fabrikker». Vi har null kontroll på dette. Videre så mener jeg på generelt grunnlag at disse hylekorene der man bare kaster seg på og er «motstander» fordi det trender nå er dobbeltmoralsk. Temu er ikke sykdommen, det er et symptom. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452502-hva-skal-til-for-at-folk-tar-ansvar/#findComment-150182719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar #19 Del Skrevet 8. februar Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg er faktisk for toll på desse pakkene, men ikke at hver pakke skal åpnes her må man få inn et enklere system. En mulighet er 50 kr på pakker under 1 kg og 100 på de mellom 1-5 kg også øker det oppover. Handler man klær på en engelsk nettbutikk må man betale toll så hvorfor ikke på desse pakkene? Anonymkode: 742db...fe0 Handler du fra nettbutikker som er VOEC registrert slipper du toll og du betaler moms i selve nettbutikken. Bestiller selv klær fra både England og andre land og aldri betalt toll på disse pga forenklet tollbehandling. Anonymkode: 1d65d...ec0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452502-hva-skal-til-for-at-folk-tar-ansvar/#findComment-150182720 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar #20 Del Skrevet 8. februar Helt enig med deg, tante Hufsa! Du skriver godt og presist. 🙌 Anonymkode: 0b134...cf4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452502-hva-skal-til-for-at-folk-tar-ansvar/#findComment-150182722 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar #21 Del Skrevet 8. februar Jeg tror også at mange forbrukere tror at de kjøper nøyaktig det samme produktet som er tilsalgs i butikker i Norge, og at det derfor er et godt kjøp. Asia har ikke de samme reglene og tradisjonene som oss innen piratkopiering. Tvert imot det har vært oppfordret til det. Så varen kan se helt lik ut, men være produsert med skadelige materialer for å spare penger. Anonymkode: 7a21e...286 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452502-hva-skal-til-for-at-folk-tar-ansvar/#findComment-150182725 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar #22 Del Skrevet 8. februar Tante Hufsa skrev (15 minutter siden): Jeg er enig i at det er varer vi ikke trenger stort sett, og det sier jeg i mitt første innlegg. Vi skaper et bruk og kast samfunn. Dette er vi alle enige om. Utover dette så er det naivt å tro at de som selges i Norge som produseres i Kina er fra «rene fabrikker» og det på Temu er fra «skittene fabrikker». Vi har null kontroll på dette. Videre så mener jeg på generelt grunnlag at disse hylekorene der man bare kaster seg på og er «motstander» fordi det trender nå er dobbeltmoralsk. Temu er ikke sykdommen, det er et symptom. Her er det noe du ikke har forstått. Produkter som selges I Norge er omfattet av norsk lovverk der selger har ansvar for at varene oppfyller kravene som er satt. Hvis de bryter regelverket er de pålagt å ordne opp og kan rettsforfølges. Ta for eksempel forskandalen som har ført til at masse egg nå trekkes tilbake. Her har det skjedd en feil i en fabrikk. Det er ille, men kan skje alle steder. Siden dette skjedde her førte det til erstatningsansvar for fabrikken og at det opplyses om i medi, slik at forbrukere kan levere tilbake og få erstattning for eggene, mens bøndene kan få erstattning for sine tap. Det er mye penger. Når noe tilsvarende skjer i produksjonslinjer til temuvarer er det i praksiss ingen å stille til ansvar og det er ingen som gjør kontroller av at slike tilfeller avdekkes. Når produsentene vet at de ikke kontrolleres vil mange av dem ta lett på sikkerheten til både egne arbeidere, lokalområdet og til kjøperen. Anonymkode: 68c05...b4a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452502-hva-skal-til-for-at-folk-tar-ansvar/#findComment-150182726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar #23 Del Skrevet 8. februar Temu kjører så vanvittig på dopamin knappene våre, så utrolig vanskelig for mange å stå i mot. Det går i samme gate som røyk, snus, scrolling osv. https://www.miljodirektoratet.no/aktuelt/nyheter/2025/februar-2025/kontroll-av-barneprodukt-hos-temu-fann-farlege-og-forbodne-miljogifter/ Jeg fatter ikke at man tar tjangsen å handle der. Da går jeg heller på loppis. De som røyker vet jo at det ikke er bra, men fortsetter allikevel. Det må reguleringer til for å stå imot dopamin suget.. Anonymkode: 056b0...b0d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452502-hva-skal-til-for-at-folk-tar-ansvar/#findComment-150182728 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante Hufsa Skrevet 8. februar #24 Del Skrevet 8. februar Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Her er det noe du ikke har forstått. Produkter som selges I Norge er omfattet av norsk lovverk der selger har ansvar for at varene oppfyller kravene som er satt. Hvis de bryter regelverket er de pålagt å ordne opp og kan rettsforfølges. Ta for eksempel forskandalen som har ført til at masse egg nå trekkes tilbake. Her har det skjedd en feil i en fabrikk. Det er ille, men kan skje alle steder. Siden dette skjedde her førte det til erstatningsansvar for fabrikken og at det opplyses om i medi, slik at forbrukere kan levere tilbake og få erstattning for eggene, mens bøndene kan få erstattning for sine tap. Det er mye penger. Når noe tilsvarende skjer i produksjonslinjer til temuvarer er det i praksiss ingen å stille til ansvar og det er ingen som gjør kontroller av at slike tilfeller avdekkes. Når produsentene vet at de ikke kontrolleres vil mange av dem ta lett på sikkerheten til både egne arbeidere, lokalområdet og til kjøperen. Anonymkode: 68c05...b4a Likevel er det hvert år produkter som tilbakekalles fordi det viser seg at det til tross alle kontroller så var produktet ikke ok. Det er et helt annet regelverk for varer som konsumeres da. Bare for å oppklare den biten. Jeg forstår mye, dine innspill må du forklare bedre. Fordi vi har lover og regler i Norge så er produktene her trygge? Så i neste setning forteller du om skandalen der det viste seg det ikke var trygt? Hva er det jeg ikke har forstått? Er poenget at noen kan straffes for ulovligheter? i så tilfelle, det er da ganske likegyldig om importøren straffes, problemet er like mye operativ på fabrikken. Jeg argumenterer for at det er naivt å ta Temu som en synder når problemet er langt mer omfattende men som koker ned til at folk ikke er villig til å betale det varen ville kostet om den ble produsert i Norge eller under forhold som er et krav i Norge. Problemet er at verden i dag er avhengige av å produsere varer i land som har billig arbeidskraft. Land med lite åpenhet som tegner et bilde utad som ikke alltid er sannheten. Oppsyn med produksjonen foregår på Kinas premisser, oppsynsmennene ser det Kina lar de se. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452502-hva-skal-til-for-at-folk-tar-ansvar/#findComment-150182735 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar #25 Del Skrevet 8. februar Det som overrasker meg er at det finnes mennesker som fremdeles tror det er noe poeng å ta klimakampen. Det burde være åpenbart for alle og enhver at den kampen er tapt for lengst. Anonymkode: c1e8c...48e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452502-hva-skal-til-for-at-folk-tar-ansvar/#findComment-150182739 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå