Gå til innhold

Er jeg virkelig så urimelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen ble så sint på meg (igjen), og mener jeg er så urimelig og bitchy som kommenterer på sånt.

Saken var: mannen hadde drevet med noe saging ute og hadde vært inne og spist. Når han skulle gå ut igjen og ta på skoene som stod på dørmatten inne så han at det var sagflis i skoene. Så da bærer han med seg skoene gjennom gangen og stua og tømmer innholdet i vedkassen ved peisen. Den brukes ikke til ved, men til spann med opptenningsbriketter og ting til å fyre opp med og et sopesett til rusk av ved som havner rundt peisen. 

Jeg sa at det var unødvendig å dra med dette inn og tømme det inne, da det som jo skjer er at jeg må tømme dette fra vedkassen. Søplet og dryppet på veien dit gjorde han også når han bar skoene inn. 

Hva mener du jeg skulle gjort da sier han, og jeg sa at siden han var rett ved døra kunne han bare tømt det ut. Og da får jeg huden full fordi jeg er vanskelig. Men hans løsning ga mer merarbeid da jeg måtte tørke våte flekker og støvsuge langs ruten hans. Og tømme veddunk for flis. 

Slike episoder har vi stadig. Han gjør ting på ufattelig tungvinne måter, ofte på en slik måte at det gir meg jobb, men kanskje er lettvint for ham. Og før har jeg tiende ryddet opp, men orker det ikke lenger. Så jeg sier fra, i håp om at han kan lære litt nye triks, gjøre ting enklere og spare både meg og ham for merarbeid. Men da blir han bare sint. 

Annet eksempel, han åpner en øl/brusboks som har blitt ristet litt mye mens vi sitter ved kjøkkenbordet. Og da istedenfor å bare la den bruse fra seg der han allerede har sølt og det må vaskes, bærer han den sprutende og rennende til vasken så det blir søl over hele kjøkkenet. Tror ikke han ser problemet engang. Han skal bruke dobørsten på flekk i do (som jeg en million ganger har måttet be ham ta vekk etter seg), så skjønner han ikke at han må ta dobørsten med holderen bort til doen så det ikke drypper over hele badet. Den står gjemt pga et lite barn som piller på den om den står synlig. 

Anonymkode: 76416...bea

Skrevet

Og du rydder opp for han fordi?

Anonymkode: a81f3...d19

Skrevet

Jeg må si jeg lurer på hvor mye flis han hadde på og i skoene sine, siden du måtte både støvsuge ruten hans hvor han bar skoene og tømme veddunken etterpå.

Anonymkode: 74360...6d3

Skrevet

Det er jo en helt tydelig ubalanse i forholdet deres.

Jeg er enig i at eksemplene du forteller om kunne vært løst bedre, men jeg er ikke enig i at du skal ta konsekvensen av valgene hans 

Om han hadde tømt sagflisen rett utenfor døren hadde nestemann inn dratt den med seg, så han valgte heller å tømme den i vedkassa. Greit, det var et valg han tok, da må jo han fjerne den igjen etterpå...

Ølen hans bruste over og han løp over halve kjøkkenet med den. I slike situasjoner tar man ikke nødvendigvis et gjennomtenkt valg, man handler instinktivt, og det ble kanskje mer gris enn nødvendig. Det spiller da ingen rolle, han kan bare vaske det opp selv...

Din kritikk og hans følelse av å aldri gjøre noe riktig ødelegger forholdet deres. Han er en voksen mann, la han ta noen dumme valg, og rydde opp i det etterpå. Du er ikke mammaen hans og han er ikke en tenåring som må følges opp.

Anonymkode: 0a00e...fae

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er enig i at eksemplene du forteller om kunne vært løst bedre, men jeg er ikke enig i at du skal ta konsekvensen av valgene hans 

Om han hadde tømt sagflisen rett utenfor døren hadde nestemann inn dratt den med seg, så han valgte heller å tømme den i vedkassa. Greit, det var et valg han tok, da må jo han fjerne den igjen etterpå...

Ølen hans bruste over og han løp over halve kjøkkenet med den. I slike situasjoner tar man ikke nødvendigvis et gjennomtenkt valg, man handler instinktivt, og det ble kanskje mer gris enn nødvendig. Det spiller da ingen rolle, han kan bare vaske det opp selv...

Din kritikk og hans følelse av å aldri gjøre noe riktig ødelegger forholdet deres. Han er en voksen mann, la han ta noen dumme valg, og rydde opp i det etterpå. Du er ikke mammaen hans og han er ikke en tenåring som må følges opp.

