Anonym bruker Skrevet 2. februar #1 Skrevet 2. februar Den følelsen når de har vært ute og kjørt bil, vært på fest eller hva enn det skulle være og du ligger våken og venter på at de skal komme hjem. Den følelsen når de er kommet hjem og kommet i seng. Alle er hjemme like hel og du kan slappe av Anonymkode: c9654...384
Anonym bruker Skrevet 2. februar #2 Skrevet 2. februar Kjenner følelsen. Jeg hadde tenåringer og baby samtidig og følte ikke at jeg sov på to år😅 Nattevåk med tenåringer er enda hardere enn med småbarn for da har man redsel for at noe skal skje i tillegg. Jeg smiler litt av småbarnsforeldre som syns de har det så travelt og gleder seg til barna blir store. Da tenker jeg ‘bare vent’ i mitt stille sinn, livet som tenåringsforelder er slitsomt på et helt annet nivå. Heldigvis er det også superkjekt og interessant. Anonymkode: 92c35...a74
Anonym bruker Skrevet 2. februar #3 Skrevet 2. februar Alle aldre har sine utfordringer og sine gleder, men jeg humrer også litt av de som sier barnehagetiden er så slitsomt. Joda, småbarn er krevende, men du henter de i barnehagen etter jobb er hjemme til de legger seg klokka åtte liksom. Det er gøy å ha tenåringer, men det er stress og bekymring på et helt annet nivå. Anonymkode: 3b25d...5fa
Anonym bruker Skrevet 2. februar #4 Skrevet 2. februar Jeg forstår ikke helt dette. Bekymrer meg aldri når de er ute. Hva oppnår jeg med det? Jeg legger meg og så vekker de meg når de har kommet hjem. Har lyden på telefonen på det høyeste. Anonymkode: 681ab...43d
Anonym bruker Skrevet 2. februar #5 Skrevet 2. februar Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Jeg forstår ikke helt dette. Bekymrer meg aldri når de er ute. Hva oppnår jeg med det? Jeg legger meg og så vekker de meg når de har kommet hjem. Har lyden på telefonen på det høyeste. Anonymkode: 681ab...43d Og det skjønner ikke jeg. Svigermoren min er slik, hun tenker aldri på andre så lenge hun ikke ser dem. Litt misunnelsesverdig, samtidig er jeg glad at jeg ikke er så kald selv. Jeg bekymrer meg for rus, overgrep og ulykker. Jeg oppnår jo ingenting med det, men jeg har ansvar for, og elsker dem over alt, og da er det naturlig for meg å være bekymret. Barna merker ingenting til min bekymring, men de er flinke til å gi beskjed om planene endres. Anonymkode: 92c35...a74
Anonym bruker Skrevet 2. februar #6 Skrevet 2. februar Anonym bruker skrev (1 time siden): Og det skjønner ikke jeg. Svigermoren min er slik, hun tenker aldri på andre så lenge hun ikke ser dem. Litt misunnelsesverdig, samtidig er jeg glad at jeg ikke er så kald selv. Jeg bekymrer meg for rus, overgrep og ulykker. Jeg oppnår jo ingenting med det, men jeg har ansvar for, og elsker dem over alt, og da er det naturlig for meg å være bekymret. Barna merker ingenting til min bekymring, men de er flinke til å gi beskjed om planene endres. Anonymkode: 92c35...a74 Kald? Er hun det generelt, eller er det fravær av bekymring du anser for å være kald? Anonymkode: 73895...79d
Anonym bruker Skrevet 2. februar #7 Skrevet 2. februar Anonym bruker skrev (1 time siden): Og det skjønner ikke jeg. Svigermoren min er slik, hun tenker aldri på andre så lenge hun ikke ser dem. Litt misunnelsesverdig, samtidig er jeg glad at jeg ikke er så kald selv. Jeg bekymrer meg for rus, overgrep og ulykker. Jeg oppnår jo ingenting med det, men jeg har ansvar for, og elsker dem over alt, og da er det naturlig for meg å være bekymret. Barna merker ingenting til min bekymring, men de er flinke til å gi beskjed om planene endres. Anonymkode: 92c35...a74 Det er vel å dra det litt langt. Jeg er ikke kald, selv om jeg ikke tar problemet før det evt. oppstår. Jeg er en veldig kjærlig og varm person, selv om jeg ikke bekymrer meg. Bekymringer er jo bare å plage seg selv med tanker om noe som mest sannsynlig ikke vil skje. Det er ikke et likhetstegn mellom det å elske noen og det å bekymre seg. Du fortjener å ha en god kveld og å sove godt, selv om barna er ute❤️ Anonymkode: 681ab...43d
Anonym bruker Skrevet 2. februar #8 Skrevet 2. februar Vi er ulike der etter som hvordan tankegang og erfaring man har. jeg sjekker snap map innimellom når de er ute, og sender noen meldinger. Mer bekymret nå enn da de var 10 år og spilte fotball i nabolaget. Verste som kunne skje da var at en av andre gutta hadde ei for hard takling 😅 For kort tid siden hadde jeg alle i hus og alle sov. Jeg ble vekt tidlig om morgenen av en vond beskjed. Min nevø som også var ungdom og ute kvelden før hadde blitt utsatt for ei ulykke og han var død. Mitt søsken og samboer våknet av at presten sto på døra. Det sjokket og kaoset som da oppsto var umenneskelig. Ikke rart jeg er livredd for de når de er ute Anonymkode: c9654...384
Anonym bruker Skrevet 2. februar #9 Skrevet 2. februar Anonym bruker skrev (2 timer siden): Vi er ulike der etter som hvordan tankegang og erfaring man har. jeg sjekker snap map innimellom når de er ute, og sender noen meldinger. Mer bekymret nå enn da de var 10 år og spilte fotball i nabolaget. Verste som kunne skje da var at en av andre gutta hadde ei for hard takling 😅 For kort tid siden hadde jeg alle i hus og alle sov. Jeg ble vekt tidlig om morgenen av en vond beskjed. Min nevø som også var ungdom og ute kvelden før hadde blitt utsatt for ei ulykke og han var død. Mitt søsken og samboer våknet av at presten sto på døra. Det sjokket og kaoset som da oppsto var umenneskelig. Ikke rart jeg er livredd for de når de er ute Anonymkode: c9654...384 Det er forståelig, men sjokket når noe sånt skjer blir ikke mindre hvis du har bekymret deg for det på forhånd. Man må ikke ta sorgene på forskudd. Livet er NÅ! Anonymkode: 681ab...43d
Anonym bruker Skrevet 2. februar #10 Skrevet 2. februar Anonym bruker skrev (59 minutter siden): Det er forståelig, men sjokket når noe sånt skjer blir ikke mindre hvis du har bekymret deg for det på forhånd. Man må ikke ta sorgene på forskudd. Livet er NÅ! Anonymkode: 681ab...43d Nå er det jo ikke slik at man ønsker å bekymre seg og ha søvnløse netter. Noen er flinkere til å legge bort uvelkomne tanker enn andre. Anonymkode: 92c35...a74
Anonym bruker Skrevet 2. februar #11 Skrevet 2. februar Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Nå er det jo ikke slik at man ønsker å bekymre seg og ha søvnløse netter. Noen er flinkere til å legge bort uvelkomne tanker enn andre. Anonymkode: 92c35...a74 Ja, enig. Dette er noe man kan jobbe med. Anonymkode: 681ab...43d
Iiiiik Skrevet 2. februar #12 Skrevet 2. februar Anonym bruker skrev (6 timer siden): Og det skjønner ikke jeg. Svigermoren min er slik, hun tenker aldri på andre så lenge hun ikke ser dem. Litt misunnelsesverdig, samtidig er jeg glad at jeg ikke er så kald selv. Jeg bekymrer meg for rus, overgrep og ulykker. Jeg oppnår jo ingenting med det, men jeg har ansvar for, og elsker dem over alt, og da er det naturlig for meg å være bekymret. Barna merker ingenting til min bekymring, men de er flinke til å gi beskjed om planene endres. Anonymkode: 92c35...a74 Jeg undrer meg over tendensen til å beskrive andres følelser på denne måten. At noen ikke overveldes av følelser betyr ikke at de er kalde. Jeg elsker mine barn, er tett på dem i hverdagen, og er ganske sikker på at jeg oppleves som varm. Allikevel sover jeg greit selv om de er ute.
