Gå til innhold

Hvilken hund passer for oss?

Anbefalte innlegg

Jeg kan ingen ting om hund. I stedet for å lese på alt om alle raser, så ønsker jeg tips og så kan jeg lese meg opp når jeg har kun et par alternativer å vurdere 🙂

Håper noen hundemennesker med kunnskap kan dele litt erfaring ❤️

Noe av det som er viktig, og jeg forstår at man aldri kan vite på forhånd, men ønsker en rase som ikke står og bjeffer for den minste lyd. Vet vi må jobbe med hunden, men vet av erfaring av chihuahua feks bjeffer MYE uansett hva, og ikke er særlig barnevennlige. 

Ønsker barnevennlig hund. Ønsker en liten hund, både pga barna skal klare å håndtere den(de er alle over 10 år så de er ikke små barn altså). Men også fordi jeg bor i leilighet og ikke ønsker at naboene skal høre en diger hund som tramper i gulvet (naboen klager allerede, så ønsker ikke gi henne mer å klage på).

Jeg får tur hver dag såklart, men kan ikke ha en hund med enormt behov for tur da jeg har en dag i mnd ca med intens migrene der jeg ikke kommer meg ut av huset(syklus, skjer hver mnd og jeg vet det kommer). De fleste hunder klarer kanskje en dag iblant uten langtur?

Finnes det en rase som du umiddelbart tenker kan være noe for oss? 

Anonymkode: 7af4d...54a

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452395-hvilken-hund-passer-for-oss/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler ikke mops eller hunder med flat nese da de har mye helseplager. Rett og slett for å ikke støtte opp om slik type avl. 
De minste hundene er de som bjeffer mest uansett rase. 
vi har 2 hunder. En stor trekkhund som Begynner å bli gammel. Den bjeffer ikke. 
Så har vi også en Yorkshire terrier. Den røyter ikke, men må dusjes og klippes. Men det er bare kos, må venne seg til fra den er valp. Men den bjeffer når den hører noen kommer. Eller rolig. Den er snill, enkel og veldig søt. 
Det er jobb med alle raser, og så lenge du lærer opp barna til å lese hunden og behandle den riktig går det bra.

liten rase er toppers, men de trenger også turer hver dag. 

Anonymkode: 5fb2e...352

Annonse

Puddel er den perfekte starthund og familiehund. De finnes i flere størrelser, er lettlærte, folkekjære, smarte, og artige hunder. I tillegg røyter de ikke. (Men må klippes og børstes jevnlig.)

De minste trenger ikke masse mosjon, men tåler masse mosjon hvis du føler for det. 

Takk for mange svar 🙂 Vet at å ha hund krever en del, men fint med tips til å begynne å lete i riktig ende 🙂 

Ser flere nevner like raser, da har jeg et utgangspunkt for å begynne å lese litt 😁❤️

Anonymkode: 7af4d...54a

Whippet.

Aktiv når du ønsker det, latsabb når du ønsker det.Er jeg syk sover den ved siden av meg, mens ute blir den gjerne med over alt. Elsker sofaen og hater regn, da blir den helst inne.

Bjeffer aldri, den bruker blikket til å kommunisere, utenom når det kommer til mat, da kommer gledesulingen frem.

Anonymkode: 38dd4...1df

Annonse

Jeg anbefaler Dansk svensk gårdshund. Det er mye hund i en lite kropp og de tåler både lange toppturer og rusleturer rundt i nabolaget. Det er en sunn rase med lite sykdommer og har et godt lynne. De er varslere av rase så det må jobbes med å ikke bli gneldrebikkje, men hos oss har det gått helt fint. 

Jeg anbefaler at du lager avtale med barna om at de tar hunden på tur de dagene du ikke kan, det er faktisk ikke hver ettermiddag man får til å sette av 1-2 t til tur og da må store barn trå til. 

Vi var også uerfarne med hund og det som gjorde meg litt overveldet er hvor bundet man blir. Man kan ikke ta med hund over alt og når den har vært alene hele arbeidsdagen så kan man bare ikke forlate den i timesvis om ettermiddagen heller. Og har du tenkt hva du skal gjøre med ferier og helgeturer? 

Anonymkode: 27961...e6d

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Kleinspitz. Lojale, kodete og barnevennlige. Kan avlæres bjeffing. Trenger ikke umåtelig mye trim heller. 

Anonymkode: 60b34...1ff

Har kleinspitz. IKKE å anbefale om bjeffing er utelukket, for det er slettes ikke sikkert du kan avlære bjeffing på akkurat den valpen du kjøper!! Kleinspitz er varslere, så bjeffing ligger i dna'et, og er svært vanskelig å avlære. Noen  KAN det gå greit med, men det mest sannsynlige er at hunden kommer til å varsle "ved den minste lyd", akkurat slik den skal gjøre. Det er utrolig viktig å sette seg godt inn i rasen man ønsker å kjøpe, og ta alle rasetypiske trekk på alvor, for det ligger latent i rasen. KANSKJE kan det la seg gjøre å lære de å undertrykke det de er laget for, men sannsynligheten for at rasetrekkene "vinner" er stor! Men elsker spitz i alle størrelser! Friske, fine hunder.

Hva med cocker spaniel? Flott størrelse, trenger passe med tur, lettlærte og hyggelige. Må påberegne pelsstell da. 

Anonymkode: e87fa...61f

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Har kleinspitz. IKKE å anbefale om bjeffing er utelukket, for det er slettes ikke sikkert du kan avlære bjeffing på akkurat den valpen du kjøper!! Kleinspitz er varslere, så bjeffing ligger i dna'et, og er svært vanskelig å avlære. Noen  KAN det gå greit med, men det mest sannsynlige er at hunden kommer til å varsle "ved den minste lyd", akkurat slik den skal gjøre. Det er utrolig viktig å sette seg godt inn i rasen man ønsker å kjøpe, og ta alle rasetypiske trekk på alvor, for det ligger latent i rasen. KANSKJE kan det la seg gjøre å lære de å undertrykke det de er laget for, men sannsynligheten for at rasetrekkene "vinner" er stor! Men elsker spitz i alle størrelser! Friske, fine hunder.

Hva med cocker spaniel? Flott størrelse, trenger passe med tur, lettlærte og hyggelige. Må påberegne pelsstell da. 

Anonymkode: e87fa...61f

Og jeg har chihuahua og reagerer også på at "bjeffing bare kan trenes bort".

Akkurat som jakthunder har et jaktinstinkt har varslende raser et instinkt for å varsle, det er ikke bare å trene bort. Noen hunder går det fint å lære undertrykke sine instinkter, men andre er det helt umulig for.

Vår hund har vi "inngått" et kompromiss med, han får lov å si ifra, men når jeg har gitt beskjed om at jeg har hørt han og tar over ansvaret må han gi seg. Dvs at om han hører en bil på gårdsplassen eller det ringer på kommer han løpende til meg og bjeffer, jeg klapper han og sier okei, også må han stoppe. Det har krevd mye trening, men har fungert hos oss, han står aldri og gneldrer. 

At chihuahua ikke er barnevennlig er heller ikke helt sant, de elsker barn så lenge de ikke blir løftet og eltet med. Barn kan være litt brå og utilregnelig, de løfter hunden og synes den er søt. Da blir en så liten hund gjerne litt utrygg, men er barnet lært opp til å leke og kose på hundens premisser blir de bestevenner.

Anonymkode: dc9da...85c

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Whippet.

Aktiv når du ønsker det, latsabb når du ønsker det.Er jeg syk sover den ved siden av meg, mens ute blir den gjerne med over alt. Elsker sofaen og hater regn, da blir den helst inne.

Bjeffer aldri, den bruker blikket til å kommunisere, utenom når det kommer til mat, da kommer gledesulingen frem.

Anonymkode: 38dd4...1df

Whippet er skjønne hunder. Lynraske men kan også være late. 

Anonymkode: 27382...741

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...