Anonym bruker Skrevet 4. februar 2025 #1 Skrevet 4. februar 2025 Jeg er blitt singel og ufør og har 3 barn på barneskole. Fikk kjøpt ut mine søsken fra et gammelt hus etter vår barnløse tante og har bare ca 1 million i lån på huset. Men, det er litt lite og for få soverom og bare ett bad/ toalett. Jeg kan få lånt ca 1,5 mill til av banken for å lage til 2 nye soverom og et ekstra bad. Barna bor her bare 50%, men likevel er det vel greit med egne litt større rom? Selv om det vel blir bare 10 år før de alle er på vei ut. Og badet er allerede en propp nå når det bare er en do. Jeg har ikke verdens beste inntekt, men det vil gå. Bør jeg gå for å bygge ut eller spare penger til andre ting som å bare ha bedre råd, ferier, kunne hjelpe barna litt økonomisk senere, til jeg blir pensjonist osv. Når de flytter ut vil jeg jo få for mange rom... Anonymkode: 98833...088
Østerdølen Skrevet 4. februar 2025 #2 Skrevet 4. februar 2025 Jeg ville bare ha tatt badet siden barna kun bor der 50%.Ti år er ingenting,da står du igjen med et stort,tomt hus.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2025 #3 Skrevet 4. februar 2025 Jeg ville laget et toalettrom til, trenger ikke to fulle bad, men to toaletter og to steder man kan pusse tenner er greit. Så ville jeg faktisk brukt noen penger på en god tømrer eller arkitekt, evt interiørarkitekt. Hør litt i nettverket ditt, hvem er gode på å se løsninger. Kanskje kan det mekkes istand mye mer praktiske løsninger i huset uten å bruke 1,5 mill. Folk som jobber med dette kan se løsninger du ikke har tenkt på selv, løsninger som ikke er så dyre. Det er veldig greit med litt plass når de blir tenåringer, de vil ha med venner hjem, får kjærester osv, og da gidder de ikke være der de må gå oppå hverandre. Beklager, men sånn er det bare. Ser det selv, og jeg har tre tenåringer. De er hjemme hos de som har plass. Men det trenger ikke være å bygge på huset, det kan være å lage en kjellerstue, sette opp en isolert "dukkestue" med innlagt strøm i hagen, innrede over garasjen e.l. Et sted ungdommen kan se film og ha venner på besøk. Anonymkode: ca3b0...427
MissSaigon Skrevet 4. februar 2025 #4 Skrevet 4. februar 2025 (endret) Jeg hadde absolutt bygd på om jeg hadde hatt mulighet. Du får både bedre plass til husets beboere i minst 10 år frem i tid og i tillegg får du en ganske stor verdistigning. Tenåringer krever mer plass enn barneskolebarn Det spørs jo litt hvor dere bor, men vi har borteboende barn på besøk 6-8-10 ganger i året og da er det veldig greit at det er plass til dem. Med tiden kommer det forhåpentligvis både svigerbarn og barnebarn til, og de trenger plass. Endret 4. februar 2025 av MissSaigon
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2025 #5 Skrevet 4. februar 2025 MissSaigon skrev (49 minutter siden): Jeg hadde absolutt bygd på om jeg hadde hatt mulighet. Du får både bedre plass til husets beboere i minst 10 år frem i tid og i tillegg får du en ganske stor verdistigning. Tenåringer krever mer plass enn barneskolebarn Det spørs jo litt hvor dere bor, men vi har borteboende barn på besøk 6-8-10 ganger i året og da er det veldig greit at det er plass til dem. Med tiden kommer det forhåpentligvis både svigerbarn og barnebarn til, og de trenger plass. Ja, jeg vet jo bare ikke om det er hit de kommer når de har flyttet ut, eller om de velger å heller dra til faren. Han har mye større hus. Hadde vi ikke vært skilt hadde jeg ikke tvilt sånn. Nå er det liksom 50% av tiden i begrenset antall år til, og senere også må de jo dele på tiden hjemom mellom meg og far. Men sjansen for at de bruker mer tid her øker sikkert om jeg bygger på. Anonymkode: 98833...088
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2025 #6 Skrevet 4. februar 2025 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Ja, jeg vet jo bare ikke om det er hit de kommer når de har flyttet ut, eller om de velger å heller dra til faren. Han har mye større hus. Hadde vi ikke vært skilt hadde jeg ikke tvilt sånn. Nå er det liksom 50% av tiden i begrenset antall år til, og senere også må de jo dele på tiden hjemom mellom meg og far. Men sjansen for at de bruker mer tid her øker sikkert om jeg bygger på. Anonymkode: 98833...088 Du må tenke litt på hva tror er viktigst for dere i det lange løp, å ha større plass eller å ha litt mer rom til å gjøre ting og ha generellt bedre råd. Anonymkode: 0449b...d19
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2025 #7 Skrevet 4. februar 2025 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Du må tenke litt på hva tror er viktigst for dere i det lange løp, å ha større plass eller å ha litt mer rom til å gjøre ting og ha generellt bedre råd. Anonymkode: 0449b...d19 Ja, det er jo det som er så vanskelig da. To deler rom nå, og det går ikke de årene de fortsatt bor her. Skal de ha egne rom må jeg evt sove på stua, og det går ikke heller. Og den eldste begynner allerede å bruke timer på badet, og snart kommer se to andre etter så vi må ihvertfall ha en do til, og det er det hekker ikke plass til uten å bygge på. Og da kan det likegjerne bli et bad som bare en do.. hehe.. det baller på seg. Vi har grei råd nå, men jeg går ned i inntekt når barna bikker 18 da siden mye er barnetrygd, barnebidrag og barnetillegg. Anonymkode: 98833...088
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2025 #8 Skrevet 4. februar 2025 Hvis du først bygger på bør du gjøre det ordentlig. Det koster ikke så mye mer og så slipper du irritasjonen ved at det fortsatt er lite når du er ferdig. Anonymkode: 534e3...e49
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2025 #9 Skrevet 4. februar 2025 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvis du først bygger på bør du gjøre det ordentlig. Det koster ikke så mye mer og så slipper du irritasjonen ved at det fortsatt er lite når du er ferdig. Anonymkode: 534e3...e49 Litt sånn jeg tenker også ja. Angrer sikkert ikke på det når det er gjort komplett. Om jeg ikke ender opp med veldig dårlig råd da. Men litt over 2 mil er ikke så mye? Anonymkode: 98833...088
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2025 #10 Skrevet 4. februar 2025 2,5 mill i lån er jo fort 17.000 i måneden 🙈 Anonymkode: ca3b0...427
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2025 #11 Skrevet 4. februar 2025 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): 2,5 mill i lån er jo fort 17.000 i måneden 🙈 Anonymkode: ca3b0...427 Det blir 13200 i mnd. Anonymkode: 98833...088
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2025 #12 Skrevet 4. februar 2025 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg er blitt singel og ufør og har 3 barn på barneskole. Fikk kjøpt ut mine søsken fra et gammelt hus etter vår barnløse tante og har bare ca 1 million i lån på huset. Men, det er litt lite og for få soverom og bare ett bad/ toalett. Jeg kan få lånt ca 1,5 mill til av banken for å lage til 2 nye soverom og et ekstra bad. Barna bor her bare 50%, men likevel er det vel greit med egne litt større rom? Selv om det vel blir bare 10 år før de alle er på vei ut. Og badet er allerede en propp nå når det bare er en do. Jeg har ikke verdens beste inntekt, men det vil gå. Bør jeg gå for å bygge ut eller spare penger til andre ting som å bare ha bedre råd, ferier, kunne hjelpe barna litt økonomisk senere, til jeg blir pensjonist osv. Når de flytter ut vil jeg jo få for mange rom... Anonymkode: 98833...088 Er det sånn at du skal bo i dette huset uansett, oppussing eller ei, eller er det et annet bosted du kan ha? det er litt voldsomt å doble lånet hvis du har beskjeden inntekt, men det kommer litt an på boligverdien- koster huset 10 mill eller 3,5 liksom.. Når huset er gammelt bør du ha en betydelig buffer for vedlikehold - tar du opp 1,5 for påbygg, og så dukker opp ett eller annet om ett år eller to, må du øke lånet igjen (til 3 mill f eks) eller har du en buffer til det? Anonymkode: 82947...9f7
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2025 #13 Skrevet 4. februar 2025 Finnes det billige endringer du kan gjøre inni det eksisterende huset, slik at alle barn får hvert sitt lille rom? Ikke mange kvm man trenger, men sin egen lille «hule» er et must, særlig gjennom tenårene. Er det noen større soverom som kan deles i to med en lettvegg? Eller en loft- eller kjellerstue som kan deles opp i soverom? Eller en stor stue, som kan deles av med en vegg og lage soverom? Er det en garasje i huset som kan bygges om til soverom? Med din økonomi og livssituasjon hadde jeg nok strukket meg langt for å finne rimelige løsninger som fungerer til barna er voksne, men med så lav økonomisk kostnad som mulig. De pengene du sparer på å ikke ha en ekstra halvannen million i lån som du betaler på hver mnd kan du heller bruke på ferier og fine opplevelser sammen med barna dine. Anonymkode: 6f20e...fa6
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2025 #14 Skrevet 4. februar 2025 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Er det sånn at du skal bo i dette huset uansett, oppussing eller ei, eller er det et annet bosted du kan ha? det er litt voldsomt å doble lånet hvis du har beskjeden inntekt, men det kommer litt an på boligverdien- koster huset 10 mill eller 3,5 liksom.. Når huset er gammelt bør du ha en betydelig buffer for vedlikehold - tar du opp 1,5 for påbygg, og så dukker opp ett eller annet om ett år eller to, må du øke lånet igjen (til 3 mill f eks) eller har du en buffer til det? Anonymkode: 82947...9f7 Jeg skal bo der ja. Huset er gammelt og "utdatert", bodde ei eldre dame der med annen smak enn meg. Men huset er i god stand og hun hadde gjort det aller meste av store oppgraderinger, så burde ikke komme for store ting med det første. Men har jo det i bakhodet såklart. Huset er verdt ca 4 millioner. Og det lånet jeg har nå er jo ikke noe egentlig, mindre enn folk har i leie på en liten hybel. Men ja, det øker jo mye likevel. Anonymkode: 98833...088
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2025 #15 Skrevet 4. februar 2025 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Finnes det billige endringer du kan gjøre inni det eksisterende huset, slik at alle barn får hvert sitt lille rom? Ikke mange kvm man trenger, men sin egen lille «hule» er et must, særlig gjennom tenårene. Er det noen større soverom som kan deles i to med en lettvegg? Eller en loft- eller kjellerstue som kan deles opp i soverom? Eller en stor stue, som kan deles av med en vegg og lage soverom? Er det en garasje i huset som kan bygges om til soverom? Med din økonomi og livssituasjon hadde jeg nok strukket meg langt for å finne rimelige løsninger som fungerer til barna er voksne, men med så lav økonomisk kostnad som mulig. De pengene du sparer på å ikke ha en ekstra halvannen million i lån som du betaler på hver mnd kan du heller bruke på ferier og fine opplevelser sammen med barna dine. Anonymkode: 6f20e...fa6 Er ingen andre løsninger som blir billigere og bra "nok". Kan få til et ekstra rom, men da blir det to knøtterom og ingen ekstra do. Anonymkode: 98833...088
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2025 #16 Skrevet 4. februar 2025 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det blir 13200 i mnd. Anonymkode: 98833...088 Det kommer helt an på hvilken rente du får og ikke minst hvor lang nedbetalingstiden er på lånet Anonymkode: 3e4e9...c83
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2025 #17 Skrevet 4. februar 2025 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Det kommer helt an på hvilken rente du får og ikke minst hvor lang nedbetalingstiden er på lånet Anonymkode: 3e4e9...c83 Jeg vet jo hva lånetilbudet er da😅 Anonymkode: 98833...088
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå