GĂ„ til innhold

Tenk at det er folk som sier..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg synes det er rarere med alle de som roter mellom hun og henne. Gi hun en klem osv.. sukk, hvor er norsklĂŠrerne?

Anonymkode: 94997...87c

Jeg har aldri i hele mitt liv sagt "henne".  NorsklÊrere retter selvsagt ikke pÄ dialekt.  Jeg skriver bokmÄl og snakker dialekten min.  Jeg skiller helt fint mellom subjekts- og objektsform i de tre sprÄkene jeg bruker daglig.  Men jeg sier altsÄ ikke "henne" nÄr jeg snakker.  Jeg sier "hon".  

Anonymkode: 5637d...fa3

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har aldri i hele mitt liv sagt "henne".  NorsklÊrere retter selvsagt ikke pÄ dialekt.  Jeg skriver bokmÄl og snakker dialekten min.  Jeg skiller helt fint mellom subjekts- og objektsform i de tre sprÄkene jeg bruker daglig.  Men jeg sier altsÄ ikke "henne" nÄr jeg snakker.  Jeg sier "hon".  

Anonymkode: 5637d...fa3

Og det er relevant fordi? Jeg sier aldri voprosy obespechenya, for jeg snakker ikke russisk.

Anonymkode: 0d091...ed9

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg synes det er rarere med alle de som roter mellom hun og henne. Gi hun en klem osv.. sukk, hvor er norsklĂŠrerne?

Enig, men det er faktisk verre med de som bruker henne feil. Henne kjÞrte bil. Det er ikke riktig pÄ noen dialekt.

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Jeg og du.

Man setter "jeg" til slutt. 

Anonymkode: 2d53b...c35

Det ser jeg flere og flere skriver, til og med lĂŠrere!

Det er noen regler som har festet seg hos meg og det er blant annet at man alltid setter jeg/meg til slutt, at det alltid er komma etter men, at det aldri er G i aldri og alltid to L'er i alltid :) Jeg tror kanskje ikke at dagens skole har sÊrlig fokus pÄ dette? 

Annonse

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Eller nesten alle tenÄringer, spesielt jenter, "Meg og xx skal...".

Anonymkode: eca24...0ad

Det er dessverre slik den generasjonen er, setter seg selv fÞrst alltid 

Anonymkode: e31fd...6ac

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er dessverre slik den generasjonen er, setter seg selv fÞrst alltid 

Nei, det er det ikke. Selv om de nevner seg selv fÞrst betyr ikke det at de ikke er empatiske, inkluderende og fine mennesker. 

MissSaigon skrev (6 minutter siden):

Nei, det er det ikke. Selv om de nevner seg selv fÞrst betyr ikke det at de ikke er empatiske, inkluderende og fine mennesker. 

De er mer selvsentrerte og "late" enn tidligere 

MissSaigon skrev (54 minutter siden):

Nei, men de er pĂ„ vei til Ă„ ikke bli det. Fordi, pĂ„ den veien hĂžrer det med at en sier seg selv til slutt. Dekker du pĂ„ bordet, dekker du pĂ„ til deg selv sist. Som vert forsyner du deg aller sist. Serverer du mer drikke i glassene, fyller du ikke ditt eget glass fĂžrst. Du leter ikke etter det stĂžrste kakestykket pĂ„ kakefatet. Åpner du dĂžren foran andre stikker du ikke alltid inn fĂžrst.

Dette er for meg god norsk oppdragelse. Dessverre dÞr den ut med dÄrlige vaner hvor vi unnskylder og tolererer alt for mye. Djevelen ligger i detaljene, det gjelder ogsÄ her.

Vi tolererer og aksepterer, hele veien mot det skjÞdeslÞse samfunnet. For meg er det befriende Ä mÞte unge mennesker som i de smÄ detaljene viser at de har lÊrt noe. Det gleder meg. Det skal sÄ lite til. Jeg har ogsÄ lÊrt meg Ä ikke bry meg. Men det er av nÞdvendighet, ikke noe jeg er glad for.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det har den eldre generasjonen sagt bestandig 😉

Anonymkode: 04cb0...036

De er den fÞrste generasjonen hvor sÄ mange ikke fungerer i arbeidslivet.

Anonymkode: 7276b...4b0

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det har den eldre generasjonen sagt bestandig 😉

Anonymkode: 04cb0...036

Ikke pÄ samme mÄte som de som vokser opp nÄ, og vi foreldregenerasjonen til dem kan ikke skylde pÄ andre enn oss selv

Anonym bruker skrev (1 time siden):

De er den fÞrste generasjonen hvor sÄ mange ikke fungerer i arbeidslivet.

Det stemmer. Fordi vi blir mer og mer late. Det er mange og dypere Ärsaker til dette. Kortversjonen er at vi er litt for lite opptatte av Ä prestere. Konkurranse er ikke en mÄte Ä fÄ framgang pÄ i det norske samfunnet. For enkelte er det konkurranse en pest. Det er avslÞrende, og skaper tapere (vinnere liker vi ikke like godt). Vi skal samarbeide fÞrst og fremst. Samarbeid er nÞdvendig og bra, men det bÞr ikke vÊre mÄlet. Det er det alt for ofte i dag. Det spiller jo ikke noen stor rolle om vi oppnÄr resultater, vi har velferdsordninger som dekker inn om vi mislykkes. Det er ogsÄ bra. Problemet er at det er blitt for mye av det. Da blir vi late. Folk som samarbeider og ikke trenger Ä prestere, blir late. De er det mange av. Og det starter i skolen. Med gruppearbeid i alle fag, hver eneste dag. Slik var det aldri i min gamle skole. En mellomting er nok det beste.

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det stemmer. Fordi vi blir mer og mer late. Det er mange og dypere Ärsaker til dette. Kortversjonen er at vi er litt for lite opptatte av Ä prestere. Konkurranse er ikke en mÄte Ä fÄ framgang pÄ i det norske samfunnet. For enkelte er det konkurranse en pest. Det er avslÞrende, og skaper tapere (vinnere liker vi ikke like godt). Vi skal samarbeide fÞrst og fremst. Samarbeid er nÞdvendig og bra, men det bÞr ikke vÊre mÄlet. Det er det alt for ofte i dag. Det spiller jo ikke noen stor rolle om vi oppnÄr resultater, vi har velferdsordninger som dekker inn om vi mislykkes. Det er ogsÄ bra. Problemet er at det er blitt for mye av det. Da blir vi late. Folk som samarbeider og ikke trenger Ä prestere, blir late. De er det mange av. Og det starter i skolen. Med gruppearbeid i alle fag, hver eneste dag. Slik var det aldri i min gamle skole. En mellomting er nok det beste.

Helt enig med deg, hovedproblemet er kanskje at vi har det altfor godt i dag

For et sÞrgelig negativt syn mange av dere har pÄ dagens ungdommer. Jeg underes pÄ hvor deres egne barn er aldersmessig siden dere har et sÄ forvridd syn pÄ unge mennesker.

Jeg bÄde jobber med og har tenÄringer i hus og kjenner absolutt ikke igjen den egoismen og selvsentreringen som beskrives i trÄden her. Unntak finnes selvsagt, og tenÄringer er av natur selvopptatte, men stort sett er ungdommene hÞflige, empatiske og fine.

Den gamle garde har alltid klaget pÄ ungdommen, og felles for den/dere er at dere tror at dere selv har sett noe ingen andre har registrert fÞr. Det er fÞrste steg pÄ veien til gretten, gammel gubbe. Kanskje det er noe Ä tenke pÄ for deres egen del? Er det slik dere vil fremstÄ?

MissSaigon skrev (7 minutter siden):

For et sÞrgelig negativt syn mange av dere har pÄ dagens ungdommer. Jeg underes pÄ hvor deres egne barn er aldersmessig siden dere har et sÄ forvridd syn pÄ unge mennesker.

Jeg bÄde jobber med og har tenÄringer i hus og kjenner absolutt ikke igjen den egoismen og selvsentreringen som beskrives i trÄden her. Unntak finnes selvsagt, og tenÄringer er av natur selvopptatte, men stort sett er ungdommene hÞflige, empatiske og fine.

Den gamle garde har alltid klaget pÄ ungdommen, og felles for den/dere er at dere tror at dere selv har sett noe ingen andre har registrert fÞr. Det er fÞrste steg pÄ veien til gretten, gammel gubbe. Kanskje det er noe Ä tenke pÄ for deres egen del? Er det slik dere vil fremstÄ?

Dwr skjwe faktiak ting utenfor din navle og.

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...