Gå til innhold

Hvor mye alkohol drikker din mann i helgene?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hva som er vanlig rundt i de tusen hjem. Min mann kan aldri gå en helg uten alkohol. Han drikker stort sett ikke på hverdagene, bortsett fra i ferier o.l. I helgene derimot drikker han hver eneste fredag og lørdag. Ikke sånne mengder at han blir drita, men det har begynt å irritere meg. Han drikker en øl mens han lager eller venter på middag. En øl eller et glass vin til middag, og minst et glass whiskey på kvelden. Dette skjer hver eneste fredag og lørdag.

Det som har begynt å irritere meg er at han aldri da er kjørbar etter klokken 17 i helgene. Vi har to tenåringer som ofte skal kjøres/hentes, bussen går bare annenhver time på kveldstid i helgene. I går ble jeg akutt dårlig, men hadde lovet å hente datter hos venninne kl 2300. Mens jeg forsøker å karre meg ut i bilen mellom to doturer, sitter mannen i sofaen med et glass whiskey og en film. Jeg sa at jeg synes det er leit at han drikker hver kveld i helgene, men han gikk bare i forsvar.
Hvordan er det hjemme hos dere?

Anonymkode: 2eca8...b7d

Fortsetter under...

I går drakk han en glassflaske med øl før middag, og i dag skal han i middagsselskap så da blir det nok litt vin.

Han drikker seg aldri beruset her hjemme, men kan godt ta en øl eller to.

Skal noen av ungene kjøres eller hentes drikker han ikke da, veldig ofte han som gjør det. Har barn på 16 og 17 så det skjer jo rett som det er.

Anonymkode: 1056a...0e9

Han drikker maks to små øl, og langt fra hver helg. Om noen skal hentes pleier ingen av oss å drikke, den ølen eller vinen klarer vi oss fint uten. 

Prøv å ta det opp med han i fredstid og ikke ‘angrip’ i forbifarten. Du kan nevne både tilgjengelighet for barna og helsefaren ved å drikke såpass mye. 

Anonymkode: 0c37d...4ce

Så lenge dere har barn/tenåringer så bør han dele på oppgaven med kjøring og henting og ikke drikke hver helg. Bortsett fra det så tenker jeg at det er jo opp til hver og en å bestemme over seg selv, så lenge det ikke er snakk om fyll og det ikke går utover økonomien deres.

Anonymkode: d5198...3c9

Mannen drikker en gang i skuddåret, men jeg tar gjerne et glass vin til maten i helgene. Nå er det blitt mindre på meg siden barna er tenåringer og skal hit og dit, hentes osv. Da er det greit å dele litt på byrden. Dette er noe jeg har valgt å gjøre selv, ikke noe han har savnet eller bedt om. Ta det opp i fredstid at dere bytter litt på det ansvaret, avklar hvem som kjører litt i forkant så det ikke blir i det han åpner tar ut ølen fra kjøleskapet. Nå er det mye gode alkoholfrie varianter både i butikken og på polet. 

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg lurer litt på hva som er vanlig rundt i de tusen hjem. Min mann kan aldri gå en helg uten alkohol. Han drikker stort sett ikke på hverdagene, bortsett fra i ferier o.l. I helgene derimot drikker han hver eneste fredag og lørdag. Ikke sånne mengder at han blir drita, men det har begynt å irritere meg. Han drikker en øl mens han lager eller venter på middag. En øl eller et glass vin til middag, og minst et glass whiskey på kvelden. Dette skjer hver eneste fredag og lørdag.

Det som har begynt å irritere meg er at han aldri da er kjørbar etter klokken 17 i helgene. Vi har to tenåringer som ofte skal kjøres/hentes, bussen går bare annenhver time på kveldstid i helgene. I går ble jeg akutt dårlig, men hadde lovet å hente datter hos venninne kl 2300. Mens jeg forsøker å karre meg ut i bilen mellom to doturer, sitter mannen i sofaen med et glass whiskey og en film. Jeg sa at jeg synes det er leit at han drikker hver kveld i helgene, men han gikk bare i forsvar.
Hvordan er det hjemme hos dere?

Anonymkode: 2eca8...b7d

Maks 1 øl til middag om vi ikke er på fest. Stort sett kjører han på fest også. 

Anonymkode: ef6ea...111

Han tar seg ofte en sixpack på en fredag og gjerne litt vin til lørdagsmiddagen. Første ølen tar han gjerne ved middagslaging.

Jeg har ikke førerkort, så hvis tenåringene skal ut av huset og det ikke er i gangavstand, holder han seg kjørbar til de er trygt hjemme.

