Gå til innhold

Elvanse barn

Anbefalte innlegg

Barnet mitt på 11 holder på med medisinutprøving.

Hun er nå på 20 mg som skal økes i helgen til 30 mg.

Lege på BUP sa at 30 mg var det høyeste de vanligvis går opp til, muligens kunne vi forsøke 40 mg som var absolutt Max.

Jeg har lest mye på nett og ser at en del må opp i 50 mg før de har ønsket effekt. I pakningsvedlegget står det at anbefalt maxdose  er 70 mg for barn over 6 år, ungdom og voksne.

Så antar at BUP legger seg på en mer konservativt Maxdose.

Vi forsøkte først Medikinet som gjorde at utageringene ble ekstreme.

Så er vi på Elvanse nå, som kanskje kanskje har gjort det litt bedre. Men vi merker ikke så mye, og utagering på ettermiddag/kveld er blitt mer intens enn uten medisin (har gått på dette i 3 uker).

Legen sa at det kunne være hun måtte over på et annet preparat hvis doseøkning gjorde at utagering eskalerte. At hun var sensitiv kanskje på denne typen.

Er det noen som har erfaring?

Ble det bedre med høyere dose?

Hvor høy dose går barna deres på?

Noen som har erfart at ingen medisiner hjelper?

Anonymkode: 73ad6...115

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452462-elvanse-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Dattern min går på 40 mg. Fikk ikke noe beskjed om at det var problematisk eller et problem. 

Anonymkode: c176e...f24

Tusen takk for svar❤️

Begynte dere også på 20 mg i starten, for så å øke 10 + 10?

Merket dere stor forbedring av symptomene på lav dose, eller måtte dere høyere før dere så effekten?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452462-elvanse-barn/#findComment-150181774
Del på andre sider

Vår ble aggressiv og mer utagerende på Elvanse. Vi droppet den og gikk tilbake på Ritalin.

Som jo burde ha samme virkning, men helt åpenbart ga ulik effekt. Hos vår (som har både autisme og ADHD) fungerer svært lav dose gitt tre til fire ganger for dag best. Typisk startdose Ritalin ga zombieaktig fungering. 

Anonymkode: 63b45...8a3

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452462-elvanse-barn/#findComment-150181795
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar alle sammen❤️ Setter stor pris på at dere har tatt dere tid til å svare meg🥰 

Akkurat nå er jeg litt inne i en boble der jeg er veldig redd for at vi ikke vil finne en medisin som hjelper. 
Tenk om vi er blant de få der medisin ikke har nytte.. 

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452462-elvanse-barn/#findComment-150181851
Del på andre sider

Vi har god erfaring med Elvanse til vår datter, jevn og lang effekt i forhold til andre medikamenter hun prøvde. Vår erfaring er at det ikke var nødvendig med høyere dose, vi prøvde opptrapping, men trappet ned igjen og funnet ut at effekten er god nok med 20 mg. Dessverre tar den matlysten hennes, men hun tar gjerne igjen litt for det på kvelden. 

Anonymkode: 3e7ac...4a0

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452462-elvanse-barn/#findComment-150181859
Del på andre sider

Jeg bruker elvanse. Bruker 40 mg + 10 i påfyll. 
Aduvanz går nå ut og elvanse skal nå dekke voksen og barn. 
Jeg har vært oppe i 60 mg på Aduvanz og merker ikke store forskjellen eller forbedringen mellom 40 og 60. 
Det er ikke så enkelt som at høyere dose gir bedre effekt. 
Jeg har stort utbytte av medisin, men det tar ikke på magisk vis bort alt jeg sliter med. 
Jeg har vært borti ALLE medisinene og Aduvanz/elvanse er den som har fungert best på meg. 
Jeg merker godt når effekten går ut på alle de andre, trolig er dette også det ditt barn merker når hun utagerer. 
Det er fryktelig å få merkbar «nedtur» når effekten går ut. 
På elvanse så går effekten ut uten at jeg merker det. 
Mitt mål med medisin er å klare meg på så lav dose som mulig. Dette er ikke en mirakelmedisin, dette er noe som kan lette på plagene. 
Plagene blir aldri helt borte, men man kan få et høyere funksjonsnivå. 

Anonymkode: 35af8...def

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452462-elvanse-barn/#findComment-150181865
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg bruker elvanse. Bruker 40 mg + 10 i påfyll. 
Aduvanz går nå ut og elvanse skal nå dekke voksen og barn. 
Jeg har vært oppe i 60 mg på Aduvanz og merker ikke store forskjellen eller forbedringen mellom 40 og 60. 
Det er ikke så enkelt som at høyere dose gir bedre effekt. 
Jeg har stort utbytte av medisin, men det tar ikke på magisk vis bort alt jeg sliter med. 
Jeg har vært borti ALLE medisinene og Aduvanz/elvanse er den som har fungert best på meg. 
Jeg merker godt når effekten går ut på alle de andre, trolig er dette også det ditt barn merker når hun utagerer. 
Det er fryktelig å få merkbar «nedtur» når effekten går ut. 
På elvanse så går effekten ut uten at jeg merker det. 
Mitt mål med medisin er å klare meg på så lav dose som mulig. Dette er ikke en mirakelmedisin, dette er noe som kan lette på plagene. 
Plagene blir aldri helt borte, men man kan få et høyere funksjonsnivå. 

Bare nysgjerrig, jeg er voksen og nylig diagnostisert. Jeg er også under medisinutprøving, og går nå på Aduvanz. At den skal fases ut er nytt for meg, og jeg synes jo da at det er litt rart at jeg settes på den? 

Vet du noe om når og hvorfor? 

Anonymkode: 54d96...595

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452462-elvanse-barn/#findComment-150181898
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Bare nysgjerrig, jeg er voksen og nylig diagnostisert. Jeg er også under medisinutprøving, og går nå på Aduvanz. At den skal fases ut er nytt for meg, og jeg synes jo da at det er litt rart at jeg settes på den? 

Aduvanz og Elvanse er nøyaktig samme medisin, altså fullstendig identiske, produsert i samme fabrikken osv, men har blitt splittet i to ulike navn fordi kravet til godkjenning overfor henholdsvis barn og voksne har vært noe ulikt. Nå sidestilles dette, og da er det ikke lenger nødvendig på å bruke ressurser, og skape forvirring, ved å opprettholde to ulike navn på samme produkt. 

Sannsynligvis vil dette skje med Volidax og Balidax også, som har samme virkestoffer som Aduvanz/Elvanse, og i prinsippet skal være samme medisin, men har små ulikheter i sammensetning av hjelpestoffer. De sees likevel på som synonympreperater til Aduvanz/Elvanse, og man må be spesifikt om at ikke-generisk bytte blir markert av i resepten dersom man ikke tåler den ene av typene. Jeg tåler f.eks Aduvanz/Elvanse godt, men får streke bivirkninger av Volidax/Balidax. 

Anonymkode: a5cab...6c6

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452462-elvanse-barn/#findComment-150181927
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Elvans og Aduvanz er samme produkt. Bare at Aduvanz fås i høyere doser. 
Nå blir elvans produktnavnet og de får hele dosespekteret for barn og voksne. 

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452462-elvanse-barn/#findComment-150181932
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Vår ble aggressiv og mer utagerende på Elvanse. Vi droppet den og gikk tilbake på Ritalin.

Som jo burde ha samme virkning, men helt åpenbart ga ulik effekt. Hos vår (som har både autisme og ADHD) fungerer svært lav dose gitt tre til fire ganger for dag best. Typisk startdose Ritalin ga zombieaktig fungering. 

Anonymkode: 63b45...8a3

Nja, det er litt mer komplisert enn dette. 

Ritalin, sammen med Medikinet, Metylfenidat Teva og Conserta, er alle medisiner som har metylfenidat som virkestoff. De har litt ulike sammensetninger og hjelpestoffer, så selv om om de tre første som regel blir sett på som synonympreperater, er de ikke helt like. For eksempel vil depottabletter av Ritalin fungere slik at begge dosene frigjøres i magesekken og gi en noe annerledes økning og "topp" i virkning, enn Medikinet hvor første dose frigjøres i magesekken og andre i tynntarmen. Så langt man vet, vil metylfenidat i utgangspunktet "bare" hindre reopptak av dopamin i nervecellene i hjernen, samt hjelpe på økt produksjon (antar man), noe som ofte fungerer ganske godt for barn, men gjerne ikke like bra for voksne, på gruppenivå. Det er selvsagt store individuelle forskjeller. 

Aduvanz/Elvanse og Volidax/Balidax har virkestoffet lisdeksamfetaminen (og Attentin deksamfetamin), et stoff som speiler amfetamin, men ikke faktisk er det, litt forenklet forklart. I motsetning til metylfenidat, frigjøres ikke lisdeksamfetaminen i magesekken/tarmen, men direkte i blodet. Det er en litt langsommere, men også betydelig mer jevn, frisetting, noe som gjør at det tar lengre tid før virkningen kommer (ca 1,5 time, mot ca 0,5 time på metylfenidat), og man slipper "toppene" med påfølgende fall, slik som ved metylfenidat. Disse medisinene er de første som er utviklet utelukkende og spesielt med tanke på behandling av ADHD, og er også den medisinen rundt 70-80 av voksne med ADHD som bruker medisiner foretrekker. I tillegg til dopamin, vil også lisdeksamfetamin hjelpe til med overføring av, og dermed også reopptak av, noradrealin, noe som også gjør at det for mange blir mer hjelp med også emosjonell regulering. 

Jeg håper det var litt mer oppklarende?

Anonymkode: a5cab...6c6

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452462-elvanse-barn/#findComment-150181937
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...