Gå til innhold

Skuffet over ungdomsskolen.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Njæ, at du ikke er interessert er nå greit nok, men å være så fullstendig blottet for kunnskap om landets kulturhistorie - dét er faktisk ganske skremmende. 

Anonymkode: 3ea7e...a87

Jeg ser ikke relevansen av å legge så mye vekt på dette nå. Samene kan få praktisere sitt språk og kultur innen lovens grenser, akkurat som for eksempel religiøse grupper kan. Utover det er Norge norsk. Folk har til alle tider vandret, og det er uinteressant hvem som kom "først" til dette landet. 

Anonymkode: 28dc8...c9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Jeg ser ikke relevansen av å legge så mye vekt på dette nå. Samene kan få praktisere sitt språk og kultur innen lovens grenser, akkurat som for eksempel religiøse grupper kan. Utover det er Norge norsk. Folk har til alle tider vandret, og det er uinteressant hvem som kom "først" til dette landet. 

:murvegg:

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

:murvegg:

Ser du ikke har noen gode argumenter og må ty til hersketeknikker i stedet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ser du ikke har noen gode argumenter og må ty til hersketeknikker i stedet. 

Å argumentere overfor noen med denne type overbevisning har ingen hensikt, siden viljen til å lære ikke er tilstede. Det er like produktivt som å stange hodet i veggen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Å argumentere overfor noen med denne type overbevisning har ingen hensikt, siden viljen til å lære ikke er tilstede. Det er like produktivt som å stange hodet i veggen. 

At man mener noe annet enn deg betyr ikke at man ikke har vilje til å lære. Snakk om å ha høye tanker som seg selv («du mener ikke det samme som meg, ergo mangler du evnen til å lære»). Er dette forumet fullstendig overtatt av sinte damer med manglende evne til en voksen samtale og konstruktiv debatt?

Anonymkode: 1fcd9...b0f

Skrevet

Jeg sende en mail til skolen om hvorfor de ikke hadde en markering i går?

Fikk en mail tilbake med en beklagelse, at de nå hadde utarbeidet en plan som sikrer at kompetansemålene i samisk historie og kultur blir møtt og at det blir en markering i årene fremover! 😊❤️

HI 

Anonymkode: 0029e...15f

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor skal jeg som norsk dame bosatt i sør-Norge bry meg noe om et (visstnok) annet folkeslag som levde i nord-Norge før dagens nordmenn gjorde det? Jeg skjønner det virkelig ikke, og er null interessert. 

Nei, hvorfor skal man bry seg om noe, og hvorfor skal man søke kunnskap? Man kan gå helt fint gjennom livet ved å stoppe interessen ved sin egen nesetipp, men særlig fruktbart er det ikke. 

Anonymkode: 48a45...6db

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Vil egentlig også nevne at handels næringen også gir pokker. Pynter til valentines og morsdag nå, påske, fastelavn ,17 mai, halloween, jul osv osv Så pyntes gjør de men ikke til 6 februar. Jeg har ikke så høye forventninger heller, de kunne da gjort noe. 

I min datters barnehage har de både pyntet og spist samisk mat 🥰

Anonymkode: 2fbae...616

Er da ganske begrenset hvor mange som handler inn til samenes nasjonaldag.  

Anonymkode: b0997...c5f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg sende en mail til skolen om hvorfor de ikke hadde en markering i går?

Fikk en mail tilbake med en beklagelse, at de nå hadde utarbeidet en plan som sikrer at kompetansemålene i samisk historie og kultur blir møtt og at det blir en markering i årene fremover! 😊❤️

HI 

Anonymkode: 0029e...15f

Håper du sender mail til skolen når de glemmer å markere pesach, id og romanifolkets nasjonaldag også. 👍

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei, hvorfor skal man bry seg om noe, og hvorfor skal man søke kunnskap? Man kan gå helt fint gjennom livet ved å stoppe interessen ved sin egen nesetipp, men særlig fruktbart er det ikke. 

Bare fordi jeg ikke har interesse for samer betyr ikke at jeg ikke «bryr meg om noe». Jeg bare finner ikke samefolket spesielt interessant.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Håper du sender mail til skolen når de glemmer å markere pesach, id og romanifolkets nasjonaldag også. 👍

Det er ikke sammenlignbart på noen som helst måte.

Anonymkode: 45817...098

Skrevet

Nå vet ikke jeg hvordan det var på skolen her i går, men på kommunehuset flagget de. Og makan til fint flagg 😍 Ble glad når jeg passerte av alle de fine fargene 😍 Viktig dag som bør markeres!

Anonymkode: 1f620...51a

Skrevet

Det er ikke sammenlignbart på noen som helst måte.

Så disse menneskene som har bodd i Norge i generasjoner, da spesielt Romaniefolket, er ikke så viktig å feire. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Synes du det samme hvis Russland okkuperer Norge? 

Anonymkode: a3b9c...bb7

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Så disse menneskene som har bodd i Norge i generasjoner, da spesielt Romaniefolket, er ikke så viktig å feire. 

Jeg skrev ikke det. Skikkelig ufint å tillegg meg noe jeg ikke har skrevet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Yes, med lapper 😅 lapper er en slags potetlefse. Samene lager lapper. Vi pleier alltid å lage lapper på samenes dag i barnehagen. Det skal sies at Potetlefse er ganske smakløst og kjedelig, men barna spiser jo 

Anonymkode: 6223e...c84

Skikkelig mansplaining, dette 😂😂😂

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Bare fordi jeg ikke har interesse for samer betyr ikke at jeg ikke «bryr meg om noe». Jeg bare finner ikke samefolket spesielt interessant.

Det at du er begrenset skal ikke sette standarden for opplæring for barna våre. 

Skrevet

De er like viktige som personer, men man kan ikke ha offentlig nasjonaldag for alle land som er representert i Norge. Det er jeg helt sikker på at du skjønner, men av en eller annen grunn har du lyst til å fremstille deg som litt kort. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er forskjell på minoriteter, nasjonale minoriteter og urfolk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er sånn at det er landets nasjonaldag og urbefolkningens nasjonaldag som markeres med flagging fra offentlige flaggstenger. I Norge har vi i tillegg fem nasjonale minoriteter: skogfinner, kvener, jøder, romanifolket og romer. Nasjonaldag markeres ikke i offentlig regi for disse. Hvorvidt det er riktig eller rettferdig, er en annen diskusjon, siden denne tråden handler om samenes, altså urbefolkningens, nasjonaldag. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Hvorfor skal jeg som norsk dame bosatt i sør-Norge bry meg noe om et (visstnok) annet folkeslag som levde i nord-Norge før dagens nordmenn gjorde det? Jeg skjønner det virkelig ikke, og er null interessert. 

Hva du bryr deg om er ikke relevant her, det er kompetansemål i skolen saken her handler om. Du bryr deg kanskje ikke om 2. verdenskrig heller, som skjedde i landet vårt for 80 år siden før dine foreldre ble født, men det er en del av undervisningen i historie. Svarer hi fikk av rektor er soleklart, klart de skal markere denne dagen, og at de skal gjøre det i årene fremover. Jeg som jobber i barnehage er også pålagt å merkere samenes nasjonaldag, det står i rammeplanen. Hva jeg personlig mener er av ingen betydning. 
Jeg er heller ikke interessert i ligninger, det betyr ikke at dagens yngste generasjon ikke skal lære seg det. Eller handler tråden «igjen» om å komme med stikk til hi? 

Anonymkode: 6223e...c84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...