Gå til innhold

Hva synes du om AP sin Norgespris på strøm på 40 øre pr kWt fra 1 oktober?

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal det ikke tre i kraft før 1 oktober. Er det staten som skal betale mellomlegget, vil det gå utover andre ytelser tro?

Hva tenker du? Synes du er et bra tilbud, vil du slå til på det hvis det blir realitet, og hvilket strømområde bor du i?

Anonymkode: 44b18...499

Fortsetter under...

Bor i NO2, og vurderer å takke ja. Men 40 øre pr kwt blir det ikke, for Storebrand har igjen unnlatt deler av sannheten: vi forbrukere må i tillegg betale moms, så da blir i realiteten tilbudet på 50 øre pr kwt....

Anonymkode: 613d0...82a

Jeg er motstander. Det betyr bare at vi over skatteseddelen vil finansiere de som bruker mest strøm. Alle hytteeierne for eksempel. Jeg synes det bør heller være en sosial ordning, slik strømstøtten i større grad er i dag. Jeg synes også det er galskap at det er helt normalt for en vanlig norsk familie å bo i en lite energieffektiv 300 kvm enebolig. Min familie på 4 flyttet fra enebolig (den var «bare» på 160kvm) til en ny leilighet på 100kvm, kjempegodt isolert, balansert ventilasjon og vannbåren gulvvarme. Bruker lite strøm. Hadde flere bodd mindre (og tettere) hadde strømforbruket blitt mye lavere. I leiligheter får man varme fra naboer dessuten. 

Mange av oss har ikke hytte. At de få som er så privilegert og heldige at de har hytte betaler mer for strøm i den når de bruker den synes jeg er helt greit 

Anonymkode: a923e...2ff

Jeg dynes de i steden burde laget en modell der med billig strøm for det man trenger som kan regne som helt nødvendig og så full pris på resten. Billig strøm bør kunne dekke for eksempel nødvendig matlaging, oppvarming av 30m2 +15m2 per person i familien, lys, litt klesvask, 2 dusjer per person i uka osv på det nivået. Da hadde det blitt mulig å holde strømregningen lav, samtidig som det vill vært lønnsomt å spare strøm og og investere i ring som reduserer forbruket. Desuten ville vi sluppet at de største overføringene gikk til de rikeste med størst hus, hytter, badebasseng, oppvarmede garager osv.

Anonymkode: c99e0...4d0

Det koster +/- 12-13 øre kWt å produsere strømmen. Da blir 40 øre mer enn det dobbelte. Så kommer moms i tillegg. Og så skal alle de som har hytter med basseng og alt mulig ha tilskudd i tillegg.

Nei. De hadde kunnet klare seg med halvparten. Momsfritt. I tillegg til at det kun burde gjeldt primærbopel. Ingen gratispassasjerere, takk. Som tidligere nevnt, de som har råd til hytte med innlagt alt mulig har også råd til å betale strømmen sin på hytta.

Men altså, det er ikke dette Sp satte foten ned for. Her er det noen ugler i mosen.

Anonymkode: 34a51...078

Annonse

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Jeg dynes de i steden burde laget en modell der med billig strøm for det man trenger som kan regne som helt nødvendig og så full pris på resten. Billig strøm bør kunne dekke for eksempel nødvendig matlaging, oppvarming av 30m2 +15m2 per person i familien, lys, litt klesvask, 2 dusjer per person i uka osv på det nivået. Da hadde det blitt mulig å holde strømregningen lav, samtidig som det vill vært lønnsomt å spare strøm og og investere i ring som reduserer forbruket. Desuten ville vi sluppet at de største overføringene gikk til de rikeste med størst hus, hytter, badebasseng, oppvarmede garager osv.

Dette var et godt forslag 👏🏻

Anonymkode: a923e...2ff

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Bor i NO2, og vurderer å takke ja. Men 40 øre pr kwt blir det ikke, for Storebrand har igjen unnlatt deler av sannheten: vi forbrukere må i tillegg betale moms, så da blir i realiteten tilbudet på 50 øre pr kwt....

Storebrand? Hva har de med dette å gjøre?

Anonymkode: 7edcc...7fe

Syns det er greit og forutsigbart for de fleste, samtidig mener jeg det er som å ta smertestillende mot sykdom i stedet for å behandle sykdommen. På min januarregning ville jeg spart nesten 1400 på denne måten, men sammenlignet med august 24, ville regningen blitt noe større enn den jeg fikk. Likevel ville august regningen blitt liten pga minimalt strømforbruk.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg er helt enig med deg. 

Lav pris på inntil 15-30 000 kWh avhengig av antall i husstand og bolig, resterende kan følge markedspris. Det kan også gi et incentiv på spare strøm, hvis taket innebærer at man bør holde litt igjen, men har dekning til det nødvendige. 

Ikke minst enda bedre tilskudd til enkle tiltak som er nødvendig, slik som isolasjon og varmepumpe. 

Anonymkode: e3fbe...db0

Jeg er usikker på om fastpris er lurt. Vi skal/må i tiden fremover produsere mer fornybar energi i dette landet. 

Selv om strømmen fra de allerede eksisterende vannkraftverkene bare koster noen øre pr kwh å produsere, vil ren energi fra nye installasjoner sannsynligvis koste langt mer. Med fastprisordning vil det være lite insentiv til å investere i ny energiproduksjon. 

Med det sagt. Dagens strømstøtteordning er ikke rettferdig. 
Vi bor i en relativt ny bolig, hvor vi har lagt hundretusenvis ekstra i energieffektivisering.
Andre, som har valgt å bygge billigere, og derfor bruker mer strøm, får tusenvis av kroner mer enn vi gjør i gave av staten i strømstøtte i året.

Velger vi å flytte familien vår fra huset til hytta, i en helg eller ei uke ifbm vinterferie eller påskeferie, mister vi hele strømstøtta.
På hytta utfører vi forøvrig akkurat de samme oppgavene vi ellers ville gjort hjemme. Vi dusjer, lager mat, kjører oppvaskmaskin og vaskemaskin, og lader elbilene. Hjemme hviler alle elektriske apparater mens vi er borte, så det er ingenting vi gjør «dobbelt opp», fordi vi har hytte. 

Og ja, jeg er enig i at vi både er heldige og privilegerte som har en fritidsbolig. Men vi har jobbet hardt og ofret mye for å komme dit vi er i dag, og vi betaler mye inntektsskatt til fellesskapet. 
Vi har verken svømmebasseng, varmekabler i innkjørselen, eller noen som helst annen luksus på hytta. Om vi lager middagen, vasker klærne våre eller dusjer hjemme eller på hytta burde ikke gjøre noen forskjell. 

Anonymkode: c748e...72b

Storebrand? Hva har de med dette å gjøre?

Ha, ha, autokorrekt kan være morsomt 😂 Storebrand har selvsagt ingenting me dette å gjøre, var Støre det skulle stå...

Annonse

Føler det er en jippo for å få velgere egentlig,valgflesk, hvis ikke så burde de kommet med det nå. Hva skjer med det etter valget, vil de som vinner føre dette videre automatisk?

Hi

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ha, ha, autokorrekt kan være morsomt 😂 Storebrand har selvsagt ingenting me dette å gjøre, var Støre det skulle stå...

Hahaha ja fort gjort med autokorrekt, burde vel egentlig ha skjønt hva du mente men det klrte jeg ikke😂

Jeg er heller for en helt annen modell. At man kan selv velge om man vil ha fast lav pris eller mye mer støtte til endringer på hjemmet som kan gi gode resultater. 

La oss si at man får dekket 50% av kostnaden på å bytte vindu og sette inn varmepumpe, men måtte godta å si fra seg en fastpris og strømstøtte. Da ville man sakte men sikkert kunne gjort fått forbedret boligmassen her i landet. 

Anonymkode: ac8d9...b56

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg er heller for en helt annen modell. At man kan selv velge om man vil ha fast lav pris eller mye mer støtte til endringer på hjemmet som kan gi gode resultater. 

La oss si at man får dekket 50% av kostnaden på å bytte vindu og sette inn varmepumpe, men måtte godta å si fra seg en fastpris og strømstøtte. Da ville man sakte men sikkert kunne gjort fått forbedret boligmassen her i landet. 

Akkurat det med å bytte ut vinduer er nok et forsøk på å få oss til å få dårlig klimasamvittighet og - bokstavelig talt- kaste penger ut av vinduet. 

https://www.nrk.no/vestland/xl/den-store-vindaugebloffen_-strid-om-klimagevinsten-ved-a-skifte-vindauge-1.17191053?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR2h6xd1nnEZY60vhZ891rW3Rylg0sTHxEzAY9pru90hvE35ocE418nb6cM_aem_ul7_dJq7vpxZb3h4qsK7TQ

Bruk huet og tenk litt selv. 

Anonymkode: 444eb...a5b

Hvis du ikke har råd til eller ikke har behov for å oppgradere, eller er leieboer da, skal du tvinges til fastpris enten du vil eller ei da?

Hi

Bor i sør, og vi går og tenker på å binde strømmen. Slutter de med strømstøtte, kan det komme opp i 8-9 kr kwt her….

Slik som det er nå, er det ikke ofte under 40 kwt i det hele tatt

Anonymkode: a3db5...e5c

Hvis du ikke har råd til eller ikke har behov for å oppgradere, eller er leieboer da, skal du tvinges til fastpris enten du vil eller ei da?

Hi

Du trenger ikke å velge fastpris, man kan bare ha strømprisen som de er i dag. Og dessverre så vil leieboere også være med på å finansiere den dyre oppgraderingen mange huseiere snart blir pålagt. 

Akkurat det med å bytte ut vinduer er nok et forsøk på å få oss til å få dårlig klimasamvittighet og - bokstavelig talt- kaste penger ut av vinduet. 

https://www.nrk.no/vestland/xl/den-store-vindaugebloffen_-strid-om-klimagevinsten-ved-a-skifte-vindauge-1.17191053?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR2h6xd1nnEZY60vhZ891rW3Rylg0sTHxEzAY9pru90hvE35ocE418nb6cM_aem_ul7_dJq7vpxZb3h4qsK7TQ

Bruk huet og tenk litt selv. 

Anonymkode: 444eb...a5b

Spiller ingen rolle om det fungerer eller ikke, man blir pålagt å etterisolere og sette inn nye vindu som liksom skal gi lavere varmetap. Jeg er veldig mot alt dette og setter mitt håp til høstens valg. 

Du trenger ikke å velge fastpris, man kan bare ha strømprisen som de er i dag. Og dessverre så vil leieboere også være med på å finansiere den dyre oppgraderingen mange huseiere snart blir pålagt. 

Ja, leieboere vil få svi for det hvis det går gjennom. Akkurat som om ikke leieprisene er ille nok fra før.

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Ja, leieboere vil få svi for det hvis det går gjennom. Akkurat som om ikke leieprisene er ille nok fra før.

Greit å ta med seg til valget i år. 

Dette er valgkamp med våre penger og fremdeles svindel satt i system. 

Fastpris burde vært 20 øre. Hvorfor skal vi betale over det dobbelte av hva det koster å produsere? Det er ekstra skatt. Vi burde alle hatt en kvote til kostpris 12 øre som dekker et normalt forbruk for en gjennomsnittlig familie. Ut over vanlig forbruk kan prisen være høyere, for å unngå sløsing. Bedrifter bør få kostpris. Bedrifter vil alltid forsøke å holde forbruket lavt, hvis ikke reduseres inntektene tilsvarende. Vi er alle avhengige av at det skapes verdifulle arbeidsplasser i landet. Staten må trekke til seg kleptomanpølsene sine.

I gjennomsnitt koster det litt over 12 øre å produsere 1 kilowattime strøm fra vannkraft, anslår Energidepartementet.

Anonymkode: b51b5...f7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...