Anonym bruker Skrevet 2. februar #13 Skrevet 2. februar Anonym bruker skrev (6 timer siden): Og det skjønner ikke jeg. Svigermoren min er slik, hun tenker aldri på andre så lenge hun ikke ser dem. Litt misunnelsesverdig, samtidig er jeg glad at jeg ikke er så kald selv. Jeg bekymrer meg for rus, overgrep og ulykker. Jeg oppnår jo ingenting med det, men jeg har ansvar for, og elsker dem over alt, og da er det naturlig for meg å være bekymret. Barna merker ingenting til min bekymring, men de er flinke til å gi beskjed om planene endres. Anonymkode: 92c35...a74 Men hjelper det noen at du sitter hjemme og bekymrer deg for rus, overgrep og ulykker? Hvis ungdommene vet at de kan ringe når som helst eller vekke foreldre når de kommer hjem, hvorfor er det bedre om man sitter oppe og bekymrer seg? Anonymkode: f225e...a21
Anonym bruker Skrevet 2. februar #14 Skrevet 2. februar Anonym bruker skrev (1 time siden): Men hjelper det noen at du sitter hjemme og bekymrer deg for rus, overgrep og ulykker? Hvis ungdommene vet at de kan ringe når som helst eller vekke foreldre når de kommer hjem, hvorfor er det bedre om man sitter oppe og bekymrer seg? Anonymkode: f225e...a21 Og når folk er i sorg så kan de jo bare slutte å være lei seg, ikke sant? Det kommer jo ikke noe godt ut av å gå rundt å være lei seg? Utrolig at det finnes voksne mennesker som tror man kan kontrollere og styre følelsene. Anonymkode: 356dc...649
Anonym bruker Skrevet 2. februar #15 Skrevet 2. februar Anonym bruker skrev (1 time siden): Og når folk er i sorg så kan de jo bare slutte å være lei seg, ikke sant? Det kommer jo ikke noe godt ut av å gå rundt å være lei seg? Utrolig at det finnes voksne mennesker som tror man kan kontrollere og styre følelsene. Anonymkode: 356dc...649 Det du kommenterer her er et svar til en annen som tillegger noen følelser man ikke aner om de har, i dette tilfellet å beskylde svigermor for å være kald fordi hun ikke er bekymret. Det er helt greit å stille retoriske spørsmål på den måten for å vise at man kan reagere ulikt uten at noen sin måte er feil. Anonymkode: 73895...79d
Anonym bruker Skrevet 2. februar #16 Skrevet 2. februar Anonym bruker skrev (1 time siden): Og når folk er i sorg så kan de jo bare slutte å være lei seg, ikke sant? Det kommer jo ikke noe godt ut av å gå rundt å være lei seg? Utrolig at det finnes voksne mennesker som tror man kan kontrollere og styre følelsene. Anonymkode: 356dc...649 Man kan faktisk kontrollere følelsene, men det å være lei seg er helt noe annet enn å være bekymret. Bekymring skaper bare uro. Å kjenne tristhet i forbindelse med sorg tar deg gjennom sorgen og ut på andre siden. Å bekymre seg for noe som mest sannsynlig ikke vil skje hjelper ingen. Det er bare skadelig for en selv. Anonymkode: 681ab...43d
Anonym bruker Skrevet 2. februar #17 Skrevet 2. februar Er man bekymret så er man bekymret. Noen Er redd for torden og andre er redd for edderkopper, mens andre igjen er redd det skal skje barna noe. Kognitiv terapeutisk øving er det som hjelper. Vi er alle ulike, og det er ingen som har vonde følelser fordi en tror det hjelper en på noe vis. Folk får panikk angst også, selv om de vet de ikke er i fare, noen er deprimerte selv om de har alt å være glad for. for utenforstående er det lett å tenke, ka du ikke bare tenke på… men det er mer kompleks enn som så Anonymkode: c9654...384
