Gå til innhold

Hundrevis av kvinner voldtatt og brent til døde i Goma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Et kjapt søk på Kongo sier deg jo at denne konflikten dekkes i alle norske medier, du får bare begynne å lese. Det er ikke slik at ingen i Norge kjenner til dette - konflikten i Kongo er akkurat så brutal og har vært det hele tiden, 1,8 millioner kvinner antas å ha opplevd voldtekt i landet, med M23 og andre ikkestatlige aktører som fortsetter regionens tradisjoner med blodbad (vi snakker om naboland til massakrene i Rwanda, med mange av de samme aktørene), samt noen tusen FN-styrker. Jeg forstår ikke helt hvor din klage kommer fra.

Anonymkode: a2136...ab1

Musemor med tre søte små skrev (4 minutter siden):

Det står ikke noe der om innbruddet i kvinnefengselet, og voldtekt og mordbrann mot alle innsatte. 

Anonymkode: f2d8e...192

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Et kjapt søk på Kongo sier deg jo at denne konflikten dekkes i alle norske medier, du får bare begynne å lese. Det er ikke slik at ingen i Norge kjenner til dette - konflikten i Kongo er akkurat så brutal og har vært det hele tiden, 1,8 millioner kvinner antas å ha opplevd voldtekt i landet, med M23 og andre ikkestatlige aktører som fortsetter regionens tradisjoner med blodbad (vi snakker om naboland til massakrene i Rwanda, med mange av de samme aktørene), samt noen tusen FN-styrker. Jeg forstår ikke helt hvor din klage kommer fra.

Jøss, det var et lite hyggelig svar. Jeg var her en del for noen år siden, men har knapt vært innom de siste årene. Håper ikke dette er toneangivende for hvordan forumet har blitt. 

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jøss, det var et lite hyggelig svar. Jeg var her en del for noen år siden, men har knapt vært innom de siste årene. Håper ikke dette er toneangivende for hvordan forumet har blitt. 

Lite hyggelig? Jøssenavn da.

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Det var da et helt kurant svar. Hva var ufint med det?

Anonymkode: b6416...7f4

Konflikten(e) i Kongo har lav nyhetsverdi fordi det er et land befolket av fattige, mørkhudede mennesker og det har vært bråk de omtrent evig. Ikke er det nevneverdig fare for at konfliktene skal påvirke Europa, heller.

Urettferdig, selvsagt. Det samme gjelder jo Tchad og Sudan og Somalia og flere andre. 

Anonymkode: c35ae...2a2

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Klarer nesten ikke lese om det en gang. Kan ikke forstå hvordan all denne ondskapen og galskapen driver folk. Kvinner, som du og jeg og oss her inne.. voldtatt og brent. 

Anonymkode: 415d2...67b

Helt grusomt. Barna deres var også stengt inne med dem. 

Slike saker viser tydelig hvor viktig det er å hjelpe på stedet, og ikke hente problemene hit. Kontrastene er så enorme. Saken får jo alt for liten dekning i media. Her er vi opptatt av å latterliggjøre Trump.

Anonymkode: 8abf3...098

Annonse

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Konflikten(e) i Kongo har lav nyhetsverdi fordi det er et land befolket av fattige, mørkhudede mennesker og det har vært bråk de omtrent evig. Ikke er det nevneverdig fare for at konfliktene skal påvirke Europa, heller.

Urettferdig, selvsagt. Det samme gjelder jo Tchad og Sudan og Somalia og flere andre. 

Om hudfarge har så mye å si så er det rart at det skrives om Gaza hver dag. 

Anonymkode: 209ff...cab

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Om hudfarge har så mye å si så er det rart at det skrives om Gaza hver dag. 

Anonymkode: 209ff...cab

Hudfarge og kultursfære har mye å si. Israel bidrar til å gjøre Gaza aktuelt. Hvor mye leser du om Jemen daglig? De ser ut som i Gaza og har hatt et helvete i tiår. Vi får flere nyheter fra Sør-Afrika og New Zealand enn Nauru og Mosambique osv.

Avstand til Europa, handelsinteresser etc har også betydning. Og om vi plages av flyktninger fra området. 

Kongo har råvarer vi trenger (mye av årsaken til konflikten), men krigsherrene leverer. Utover det: Svarte folk langt borte og som ikke direkte plager oss = lav nyhetsinteresse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...