Iiiiik Skrevet 1. februar #1 Skrevet 1. februar Er i oppstartsfasen av å være en surdeigsbaker. Får til ganske bra brød nå. Hvilken annen type bakst har dere erfaringer med at funker med surdeig?
frk Nilsen Skrevet 1. februar #2 Skrevet 1. februar (endret) Lager surdeigspizza hver fredag, gjør klar starteren torsdag kveld og setter deigen før jeg går på jobb. Veier opp emnene minst to timer før jeg skal bake ut, minst mulig kjevle på deigen. Alt i romtemp. Har også bakt boller med hell. Endret 1. februar av frk Nilsen
Iiiiik Skrevet 1. februar Forfatter #3 Skrevet 1. februar Lurte på det med boller, om sukker ville fungere greit. Får prøve ved neste anledning. I dag ble det surdeigsbrød og vanlige kanelboller.
frk Nilsen Skrevet 1. februar #4 Skrevet 1. februar Iiiiik skrev (1 minutt siden): Lurte på det med boller, om sukker ville fungere greit. Får prøve ved neste anledning. I dag ble det surdeigsbrød og vanlige kanelboller. Kan bli litt tung deig pga sukkeret så det kan hende du trenger du trenger litt lengre hevetid, ikke glem å forlenge etterhevingen.
Anonym bruker Skrevet 1. februar #5 Skrevet 1. februar Jeg har bakt med surdeig i 14 år. Lykkes fortsatt ikke med søt bakst, så der går det i gjær. Men alt vi spiser av brød, «polarbrød», rundstykker og knekkebrød, focaccia, pizza mm lager jeg med surdeig. Anonymkode: 23b03...bf8
Anonym bruker Skrevet 2. februar #6 Skrevet 2. februar Jeg har som mål å lære meg surdeigbakst i løpet av året. Har stått på bokhandelen og siklet over to bøker, spesielt den ene har mye både ikke søt og søt bakst. Husker ikke navnet på noen av bøkene, men begge har beige deigfargede permer Anonymkode: 8ef40...a42
Iiiiik Skrevet 2. februar Forfatter #7 Skrevet 2. februar Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har som mål å lære meg surdeigbakst i løpet av året. Har stått på bokhandelen og siklet over to bøker, spesielt den ene har mye både ikke søt og søt bakst. Husker ikke navnet på noen av bøkene, men begge har beige deigfargede permer Anonymkode: 8ef40...a42 Jeg kjøpte en starter og kom i gang uten kokebok. Kanskje jeg burde unne meg en, for inspirasjon. Er en ganske ok baker på andre områder, så klarer meg nok uten også.
Anonym bruker Skrevet 2. februar #8 Skrevet 2. februar Iiiiik skrev (2 timer siden): Jeg kjøpte en starter og kom i gang uten kokebok. Kanskje jeg burde unne meg en, for inspirasjon. Er en ganske ok baker på andre områder, så klarer meg nok uten også. En starter lager du av vann og noen ss mel, på kjøkkenbenken. Det tar 4-5 dager til den er bakeklar for første gang. Det er superenkelt, håper ikke du betalte mye for å kjøpe en starter🙉 Anonymkode: 23b03...bf8
Anonym bruker Skrevet 2. februar #9 Skrevet 2. februar Anonym bruker skrev (32 minutter siden): En starter lager du av vann og noen ss mel, på kjøkkenbenken. Det tar 4-5 dager til den er bakeklar for første gang. Det er superenkelt, håper ikke du betalte mye for å kjøpe en starter🙉 Anonymkode: 23b03...bf8 Nåja, jeg vil påstå at det er litt mer krevende enn det. Jeg har også bakt mye med surdeig, i flere år, og laget flere startere, og det kan faktisk variere veldig for når de er bakeklare, men så lite som 4-5 dager har jeg ikke opplevd. Ikke hvis du skal ha en starter med skikkelig kraft i seg der man unngår mislykket bakst. Min erfaring er at det tar rundt to uker før en starter klarer å lage virkelig gode brød som blir skikkelig luftige og lette, og ikke altfor sure. Men joda, det er enkelt i den forstand at man bare trenger ingrediensene mel og vann, og tålmodighet. Anonymkode: ff04b...64f
oslofrk Skrevet 2. februar #10 Skrevet 2. februar Anonym bruker skrev (6 timer siden): Nåja, jeg vil påstå at det er litt mer krevende enn det. Jeg har også bakt mye med surdeig, i flere år, og laget flere startere, og det kan faktisk variere veldig for når de er bakeklare, men så lite som 4-5 dager har jeg ikke opplevd. Ikke hvis du skal ha en starter med skikkelig kraft i seg der man unngår mislykket bakst. Min erfaring er at det tar rundt to uker før en starter klarer å lage virkelig gode brød som blir skikkelig luftige og lette, og ikke altfor sure. Men joda, det er enkelt i den forstand at man bare trenger ingrediensene mel og vann, og tålmodighet. Anonymkode: ff04b...64f Kunne du tenke deg å gi meg detaljert fremgang? Jeg har googlet og prøvd fire ganger nå og får det bare ikke til 🙄 flaut!
Iiiiik Skrevet 2. februar Forfatter #11 Skrevet 2. februar Anonym bruker skrev (7 timer siden): En starter lager du av vann og noen ss mel, på kjøkkenbenken. Det tar 4-5 dager til den er bakeklar for første gang. Det er superenkelt, håper ikke du betalte mye for å kjøpe en starter🙉 Anonymkode: 23b03...bf8 Jeg er happy med å ha kjøpt den, det gjorde terskelen lavere for meg, og jeg lyktes ved første forsøk. Betalte ikke mye, så det trenger du ikke å bekymre deg for.
Anonym bruker Skrevet 3. februar #12 Skrevet 3. februar oslofrk skrev (11 timer siden): Kunne du tenke deg å gi meg detaljert fremgang? Jeg har googlet og prøvd fire ganger nå og får det bare ikke til 🙄 flaut! Selvfølgelig! Jeg personlig synes det er unødvendig å lage så mye som mange gjør, så jeg har gjort det veldig smått og enkelt de siste gangene med tanke på å slippe å kaste så mye. Jeg bruker små beholdere i plast, typisk sånn liten du kan legge inni en matboks med litt ketsjup, dressing el. i. To stykker er fint, så veksler du mellom dem. Dag 1: 1 ts hvetemel og 1 ts sammalt hvete, rør ut med 3-4 kaldt vann. Kanskje litt mer. Konsistensen skal være som babygrøt. Dag 2: Tilsett nøyaktig det samme som over i det du allerede har. Dag 3 til den er klar: 1 ts hvetemel, 1 ts sammalt hvete, 1 ts fra blanding av dagen før (det jeg fra nå vil omtale som starter) og noen ts med vann til babygrøt-konsistens. Bytt mellom de to beholderne. I denne fasen må starteren stå i romtemperatur, for eksempel på kjøkkenbenken, og lokket skal bare litt løst oppå slik at det slippes inn litt oksygen, men ikke så løst/på skjeve at starteren vil tørke inn. Bare legg det opppå, men uten å trykke eller skru det fast. På et eller annet tidspunkt vil det begynne å boble i starteren. Det kan skje allerede på dag 2, eller ikke før dag 13 (har faktisk opplevd å måtte være så tålmodig selv). I starten er det gjerne bare noen få bobler, men etter hvert vil den både begynne å vokse/heve seg en del og boble kjempemye, nesten som den skummer. DA er den klar til å bake med. Når jeg skal bake, og har en så klar starter at den omtrent skummer, trenger jeg ganske lite starter for å lage mye mer. Så min lille blanding på noen teskjeer, er mer enn nok til å lage en starter til to brød. Da tar jeg er større glass, gjerne syltetøyglass, og måler opp 50 g hvetemel, 50 g sammalt hvete, 100 g vann (mulig litt mer, se an konsistens) og 2-3 ts av starteren. Jeg bruker 200 g starter til å bake to brød, men da er det også nok igjen til å ta en ts ut av glasset og blande i ny blanding i den lille plastboksen igjen (se dag 3 osv). Når jeg ikke trenger starteren til å bake, og for å slippe daglig mating, lar jeg den stå på kjøkkenbenken til jeg ser at den begynner å boble litt, fester så lokket bedre på og setter den i kjøleskapet. Én gang i uken tar jeg den ut og gjør som i punktet dag 3 osv, eller bruker den til å mate opp større hvis jeg skal bake. Anonymkode: ff04b...64f
oslofrk Skrevet 3. februar #13 Skrevet 3. februar Anonym bruker skrev (3 timer siden): Selvfølgelig! Jeg personlig synes det er unødvendig å lage så mye som mange gjør, så jeg har gjort det veldig smått og enkelt de siste gangene med tanke på å slippe å kaste så mye. Jeg bruker små beholdere i plast, typisk sånn liten du kan legge inni en matboks med litt ketsjup, dressing el. i. To stykker er fint, så veksler du mellom dem. Dag 1: 1 ts hvetemel og 1 ts sammalt hvete, rør ut med 3-4 kaldt vann. Kanskje litt mer. Konsistensen skal være som babygrøt. Dag 2: Tilsett nøyaktig det samme som over i det du allerede har. Dag 3 til den er klar: 1 ts hvetemel, 1 ts sammalt hvete, 1 ts fra blanding av dagen før (det jeg fra nå vil omtale som starter) og noen ts med vann til babygrøt-konsistens. Bytt mellom de to beholderne. I denne fasen må starteren stå i romtemperatur, for eksempel på kjøkkenbenken, og lokket skal bare litt løst oppå slik at det slippes inn litt oksygen, men ikke så løst/på skjeve at starteren vil tørke inn. Bare legg det opppå, men uten å trykke eller skru det fast. På et eller annet tidspunkt vil det begynne å boble i starteren. Det kan skje allerede på dag 2, eller ikke før dag 13 (har faktisk opplevd å måtte være så tålmodig selv). I starten er det gjerne bare noen få bobler, men etter hvert vil den både begynne å vokse/heve seg en del og boble kjempemye, nesten som den skummer. DA er den klar til å bake med. Når jeg skal bake, og har en så klar starter at den omtrent skummer, trenger jeg ganske lite starter for å lage mye mer. Så min lille blanding på noen teskjeer, er mer enn nok til å lage en starter til to brød. Da tar jeg er større glass, gjerne syltetøyglass, og måler opp 50 g hvetemel, 50 g sammalt hvete, 100 g vann (mulig litt mer, se an konsistens) og 2-3 ts av starteren. Jeg bruker 200 g starter til å bake to brød, men da er det også nok igjen til å ta en ts ut av glasset og blande i ny blanding i den lille plastboksen igjen (se dag 3 osv). Når jeg ikke trenger starteren til å bake, og for å slippe daglig mating, lar jeg den stå på kjøkkenbenken til jeg ser at den begynner å boble litt, fester så lokket bedre på og setter den i kjøleskapet. Én gang i uken tar jeg den ut og gjør som i punktet dag 3 osv, eller bruker den til å mate opp større hvis jeg skal bake. Anonymkode: ff04b...64f Tusen, tusen takk! Nå skal jeg prøve igjen😊 - men jeg skal reise bort torsdag til søndag. Da bør jeg vel vente til søndag😑 Tusen takk uansett - for grundig oppskrift!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå