Gå til innhold

Dere kvinner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare litt kort. Jeg har hpv virus, men ikke celleforandring. Hatt hpv i over 2 år. 
har pms plager og går på p piller. 
Har bestilt time for å få satt inn hormonspiral. Fikk time for å sette den inn midt i mensen, de sa det var helt ok. 
Er det noen som har blitt kvitt pms plager ved spiral? Har man ikke fortsatt eggløsning ved spiral eller hvordan er dette? Mannen er sterilisert så det er ikke pga prevensjon. Jeg er 45 og er også på vei inn i overgangsalder 

Anonymkode: 3bdb2...c8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste er å både sette inn og fjerne når man har mensen, for da er det mest åpent inn og det går lettere/mindre smertefullt. Bare husk at du ikke skal bruke tampong første uken fordi det er økt fare for betennelse i livmoren rett etter innsett.

Det er bare en type hormon i spiralen, så den virker som en minipille. De fleste har eggløsning første månedene, men etterhvert kan eggløsningen bli borte. Det er litt individuelt faktisk, for det er så lite hormoner som slippes reagerer kroppen litt forskjellig. Noen mister eggløsning helt, noen har det av og til og noen aldri.

Spiralen kan minske overgangsplager, så den er fin å ha gjennom overgangsalderen.

https://nhi.no/familie/seksualitet-og-prevensjon/hormonspiral

Anonymkode: 81569...fcc

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det beste er å både sette inn og fjerne når man har mensen, for da er det mest åpent inn og det går lettere/mindre smertefullt. Bare husk at du ikke skal bruke tampong første uken fordi det er økt fare for betennelse i livmoren rett etter innsett.

Det er bare en type hormon i spiralen, så den virker som en minipille. De fleste har eggløsning første månedene, men etterhvert kan eggløsningen bli borte. Det er litt individuelt faktisk, for det er så lite hormoner som slippes reagerer kroppen litt forskjellig. Noen mister eggløsning helt, noen har det av og til og noen aldri.

Spiralen kan minske overgangsplager, så den er fin å ha gjennom overgangsalderen.

Takk 😍 det er det jeg også tenkte, mindre plager med overgangsalder. Men jeg har fått noe som heter Vagifem, en stikkpille for tørre slimhinner som virker lokalt. Det er østrogen. Så håper legen tar det i betraktning når han skrev ut spiralen. Har ikke snakket med legen om det siden jeg bare sendte en mail om spm om spiral. 
hjelper spiral på pms ? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det samme leste jeg på nett ang å sette inn spiral, og legekontor sa det samme. Men da jeg snakket med en lege på dr dropin sa de at spiral kan ikke settes inn ved mensen for da ser de ingenting 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det samme leste jeg på nett ang å sette inn spiral, og legekontor sa det samme. Men da jeg snakket med en lege på dr dropin sa de at spiral kan ikke settes inn ved mensen for da ser de ingenting 

Kommer an på hvor mye du blør. Det er bedre smertemessig da livmorhalsåpningen er mer åpen under mens og derfor mindre smerte under innsett. Men blør man mye så kan det bli vanskelig ja. Men mot slutten av mens bør det gå helt fint for de kan tørke innvendig først. 

Anonymkode: 6a4de...cf6

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Kommer an på hvor mye du blør. Det er bedre smertemessig da livmorhalsåpningen er mer åpen under mens og derfor mindre smerte under innsett. Men blør man mye så kan det bli vanskelig ja. Men mot slutten av mens bør det gå helt fint for de kan tørke innvendig først. 

Anonymkode: 6a4de...cf6

Ja, jeg har hatt mensen i 4 dager når jeg har time, så da har nok den største blødningen roet seg ned vil jeg tro 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...