Gå til innhold

Noen med kunnskap om utleggsforretning ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det blir tatt pant i boligen din, men hvis du har fast inntekt hos en arbeidsgiver så vil det bli satt opp et lønnstrekk. Det er ikke noe du eller arbeidsgiver kan velge bort.

Tvangssalg av hus eller andre eiendeler som bil skjer bare i de tilfellene det ikke er mulig å inndrive pengene på annet vis. 

Hvor lang tid det tar før du trekkes i lønn vet jeg ikke, men vil tro det skjer allerede på neste lønn. Hvis ikke blir det fra og med marslønnen. 

Anonymkode: d2699...e32

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det blir tatt pant i boligen din, men hvis du har fast inntekt hos en arbeidsgiver så vil det bli satt opp et lønnstrekk. Det er ikke noe du eller arbeidsgiver kan velge bort.

Tvangssalg av hus eller andre eiendeler som bil skjer bare i de tilfellene det ikke er mulig å inndrive pengene på annet vis. 

Hvor lang tid det tar før du trekkes i lønn vet jeg ikke, men vil tro det skjer allerede på neste lønn. Hvis ikke blir det fra og med marslønnen. 

Anonymkode: d2699...e32

Tusen takk for svar. Jeg er så redd for at boligen blir tvangsolgt. 

Anonymkode: 02914...66b

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det skjønner jeg godt, men det blir den vel ikke hvis det er penger å trekke, og de blir trukket.

Anonymkode: f98f7...937

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det skal veldig mye til, i hvert fall hvis du eier sammen med en til, altså delt bolig. 

Jeg vet om ei som har 1,3 millioner i utleggsforetning på bolig, flere av kravene er helt tilbake til 2022. 

Anonymkode: fda78...d18

Annonse

År en sak er sendt til namsmann, så skal du få et brev fra dem hvor du selv kan svare på forretningen. Denne har en frist. Når fristen er utløpt avgjøres forretningen. Hva som blir utfallet av denne forretningen kommer an på flere faktorer: hva har du svart i brevet, hva ser de at de kan gjøre for å ettergå dine og inkassators ønsker, er det uenigheter rundt kravet. Hva som står i tilsvars brevet vet jeg ikke, da jeg aldri har fått et, men jeg vet at de sendes, vanligvis med 2-4 ukers svarfrist.

Tidslinjen er varierende. Du kan ikke forvente trekk på førstkommende lønn, og antakelig ikke på den i mars heller. Du bør likevel betale inn så mye du klarer for å få det lavere innen tvangstiltakene setter i gang. Det som spiller inn på tiden før du får tilsvarsbrevet er hvor mye namsmann i din kommune har å gjøre, hvor lang frist tilsvaret har, igjen hvor lang saksbehandlingstid namsmann har, og så skal det sendes brev til arbeidsgiver etter en ny frist.

Namsmann kan ta pant i bolig samtidig som det pågår lønnstrekk. Hvis arbeidsgiver ikke trekker lønnen over en viss tid, kan inkassator velge å sende en begjæring om tvangssalg til tingretten. Når man da mottar denne, så kan man få en berostillelse i inntil 4 mnd før tingretten går videre. I denne perioden kan du betale ned og lage avtaler om betaling mot at de fortsetter berostillelsen frem til nedbetalt, eller betaling opphører.

Du har, men andre ord, minst 6-8 mnd til bolig evt blir lagt ut for salg på finn.no, og lønnstrekk antakelig fra lønnen i april hvis du ikke betaler før.

Anonymkode: 64620...57f

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Kan du ikke bare øke huslånet med 40.000 da? Og betale det ut så er du ferdig med det? 

Anonymkode: fc812...25f

Tror ikke jeg får øke huslånet når jeg har inkassogjeld dessverre.

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Det skjønner jeg godt, men det blir den vel ikke hvis det er penger å trekke, og de blir trukket.

Anonymkode: f98f7...937

Jeg jobber og har trygd. Så det finnes penger å trekke.

Jeg havnet også i en økonomisk krise for litt tilbake i tid og fikk da også regninger som havnet hos namsmannen. Var noe restskatt jeg ikke klarte å betale alt tilbake i tide så der ble det fort trekk i lønn. Den andre på 35.000 gikk det flere måneder før de begynte å trekke i lønn etter varsel om utleggsforretning, men da hadde jeg klart å betale tilbake 27.000 så de trakk resten fra ene lønningen min.

Så lenge du har inntekt de kan ta trekk i skal det mye til for at det blir tvangssalg. Hos meg tok de pant i eiendommen frem til alt var betalt. 

Anonymkode: eb66c...418

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg havnet også i en økonomisk krise for litt tilbake i tid og fikk da også regninger som havnet hos namsmannen. Var noe restskatt jeg ikke klarte å betale alt tilbake i tide så der ble det fort trekk i lønn. Den andre på 35.000 gikk det flere måneder før de begynte å trekke i lønn etter varsel om utleggsforretning, men da hadde jeg klart å betale tilbake 27.000 så de trakk resten fra ene lønningen min.

Så lenge du har inntekt de kan ta trekk i skal det mye til for at det blir tvangssalg. Hos meg tok de pant i eiendommen frem til alt var betalt. 

Anonymkode: eb66c...418

Takk for svar! Kan jeg spørre hvor mye de trakk fra lønn hver måned?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...