Anonym bruker Skrevet 2. februar #18 Skrevet 2. februar Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Man kan faktisk kontrollere følelsene, men det å være lei seg er helt noe annet enn å være bekymret. Bekymring skaper bare uro. Å kjenne tristhet i forbindelse med sorg tar deg gjennom sorgen og ut på andre siden. Å bekymre seg for noe som mest sannsynlig ikke vil skje hjelper ingen. Det er bare skadelig for en selv. Anonymkode: 681ab...43d En kan ikke «bare kontrollere» følelsene nei. Ikke uten profesjonell hjelp. Anonymkode: 356dc...649
Anonym bruker Skrevet 2. februar #19 Skrevet 2. februar Anonym bruker skrev (4 timer siden): Men hjelper det noen at du sitter hjemme og bekymrer deg for rus, overgrep og ulykker? Hvis ungdommene vet at de kan ringe når som helst eller vekke foreldre når de kommer hjem, hvorfor er det bedre om man sitter oppe og bekymrer seg? Anonymkode: f225e...a21 Det hjelper ingen, men det er ikke følelser man kan styre, åpenbart. Det er ikke slik at selv om du ikke har de følelsene så finnes de ikke. Anonymkode: 92c35...a74
Anonym bruker Skrevet 2. februar #20 Skrevet 2. februar Anonym bruker skrev (11 timer siden): Og det skjønner ikke jeg. Svigermoren min er slik, hun tenker aldri på andre så lenge hun ikke ser dem. Litt misunnelsesverdig, samtidig er jeg glad at jeg ikke er så kald selv. Jeg bekymrer meg for rus, overgrep og ulykker. Jeg oppnår jo ingenting med det, men jeg har ansvar for, og elsker dem over alt, og da er det naturlig for meg å være bekymret. Barna merker ingenting til min bekymring, men de er flinke til å gi beskjed om planene endres. Anonymkode: 92c35...a74 Det kan godt hende hun er kald ellers, men akkurat det å kunne sove når ungdommene er ute betyr vel bare at hun stoler på dem og forstår at det ikke hjelper noen at hun ligger våken. Det betyr ikke at de som sover er mindre glad i ungene sine. Anonymkode: 5c31b...fa6
Anonym bruker Skrevet 2. februar #21 Skrevet 2. februar Det å bekymre seg for ungdom eller andre ting, hjelper faktisk. Det gjør at man kanskje planlegger bedre og har klare noen alternativer. Man tar gjerne en ekstra samtale om viktige ting. Ungdom/unge voksne er i en brytningstid, der de ikke alltid tar de beste avgjørelsene og da er det greit at de har et sikkerhetsnett og noen gode avtaler. Her var den en ungdom som døde. Hen var kommet bort fra vennene og alle vennene trodde hen var med noen andre. Det tok derfor tid før de forstod at noe måtte ha skjedd. De som kjente eller kjente til denne ungdommen har nå alltid avtaler slik at fulle ungdommer på avveier blir fanget opp og passet på/noen får dem hjem. Når de unge voksne er hjemme og på fest så lar jeg være å drikke alkohol og jeg legger meg når de er på vei hjem og de har fått transport. Da har jeg mulighet for å hente om det skulle være noe med egne eller andres ungdom/unge voksne. Når de er på reise eller studerer andre plasser må de selv være sin egen fornuftige stemme og f.eks. passe på at mobilen har nok strøm om de har betalingskort der, eventuelt at de tar med et ekstra kort, at de har deknig til transport hjem. At de har avtale med venner hva de gjør om de kommer bort fra hverandre på fremmede plasser etc. Da har det ingenting for seg at jeg er våken da det ikke er noe jeg kan bistå med i "vanlige" situasjoner. Mobilen er likevel på og på volum slik at jeg vokner om det skulle være noe. Anonymkode: fd59d...ae1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå