Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg ang skatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gjorde en tastefeil på skattekortet mitt så ble trukket over halve lønnen min i skatt i januar. Kan jeg legge inn feil forventet lønn slik at jeg kan kompensere for det denne neste lønn? Og deretter justere trekket til normalt igjen. Kan jeg ha så lite som 5% som kommer automatisk om jeg legger inn forventet inntekt på 300 000? Justere jo opp dette etterpå. Tjener ca det dobbelte til vanlig. Eller blir dette sett på som svindel? Beklager kan ingenting om dette. 

Anonymkode: dd02c...bd4

Skrevet

Svindel er det jo ikke. Alt blir beregnet riktig på selvangivelsen neste år og du må enten betale eller få igjen. Men en endring gjør at arbeidsgiver må laste ned skattekortet ditt på nytt og igjen når du retter dette tilbake. Så arbeidsgiver vel begynne å lure så ville pratet med de. 

Anonymkode: ad9a9...728

Skrevet

Jeg kjører lønn for ansatte i min jobb. Og vi bryr oss absolutt ikke om ansatte endrer skattekort hver måned eller aldri. Skatt er et privat anliggende. Vi henter inn skattekort hver måned på alle ansatte, i tilfelle noen endrer underveis. 

Anonymkode: 06500...600

Skrevet

Ja det kan du. 

Anonymkode: bc6ad...bff

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Svindel er det jo ikke. Alt blir beregnet riktig på selvangivelsen neste år og du må enten betale eller få igjen. Men en endring gjør at arbeidsgiver må laste ned skattekortet ditt på nytt og igjen når du retter dette tilbake. Så arbeidsgiver vel begynne å lure så ville pratet med de. 

Hvorfor skulle arbeidsgiver ta en prat om det, de har jo ikke noe med det å gjøre.

Anonymkode: 0dfef...6e0

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Hvorfor skulle arbeidsgiver ta en prat om det, de har jo ikke noe med det å gjøre.

Mente å gi en heads up hvorfor de får så mange meldinger om endringer av skattekortet. Hvis det er et lite firma da. Ellers hadde jeg ikke giddet. 

Skrevet

Du kan justere det så ofte og mye du vil, absolutt ingen problem. Skatteetaten kan reagere hvis det virker spekulativt, altså at du bevisst legger deg for lavt, men da skal det være store summer i din favør og i ditt tilfelle er det jo klart at du retter opp for mye innbetalt, altså ingen problem. 

Arbeidsgiver blander seg sjelden i skattekortet til ansatte, jeg jobber selv med lønn og gir kun en tilbakemelding til noen få hvis jeg ser de trekker altfor lite skatt. Men det er for å gjøre de oppmerksomme på at de kan få betydelig restskatt ut fra skattekort. Hva de velger å gjøre er opp til de. 

Anonymkode: 50f76...faf

Skrevet

Så som du ser av svarene over her: svaret er ja, det kan du. Det hadde jeg gjort 😊 Total betalt skatt i januar og februar blir jo da det du skulle betalt uten tastefeilen. Også endrer du skattekortet ditt tilbake når lønna for februar er utbetalt.

Anonymkode: bcf05...83b

Skrevet

Helt uproblematisk.

Skatteetaten ser bare på summen for hele året, og totalen din blir jo riktig når du har betalt for mye en måned og for lite en annen.

Du kan trikse og mikse som du vil så lenge du betaler inn riktig beløp totalt.

Anonymkode: 8ae4b...92b

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Helt uproblematisk.

Skatteetaten ser bare på summen for hele året, og totalen din blir jo riktig når du har betalt for mye en måned og for lite en annen.

Du kan trikse og mikse som du vil så lenge du betaler inn riktig beløp totalt.

Må ikke betale inn rikig beløp totalt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Må ikke betale inn rikig beløp totalt.

Neida, du kan betale for lite og få baksmell eller for lite og få igjen også.

Det jeg ville frem til er at skatteetaten ikke bryr seg om hva du betaler hver måned, de ser bare på totalen for året.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...