Gå til innhold

Husker dere meg med mann som ikke ville mer?

Anbefalte innlegg

Han sa for en tid tilbake at han ikke hadde følelser for meg lengre. Dette er flere måneder siden. Han ønsket i utgangspunktet å bo i kårboligen hos min søster, de har en gård. Bare sånn midlertidig. Men det ble det ikke noe av. De ønsket det ikke, og jeg synes ikke heller så mye om det. Men tenkte da at det hadde vært en kriseløsning dersom det kun var for å tenke litt for seg selv. 

Nå har han fått leie seg et hus, men må pusse det opp først. Så han styrer på og maler og ordner, og kommer seg IKKE ut av huset vårt. Han tenker kun på seg selv, og har ingen tanker for hva jeg måtte føle oppi alt dette. Jeg har bedt han om en samtale rundt det med økonomien, for vi kommer jo begge til å få det trangere. Jeg har gått inn med mest midler for å kjøpe hytta vi eier sammen. Den ønsker jeg å selge, for å frigjøre midler. Jeg har ingen ønsker om å sitte med den, men han blir forbanna når jeg snakker om å selge den. Jeg får han rett og slett ikke med på en slik samtale. Han blir bare sur og går. 

Kanskje han tenker at hvis han ombestemmer seg etterhvert og vil tilbake, så er iallefall all eiendom som før. Jeg vet ikke. Men ting blir jo ikke som før uansett. Vi har jo barn sammen, så det er vanskelig dette her. Hvordan kan man ordne dette på en ok måte? 

Anonymkode: f5621...19a

Fortsetter under...

Vet ikke. Sliter selv med en ex som ikke greier få tingene sine ut av hus og uthus. Han hentes litt "når han har tid" og det er jo aldri. Han skjønner ikke at han rett og slett må sette av tid til å hente det. Prioritere det. Men han vil jo bare gjøre det han selv vil.

Advokat?

Anonymkode: 9b55f...2a7

Først så setter du en dato for utflytting. Om ikke huset hans er ferdig til det får han finne seg en midlertidig ordning. 

Så får han få valget om å enten kjøpe deg ut av hytta eller gå med på å selge den. Jeg vet ikke hva du kan gjøre om han nekter på alt, men det kan nok en advokat svare deg på. 

Anonymkode: 3eec2...558

Himmel og hav skrev (Akkurat nå):

Vil du ha han tilbake om han angrer, da? Om du ikke vil det, så ville jeg tenkt at det kunne være lurt med en advokat. 

Jeg kjenner jo at denne prosessen har tatt på meg. Jeg er jo veldig glad i han, men har jo begynt å tilvenne meg tanken på å bli alenemor. Det eneste måtte være hensynet til ungene våre, men de er jo også forberedt på at vi skal bo hver for oss. Kan det bli greit igjen, om han angrer tro? Hva om det bare varer for en liten periode og flytter igjen? Kan man stole på han igjen? 

Har så mange tanker......

Annonse

Jeg skjønner dette er vanskelig. Og det er ikke godt å mene for mye om hvordan du skal gripe det an. Men om din mann overtok ny bolig fra månedsskiftet nå, så ville jeg sagt til han at han må ut til over helga. Det er måte på hvor langt han kan dra din godvilje. 

Når det kommer til eiendom og deling så bør dere jo være enige. Men har dere snakket om å ta ut separasjon? Er sånne formelle ting tatt opp? Og hva ønsker du nå? Er du redd for å forhaste deg, og ønsker du han tilbake om han finner ut av at han vil det? Jeg tror nok en del får litt sjokk når de må holde husholdningen helt alene. Selv om det er feil grunnlag for å flytte sammen igjen, tenker jeg. 

Hvis dere eier huset sammen, så kan du ikke forlange at han flytter en viss dato. Men du bør kunne sette en dato der dere ordner med alt det økonomiske. Dere må vel på FVK også for å lage avtaler, og da kan du ta det opp der. Der nytter det ikke å bli sur og gå

Anonymkode: 511f1...f58

Et lite tips - kan du ikke si til venner og familie hvordan tingene er, så blir det kanskje litt flaut for han hvis noen kommenterer det? Drøyer det skikkelig ut, så hadde jeg truet med å ringe familievernkontoret. 

Sommerkroppen 2029 skrev (3 timer siden):

Et lite tips - kan du ikke si til venner og familie hvordan tingene er, så blir det kanskje litt flaut for han hvis noen kommenterer det? Drøyer det skikkelig ut, så hadde jeg truet med å ringe familievernkontoret. 

Jeg har vurdert å ringe til familien hans for å be dem om å prate med han. Kanskje det kan hjelpe. Jeg blir så nedbrutt av dette. 

Anonym bruker skrev (På 7.2.2025 den 16.46):

Hvis dere eier huset sammen, så kan du ikke forlange at han flytter en viss dato. Men du bør kunne sette en dato der dere ordner med alt det økonomiske. Dere må vel på FVK også for å lage avtaler, og da kan du ta det opp der. Der nytter det ikke å bli sur og gå

Anonymkode: 511f1...f58

Men hvis de eier sammen kan hun legge ut sin halvpart for salg.

Anonymkode: 52653...e3d

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hun kan det, men ingen vil kjøpe så det er egentlig bare en bortkastet utgift.

Anonymkode: 02246...f70

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

En megler vi prise en halv hytte med borett for den andre parten så lavt at det omtrent vil være det samme som å gi mannen hytten uten å få noe for den selv. Det er svært få utenforstående som vil være interessert i å kjøpe en hytte der de må dele arealer og eierskap med en fremmed. 

Det er flere som har gått i lignede feller. Barn har arvet hytten eller kjøpt den billig av foreldre som ville ha bruksrett. Om barna mange år senere ønsker å selge er de omtrent låst fra å gjøre dette fordi bruksrett gjør at verdien blir svært lav. 

Anonymkode: 021ee...e56

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

En megler vi prise en halv hytte med borett for den andre parten så lavt at det omtrent vil være det samme som å gi mannen hytten uten å få noe for den selv. Det er svært få utenforstående som vil være interessert i å kjøpe en hytte der de må dele arealer og eierskap med en fremmed. 

Det er flere som har gått i lignede feller. Barn har arvet hytten eller kjøpt den billig av foreldre som ville ha bruksrett. Om barna mange år senere ønsker å selge er de omtrent låst fra å gjøre dette fordi bruksrett gjør at verdien blir svært lav. 

Han må jo kjøpe henne ut til takst, altså husets markedsverdi.

Anonymkode: 9951b...d00

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Han må jo kjøpe henne ut til takst, altså husets markedsverdi.

Anonymkode: 9951b...d00

Dette var et svar til noen som mente at HI kunne legge sin halvdel ut til salgs når mannen ikke ville selge eller forholde seg til det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...