Gå til innhold

Positiv test og redd for å bli dømt pga vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er innafor fedme på bmiskalaen, og er så redd for å bli dømt når jeg går til lege eller jordmor. Jeg kommer delvgølgelig til å følge opp ting, men gruer meg... andre store damer som kan dele erfaringer?

Anonymkode: 489e8...d71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste du må passe på er inntak av mat under graviditeten og passe på at du får i deg nok næring men ikke overspiser. Svangerskapsdiabetes kan du stå i fare for å få. Ellers er ikke svangerskapet en tid du skal fokusere på slanking. Gratulerer med positiv test. Du får ikke kjeft av jordmor, men hun vil kartlegge din helse slik at du skal ha det best mulig 

Anonymkode: a31de...e76

Skrevet

Jeg var feit og førti da jeg fikk mitt yngste barn og møtte aldri annet enn profesjonell  omtanke hos noen. Pga både alder og vekt måtte jeg følges ekstra opp mtp svangerskapsdiabetes, men jeg var aldri i nærheten av skumle verdier. 

Møt folk med selvsikkerhet, du har ingenting å skamme deg over. Gratulerer med baby💞

Anonymkode: 95227...de3

Skrevet

Alle må tåle at helsepersonell stiller spørsmål eller informerer om ting relatert til vår helse, det er ikke dømming. Jeg har også vært overvektig i begge svangerskapene, og man må tåle at de snakker om vekt og ernæring, og vite at de gjør det av hensyn til både meg og babyen. Ingen har vært negative eller dømmende til meg, bare omsorgsfulle. 

Anonymkode: 77b19...c4f

Skrevet

Skjønner hva du tenker på. Samtidig så er dette noe du må tåle å stå i, du tar ikke lengre avgjørelser kun for egen kropp, du tar det for barnet også. 
Du vil nok få beskjed om hvilke risikoer du er mer utsatt for. Det plikter de å informere om. 
Videre vil de nok ha fokus på at du ikke går opp unødvendig mye. 
Du dømmes ikke for din vekt, men den vil helt klart bli et tema på lik linje som at kvinner med andre risikofaktorer har fokus på deres områder. 
Du ser på din overvekt med skam åpenbart, helsesektoren ser på din overvekt medisinsk. 

Anonymkode: e954b...8ab

Skrevet

Jeg kommer til å følge opp, og får jeg tilbud om noe ekstra tar jeg imot det også. Har gått med i vekt i det siste så dette med kosthold er noe jeg tar opp om lege/jordmor tar det opp. Sakelig informasjon tar jeg ikke som at de dømmer meg. 

Anonymkode: 489e8...d71

Skrevet

Det finnes folk som dømmer overvektige, også blant helsepersonell, men ikke gå i skyttergraven før du faktisk opplever det.

Det er jo faktisk sånn at man som overvektig har et risikosvangerskap, og om det ikke adresseres gjør ikke lege og jordmor jobben sin. Du må ha glukosebelastningstest og litt ekstra oppfølging.

Det går nok fint skal du se.

Anonymkode: 20d7b...6fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...