Anonymkode: 3bda2...e4b

Jeg vil anslå at mannen min drikker alkohol 10-15 dager/ganger i året. Skal noen kjøres og hentes drikker han selvsagt ikke. 

Han drikker alkohol på sommerfest, julebord og bryllup. Og av og til et par glass vin til god mat når vi har middagsgjester hjemme og på hytta. 

Jeg drikker lite jeg også. Aldri hjemme når det bare er oss. Kun i sosiale sammenhenger, når alkoholen er drikke tilpasset maten. 

Jeg hadde aldri godtatt at jeg var den eneste som kunne kjøre tenåringene på fredags- og lørdagskvelden. 

Anonymkode: affb5...024

Han drakk en lørdag i oktober, en øl på julaften og litt mer i ett selskap for to uker siden. Ingen av oss er avhengig av alkohol så å drikke hjemme bare for å drikke er det ingen av oss som gjør. 

Anonymkode: 454bb...847

Annonse

Jeg drikker nok mer enn mannen. Jeg tar meg gjerne et glass vin mens vi lager middag og et glass til maten - både lørdag og søndag. Han ta Max ett glass - eller like gjerne noe alkoholfritt. 

Vi har også tenåringsbarn som gjerne skal hentes. Da avtaler vi hem som skal gjøre det - og hvis det er meg kan jeg fint stå over det vi glasset altså. 

Anonymkode: a46f9...bc2

Dere her inne må drikke mindre enn gjennomsnittet i Norge. Jeg synes sa alt for mange drikker ofte og da mener jeg mer enn kun i helgene. Kjenner flere som drikker flere kvelder også i ukedagene, noen kanskje til og med daglig. En jeg kjenner drikker hver eneste dag. Min mann drikker øl og jeg synes han drikker for mye men tipper han tar en hvit periode nå snart. 

Jeg snakket med et familiemedlem om fasting da hun var interessert i det men når hun hørte at hun ikke kunne drikke alkohol i fasten så ble fasting uaktuelt.

Jeg har perioder nå noen få uker der jeg lar meg selv drikke litt så har jeg en lang hvit alkoholfri periode på mange mnd. Jeg vil rett og slett ikke skli i den fella der alkohol blir en fast helgegreie. Jeg vil ha kvalitet ikke kvantitet, så de flaskene jeg drikker er nøye plukket ut. Om man drikker en flaske vin i uka blir det 52 flasker i året, og det er jo alt for mye. Så det er veldig viktig å tenke litt på hvor mye og hvor ofte man drikker. Og om man drikker for mye og ikke er ok med det så kan man jo forandre litt på hyppigheten. 

Jeg tror også flere ikke er helt ærlige med sitt alkoholkonsum, dvs. jeg tror folk drikker mer enn de innrømmer. 

Anonymkode: c7197...b09

Jeg har ikke drukket på flere år - liker bedre å våkne dagen etter hvis jeg ikke har drukket alkohol. Jeg blir sliten og tung i hodet bare jeg drikker ett glass, og alkohol betyr veldig lite for meg. Mannen drikker kanskje hvis det er selskap eller noe. Eller et par øl når han står ute og griller på sommeren.Så kjøring er ikke noe problem her. Jeg ville ha reagert hvis mannen min hadde drukket hver helg, både fredag og lørdag. Det er for mye syns jeg, og spesielt når det er sprit også. Dessuten syns jeg den spritlukta av folk er ekkel. 

Anonymkode: 37991...267

Gjerne en tre-fem halvlitere både fredag og lørdag og kanskje et par whiskyglass. Og gjerne et par-tre halvlitere søndag og et par kvelder i uka også om det er fotball på tv eller det er pubquiz med «gutta» (50+). Alltid stupfull på fest, det er alltid jeg som kjører.. 

Anonymkode: 6f167...089

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Han drakk en lørdag i oktober, en øl på julaften og litt mer i ett selskap for to uker siden. Ingen av oss er avhengig av alkohol så å drikke hjemme bare for å drikke er det ingen av oss som gjør. 

Anonymkode: 454bb...847

Man er langt fra avhengig av alkohol selv om man drikker litt hjemme. Jeg er svært sjeldent ute på noe som innebærer alkohol, men jeg kan ta ett til to glass vin de fleste helger. En flaske varer fort tre uker, så noen dranker er jeg ikke. 

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Mannen din er jo ubrukeligalkis. Det er ikke på noen måte vanlig at "menn" drikker i settinger hvor det faktisk er nødvendig at noen må kunne kjøre bil.

Anonymkode: f8f43...5ed

Det holder jo at en i husholdet er kjørbar, men det bør selvsagt deles på om begge ønsker å ta et glass. 

Anonymkode: 0c37d...4ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...