Gå til innhold

Barnevakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på 12

Noen ganger ønsker jeg å gå ut med venninner. Men han nekter å bli "passet" av noen. Nekter alt. Han vil bare være hjemme alene. Han ønsker ikke å gå til besteforeldre eller noe som helst.

Hva gjør jeg? Bli hjemme?  Er det jeg har gjort til nå. 

Anonymkode: b1115...0fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La han være hjemme da vel? Er han ikke alene hjemme på dagen? Har han telefon? Har dere naboer som du kan si fra til at han er alene? Skal du overnatte så er det så klart noe annet. 

Anonymkode: d17b2...b80

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

La han være hjemme da vel? Er han ikke alene hjemme på dagen? Har han telefon? Har dere naboer som du kan si fra til at han er alene? Skal du overnatte så er det så klart noe annet. 

Anonymkode: d17b2...b80

Han har tlf. Har familie i nærheten, noen km unna. Skulle bare ønske jeg kunne en sjelden gang kost meg ubekymret. 

Skrevet

En normal tolvåring kan fint være alene hjemme om kvelden noen timer. 

Anonymkode: fb6c2...ad6

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

En normal tolvåring kan fint være alene hjemme om kvelden noen timer. 

Anonymkode: fb6c2...ad6

Noen timer ja. Men jeg vil overnatte også en gang kanskje. Har ingen planer. Men tenker på det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Har en sønn på 12

Noen ganger ønsker jeg å gå ut med venninner. Men han nekter å bli "passet" av noen. Nekter alt. Han vil bare være hjemme alene. Han ønsker ikke å gå til besteforeldre eller noe som helst.

Hvis han er 12 år og er noenlunde oppegående og fornuftig, og er trygg og synes det er greit selv så kan han vel være alene hjemme mens du tar deg en tur ut i blant tenker jeg. Men jeg ville ikke vært borte til langt på natt og sånt når han er så ung, men middag, kino eller ut en tur av og til burde gå fint. 

Anonymkode: edaaf...1e2

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Hvis han er 12 år og er noenlunde oppegående og fornuftig, og er trygg og synes det er greit selv så kan han vel være alene hjemme mens du tar deg en tur ut i blant tenker jeg. Men jeg ville ikke vært borte til langt på natt og sånt når han er så ung, men middag, kino eller ut en tur av og til burde gå fint. 

Anonymkode: edaaf...1e2

Enig. Derfor ønsker jeg barnevakt. Men han NEKTER. 

Skrevet

Det er jo en litt vanskelig alder sånn sett, men kan du virkelig ikke tvinge han?

Mine unger kunne også "nekte" på ting, men om jeg sa at de ikke hadde noe valg så føyet de meg etter mitt ønske. Respekten for meg og det jeg bestemte var større enn trassen.

Om han nekter å sove hos besteforeldre er det ikke så greit å tvinge gjennom det kanskje, kjedelig for besteforeldrene å måtte binde han fast for at han ikke skal rømme hjem...

Men han kan jo ikke nekte noen å være hos dere. Om du sier at tante Turid skal være i deres hun en natt så kan jo ikke han kaste henne ut. Han trenger ikke være sammen med henne, hun kan sitte i stua og se på TV og sove på gjesterommet, mens gutten sitter på rommet sitt og gamer liksom, han kan ikke nekte på det.

Anonymkode: a2fbd...c57

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Noen timer ja. Men jeg vil overnatte også en gang kanskje. Har ingen planer. Men tenker på det.

Da må han få prøve å øve seg noen timer først. Så kan du overnatte når han er trygg nok. 

Anonymkode: c9dc0...040

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Da må han få prøve å øve seg noen timer først. Så kan du overnatte når han er trygg nok. 

Anonymkode: c9dc0...040

Man lar jo ikke en 12-åring sove alene??

HI jeg skjønner frustrasjonen din. Har han ingen venner han vil sove hos heller? Min 12-åring er helt lik. Er så hjemmekjær at det er vondt 

Anonymkode: 5415d...9f5

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Har en sønn på 12

En 12 åring bestemmer ikke det. Kan besteforeldre komme til dere og overnatte? Hvis ikke så kjør han dit for natten

Anonymkode: 7002c...f9c

Skrevet

Vår har ikke vært hjemme en hel natt alene enda, men hatt kvelder hvor vi har vært på fest eller konserter og han har gått å lagt seg selv. Har sovet når vi har kommet hjem langt på natt(en av oss er alltid edru). Dette når han var fra 9-10 år. 

Skal vel få lov til å være hjemme alene ei natt i ny og ned nå. Han er 13.

Anonymkode: 6a94f...8d4

Skrevet

Min 11-åring sover alene et par netter hver 3.uke. Jeg jobber som nattevakt. Da sovner han før jeg drar også er jeg hjemme 30 min etter klokka hans ringer om morgenen. 

Du kjenner deg selv og ditt barn. Er DU komfortabel med å la ham være alene, gjør du det. Drit i hva "nabokjerringa" måtte mene.

(Og før hylekoret begynner; det er to andre voksne i huset (enebolig med 3 boenheter) som vet sønnen min er alene, vi har øvd på rømning ved brannalarm og han har tante i beredskap 200 meter borti gata. Hun kommer om han ringer på natta. Jeg er 10 min unna ved fullstendig krise).

Anonymkode: db20d...f37

Skrevet

En oppegående tolvåring kan fint være hjemme alene. 

En drittunge som ikke hører på mora si, derimot, bør tvinges til bestemor. Like greit å gjøre unna litt oppdragelse før tenåra setter inn. 

Anonymkode: 9eb57...be4

Skrevet

En tolvåring bør absolutt ikke være hjemme alene på kveldstid, og i hvert fall ikke om natten!

Han bestemmer ikke dette, enten får han sove hos besteforeldrene eller hos en kompis. Ikke la han få all makt hjemme, ungdomstiden nærmer seg og du må begynne å bli litt mer autoritær umiddelbart. 

Anonymkode: d1f7f...35c

Skrevet

Kan ikke besteforeldre eller tante eller hva sim måtte passe komme å hente ham og ta ham med på kino eller noe gøy? Også kan du passe på å dra ut samtidig? Da er det liksom ikke han som får "barnevakt", men  han som skal noe. Høres kanskje litt mer voksent ut for ham?

Ellers, vi hadde bare bedt x komme og være i huset og passe på. Det er ikke noe barnet bestemmer her...

Anonymkode: afa97...e7d

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

En tolvåring bør absolutt ikke være hjemme alene på kveldstid, og i hvert fall ikke om natten!

Han bestemmer ikke dette, enten får han sove hos besteforeldrene eller hos en kompis. Ikke la han få all makt hjemme, ungdomstiden nærmer seg og du må begynne å bli litt mer autoritær umiddelbart. 

😂😂

Skrevet

Hvem er den voksne?

Anonymkode: f208a...dd8

Skrevet

Det er tragisk hvor lite tillit man har til barn i dag! Det er ikke rart at barn og ungdom er så sytete!  Jeg satt barnevakt fra jeg var 12 år ( over natta) fløy alene fra usa ( med mellomlanding på 9 timer, uten hjelp)  når jeg var 13 år! Flyttet ut når jeg var 17 !

Folk trodde jeg var gal når jeg sendte sønnen min ( som har adhd og autisme)som da var 17 år på road trip 14 dager i Europa med 2 online venner fra usa  ( som begge to hadde lappen)  med vår bil! Det gikk helt fint!

Det er ikke farlig å gi ungdom ansvar, de vokser på det!

Anonymkode: 272ae...86b

Skrevet

La han øve seg litt først. Si de første gangene kommer du hjem kl 23. Så 00.00.

Hvis døra er låst, han ikke får bruke telys/peis/ komfyr, så går det nok superbra.😊

Vi må la barna prøve seg. 

I Vikingtiden var man voksen da man var 12 år. 

Ikke mange år siden 12 åringer ble sendt ut for å jobbe på sjøen. 

Så de må få øve seg litt. Bare sunt. Så lenge de føler seg trygge. 

Skal du ikke komme hjem før dagen etter, kan vel bestemor låne rommet ditt? Slik at sønnen får litt privatliv. 

Anonymkode: ff9fb...84b

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

La han øve seg litt først. Si de første gangene kommer du hjem kl 23. Så 00.00.

Hvis døra er låst, han ikke får bruke telys/peis/ komfyr, så går det nok superbra.😊

Vi må la barna prøve seg. 

I Vikingtiden var man voksen da man var 12 år. 

Ikke mange år siden 12 åringer ble sendt ut for å jobbe på sjøen. 

Så de må få øve seg litt. Bare sunt. Så lenge de føler seg trygge. 

Skal du ikke komme hjem før dagen etter, kan vel bestemor låne rommet ditt? Slik at sønnen får litt privatliv. 

Anonymkode: ff9fb...84b

Å la barna prøve seg betyr ikke at man skal bedrive omsorgssvikt. Jeg vil tro at både politi og barnevern ville bli involvert om noe skulle skje mens et barn er alene over natten. Det er ganske mange år siden 12 åringer ble sendt til sjøs? Det jeg kjenner til er at de måtte være konfirmert før de fikk hyre, og i vikingtiden var de gamle om de nådde førtiårene. Man kan ikke sammenligne nåtiden med hva som var vanlig for hundrevis av år siden.  

Og gjemme bestemor på rommet så tolvåringen får privatliv? Ærlig talt!

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Helt enig! 12 åringen skal ikke bestemme. Det er foreldrene som skal bestemme. Barn i dag styrer altfor mye og har for mye makt over foreldrene sine. De må gjerne ha ønsker og bli hørt, men ikke siste ordet nei. Besteforeldre kan komme på besøk og være hos dere så du får dratt ut. Har du han alene? Er han aldri med far? 

Anonymkode: 1029a...8ae

Skrevet

Hvordan kan han nekte da? Hvis du inviterer noen til å overnatte i huset ditt med tolvåring kan han jo ikke nekte?

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Det bør du vente med til han skal noe annet. Han overnatter vell av og til med venner, drar på fotballturnering, korister eller noe annet? Da kan du passe på å overnatte.  Ellers kan du jo invitere vennene dine til å overnatte hos deg. Det blir ikke helt det samme, men gjør noe av samme nytten.

Anonymkode: f6705...5a0

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Helt enig! 12 åringen skal ikke bestemme. Det er foreldrene som skal bestemme. Barn i dag styrer altfor mye og har for mye makt over foreldrene sine. De må gjerne ha ønsker og bli hørt, men ikke siste ordet nei. Besteforeldre kan komme på besøk og være hos dere så du får dratt ut. Har du han alene? Er han aldri med far? 

Anonymkode: 1029a...8ae

Han er aldri med far. Vi har null kontakt med far. Han vil ikke være med besteforeldrene på far siden. Hi 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...