Gå til innhold

Tenk at det er folk som sier..


Anbefalte innlegg

MissSaigon skrev (3 timer siden):

Det ser jeg flere og flere skriver, til og med lærere!

Det er noen regler som har festet seg hos meg og det er blant annet at man alltid setter jeg/meg til slutt, at det alltid er komma etter men, at det aldri er G i aldri og alltid to L'er i alltid :) Jeg tror kanskje ikke at dagens skole har særlig fokus på dette? 

Enig med deg, men .....   Det er ikke alltid komma etter men, men før.  (Selv om det her ble begge deler...)

Anonymkode: ca846...7a2

Fortsetter under...

MissSaigon skrev (5 timer siden):

Det ser jeg flere og flere skriver, til og med lærere!

Det er noen regler som har festet seg hos meg og det er blant annet at man alltid setter jeg/meg til slutt, at det alltid er komma etter men, at det aldri er G i aldri og alltid to L'er i alltid :) Jeg tror kanskje ikke at dagens skole har særlig fokus på dette? 

Det tror jeg kanskje du kan ha rett i. Jeg jobber som lærer selv, og i en time gikk jeg gjennom reglene for bruk av da/når. Da jeg spurte om de husket regelen her, så flere på hverandre, trakk på skuldrene, ristet på hodet, og noen sa at de aldri hadde hørt om noen regel der. Jeg gjennomgikk den, og spurte om nettopp de reglene du ramser opp over og noen til, men det var helt ukjent for dem. Nå er ikke norsk mitt fag, men jeg ble så lei av feilene at jeg bare måtte ta en liten runde med dem. 

Jeg er ellers helt enig i at dagens ungdom generelt er empatiske, reflekterte og veldig flotte! De er kanskje mer selvbevisste enn tidligere på grunn av SoMe, men jeg har ikke inntrykk av at de er mer selvsentrert eller egoistisk. I hvert fall ikke de ungdommene jeg jobber med.

Anonymkode: eca24...0ad

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Jeg synes det er rarere med alle de som roter mellom hun og henne. Gi hun en klem osv.. sukk, hvor er norsklærerne?

Anonymkode: 94997...87c

På mi dialekt er det berre feil å sei «henne». Aldri brukt det ordet. Dessuten er det valfritt på nynorsk.

Anonymkode: af3c5...871

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Jeg synes det er rarere med alle de som roter mellom hun og henne. Gi hun en klem osv.. sukk, hvor er norsklærerne?

Anonymkode: 94997...87c

Ja, gi for all del norsklærerne skylda for at ungene påvirkes mer av språket rundt seg enn det de ikke gidder å lære i norsktimene. 

Anonymkode: 31995...427

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Ja, gi for all del norsklærerne skylda for at ungene påvirkes mer av språket rundt seg enn det de ikke gidder å lære i norsktimene. 

Anonymkode: 31995...427

Det er læreres ansvar å lære dem korrekt skriftlig språk. Dialekt og naturlige endinger i talespråket er noe helt annet. 

Anonymkode: 1dde1...7ab

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er læreres ansvar å lære dem korrekt skriftlig språk. Dialekt og naturlige endinger i talespråket er noe helt annet. 

Anonymkode: 1dde1...7ab

Ja, det er et ansvar å gi dem opplæring og veilede dem til å uttrykke seg så korrekt som mulig, men man kan heller ikke tvinge lærdommen inn. 

Anonymkode: eca24...0ad

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er læreres ansvar å lære dem korrekt skriftlig språk. Dialekt og naturlige endinger i talespråket er noe helt annet. 

Anonymkode: 1dde1...7ab

Fryktelig vanskelig å lære bort noe til mottakere der viljen til og ønsket om læring er enten slått av eller står på minimum. 

Anonymkode: ccf62...7e3

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ja, det er et ansvar å gi dem opplæring og veilede dem til å uttrykke seg så korrekt som mulig, men man kan heller ikke tvinge lærdommen inn. 

Anonymkode: eca24...0ad

Skriftlig kan og bør man tvinge lærdommen inn, jo. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Fryktelig vanskelig å lære bort noe til mottakere der viljen til og ønsket om læring er enten slått av eller står på minimum. 

Anonymkode: ccf62...7e3

Og det er lærerens svøpe som ikke bør komme som noen overraskelse. Min kommentar kom på påstanden om at lærere ikke har ansvar for å lære bort korrekt norsk. 

Anonymkode: 1dde1...7ab

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Skriftlig kan og bør man tvinge lærdommen inn, jo. 

Og det er lærerens svøpe som ikke bør komme som noen overraskelse. Min kommentar kom på påstanden om at lærere ikke har ansvar for å lære bort korrekt norsk. 

Anonymkode: 1dde1...7ab

Ansvar for å lære bort -  ja. Ansvar for at læring skjer - nei. Tvang har aldri vært nøkkel til læring. 

Anonymkode: ccf62...7e3

MissSaigon skrev (1 time siden):

En dyktig lærer trenger ikke tvinge. 

En dyktig lærer vurderer hva som er mest viktig å prioritere for hver enkelt elev. For noen vil dette være korrekt språk, for andre vil målet være å få dem til å klare å uttrykke seg i det hele tatt. Jobben til en lærer er å, i så stor grad som mulig, få elevene sine til å nå så høy grad av måloppnåelse som er realistisk for dem innenfor de kompetansemålene som gjelder i deres fag. Hvis det var så enkelt at en dyktig lærer kunne lært en hvilken som helst elev hva som helst av perfekt måloppnåelse, ville alle elever hatt 6-ere i alle fag. Slik er ikke virkeligheten, og oppegående mennesker forstår at det heller ikke er realistisk. 

Anonymkode: eca24...0ad

Anonym bruker skrev (1 time siden):

En dyktig lærer vurderer hva som er mest viktig å prioritere for hver enkelt elev. For noen vil dette være korrekt språk, for andre vil målet være å få dem til å klare å uttrykke seg i det hele tatt. Jobben til en lærer er å, i så stor grad som mulig, få elevene sine til å nå så høy grad av måloppnåelse som er realistisk for dem innenfor de kompetansemålene som gjelder i deres fag. Hvis det var så enkelt at en dyktig lærer kunne lært en hvilken som helst elev hva som helst av perfekt måloppnåelse, ville alle elever hatt 6-ere i alle fag. Slik er ikke virkeligheten, og oppegående mennesker forstår at det heller ikke er realistisk. 

Anonymkode: eca24...0ad

En norsklærer som ikke lærer elevene sine basale og grunnleggende regler er ingen god lærer. Dette gitt at elevene har forutsetning for å ta til seg lærdom, noe man må gå ut fra at de fleste kan. De som strever må få annen tilrettelegging enn at hele klassen skal legge seg på et lavere nivå enn læreplanen tilsier. 

Annonse

MissSaigon skrev (29 minutter siden):

En norsklærer som ikke lærer elevene sine basale og grunnleggende regler er ingen god lærer. Dette gitt at elevene har forutsetning for å ta til seg lærdom, noe man må gå ut fra at de fleste kan. De som strever må få annen tilrettelegging enn at hele klassen skal legge seg på et lavere nivå enn læreplanen tilsier. 

Naturligvis,men du må også huske på at det er mye lærdom som skal inn. Med mindre man har et idetisk minne, så vil ingen klare å huske alt. De som er interessert legger det seg pø minne og husker det, i hvert fall hvis det blir repetert jevnlig, andre vil få det med seg der og da, men fort glemme det igjen.

Jeg har ikke tall på hvor ofte jeg har startet timer med å oppsummere fra forrige gang, og mange elever nærmest ser ut for å tro at jeg mer eller mindre gaslighter dem når jeg insisterer på at joda, dette gikk vi faktisk grundig gjennom sist gang. Problemet er bare at siden sist gang, har det gått tre dager. I mellomtiden har de hatt matte, programfag som f.eks. rettslære, biologi og psykologi, norsk, KRØ og historie. De har blitt bombet ned av snap-er, nyheter, sladder, ting fra trening, venninnen sin kjærlighetssorg, kompisen sin frustrasjon over streng mamma og egen uro over hvordan en skal klare matteprøven neste uke. Det er faktisk ikke helt uforståelig at de da kanskje ikke lenger husker at jeg gikk igjennom en rettskrivingsregel med dem, eller at vi faktisk var begynt på den industrielle revolusjonen. 

Anonymkode: eca24...0ad

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Naturligvis,men du må også huske på at det er mye lærdom som skal inn. Med mindre man har et idetisk minne, så vil ingen klare å huske alt. De som er interessert legger det seg pø minne og husker det, i hvert fall hvis det blir repetert jevnlig, andre vil få det med seg der og da, men fort glemme det igjen.

Jeg har ikke tall på hvor ofte jeg har startet timer med å oppsummere fra forrige gang, og mange elever nærmest ser ut for å tro at jeg mer eller mindre gaslighter dem når jeg insisterer på at joda, dette gikk vi faktisk grundig gjennom sist gang. Problemet er bare at siden sist gang, har det gått tre dager. I mellomtiden har de hatt matte, programfag som f.eks. rettslære, biologi og psykologi, norsk, KRØ og historie. De har blitt bombet ned av snap-er, nyheter, sladder, ting fra trening, venninnen sin kjærlighetssorg, kompisen sin frustrasjon over streng mamma og egen uro over hvordan en skal klare matteprøven neste uke. Det er faktisk ikke helt uforståelig at de da kanskje ikke lenger husker at jeg gikk igjennom en rettskrivingsregel med dem, eller at vi faktisk var begynt på den industrielle revolusjonen. 

Anonymkode: eca24...0ad

Det er helt sikkert overveldende, men desto viktigere å få de mest basale reglene til å sitte. Jeg vet at skolen er lagt opp på en helt annen måte enn da jeg var elev og jeg tror at man har mistet litt på veien når man har gått bort fra ren pugging, det være seg gangetabell eller øve til diktat med mer og mindre vanskelige ord. Å lære seg et godt ordforråd og å kunne formulere seg bra er rett og slett mengdetrening. Det må repeteres gjennom hele skoleløpet om det skal sitte. 

MissSaigon skrev (1 time siden):

Det er helt sikkert overveldende, men desto viktigere å få de mest basale reglene til å sitte. Jeg vet at skolen er lagt opp på en helt annen måte enn da jeg var elev og jeg tror at man har mistet litt på veien når man har gått bort fra ren pugging, det være seg gangetabell eller øve til diktat med mer og mindre vanskelige ord. Å lære seg et godt ordforråd og å kunne formulere seg bra er rett og slett mengdetrening. Det må repeteres gjennom hele skoleløpet om det skal sitte. 

Det er manko på lærere for tiden. Søk i vei! 

Anonymkode: ccf62...7e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...