Gå til innhold

Skuffet over ungdomsskolen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag er det samenes nasjonaldag og jeg har 8 klassing som er halv samisk. Ikke et ord på skolen om nasjonaldagen, ikke flagg, ikke noe på nettsiden, ingenting! 

Rett av meg å være skuffet?

Anonymkode: 0029e...15f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lihkku beiviin :)

Ingen feiring eller markering?? Det er skuffende!

Her på skolen feiret de med bidos og kake, flagg og full pakke. De har hatt samisk språkuke hele uken og feiring i dag. Mitt barn er også halvt samisk.

Anonymkode: 311fe...81d

Skrevet

Samenes nasjonaldag markerer vi på min jobb (barnehage) hvert eneste år. Med lapper og div temaer. Enda vi bor på vestlandet. Vil tro det er en forglemmelse denne gangen. 

Anonymkode: 6223e...c84

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Samenes nasjonaldag markerer vi på min jobb (barnehage) hvert eneste år. Med lapper og div temaer. Enda vi bor på vestlandet. Vil tro det er en forglemmelse denne gangen. 

Med lapper?! 😆

Skrevet
LME1001 skrev (23 minutter siden):

Med lapper?! 😆

😂😂

Anonymkode: cbe28...b3c

Skrevet

Skolen er pliktig til å markere samisk nasjonaldag på én eller annen måte. Samtidig er det lov for foreldre å si ifra tin skolen om ønske om markering pga tilhørighet.

Jeg er 25% kven og noe samisk, og har sagt ifra til både bhg og skole at jeg vil de snakker om og markerer både kvenfolkets dag og samisk nasjonaldag, da det er viktig for meg.

Anonymkode: 960f6...d89

Skrevet

Jeg jobber som spesialpedagog på ungdomsskole her. Jobber på en forsterket enhet med elever som har store vansker; enten adferd, psykisk utviklingshemming eller andre utfordringer. Her har vi hatt tema om samer hele uka med «feiring» i dag. De har hatt teori som historie mm om samene, tradisjoner og laget bidos på min gruppe og en annen samisk rett på den andre gruppa (husker i farten ikke navnet). Vet blant ordinære klasser har det vært tema og 9. klassingene har laget bidos og hatt litt om samiske tradisjoner i klassene. 

Fin uke. Det finnes mange opplysningsfilmer, teori og oppgaver - til og med Kahoot om samene på digitale læringssteder som skolene (lærerne) har tilgang. 

Anonymkode: 57a45...ac6

Skrevet
LME1001 skrev (2 timer siden):

Med lapper?! 😆

Yes, med lapper 😅 lapper er en slags potetlefse. Samene lager lapper. Vi pleier alltid å lage lapper på samenes dag i barnehagen. Det skal sies at Potetlefse er ganske smakløst og kjedelig, men barna spiser jo 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Yes, med lapper 😅 lapper er en slags potetlefse. Samene lager lapper. Vi pleier alltid å lage lapper på samenes dag i barnehagen. Det skal sies at Potetlefse er ganske smakløst og kjedelig, men barna spiser jo 

Regner med de henspeilet på at «lapper» er en foreldet betegnelse på samer som gjerne ble brukt av ikke-samer. Altså et nedsettende ord mot samer..

Anonymkode: bc9af...235

Skrevet

Driver man med sånne feiringer på ungdomsskolen da? Er ikke det mer barneskolemat, mens på ungdomsskolen fokuserer man på fag?

Anonymkode: 28dc8...c9a

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Driver man med sånne feiringer på ungdomsskolen da? Er ikke det mer barneskolemat, mens på ungdomsskolen fokuserer man på fag?

Det står i læreplanen i flere fag på ungdomstrinnet. Men det står ikke noe om at de skal markere det på selve dagen. 

At flagget ikke er oppe er rett og slett sløvt. 

Endret av frk Nilsen
Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Sånne feiringer? Som nasjonaldager? 

Skrevet

Vil egentlig også nevne at handels næringen også gir pokker. Pynter til valentines og morsdag nå, påske, fastelavn ,17 mai, halloween, jul osv osv Så pyntes gjør de men ikke til 6 februar. Jeg har ikke så høye forventninger heller, de kunne da gjort noe. 

I min datters barnehage har de både pyntet og spist samisk mat 🥰

Anonymkode: 2fbae...616

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Sånne feiringer? Som nasjonaldager? 

Ja, som andre folks nasjonaldager og høytider. Mine barn er halvt jødiske, men skolen feirer selvsagt ikke Hanukka av den grunn. Jeg ser ingen grunn til at barna trenger noe mer enn grunnleggende lærdom om samer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Ja, som andre folks nasjonaldager og høytider. Mine barn er halvt jødiske, men skolen feirer selvsagt ikke Hanukka av den grunn. Jeg ser ingen grunn til at barna trenger noe mer enn grunnleggende lærdom om samer. 

Samer er da ikke andre folk enn nordmenn 😅herlighet. Har du hørt om urbefolkning?

Anonymkode: 48a45...6db

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

I dag er det samenes nasjonaldag og jeg har 8 klassing som er halv samisk. Ikke et ord på skolen om nasjonaldagen, ikke flagg, ikke noe på nettsiden, ingenting! 

Rett av meg å være skuffet?

Anonymkode: 0029e...15f

Hvis skolen har flaggstang, men ikke flagget i går, 6. februar, så har de brutt regelverket. Det skal flagges fra flaggstenger i offentlig eie på offentlige flaggdager. http://www.flaggdager.no/ Det er ikke pålagt å flagge med det samiske flagget. 

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Æhh... Vi snakker om landets urbefolkning. Bør vi ikke kunne litt om samisk kultur? 

Anonymkode: 3ea7e...a87

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Samer er da ikke andre folk enn nordmenn 😅herlighet. Har du hørt om urbefolkning?

Hvis de ikke er andre folk enn nordmenn så holder det vel med 17. mai-markering?

Anonymkode: 1fcd9...b0f

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hvis de ikke er andre folk enn nordmenn så holder det vel med 17. mai-markering?

Samenes nasjonaldag er i tillegg til 17. mai. Jeg blir litt skremt hvis du faktisk er så kunnskapsløs. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Samenes nasjonaldag er i tillegg til 17. mai. Jeg blir litt skremt hvis du faktisk er så kunnskapsløs. 

Neida, du blir ikke skremt. Ingen grunn til å være så dramatisk. Jeg vet selvsagt at samene markerer sin egen nasjonaldag, det er umulig å ikke få med seg med mindre man har bodd alene ute i skogen hele livet. Spørsmålet er vel mer hvorfor ikke-samer må bruke så mye tid på samenes nasjonaldag. På ungdomsskolen der barna mine går markerer de denne dagen stort, en uke i forkant, og det har de gjort i barnehagen og på barneskolen også. Det går ikke en eneste same på denne ungdomsskolen. Det er derimot veldig mange polakker som går der, hadde det ikke vært bedre å markere Polens nasjonaldag? Barna av polske innvandrere er jo også å anse som norske når de har vokst opp i Norge.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Neida, du blir ikke skremt. Ingen grunn til å være så dramatisk. Jeg vet selvsagt at samene markerer sin egen nasjonaldag, det er umulig å ikke få med seg med mindre man har bodd alene ute i skogen hele livet. Spørsmålet er vel mer hvorfor ikke-samer må bruke så mye tid på samenes nasjonaldag. På ungdomsskolen der barna mine går markerer de denne dagen stort, en uke i forkant, og det har de gjort i barnehagen og på barneskolen også. Det går ikke en eneste same på denne ungdomsskolen. Det er derimot veldig mange polakker som går der, hadde det ikke vært bedre å markere Polens nasjonaldag? Barna av polske innvandrere er jo også å anse som norske når de har vokst opp i Norge.

Jo, jeg blir faktisk skremt når en person som gir inntrykk av å være noenlunde oppegående, basert på din evne til å formulere deg og skrive korrekt, viser seg å være så historie- og kunnskapsløs. Da må noe ha glippet et sted. Jeg regner med at du vet at det er forskjell på et lands urbefolkning og mennesker som innvandrer fra alle verdenshjørner, så hvordan du finner den sammenligningen adekvat er ganske umulig å skjønne. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Jo, jeg blir faktisk skremt når en person som gir inntrykk av å være noenlunde oppegående, basert på din evne til å formulere deg og skrive korrekt, viser seg å være så historie- og kunnskapsløs. Da må noe ha glippet et sted. Jeg regner med at du vet at det er forskjell på et lands urbefolkning og mennesker som innvandrer fra alle verdenshjørner, så hvordan du finner den sammenligningen adekvat er ganske umulig å skjønne. 

Men kjære deg. Man er ikke historie- og kunnskapsløs bare fordi man stiller spørsmål ved ressursene brukt på samenes nasjonaldag på en ungdomsskole blottet for samer. Når ungdommen har lært om samer, og markert samenes nasjonaldag, siden barnehagen så er det kanskje ikke verdens undergang om man dropper markeringen på ungdomsskolen når det ikke går noen samer der?

Du er velkommen til å forklare hvordan disse spørsmålene gjør meg historie- og kunnskapsløs.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Men kjære deg. Man er ikke historie- og kunnskapsløs bare fordi man stiller spørsmål ved ressursene brukt på samenes nasjonaldag på en ungdomsskole blottet for samer. Når ungdommen har lært om samer, og markert samenes nasjonaldag, siden barnehagen så er det kanskje ikke verdens undergang om man dropper markeringen på ungdomsskolen når det ikke går noen samer der?

Du er velkommen til å forklare hvordan disse spørsmålene gjør meg historie- og kunnskapsløs.

Verdens undergang er det selvsagt ikke, den kommer nok vestfra, men at et voksent menneske ikke ser verdien i å løfte frem og sette fokus på landets historie og i denne sammenheng spesielt urbefolkningen vår er forstyrrende.

At du ikke er enig sier jo seg selv, ellers hadde du ikke ytret det du gjør. Man ser ofte ikke sin egen tilkortkommenhet, derav begrepet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Verdens undergang er det selvsagt ikke, den kommer nok vestfra, men at et voksent menneske ikke ser verdien i å løfte frem og sette fokus på landets historie og i denne sammenheng spesielt urbefolkningen vår er forstyrrende.

At du ikke er enig sier jo seg selv, ellers hadde du ikke ytret det du gjør. Man ser ofte ikke sin egen tilkortkommenhet, derav begrepet. 

Akk. Ok. Jeg orker ikke diskutere med hissige, paranoide damer som blir så skremt av andres synspunkter og som ikke evner å kommunisere uten å ty til nedlatenhet. Du får finne noen andre å angripe.

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Hvorfor skal jeg som norsk dame bosatt i sør-Norge bry meg noe om et (visstnok) annet folkeslag som levde i nord-Norge før dagens nordmenn gjorde det? Jeg skjønner det virkelig ikke, og er null interessert. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Hvorfor skal jeg som norsk dame bosatt i sør-Norge bry meg noe om et (visstnok) annet folkeslag som levde i nord-Norge før dagens nordmenn gjorde det? Jeg skjønner det virkelig ikke, og er null interessert. 

Njæ, at du ikke er interessert er nå greit nok, men å være så fullstendig blottet for kunnskap om landets kulturhistorie - dét er faktisk ganske skremmende. 

Anonymkode: 3ea7e...a87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...