Jeg tror, utifra hele hi, at denne mannen ikke rydder opp i noe som helst etterpå. 

Anonymkode: 390b6...21d

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg må si jeg lurer på hvor mye flis han hadde på og i skoene sine, siden du måtte både støvsuge ruten hans hvor han bar skoene og tømme veddunken etterpå.

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Han rydder ikke opp selv, det er jo problemet da. Ellers kunne han jo drevet på med sine dumme og tungvinte valg. Sagflis kunne fint tømmes ved siden av trappen der ingen går. Jeg er drittlei av at han gjør sånt og så bare lar det ligge. Han bryr seg ikke om kjøkkengulvet blir klissete, han bare går ut. Han oppfører seg jo overhodet ikke voksent, så ja, jeg føler jeg må være moren hans. Sier jeg fra han må rydde etter seg blir han sur og sint, og finner et eller annet å si så skylda havner på meg. Jeg hadde sikkert ristet boksen, det var jeg som maste på å snekre ferdig så han måtte sage, det er jeg som har bedt ham ta bort flekker i do osv. 

Skrevet

Det med å kaste saglisen i vedkurven og det å dryppe med dokosten uten å legge merke til det, hadde jeg latt gå. Det hadde tatt meg veldig kort tid å tømme vedkurven når det var nødvendig og å koste opp litt sagmugg som ramlet av på veien. Samme med dokosten. Et par dråper over gulvet er raskt å tørke bort når man oppdager det. Det er mye bedre om alle hjelper litt til i stedet for at "den flekken var det du som griste, den må du tørke opp". Da bruker man mye tid på ganske meningsløse diskusjoner. "Not my botle" er en ganske kjent problemstilling. Men dette fordrer at alle bidra med jobb i hjemmet. Da blir det ikke så viktig hvem som gjør hva og hvorfor, selv om man av og til må gjøre litt ekstra abeidet etter et valg som ikke var helt veloverveid/optimalt. 

Det med å opplagt søle og ikke tørke opp etter seg, tenker jeg dere må snakke om i fredstid. Griser man noe klissete utover, så tørker man det opp etter seg med en gang. Det er helt uavhengig av hvorfor det sprutet av boksen. Du er ikke hans vaskehjelp. Dette er noe som må tas der og da, man utsetter det ikke til alle har klissete sokker/innesko etter å ha trakket i det og spredd det utover. 

Dere har nok kommet inn i en vond sirkel. Om du til stadighet pirker på alt han gjør, kan du risikere at det blir verre og verre på trass. Da får dere et mor/tenåringsforhold og da varer ikke forholdet i lengden. Samtidig så må du være åpen for at han velger andre løsninger enn det du ville valgt uten at du ved hver minste ting kommer løpende etter for å kristere valg. Han må også bidra nok med husarbeidet til at man ikke ramler ned på krangelen med hvem som er skyld i hvilket rot og hvem som da må rydde hva. 

Så med andre ord må han bidra med å dra husarbeidlasset. Han må ta det som må tas med en gang, med en gang. Andre ting må du godta at han ikke gjør slik du gjør. Dere må rett og slett få til en fordeling av husarbeid dere begge kan leve med. Han kan ikke vaske rundt og grise og rote og forvente at du rydder og vasker alene.

Om dere ikke er kompatible i det hele tatt må dere vurdere å bryte og leve hvert deres liv. Jeg har en bekjent som vokste opp i et forhold der foreldrene alltid kranglet om "hvorfor gjordet du det slik, du burde heller gjøre det slik". Hun endte opp med en veldig nervøs personlighet fordi hun hele tiden var redd for å gjøre noe galt og ikke stolte på egen vurderinger. Hun følte hun måtte analysere en hver situasjon for å ta det optimale valget.

Anonymkode: 84d38...73b

Skrevet

Jeg hadde blitt gal av å være rundt en som har så dumme løsninger på ting. Hadde lurt på om han rett og slett var litt kort. Ikke noe for meg. 

Anonymkode: cd622...82a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er jo helt uvesentlig for diskusjonen.

Anonymkode: e61fd...4b9

Skrevet

Det med å kaste saglisen i vedkurven og det å dryppe med dokosten uten å legge merke til det, hadde jeg latt gå. Det hadde tatt meg veldig kort tid å tømme vedkurven når det var nødvendig og å koste opp litt sagmugg som ramlet av på veien. Samme med dokosten. Et par dråper over gulvet er raskt å tørke bort når man oppdager det. Det er mye bedre om alle hjelper litt til i stedet for at "den flekken var det du som griste, den må du tørke opp". Da bruker man mye tid på ganske meningsløse diskusjoner. "Not my botle" er en ganske kjent problemstilling. Men dette fordrer at alle bidra med jobb i hjemmet. Da blir det ikke så viktig hvem som gjør hva og hvorfor, selv om man av og til må gjøre litt ekstra abeidet etter et valg som ikke var helt veloverveid/optimalt. 

Det med å opplagt søle og ikke tørke opp etter seg, tenker jeg dere må snakke om i fredstid. Griser man noe klissete utover, så tørker man det opp etter seg med en gang. Det er helt uavhengig av hvorfor det sprutet av boksen. Du er ikke hans vaskehjelp. Dette er noe som må tas der og da, man utsetter det ikke til alle har klissete sokker/innesko etter å ha trakket i det og spredd det utover. 

Dere har nok kommet inn i en vond sirkel. Om du til stadighet pirker på alt han gjør, kan du risikere at det blir verre og verre på trass. Da får dere et mor/tenåringsforhold og da varer ikke forholdet i lengden. Samtidig så må du være åpen for at han velger andre løsninger enn det du ville valgt uten at du ved hver minste ting kommer løpende etter for å kristere valg. Han må også bidra nok med husarbeidet til at man ikke ramler ned på krangelen med hvem som er skyld i hvilket rot og hvem som da må rydde hva. 

Så med andre ord må han bidra med å dra husarbeidlasset. Han må ta det som må tas med en gang, med en gang. Andre ting må du godta at han ikke gjør slik du gjør. Dere må rett og slett få til en fordeling av husarbeid dere begge kan leve med. Han kan ikke vaske rundt og grise og rote og forvente at du rydder og vasker alene.

Om dere ikke er kompatible i det hele tatt må dere vurdere å bryte og leve hvert deres liv. Jeg har en bekjent som vokste opp i et forhold der foreldrene alltid kranglet om "hvorfor gjordet du det slik, du burde heller gjøre det slik". Hun endte opp med en veldig nervøs personlighet fordi hun hele tiden var redd for å gjøre noe galt og ikke stolte på egen vurderinger. Hun følte hun måtte analysere en hver situasjon for å ta det optimale valget.

Anonymkode: 84d38...73b

Det med dokosten er jo det verste, for det er ganske motbydelig med bæsjevann utover badegulvet altså. Dette var en gang jeg faktisk så hva han gjorde. Gud vet hva han gjør som jeg ikke ser/får med meg. 

Han bidrar ikke noe overhodet om jeg ikke gjentatte ganger insisterer på at han må hjelpe til. Og da skal han ha ære og heder for innsatsen i ukesvis. Han hadde glatt latt meg gjøre alt helt alene, men det gidder jeg ikke mer. Han burde være voksen, han burde greie å gjøre ting i huset uten å bli bedt om det. Og uten å bli sur for at han må hjelpe til. 

Skrevet

Han har døra rett ved siden av, men velger å drasse skitne sko lengre inn i huset, grise til og tømme skoene i et spann innendørs?? Er han helt evneveik??

Anonymkode: d1364...bf4

Skrevet

Det er jo helt uvesentlig for diskusjonen.

Nei

Skrevet

Nei

Jo.

Skrevet

Unnskyld meg, men han der fant ikke opp kruttet, men stod VELDIG nærme da det smalt. Full gjennomtrekk i topplokket. Hadde aldri funnet meg i den type oppførsel. Noe sier meg at du kan komme med mange flere lignende eksempler.

Anonymkode: 21ea0...749

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det med dokosten er jo det verste, for det er ganske motbydelig med bæsjevann utover badegulvet altså. Dette var en gang jeg faktisk så hva han gjorde. Gud vet hva han gjør som jeg ikke ser/får med meg. 

Han bidrar ikke noe overhodet om jeg ikke gjentatte ganger insisterer på at han må hjelpe til. Og da skal han ha ære og heder for innsatsen i ukesvis. Han hadde glatt latt meg gjøre alt helt alene, men det gidder jeg ikke mer. Han burde være voksen, han burde greie å gjøre ting i huset uten å bli bedt om det. Og uten å bli sur for at han må hjelpe til. 

Men hvorfor er du gift med en mann som oppfører seg som en bortskjemt tenåring?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...